Anna

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Wim_1946
Forum fan

Re: Anna

Bericht door Wim_1946 »

Anna74 schreef:
Niet Peter van Velzen, maar Wim_1946 schreef: "waar halen jullie het vandaan dat er een god bestaat?" Misschien dat jij een (begin van een) antwoord weet.
Allereerst: dat is mijn gevoel. Ooit zei iemand tegen mij en dat vond ik erg mooi: "als nu zou blijken dat er geen God bestaat, dat er geen hiernamaals is, dan had ik het gevoel van geloof in dit bestaan nog steeds niet willen missen"
De steun die mensen eruit kunnen ervaren, dat heb ik zelf ook, is een gevoel. Zoals je de warmte van de zon kunt voelen, zo kun je ook Gods aanwezigheid in je leven voelen. En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken? Dat je twijfels hebt over het bestaan van God, dat kan, maar twijfel je ook aan het gevoel dat ik - en vele andere mensen - ervaren? Kijk en dat gevoel krijg ik niet bij 'Moeder de Gans', vandaar dat we in dat geval wél over een sprookje praten...
Het quoten gaat nog niet helemaal goed bij jou (zie correctie hierboven), maar dat zal onwennigheid zijn.

Goed, on topic.
Ik trek jouw gevoel helemaal niet in twijfel, ik geloof zonder meer dat je dat gevoel hebt.
Alleen, mijn vraag was : "waar halen gelovigen het vandaan dat er een god bestaat?" Om dan aan te komen met "dat is mijn gevoel, is totaal niet relevant. Het zegt totaal niets over het al dan niet bestaan van de christelijke god. Ontelbare volkeren hebben de overtuiging gehad dat godje zus of godje zo bestond, maar het heeft met waarheidsvinding niets te maken. Bijna niemand neemt Zeus, Jupiter of Wodan nog serieus, maar destijds had men de overtuiging en het gevoel dat die goden bestonden.
Mijn vraag blijft dus (alweer) onbeantwoord.
Anna74

Bericht door Anna74 »

Sorry dat het quoten niet helemaal vlekkeloos verloopt, dat is inderdaad onwennigheid, ik begrijp nog niet helemaal hoe dat werkt.
Bijna niemand neemt Zeus, Jupiter of Wodan nog serieus, maar destijds had men de overtuiging en het gevoel dat die goden bestonden.Mijn vraag blijft dus (alweer) onbeantwoord.

Ik had ook niet de hoop dat ik jouw vragen zomaar even weg zou kunnen nemen, andersom geldt precies hetzelfde.
Voor mij is het bijbehorende gevoel wel relevant, want zonder dat gevoel zou ik wellicht ook twijfels ervaren.
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal begrepen hebt. Ik heb niets tegen religie zolang het maar in de huiskamer blijft. Maar er zijn religieuzen die op internetfora hun gelijk propaganderen als zijnde de enige religieuze waarheid. En door niet meer te geloven, maar er nog wel steeds in betrokken te worden, zoals mensen zoals jij, is het een van mijn hobby's geworden. Goed uitgelegd nu?
Ja natuurlijk zijn er religieuzen die op fora hun gelijk propaganderen als zijnde de enige religieuze waarheid. Zo zijn er ook genoeg atheïsten die exact hetzelfde doen en daarbij het gevoel hebben dat het de enige waarheid is.
Ik houd daar niet zo van; ik sta heus open voor andere ideeën/invalshoeken en ik ben niet iemand die pretendeert de waarheid in pacht te hebben. Wat dat betreft sta ik voor alles en iedereen open.

Echter, ik ben wel een Christen, misschien ook altijd nog wel een beetje op zoek. Op zoek naar rust in mijn geloof, maar ik realiseer me dat ik daarvoor niet op het juiste forum ben beland.... [-o< [-o< [-o<
Na één dagje meedraaien, heb ik t gevoel terug bij af te zijn.... :lol: :lol: :lol:
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Anna74 schreef:Sorry dat het quoten niet helemaal vlekkeloos verloopt, dat is inderdaad onwennigheid, ik begrijp nog niet helemaal hoe dat werkt.
Bijna niemand neemt Zeus, Jupiter of Wodan nog serieus, maar destijds had men de overtuiging en het gevoel dat die goden bestonden.Mijn vraag blijft dus (alweer) onbeantwoord.

Ik had ook niet de hoop dat ik jouw vragen zomaar even weg zou kunnen nemen, andersom geldt precies hetzelfde.
Voor mij is het bijbehorende gevoel wel relevant, want zonder dat gevoel zou ik wellicht ook twijfels ervaren.
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal begrepen hebt. Ik heb niets tegen religie zolang het maar in de huiskamer blijft. Maar er zijn religieuzen die op internetfora hun gelijk propaganderen als zijnde de enige religieuze waarheid. En door niet meer te geloven, maar er nog wel steeds in betrokken te worden, zoals mensen zoals jij, is het een van mijn hobby's geworden. Goed uitgelegd nu?
Ja natuurlijk zijn er religieuzen die op fora hun gelijk propaganderen als zijnde de enige religieuze waarheid. Zo zijn er ook genoeg atheïsten die exact hetzelfde doen en daarbij het gevoel hebben dat het de enige waarheid is.
Ik houd daar niet zo van; ik sta heus open voor andere ideeën/invalshoeken en ik ben niet iemand die pretendeert de waarheid in pacht te hebben. Wat dat betreft sta ik voor alles en iedereen open.

Echter, ik ben wel een Christen, misschien ook altijd nog wel een beetje op zoek. Op zoek naar rust in mijn geloof, maar ik realiseer me dat ik daarvoor niet op het juiste forum ben beland.... [-o< [-o< [-o<
Na één dagje meedraaien, heb ik t gevoel terug bij af te zijn.... :lol: :lol: :lol:
Ik denk dat je alleen rust vind als je in jezelf gelooft. Maar dat is alleen mijn mening!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom!
En om LANFY te citeren: Niets tegen religie, zolang het maar in de huiskamer beoefend wordt
Met die uitzodering dat ik met die huiskamer ook wel wat moeite heb, als kinderen van jongsaf aan al met DE (boek)waarheid worden groot gebracht. Het creeert een beetje de religieuze onvrede/intollerantie waar we hede ten dagen mee te maken hebben.
En dan heb ik het ook over letterlijke boekinterpretatie. Waar ik als voorbeeld moeite mee heb is moslims die in huis de kindertjes besnijden omdat ook zij de boeken menen letterlijk te moeten (kunnen) interpreteren.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Anna74 schreef:...... Op zoek naar rust in mijn geloof, maar ik realiseer me dat ik daarvoor niet op het juiste forum ben beland....Na één dagje meedraaien, heb ik t gevoel terug bij af te zijn.... :lol: :lol: :lol:
Rust in je geloof zal je hier zeker niet vinden, eerder nog meer onrust, tenzij je er als christen van geniet om aangevallen te worden maar dat lijkt me van niet.
En rust krijg je trouwens niet zomaar als je kritisch aangelegd bent, in de kerk niet en hier ook niet.
Je moet er wel wat voor over hebben.
En vragen blijven er altijd, maar maakt dat het leven juist niet interessanter?
NB: Doe wel en zie niet om.
Anna74

Bericht door Anna74 »

dikkemick schreef:Welkom!
En om LANFY te citeren: Niets tegen religie, zolang het maar in de huiskamer beoefend wordt
Met die uitzodering dat ik met die huiskamer ook wel wat moeite heb, als kinderen van jongsaf aan al met DE (boek)waarheid worden groot gebracht. Het creeert een beetje de religieuze onvrede/intollerantie waar we hede ten dagen mee te maken hebben.
En dan heb ik het ook over letterlijke boekinterpretatie. Waar ik als voorbeeld moeite mee heb is moslims die in huis de kindertjes besnijden omdat ook zij de boeken menen letterlijk te moeten (kunnen) interpreteren.
Even los van het laatste wat je noemt, dat buiten beschouwing gelaten, is het opvoeden met Bijbelse waarden en normen in mijn ogen prima. Ik begrijp niet dat je zegt dat het religieuze onvrede creëert.
Zo gaat dat nou eenmaal met opvoeden, daar worden keuzes in gemaakt, of ze nou Bijbels zijn of niet. Ik vind dat zo'n vreemde gedachte, dat ouders als het ware helemaal hun eigen inzichten buiten beschouwing moeten laten. Als je als ouder nou heel veel steun en kracht uit het geloof hebt weten te halen, dan is het toch logisch dat je het doorgeeft? Als ook je kinderen dat zelfde kunnen en mogen ervaren, wat is er dan mis mee?

Bovendien: ik ben blij dat ik Bijbelse waarden en normen heb meegekregen van mijn ouders.
Klopt, helemaal mee eens.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Anna74 schreef:
Even los van het laatste wat je noemt, dat buiten beschouwing gelaten, is het opvoeden met Bijbelse waarden en normen in mijn ogen prima. Ik begrijp niet dat je zegt dat het religieuze onvrede creëert.
Zo gaat dat nou eenmaal met opvoeden, daar worden keuzes in gemaakt, of ze nou Bijbels zijn of niet. Ik vind dat zo'n vreemde gedachte, dat ouders als het ware helemaal hun eigen inzichten buiten beschouwing moeten laten. Als je als ouder nou heel veel steun en kracht uit het geloof hebt weten te halen, dan is het toch logisch dat je het doorgeeft? Als ook je kinderen dat zelfde kunnen en mogen ervaren, wat is er dan mis mee?

Bovendien: ik ben blij dat ik Bijbelse waarden en normen heb meegekregen van mijn ouders.
Anna74. Je zegt dat je de bijbel letterlijk neemt. En ik mag alleen maar hopen dat je de opvoeding van je kinderen niet letterlijk uit de bijbel haalt.
Want noem mij 10 bijbelse waarden en normen. Ik zet er 10 waarden en normen tegenover (die ik eveneens uit de bijbel haal).
Maar van mijn waarden en normen wordt niemand blij! (Echter! Ze zijn 100% bijbels!!!)

Maar aangezien dit een voorstel topic is, zou ik zeggen: Maak een topic aan met bijbelse waarden en normen.
(Ik zie trouwens dat je een topic bij 'boeken' hebt aangemaakt).
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Anna74

Bericht door Anna74 »

dikkemick schreef:
Anna74 schreef:

Anna74. Je zegt dat je de bijbel letterlijk neemt. En ik mag alleen maar hopen dat je de opvoeding van je kinderen niet letterlijk uit de bijbel haalt.
Want noem mij 10 bijbelse waarden en normen. Ik zet er 10 waarden en normen tegenover (die ik eveneens uit de bijbel haal).
Maar van mijn waarden en normen wordt niemand blij! (Echter! Ze zijn 100% bijbels!!!)

Maar aangezien dit een voorstel topic is, zou ik zeggen: Maak een topic aan met bijbelse waarden en normen.
(Ik zie trouwens dat je een topic bij 'boeken' hebt aangemaakt).
Klopt, je hebt gelijk, dit is een voorsteltopic.
Wellicht dat ik een nieuw topic aan (moet) maken, want ik heb eigenlijk nog veel meer vragen aan heel veel mensen hier... =D> =D>
Nog niet eens alleen over waarden en normen, maar ook andere dingen die ik me echt afvraag hoe mensen die geen geloof (meer) hebben dat beleven/ervaren.

Ik moet nog even een beetje wennen aan het forum, het quoten lukt nog niet helemaal, maar dat komt wel.

Ik zal er eens over nadenken om een nieuwe topic aan te maken, maar ik heb zóveel vragen dat ik jullie niet wil overvragen :D :D
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik zou zeggen: Gooi het er maar uit. Vragen staat vrij. Ik ben overigens geen (ex) gelovige, maar een geboren atheist. De eerste jaren van mijn leven impliciet atheist, de laatste jaren expliciet (en heb ik er enorm over nagedacht en me in religie verdiept). Want interessant is het wel!
Einstein/Mick
Anna74

Bericht door Anna74 »

dikkemick schreef:Ik zou zeggen: Gooi het er maar uit. Vragen staat vrij. Ik ben overigens geen (ex) gelovige, maar een geboren atheist. De eerste jaren van mijn leven impliciet atheist, de laatste jaren expliciet (en heb ik er enorm over nagedacht en me in religie verdiept). Want interessant is het wel!
Oké, dank voor je reactie, ik zal kijken of het lukt.
Ik denk dat ik één vraag gelijk doe, want anders ben ik bang dat het door elkaar gaat lopen...

8-[ 8-[
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Anna74 schreef:De steun die mensen eruit kunnen ervaren, dat heb ik zelf ook, is een gevoel. Zoals je de warmte van de zon kunt voelen, zo kun je ook Gods aanwezigheid in je leven voelen. En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken?
Aan de andere kant heb je het steeds over "rust willen vinden in je geloof". Je zit dus tegelijkertijd met een gevoel van onrust; er knaagt iets aan je geloof.

Het gevoel van onrust wordt veroorzaakt door dingen die niet kloppen, of niet werken in je geloof. Dat is bij uitstek het probleem van goedgelovigheid. Je wil geloven voor zover het je een goed gevoel geeft, en geeft je daar dus aan over. Maar aan het christelijk geloof kleven veel zaken die helemaal niet zo leuk zijn om in te geloven, bijvoorbeeld een straffende, veroordelende en wraaknemende God, die op het niveau staat van de meest ongenadige mens die je je voor kunt stellen. De bijbelgod roeide bijvoorbeeld ooit de gehele mensheid uit, of gaf opdracht tot het uitroeien van wel zes volken, en Jezus beweert dat hij ooit alle schapen van de bokken scheidt en die bokken in dat hiernamaals gestraft worden met pijnigingen.
Of, om maar een ander voorbeeld te noemen, van God wordt beweerd dat hij buitengewoon goed voor de mens zorgt, maar de praktijk bewijst dat dit helemaal niet waar is. Men beweert ook dat hij de mens liefheeft, maar alle eeuwen van de menselijke geschiedenis heeft het merendeel van de mensheid nooit ook maar iets van hem vernomen. De bijbelgod doet aan vriendjespolitiek: kiest uitverkorenen uit en laat de rest stikken.

Christenen moeten ofwel deze zaken verdringen uit hun geloof of allerlei gekunstelde redenaties aanwenden om die vervelende zaken uit de weg te ruimen.
Born OK the first time
Anna74

Bericht door Anna74 »

Rereformed schreef:
Anna74 schreef:De steun die mensen eruit kunnen ervaren, dat heb ik zelf ook, is een gevoel. Zoals je de warmte van de zon kunt voelen, zo kun je ook Gods aanwezigheid in je leven voelen. En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken?
Aan de andere kant heb je het steeds over "rust willen vinden in je geloof". Je zit dus tegelijkertijd met een gevoel van onrust; er knaagt iets aan je geloof.

Het gevoel van onrust wordt veroorzaakt door dingen die niet kloppen, of niet werken in je geloof. Dat is bij uitstek het probleem van goedgelovigheid. Je wil geloven voor zover het je een goed gevoel geeft, en geeft je daar dus aan over. Maar aan het christelijk geloof kleven veel zaken die helemaal niet zo leuk zijn om in te geloven, bijvoorbeeld een straffende, veroordelende en wraaknemende God, die op het niveau staat van de meest ongenadige mens die je je voor kunt stellen. De bijbelgod roeide bijvoorbeeld ooit de gehele mensheid uit, of gaf opdracht tot het uitroeien van wel zes volken, en Jezus beweert dat hij ooit alle schapen van de bokken scheidt en die bokken in dat hiernamaals gestraft worden met pijnigingen.
Of, om maar een ander voorbeeld te noemen, van God wordt beweerd dat hij buitengewoon goed voor de mens zorgt, maar de praktijk bewijst dat dit helemaal niet waar is. Men beweert ook dat hij de mens liefheeft, maar alle eeuwen van de menselijke geschiedenis heeft het merendeel van de mensheid nooit ook maar iets van hem vernomen. De bijbelgod doet aan vriendjespolitiek: kiest uitverkorenen uit en laat de rest stikken.

Christenen moeten ofwel deze zaken verdringen uit hun geloof of allerlei gekunstelde redenaties aanwenden om die vervelende zaken uit de weg te ruimen.
Ik vind het jammer dat mijn 'onrust in het geloof' steeds opnieuw wordt aangehaald, dat had ik wellicht beter achterwege kunnen laten, want het is wel erg gemakkelijk om dat telkens naar voren te brengen. Zullen we dat gewoon maar achterwege laten vanaf nu?
Jij haalt ook alleen maar voorbeelden aan uit het OT, ik neem aan dat je ook het NT hebt gelezen en daardoor wellicht tot andere/betere inzichten bent gekomen?
Ik begrijp niet goed waarom je alleen de kwaadsprekende en strenge God aanhaalt. De Bijbel zegt zoveel meer, ook over de strenge God.

Je haalt alleen aan wat in jouw straatje past en laat het bestaan van Jezus achterwege, geloof je in Zijn bestaan, of is dat ook allemaal niet echt gebeurd?
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Anna74 schreef:Ik begrijp niet goed waarom je alleen de kwaadsprekende en strenge God aanhaalt. De Bijbel zegt zoveel meer, ook over de strenge God.
Je haalt alleen aan wat in jouw straatje past en laat het bestaan van Jezus achterwege, geloof je in Zijn bestaan, of is dat ook allemaal niet echt gebeurd?
Zeker zegt de bijbel zoveel meer, ook zaken waar geen enkel kwaad in steekt.
Maar wat heeft dat ermee te maken? Als iemand talloze moorden heeft gepleegd (zoals god volgens de bijbel deed) deed ga je toch ook niet zeggen dat we het daar maar niet over moeten hebben omdat die meervoudige moordenaar zo lief voor z'n oude moedertje was.
En wat het NT en Jezus betreft, Rereformed wees op het volgende over Jezus :
"en Jezus beweert dat hij ooit alle schapen van de bokken scheidt en die bokken in dat hiernamaals gestraft worden met pijnigingen. " Dat is trouwens maar één van de uitspraken van Jezus in het NT aangaande de hel.
Sadistischer dan dat kan ik het niet bedenken. Jij wel?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Anna

Plaats een topic over de goede God. En kijk na afloop of deze bijbelse (OT en NT) God werkelijk een goede God is.
Einstein/Mick
Plaats reactie