Het quoten gaat nog niet helemaal goed bij jou (zie correctie hierboven), maar dat zal onwennigheid zijn.Anna74 schreef:Allereerst: dat is mijn gevoel. Ooit zei iemand tegen mij en dat vond ik erg mooi: "als nu zou blijken dat er geen God bestaat, dat er geen hiernamaals is, dan had ik het gevoel van geloof in dit bestaan nog steeds niet willen missen"Niet Peter van Velzen, maar Wim_1946 schreef: "waar halen jullie het vandaan dat er een god bestaat?" Misschien dat jij een (begin van een) antwoord weet.
De steun die mensen eruit kunnen ervaren, dat heb ik zelf ook, is een gevoel. Zoals je de warmte van de zon kunt voelen, zo kun je ook Gods aanwezigheid in je leven voelen. En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken? Dat je twijfels hebt over het bestaan van God, dat kan, maar twijfel je ook aan het gevoel dat ik - en vele andere mensen - ervaren? Kijk en dat gevoel krijg ik niet bij 'Moeder de Gans', vandaar dat we in dat geval wél over een sprookje praten...
Goed, on topic.
Ik trek jouw gevoel helemaal niet in twijfel, ik geloof zonder meer dat je dat gevoel hebt.
Alleen, mijn vraag was : "waar halen gelovigen het vandaan dat er een god bestaat?" Om dan aan te komen met "dat is mijn gevoel, is totaal niet relevant. Het zegt totaal niets over het al dan niet bestaan van de christelijke god. Ontelbare volkeren hebben de overtuiging gehad dat godje zus of godje zo bestond, maar het heeft met waarheidsvinding niets te maken. Bijna niemand neemt Zeus, Jupiter of Wodan nog serieus, maar destijds had men de overtuiging en het gevoel dat die goden bestonden.
Mijn vraag blijft dus (alweer) onbeantwoord.