Anna

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

Anna74

Anna

Bericht door Anna74 »

Dag allemaal,

Ik zal me ook even voorstellen.
Ik ben Anna, 40 jaar oud :shock: :shock:
Voor wat betreft mijn geloof ben ik nogal zoekende. Ik heb een Christelijke opvoeding gehad, maar ik heb mijn weg er nog niet helemaal in gevonden merk ik.

Nee, ik ben GEEN twijfelaar, ik geloof wel degelijk in God, en zelfs in de letterlijke waarheid van alle Bijbelse verhalen. Ook geloof ik in de betekenis die het in onze tijd heeft of kan hebben.

Met zoekende bedoel ik iets anders, moeilijk te verwoorden, maar een soort rust heb ik nog steeds niet. Ik heb wel eens gedacht: als God me een bevestiging kan sturen dat het hiernamaals allemaal wel in orde komt, zou ik pas rust ervaren. Wellicht komt dat dus nooit.... [-o<

Daarnaast houdt me hier hiernamaals heel erg bezig, hoe zal dat zijn, is dat voor iedereen weggelegd? (ik denk/hoop het wel)…
Dat kan me heel erg bezig houden, maar ook weer niet echt een onderwerp voor bij de borrel, hoewel ik daar graag over in gesprek zou gaan, niet iedereen zit daar op te wachten…

Voordat ik me heb aangemeld hier, heb ik wel enige tijd meegelezen, nu vind ik het tijd dat ik ook (actief) ga meedoen, lijkt me leuk. 8*)
doctorwho
Ontoombaar

Re: Anna

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Anna74 schreef:.....Voor wat betreft mijn geloof ben ik nogal zoekende....Nee, ik ben GEEN twijfelaar....Met zoekende bedoel ik iets anders, moeilijk te verwoorden, maar een soort rust heb ik nog steeds niet....
Welkom Anna.

Als je rust wilt krijgen moet je je inderdaad niet met twijfels bezig houden maar onvoorwaardelijk, geloven dat jouw God het beste met je voor heeft, dat jij een kind van Hem bent en na je dood bij Hem zal zijn.
Er zijn heel veel mensen die daar troost in vinden.
Als blijkt dat er na de dood helemaal geen leven is heb je toch een mooi doel nagestreefd, rust vinden bij een almachtige God, ook al moet je je gegevens over Hem uit een boek halen wat duizenden jaren geleden door een divers pluimage is geschreven.
Je kunt er ook voor kiezen of je een andere rust wil verkrijgen. Geen rust bij een denkbeeldige God maar rust in je zelf. Zodra je alles wat de godsdienst betreft overwogen hebt en je eigen beslissingen hebt genomen krijg je een dusdanig gevoel van eigenwaarde dat je niet langer de psalmist hoeft na te zeggen:

De HEERE is mijn Sterkte en mijn Schild; op Hem heeft mijn hart vertrouwd, en ik ben geholpen; dies springt mijn hart van vreugde, en ik zal Hem met mijn gezang loven (Psalmen 28:7)

Een prettige en leerzame tijd hier toegewenst.

Ps.
Wat denk je hier bij een stelletje ongelovigen te vinden wat je niet op een christelijk forum vindt?
NB: Doe wel en zie niet om.
Anna74

Bericht door Anna74 »

doctorwho schreef:welkom
Dank je wel :)
writer schreef:Als je rust wilt krijgen moet je je inderdaad niet met twijfels bezig houden maar onvoorwaardelijk, geloven dat jouw God het beste met je voor heeft, dat jij een kind van Hem bent en na je dood bij Hem zal zijn.
Er zijn heel veel mensen die daar troost in vinden.
Als blijkt dat er na de dood helemaal geen leven is heb je toch een mooi doel nagestreefd, rust vinden bij een almachtige God, ook al moet je je gegevens over Hem uit een boek halen wat duizenden jaren geleden door een divers pluimage is geschreven.
Je kunt er ook voor kiezen of je een andere rust wil verkrijgen. Geen rust bij een denkbeeldige God maar rust in je zelf. Zodra je alles wat de godsdienst betreft overwogen hebt en je eigen beslissingen hebt genomen krijg je een dusdanig gevoel van eigenwaarde dat je niet langer de psalmist hoeft na te zeggen:

De HEERE is mijn Sterkte en mijn Schild; op Hem heeft mijn hart vertrouwd, en ik ben geholpen; dies springt mijn hart van vreugde, en ik zal Hem met mijn gezang loven (Psalmen 28:7)

Een prettige en leerzame tijd hier toegewenst.

Ps.
Wat denk je hier bij een stelletje ongelovigen te vinden wat je niet op een christelijk forum vindt?
Dank voor je reactie. Om met het laatste te beginnen: misschien heb je gelijk, behoor ik meer op een chistelijk forum, maar ik vind ze heel lastig te vinden op internet. Ik vind af en toe wel fora, maar die zijn dan niet meer actief.
Ik zal er nog eens over nadenken.

Voor wat betreft het vinden van rust: ik hoorde kort geleden iemand zeggen: 'misschien is de onrust wel nodig om jezelf op scherp te houden'. Dat vind ik wel een mooie gedachte, dat je het niet zomaar als vanzelfsprekend beschouwd.

Ik wil me ook niet met twijfels bezighouden, maar dat is iets dat niet zomaar te sturen is. Je kunt niet zomaar even alle twijfels overboord gooien. De onrust zit in mijzelf juist dóór de Godsdienst.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nogmaals welkom Anna. Hou er rekening mee dat de meeste forumdeelnemers niet in een god geloven.
Dan zulllen wij er rekening mee houden dat jij dat wel doet.
Ik wens u alle goeds
Wim_1946
Forum fan

Bericht door Wim_1946 »

Welkom Anna.
Als ik even voor mezelf mag spreken vind ik het helemaal prima als (christelijk) gelovigen zich hier aanmelden. Het is wel eens prettig om een tegengeluid te lezen.
Houd er wel rekening mee dat er hier een aantal zeer slimme mensen aanwezig zijn, die er niet voor terugdeinzen gehakt te maken van het geloof, dit echter doorgaans op een beschaafde wijze. Schelden doen we hier niet aan.
Zelf ben ik niet zoekende, ik voel slechts volslagen rust in het besef dat er nul komma nul bewijs is dat god bestaat, er is zelfs niet de minste aanwijzing dat dat zo is. Hetzelfde geldt voor hetgeen in de bijbel staat, ook daar is niet de minste aanwijzing dat er ook maar iets van waar is. Dat geeft erg veel rust, god en de bijbel zijn totaal irrelevant voor ongelovigen, of je zou ook kunnen zeggen net zo relevant als de sprookjes van Moeder de Gans. Leuk om te lezen als je kind bent maar daarna doet het er niet meer toe.
Voor mij blijft de vraag richting gelovigen die maar niet beantwoord wordt, "waar halen jullie het vandaan dat er een god bestaat?" Misschien dat jij een (begin van een) antwoord weet. Ik snap na jaren lezen daarover en de redenaties van gelovigen bekijkend nog steeds helemaal niets van.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom op dit forum.
Anna74 schreef:ik geloof zelfs in de letterlijke waarheid van alle Bijbelse verhalen.
Ken je ze wel allemaal? Er zitten verhalen bij waar zelfs de grootste apologeet rode oortjes van krijgt.
Stokken die op de grond gegooid worden en in slangen veranderen, een ezel die met een mens praat, een profeet die vuur uit de hemel kan bestellen om een legertje soldaten te doden, een begraafplaats in Jeruzalem waar gestorven heiligen opeens weer levend worden, mensen die met paard en vurige wagen naar de hemel vliegen of er zelfs naartoe zweven, een groepje gelovigen dat in een zeven maal heter opgestookt vuur geworpen wordt, en daar gezellig keuvelt met een engel, waarna ze er helemaal ongeschonden weer uit komen...
Born OK the first time
Anna74

Bericht door Anna74 »

Peter van Velzen schreef:Nogmaals welkom Anna. Hou er rekening mee dat de meeste forumdeelnemers niet in een god geloven.
Prima, dank je wel.
Wim_1946 schreef:Ken je ze wel allemaal? Er zitten verhalen bij waar zelfs de grootste apologeet rode oortjes van krijgt.
Ja, ik ken ze allemaal en geloof er nog steeds in.
Peter van Velzen schreef:Als ik even voor mezelf mag spreken vind ik het helemaal prima als (christelijk) gelovigen zich hier aanmelden. Het is wel eens prettig om een tegengeluid te lezen.
Lijkt me prima, en zolang het, zoals je zegt, op beschaafde wijze gebeurt, dan vind ik het geen enkel probleem!
Peter van Velzen schreef: "waar halen jullie het vandaan dat er een god bestaat?" Misschien dat jij een (begin van een) antwoord weet.
Allereerst: dat is mijn gevoel. Ooit zei iemand tegen mij en dat vond ik erg mooi: "als nu zou blijken dat er geen God bestaat, dat er geen hiernamaals is, dan had ik het gevoel van geloof in dit bestaan nog steeds niet willen missen"
De steun die mensen eruit kunnen ervaren, dat heb ik zelf ook, is een gevoel. Zoals je de warmte van de zon kunt voelen, zo kun je ook Gods aanwezigheid in je leven voelen. En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken? Dat je twijfels hebt over het bestaan van God, dat kan, maar twijfel je ook aan het gevoel dat ik - en vele andere mensen - ervaren? Kijk en dat gevoel krijg ik niet bij 'Moeder de Gans', vandaar dat we in dat geval wél over een sprookje praten...

'
Anna74 schreef:Nogmaals welkom Anna. Hou er rekening mee dat de meeste forumdeelnemers niet in een god geloven.

Prima! =D> =D>
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Anna74 schreef:En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken?
Welkom Anna.

Niemand die jouw gevoel in twijfel trekt, sterker nog genoeg mensen hier hebben dat ook ervaren. Vele zijn namelijk gelovig geweest.
Ikzelf moest op een gegeven moment mijzelf bekennen dat dit gevoel niet echt was, dat er aan de andere kant van de lijn een oorverdovende stilte heerste. Ik maakte mijzelf wat wijs.
Dat kwam nadat ik andere dan christelijke boeken en artikelen ging lezen. Welke religie je aanhangt is verbonden met de plaats waar je geboren wordt, was jij in India geboren grote kans dat je nu je het Hindoe geloof verdedigde.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Anna74 schreef:...... Je kunt niet zomaar even alle twijfels overboord gooien. De onrust zit in mijzelf juist dóór de Godsdienst.
Je bent niet de eerste in de geschiedenis:

Wat buigt gij u neder, o mijn ziel! en zijt onrustig in mij? Hoop op God, want ik zal Hem nog loven voor de verlossingen Zijns aangezichts. (psalm 42:6)

Wanneer je daar over enige tijd wat meer over kwijt wil mag dat wel denk ik.
NB: Doe wel en zie niet om.
Anna74

Bericht door Anna74 »

Rereformed schreef:Welkom op dit forum.
Anna74 schreef:ik geloof zelfs in de letterlijke waarheid van alle Bijbelse verhalen.
Ken je ze wel allemaal? Er zitten verhalen bij waar zelfs de grootste apologeet rode oortjes van krijgt.
Stokken die op de grond gegooid worden en in slangen veranderen, een ezel die met een mens praat, een profeet die vuur uit de hemel kan bestellen om een legertje soldaten te doden, een begraafplaats in Jeruzalem waar gestorven heiligen opeens weer levend worden, mensen die met paard en vurige wagen naar de hemel vliegen of er zelfs naartoe zweven, een groepje gelovigen dat in een zeven maal heter opgestookt vuur geworpen wordt, en daar gezellig keuvelt met een engel, waarna ze er helemaal ongeschonden weer uit komen...
Ik wil hier nog even iets op zeggen, want in mijn vorige reactie ben ik wat kort geweest. Nogmaals, ja, ik ken ze allemaal.
Ik geloof in de letterlijke waarheid. Het zou voor mij afbreuk doen aan de Almacht van God, als blijkt dat het allemaal verhalen zijn die een symbolische waarde hebben. Begrijp je wat ik bedoel?
writer schreef:Wanneer je daar over enige tijd wat meer over kwijt wil mag dat wel denk ik.
ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, 'er meer over kwijt willen?'

Fish schreef:
Anna74 schreef:En niet oneerbiedig bedoelt, echt niet (!), maar wie ben jij om dat gevoel van mij in twijfel te trekken? /quote]
Welkom Anna.

Niemand die jouw gevoel in twijfel trekt, sterker nog genoeg mensen hier hebben dat ook ervaren. Vele zijn namelijk gelovig geweest.
Ikzelf moest op een gegeven moment mijzelf bekennen dat dit gevoel niet echt was, dat er aan de andere kant van de lijn een oorverdovende stilte heerste. Ik maakte mijzelf wat wijs.
Dat kwam nadat ik andere dan christelijke boeken en artikelen ging lezen. Welke religie je aanhangt is verbonden met de plaats waar je geboren wordt, was jij in India geboren grote kans dat je nu je het Hindoe geloof verdedigde.
Maar als ik vragen mag: waarom maak jij je er zo druk over als een ander het wel gelooft? Op de één of andere manier houdt het je dus wel bezig, waarom? Misschien omdat je het niet kunt loslaten? Er toch iets is dat de vlam niet dooft?

Ik ben niet in India geboren, ik weet dat dus niet, maar de kans dat ik dan het Hindoe geloof zou verdedigen is misschien wel groot. Maar toch, het geloof dat ik van mijn ouders heb meegekregen is totaal niet te vergelijken met het geloof dat ik nu zelf heb. Een wereld van verschil. Op een bepaald moment kom je op een leeftijd dat je zelf gaat nadenken, niet meer zomaar klakkeloos volgt wat je van je ouders hebt meegekregen. Natuurlijk zijn er bepaalde invloeden, maar ik neem toch aan dat je zelf ook gaat nadenken/onderzoeken?
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Anna74 schreef:[Maar als ik vragen mag: waarom maak jij je er zo druk over als een ander het wel gelooft? Op de één of andere manier houdt het je dus wel bezig, waarom? Misschien omdat je het niet kunt loslaten? Er toch iets is dat de vlam niet dooft?
Als je als kind zo geïndoctrineerd bent met geloof laat het je niet zomaar los. Nu ben ik vooral geïnteresseerd in het feit dat anderen op een gegeven moment niet de zelfde weg gaan als ik gegaan ben.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Van harte welkom Anna. Van een gelukkige exgelovige die zich prima kan vinden in het in zichzelf geloven en daar pas achter kwam door ongelovig te worden. Niets tegen religie, zolang het maar in de huiskamer beoefend wordt.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Anna74

Bericht door Anna74 »

[/quote]
Als je als kind zo geïndoctrineerd bent met geloof laat het je niet zomaar los. Nu ben ik vooral geïnteresseerd in het feit dat anderen op een gegeven moment niet de zelfde weg gaan als ik gegaan ben.[/quote]

Geïndoctrineerd.... :? , ik vind dat nogal wat. Natuurlijk kan ik daar moeilijk over oordelen, ik weet niet hoe het geloof tot je is gekomen, maar je bent toch op een gegeven ogenblik losgekomen van je ouders? Als je het zo zegt lijkt het erop dat je je bewust ervan afzet uit een soort 'wraak', om te laten zien dat je het niet nodig hebt. Ik heb ook niet meer hetzelfde geloof als mijn ouders, ik heb eigen beslissingen daarin gemaakt. Enkele van mijn broers en zussen zijn ook volledig van het geloof afgestapt, iedereen maakt daarin op bepaald moment eigen keuzes.
lost and not found yet! schreef:Van harte welkom Anna. Van een gelukkige exgelovige die zich prima kan vinden in het in zichzelf geloven en daar pas achter kwam door ongelovig te worden. Niets tegen religie, zolang het maar in de huiskamer beoefend wordt.
Dank je wel!

Enkel in de huiskamer? :shock: :shock:
Waarom zou uitgerekend jij hier dan op het internet een discussie over aangaan, als het binnenskamers moet blijven, moet je er niet op internet over in discussie gaan. Dat betekent voor mij dat je het dusdanig zinvol en interessant vindt dat het méér is dan enkel een onderwerp voor in de huiskamer :o
Dat het in elk geval de moeite waard is op er op in te gaan.

Laat ik het vergelijken met voetbal. Voetbal interesseert me geen moer, als er voetbal op tv is dan zap ik weg.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om mij op een forum over voetbal te gaan lezen, laat staat schrijven!

Wat beweegt jou/jullie dan toch zo?
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Anna74 schreef:
lost and not found yet! schreef:Van harte welkom Anna. Van een gelukkige exgelovige die zich prima kan vinden in het in zichzelf geloven en daar pas achter kwam door ongelovig te worden. Niets tegen religie, zolang het maar in de huiskamer beoefend wordt.
Anna:
Dank je wel!
Enkel in de huiskamer? :shock: :shock:
Waarom zou uitgerekend jij hier dan op het internet een discussie over aangaan, als het binnenskamers moet blijven, moet je er niet op internet over in discussie gaan. Dat betekent voor mij dat je het dusdanig zinvol en interessant vindt dat het méér is dan enkel een onderwerp voor in de huiskamer :o
Dat het in elk geval de moeite waard is op er op in te gaan.

Laat ik het vergelijken met voetbal. Voetbal interesseert me geen moer, als er voetbal op tv is dan zap ik weg.
Ik zou het niet in mijn hoofd halen om mij op een forum over voetbal te gaan lezen, laat staat schrijven!

Wat beweegt jou/jullie dan toch zo?
Ik denk dat je mijn bericht niet helemaal begrepen hebt. Ik heb niets tegen religie zolang het maar in de huiskamer blijft. Maar er zijn religieuzen die op internetfora hun gelijk propaganderen als zijnde de enige religieuze waarheid. En door niet meer te geloven, maar er nog wel steeds in betrokken te worden, zoals mensen zoals jij, is het een van mijn hobby's geworden. Goed uitgelegd nu?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Plaats reactie