Problemen Islamitische bevolking groepen oplossen ????

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

gerard_m
Superposter

Re: Problemen Islamitische bevolking groepen oplossen ????

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef:
In ieder geval speelt de islam geen rol in dit gegeven.
Wat een vreemde conclusie. Precies hetzelfde verschijnsel zou zich voor moeten doen onder alle migrantengroepen.
Neen, dat moet niet. De wil van de van de volgende generaties om zich te integreren is niet in alle migrantengroepen even groot. Ik heb op dit moment geen cijfers om dat te staven maar heb bv opgevangen dat de reden waarom Marokkanen meer problemen opleveren dan Turken is omdat Turken meer de neiging hebben om zich in hun eigen gemeenschappen te bewegen, terwijl Marokkanen meer proberen zich in de samenleving te begeven.
Vreemd, je concludeert dat de islam in ieder geval geen rol speelt, maar weet eigenlijk niet hoe het zit. Wie heeft zich nu precies in stellingen ingegraven?

gerard_m schreef:Je afkeren van de samenleving is op zichzelf niet zo erg. Maar het maakt nogal uit waarin je radicaliseert. Radicale Boeddhistische Vietnamezen of christelijke Afrikanen gaan (kennelijk) niet over tot terrorisme.
Dat weet ik nog zo niet. In Brussel is het nog niet zolang geleden dat we problemen hadden met Congolese jeugdcriminaliteit die daar oorsprong vond in dat soort vervreemding, waarbij de jongeren erover kloegen dat ze geen perspectief hadden in onze samenleving. Natuurlijk waren een aantal mensen er maar al te snel bij om over die jonge criminelen te zeggen dat als ze de moeite deden om naar school te gaan, ze dan wel een perspectief zouden hebben in onze samenleving. Maar wat bleek heel wat ouders van die jongeren hadden gestudeerd en waren in de kou blijven staan. m.a.w. die ouders konden dat argument niet gebruiken tegenover hun kinderen omdat ze zelf het bewijs waren dat het niet klopte.

Als die jongeren toen in contact waren gekomen met een recruiteerder dan was er veel kans geweest dat zij als terrorist geëindigd zouden zijn.
Ik vraag me af waar je deze "als .. dan " conclusie op baseert. Waren er toevallig op dat moment geen recruiters, en zijn de problemen voor Congolezen nu geheel opgelost? Mogelijk, maar het klinkt niet heel waarschijnlijk.

Je kunt eigenlijk alleen maar vaststellen dat dit voorbeeld niet tot terrorisme heeft geleid.
gerard_m schreef:Volgens de onderzoeker is bestrijden van discriminatie geen oplossing voor dit probleem.
Ze spreek zichzelf daarin tegen want ze stelt wel dat die discriminatie na hoge verwachtingen mensen aanzet om zich van de maatschappij te keren. Dus bestrijden van discriminatie kan dan wel een invloed hebben.
Hm, je wijst me op een onderzoeker maar die zit er nu alsnog naast?

Ik denk dat teleurstelling over de maatschappij niet persé door discriminatie hoeft te komen. Heel wat mensen zijn om vele redenen teleurgesteld in de maatschappij.
Als een onderzoekproject, honderden identieke spontane sollicitaties rondstuurt. De helft met een "westerse" naam, de helft met een "middenoosterse" naam. Als dat onderzoeksproject dan ongeveer dubbel zoveel antwoorden krijgt op de "westerse" naam dan op de "middenoosterse" naam mogen we dat dan niet beschouwen als een aanwijzing voor een serieus probleem?
Er is zeker discriminatie. Maar - volgens de genoemde onderzoeker - niet de oorzaak voor terrorisme.

En volgens de logica ook niet. Herhaal dit experiment maar eens met Congoleze namen en je vindt een vergelijkbare uitkomst, maar geen Congoleze jihadgroepen.

Hetzelfde geldt voor zo'n experiment onder niet-islamitische minderheden in islamitische landen waar de discriminatie zelfs bij wet is vastgelegd. Opnieuw: wel discriminatie, maar geen terrorisme.
Dit gaat uitsluitend over het proces van recruitering . En die werkwijze is inderdaad niet specifiek islamitisch. Maar nogmaals, het maakt nogal verschil of je door de ene of de andere club geworven wordt. Als een kwetsbare persoon op deze manier in een New Age sekte terecht komt, loopt het een stuk minder dodelijk af voor zijn omgeving.
Ja natuurlijk maar dat is naast de kwestie. Het geloof van de kwetsbare jongere zelf, speelt hier geen enkele oorzakelijke rol. Terwijl jij wel steeds op die spijker klopt.
Nee, dit IS de kwestie. We hadden het over oorzaken voor terrorisme, niet over de wijze waarop recruitering plaatsvindt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

vegan-revolution schreef:
lanier schreef:Het grootste plezier wat je IS kunt doen is moslims bestempelen als niet-gewenst, haatdragend, kansloos, etc.
Generaliseren in die zin is inderdaad nutteloos en stoelt bovendien niet op waarheid. Maar waar je IS volgens mij een nóg groter plezier mee doet is inzetten op het bestrijden van "islamofobie", alle openlijke islamkritiek verbieden uit angst voor radicalisering en mensen die toch iets in die richting uiten door opsporingsdiensten laten achtervolgen en laten intimideren. Want daarmee wordt dan immers bewezen dat we al aardig knippen en buigen voor de grillen van islamitische gekken en volgens de normen van IS al aardig "op de goede weg" zijn.
Daarmee gezegd, dat hier aardig wordt gegeneraliseerd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Peter van Velzen schreef:Daarbij wekt laatste schrijver de indruk dat als "slechts" 75% van de moslims in Nederland alle vormen van religieus geweld afkeurt, dat voldoende reden is om alle moslimorganizaties met neo-nazi's te vergelijken.
Waar haal je dat zo gauw vandaan? Op welk citaat baseer je dat?
Feitelijke uitspraken zijn niet zo meer van belang na jaren berichtenstroom en dan dit soort opmerkingen.
Het continu komen met gegevens over minderheden en het vaag zijn over "sommigen" en "een aantal" en "vaak", zegt niets over feiten, maar geeft zo'n grote impact op een totale mening, dat je een redelijk beeld kunt krijgen over hoe iemand denkt.
Als dat dan ook nog steeds is gericht op één groep, dan krijg je een redelijk goed idee van de denkwijze van de schrijver.

Het tegenwicht dat je probeert te beogen en wat je krijgt door erover te discussiëren in dezelfde termen, te komen met gegevens, zeker als dat weer gaat door het overbelichten van kleine percentages, geeft dan niet anders aan dan een bevestiging van die indruk, die al lang bestaat.

Negatieviteit wordt 10x zo sterk onthouden en werkt dus 10x zo sterk.
En het steeds weer vergelijken met (neo)nazis, wat nog oneindig veel sterker blijft hangen, wordt zodoende een dood in de pot voor elke discussie, die je wil voeren op objectieve basis.
Dat woord is nl. geen aanduiding meer voor een bepaalde groep, maar een scheldwoord geworden.
Vervelend voor de meesten, die dit woord steeds weer bezigen en als ik dit nu moet zeggen, maar daardoor kun je eigenlijk dit woord nooit meer noemen, dan alleen bij mensen die zich met een hakenkruis versieren.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Peter van Velzen schreef:Sommige Moslims zijn net zo exofoob als Neo-Nazis, maar er zijn er vast ook een boel waarmee wel degelijk te praten valt.
Moet je alle Neo-Nazi's over één kam scheren? Er zijn vast ook Neo-Nazi's waarmee goed te praten valt.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Maria schreef:
lanier schreef:Het grootste plezier wat je IS kunt doen is moslims bestempelen als niet-gewenst, haatdragend, kansloos, etc.
Generaliseren in die zin is inderdaad nutteloos en stoelt bovendien niet op waarheid. Maar waar je IS volgens mij een nóg groter plezier mee doet is inzetten op het bestrijden van "islamofobie", alle openlijke islamkritiek verbieden uit angst voor radicalisering en mensen die toch iets in die richting uiten door opsporingsdiensten laten achtervolgen en laten intimideren. Want daarmee wordt dan immers bewezen dat we al aardig knippen en buigen voor de grillen van islamitische gekken en volgens de normen van IS al aardig "op de goede weg" zijn.
Daarmee gezegd, dat hier aardig wordt gegeneraliseerd.
Kun je even uitleggen hoe er volgens jou hier precies gegeneraliseerd wordt?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Lijkt me vrij nutteloos als de boodschap toch niet overkomt.

Om maar bij het laatste te beginnen:
Ik weet niet wie jij bedoelt met "we".
vegan-revolution
Superposter

Maria schreef:En het steeds weer vergelijken met (neo)nazis, wat nog oneindig veel sterker blijft hangen, wordt zodoende een dood in de pot voor elke discussie, die je wil voeren op objectieve basis.
Wat je hier lijkt te zeggen is dat ik mij met mijn wijze van discussiëren diskwalificeer. Maar ik vind dat je ongeacht de stroming die het betreft en ongeacht de aanhang die zulk een stroming wereldwijd heeft stevige kritiek mag hebben op mensen die een tiran en geweldpleger verheerlijken en op geen enkele wijze hoeft te sparen voor kritiek. Meer wil ik niet duidelijk maken.
Maria schreef:Dat woord is nl. geen aanduiding meer voor een bepaalde groep, maar een scheldwoord geworden.
Vervelend voor de meesten, die dit woord steeds weer bezigen en als ik dit nu moet zeggen, maar daardoor kun je eigenlijk dit woord nooit meer noemen, dan alleen bij mensen die zich met een hakenkruis versieren.
Vind ervan wat je er van vinden wilt, maar de parallel, de oproep tot het onderdrukken van een bepaalde bevolkingsgroep (bijvoorbeeld joden of niet-moslims) lijkt mij helder aanwezig en kan mijns inziens niet fel genoeg onderuit worden gehaald.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Even een vraag aan jou:
Lees even terug naar de berichten die er toe hebben geleid dit topic af te splitsen.

Wie van de freethinkers hier wil je bereiken op deze manier?
Hoeveel van jouw felle boodschappen zullen nog aankomen?
Hoeveel van je berichten en je video's met een boodschap zullen nog helemaal gelezen, bekeken en beluisterd worden?

Wanneer komt er eens een positief bericht van jou?
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Moet je alle Neo-Nazi's over één kam scheren? Er zijn vast ook Neo-Nazi's waarmee goed te praten valt.
Binnen iedere groep valt wel met iemand goed te praten. De vergelijking tussen moslims en Neo-Nazi's gaat niet op. Misschien zijn er mensen die vinden dat met jou niet goed valt te praten; moet je dan een vergelijking maken met Neo-Nazi’s?? De titel van dit topic gaat over het oplossen van problemen met islamitische groepen in onze bevolking. Ze vergelijken met Neo-Nazi’s draagt denk ik niet bij aan een structurele oplossing. Wat is volgens JOU de oplossing?
vegan-revolution
Superposter

Maria schreef:Lijkt me vrij nutteloos als de boodschap toch niet overkomt.

Om maar bij het laatste te beginnen:
Ik weet niet wie jij bedoelt met "we".
Je kunt hier inderdaad over een woordje vallen. Je kunt "we" hier lezen als "beleidsmakers in westerse landen die zich aan het vorengaande conformeren".
vegan-revolution
Superposter

lanier schreef:Misschien zijn er mensen die vinden dat met jou niet goed valt te praten; moet je dan een vergelijking maken met Neo-Nazi’s??
Verheerlijk ik een tiran en geweldpleger?
lanier schreef:De titel van dit topic gaat over het oplossen van problemen met islamitische groepen in onze bevolking. Ze vergelijken met Neo-Nazi’s draagt denk ik niet bij aan een structurele oplossing. Wat is volgens JOU de oplossing?
Er onverschrokken propaganda voor maken dat het verheerlijken van een tiran en geweldpleger (de "profeet" Mohammed) onder geen enkele voorwaarde kan deugen.
vegan-revolution
Superposter

Maria schreef:Wanneer komt er eens een positief bericht van jou?
Wat bedoel je hier met "positief"?
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Peter van Velzen schreef:Sommige Moslims zijn net zo exofoob als Neo-Nazis, maar er zijn er vast ook een boel waarmee wel degelijk te praten valt.
Kan je me eens uitleggen op welke manier jij van oordeel bent dat deze vergelijking een punt maakt?

Denk jij dat moslims zo homegeen zijn als neo-nazi's?

Hoe zit het met de christenen? Mogen we die ook allemaal over de zelfde kam scheren? Van zij die een heerschappijtheologie aanhangen over die dat aanslagen plegen op abortuscentra, tot de zeer vrijdenkenden die opkomen voor een seculiere staat, de vrijheid van religie en het recht op abortus en euthanasie.

Het zijn allemaal christenen en dus mogen we ze over de zelfde kam scheren?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
vegan-revolution
Superposter

axxyanus schreef:
Kan je me eens uitleggen op welke manier jij van oordeel bent dat deze vergelijking een punt maakt?

Denk jij dat moslims zo homogeen zijn als neo-nazi's?
Voor wat betreft het verheerlijken van een tiran en geweldpleger en het volgen van de oproep tot het onderstellen van een bevolkingsgroep wél.
axxyanus schreef:Het zijn allemaal christenen en dus mogen we ze over de zelfde kam scheren?
Ik heb zoals je weet (of zou kunnen weten) weinig op met "over dezelfde kam scheren", maar wél is het zo dat bij bepaalde groeperingen in bepaalde niet onbelangrijke opzichten meer homogeniteit is dan bij andere.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

axxyanus schreef:
vegan-revolution schreef: Moet je alle Neo-Nazi's over één kam scheren? Er zijn vast ook Neo-Nazi's waarmee goed te praten valt.

Denk jij dat moslims zo homogeen zijn als neo-nazi's?
Voor wat betreft het verheerlijken van een tiran en geweldpleger en het volgen van de oproep tot het onderstellen van een bevolkingsgroep wél.
Dus de verschillende moslimstromingen verheerlijken grotendeels op dezelfde manier een tiran en geweldpleger en volgen op de zelfde manier de oproep tot het onderstellen(?) van een bevolkingsgroep?

Gaande van de salafisten tot de seculiere moslims, wat het hier bovenstaande betreft zijn ze redelijk homogeen?
axxyanus schreef:Het zijn allemaal christenen en dus mogen we ze over de zelfde kam scheren?
Ik heb zoals je weet (of zou kunnen weten) weinig op met "over dezelfde kam scheren", maar wél is het zo dat bij bepaalde groeperingen in bepaalde niet onbelangrijke opzichten meer homogeniteit is dan bij andere.
Mij best en hoe heb jij die homogeniteit juist bepaald? Mijn indruk is dat die homogeniteit heel wat minder radicaal is dan de indruk die wij krijgen via de media. Want geef toe: "Moslim haalt schouder op bij het zien van Mohammed cartoon", dat wordt nooit een nieuwsitem, terwijl "Moslim vertoont tekenen van razernij bij het zien van Mohammed cartoon of zegt zaken die onze verontwaardiging opwekken" natuurlijk wel het nieuws haalt. En zou dat laatste eens niet het nieuws halen, dan zijn er wel mensen die als ze van dat laatste iets opvangen de nieuwsredactie ervan zullen beschuldigen dat ze de feiten verdoezelen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie