Vreemd, je concludeert dat de islam in ieder geval geen rol speelt, maar weet eigenlijk niet hoe het zit. Wie heeft zich nu precies in stellingen ingegraven?axxyanus schreef:Neen, dat moet niet. De wil van de van de volgende generaties om zich te integreren is niet in alle migrantengroepen even groot. Ik heb op dit moment geen cijfers om dat te staven maar heb bv opgevangen dat de reden waarom Marokkanen meer problemen opleveren dan Turken is omdat Turken meer de neiging hebben om zich in hun eigen gemeenschappen te bewegen, terwijl Marokkanen meer proberen zich in de samenleving te begeven.Wat een vreemde conclusie. Precies hetzelfde verschijnsel zou zich voor moeten doen onder alle migrantengroepen.In ieder geval speelt de islam geen rol in dit gegeven.
Ik vraag me af waar je deze "als .. dan " conclusie op baseert. Waren er toevallig op dat moment geen recruiters, en zijn de problemen voor Congolezen nu geheel opgelost? Mogelijk, maar het klinkt niet heel waarschijnlijk.Dat weet ik nog zo niet. In Brussel is het nog niet zolang geleden dat we problemen hadden met Congolese jeugdcriminaliteit die daar oorsprong vond in dat soort vervreemding, waarbij de jongeren erover kloegen dat ze geen perspectief hadden in onze samenleving. Natuurlijk waren een aantal mensen er maar al te snel bij om over die jonge criminelen te zeggen dat als ze de moeite deden om naar school te gaan, ze dan wel een perspectief zouden hebben in onze samenleving. Maar wat bleek heel wat ouders van die jongeren hadden gestudeerd en waren in de kou blijven staan. m.a.w. die ouders konden dat argument niet gebruiken tegenover hun kinderen omdat ze zelf het bewijs waren dat het niet klopte.gerard_m schreef:Je afkeren van de samenleving is op zichzelf niet zo erg. Maar het maakt nogal uit waarin je radicaliseert. Radicale Boeddhistische Vietnamezen of christelijke Afrikanen gaan (kennelijk) niet over tot terrorisme.
Als die jongeren toen in contact waren gekomen met een recruiteerder dan was er veel kans geweest dat zij als terrorist geëindigd zouden zijn.
Je kunt eigenlijk alleen maar vaststellen dat dit voorbeeld niet tot terrorisme heeft geleid.
Hm, je wijst me op een onderzoeker maar die zit er nu alsnog naast?Ze spreek zichzelf daarin tegen want ze stelt wel dat die discriminatie na hoge verwachtingen mensen aanzet om zich van de maatschappij te keren. Dus bestrijden van discriminatie kan dan wel een invloed hebben.gerard_m schreef:Volgens de onderzoeker is bestrijden van discriminatie geen oplossing voor dit probleem.
Ik denk dat teleurstelling over de maatschappij niet persé door discriminatie hoeft te komen. Heel wat mensen zijn om vele redenen teleurgesteld in de maatschappij.
Er is zeker discriminatie. Maar - volgens de genoemde onderzoeker - niet de oorzaak voor terrorisme.Als een onderzoekproject, honderden identieke spontane sollicitaties rondstuurt. De helft met een "westerse" naam, de helft met een "middenoosterse" naam. Als dat onderzoeksproject dan ongeveer dubbel zoveel antwoorden krijgt op de "westerse" naam dan op de "middenoosterse" naam mogen we dat dan niet beschouwen als een aanwijzing voor een serieus probleem?
En volgens de logica ook niet. Herhaal dit experiment maar eens met Congoleze namen en je vindt een vergelijkbare uitkomst, maar geen Congoleze jihadgroepen.
Hetzelfde geldt voor zo'n experiment onder niet-islamitische minderheden in islamitische landen waar de discriminatie zelfs bij wet is vastgelegd. Opnieuw: wel discriminatie, maar geen terrorisme.
Nee, dit IS de kwestie. We hadden het over oorzaken voor terrorisme, niet over de wijze waarop recruitering plaatsvindt.Ja natuurlijk maar dat is naast de kwestie. Het geloof van de kwetsbare jongere zelf, speelt hier geen enkele oorzakelijke rol. Terwijl jij wel steeds op die spijker klopt.Dit gaat uitsluitend over het proces van recruitering . En die werkwijze is inderdaad niet specifiek islamitisch. Maar nogmaals, het maakt nogal verschil of je door de ene of de andere club geworven wordt. Als een kwetsbare persoon op deze manier in een New Age sekte terecht komt, loopt het een stuk minder dodelijk af voor zijn omgeving.