Ik heb moeite jouw punt eruit te halen. Leg maar uit.Studentvanhetleven schreef:Je hebt moeite met lezen?Bonjour schreef:Dat hoeft volgens mij niet. In deze alinea staat dat onderzoeken niets significants hebben opgeleverd. Daar gaat Peter wel in mee.
Ik zal voor je bidden
Moderator: Moderators
Re: Ik zal voor je bidden
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
-
Studentvanhetleven
Peter van Velzen schreef:Uit onderzoek blijkt dat bidden geen effect heeft, maar als iemand weet dat er voor hem gebeden wordt, dan kan dat nadelig uitpakken!
Peter van Velzen schreef:Waar het mij op gaat is dat uit de enige dubbelblind uitgevoerde studie is gebleken dat bij mensen tegen wie gezegd werd dat er voor ze gebeden werd, meer complicaties optraden. Misschien dat dit resultaat niet repliceerdbaar is maar ondertussen het onverstandig om tegen iemand te zeggen dat je voor hem bidt. Ik vindt het vrij harteloos om dit te negeren.
Studentvanhetleven schreef:Ik adviseer je nog steeds er een paar te lezen, dan kom je er achter dat andere onderzoeken niet de negatieve correlatie aantonen.
Peter van Velzen schreef:Ik vraag me af of ennige andere studie dit aspect ook maar heeft onderzocht. Maar ondertussen kun je maar beter voorzichtig zijn met zeggen dat je voor iemand bidt. Meer vraag ik niet van je.
Enzovoorts, enzovoorts...Studentvanhetleven schreef:Vooralsnog is de stand der zaken dat alle onderzoeken tezamen geen waarneembaar effect aantonen van voorbeden. Dus ook geen negatieve. Dus volkomen onschuldig, stel je niet zo aan.
Hier zal Peter wel op doelen. Staat op dezelfde pagina.The step project schreef:Complications of surgery occurred in 52 percent of those who received prayer (Group 1), 51 percent of those who did not receive it (Group 2), and 59 percent of patients who knew they would receive prayers (Group 3). There were no statistically significant differences in major complications or thirty-day mortality. In The God Delusion, evolutionary biologist Richard Dawkins wrote, "It seems more probable that those patients who knew they were being prayed for suffered additional stress in consequence: 'performance anxiety', as the experimenters put it. Dr Charles Bethea, one of the researchers, said, 'It may have made them uncertain, wondering am I so sick they had to call in their prayer team?'"[29] Study co-author Jeffery Dusek stated that: "Each study builds on others, and STEP advanced the design beyond what had been previously done. The findings, however, could well be due to the study limitations."[30] Team leader Benson stated that STEP was not the last word on the effects of intercessory prayer and that questions raised by the study will require additional answers.[31]
Dit is wel een effect van bidden, maar niet een bovennatuurlijk effect, waardoor het in de bovenste alinea niet genoemd wordt.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ik zal het in Jip en Janneke taal moeten uitleggen vrees ik. Almachtige waarnaar wordt gebeden wijzigt iets dus bidden is een soort afstandsbediening van de almachtige, waarmee de bidder de almachtige kan bedienen. Of bidden heeft inderdaad geen zin. The is no free lunch in deze en als je dat niet kan of wil begrijpen dan zij dat maar zo.Studentvanhetleven schreef:[Denk jij maar even rustig na over of een almachtige God wil interacteren met schepsels en zijn handelen er door wil laten beinvloeden en waarom dat in vredesnaam van Zijn/Haar almacht zou afdoen.doctorwho schreef:Denk maar eens rustig over de implicaties die almacht met zich meebrengt(analoog aan de demon van Laplace). Ook hoef je een algoede goed niet te prijzen voor het goed zijn want een algoede god kan niet anders.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Wat doe je hier dan? Lees nog even wat je schrijft. Waarom zou je uberhaupt bidden dan?Studentvanhetleven schreef:
Vooralsnog is de stand der zaken dat alle onderzoeken tezamen geen waarneembaar effect aantonen van voorbeden. Dus ook geen negatieve. Dus volkomen onschuldig, stel je niet zo aan.
Ps, in je eerste post staat toch duidelijk: ik zal voor je bidden.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Bidden helpt wel degelijk.
Voordat ik vanmiddag ging motorrijden heb ik hele hard geroepen 'spaghettimonster, mijn bier is op', bij terugkomst stond er een krat aan de achterdeur.
Voordat ik vanmiddag ging motorrijden heb ik hele hard geroepen 'spaghettimonster, mijn bier is op', bij terugkomst stond er een krat aan de achterdeur.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Wat doe je dan eigenlijk als je voor iemand bid en wat heeft het voor zin omdat tegen iemand te zeggen als degene voor wie je dat doet er helemaal geen boodschap aan heeft.
Het is verder volkomen irrelevant of het wel of niet zou werken en eigenlijk werkt het ook niet het helpt misschien, zoals een placebo ook niet werkt maar wel kan helpen, je moet dat gewoon niet willen doen omdat je er alleen zelf beter van wordt terwijl je de indruk denkt te wekken dat je het ook voor de ander doet.
Zelfs de gedachte telt hierbij dus niet, terwijl je ook iets vriendelijks had kunnen zeggen als dat werkelijk de bedoeling was geweest.
En jij weet ook precies wat het effect zal zijn op atheisten, dus wat je er eigenlijk mee bedoelt werkt wel maar helpt niet om je bidden alsnog serieus te kunnen nemen op de manier zoals je het ook had kunnen bedoelen .
Het is verder volkomen irrelevant of het wel of niet zou werken en eigenlijk werkt het ook niet het helpt misschien, zoals een placebo ook niet werkt maar wel kan helpen, je moet dat gewoon niet willen doen omdat je er alleen zelf beter van wordt terwijl je de indruk denkt te wekken dat je het ook voor de ander doet.
Zelfs de gedachte telt hierbij dus niet, terwijl je ook iets vriendelijks had kunnen zeggen als dat werkelijk de bedoeling was geweest.
En jij weet ook precies wat het effect zal zijn op atheisten, dus wat je er eigenlijk mee bedoelt werkt wel maar helpt niet om je bidden alsnog serieus te kunnen nemen op de manier zoals je het ook had kunnen bedoelen .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
Tot wie als ik vragen mag?Studentvanhetleven schreef: Jammer dat je de Bijbel en t geloof niet anders hebt kunnen ervaren. Ik zal voor je bidden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_godinnen" onclick="window.open(this.href);return false;
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Ja maar voor het FSM neem ik ook nederig mijn zondagse vergiet afDat beloof ik schreef:Bidden helpt wel degelijk.
-
Studentvanhetleven
Maak een educated guess. Neem even bijvoorbeeld als standpunt de ontwikkeling die de meeste volkeren hebben gemaakt, van polytheisme en henotheisme naar monotheisme, of kijk even naar t percentage monotheisten (en reken de hindoeisten alsjeblieft mee) t.o.v. polytheisten op deze wereld.dikkemick schreef:Tot wie als ik vragen mag?Studentvanhetleven schreef: Jammer dat je de Bijbel en t geloof niet anders hebt kunnen ervaren. Ik zal voor je bidden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... n_godinnen" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Studentvanhetleven
Nee, jij begrijpt het concept almacht niet.Je komt met allerlei onzinnige beperkingen en probeert ze te verpakken als logica. Als jij dat niet kan of wil begrijpen dan zij dat maar zo.doctorwho schreef:Ik zal het in Jip en Janneke taal moeten uitleggen vrees ik. Almachtige waarnaar wordt gebeden wijzigt iets dus bidden is een soort afstandsbediening van de almachtige, waarmee de bidder de almachtige kan bedienen. Of bidden heeft inderdaad geen zin. The is no free lunch in deze en als je dat niet kan of wil begrijpen dan zij dat maar zo.Studentvanhetleven schreef:[Denk jij maar even rustig na over of een almachtige God wil interacteren met schepsels en zijn handelen er door wil laten beinvloeden en waarom dat in vredesnaam van Zijn/Haar almacht zou afdoen.doctorwho schreef:Denk maar eens rustig over de implicaties die almacht met zich meebrengt(analoog aan de demon van Laplace). Ook hoef je een algoede goed niet te prijzen voor het goed zijn want een algoede god kan niet anders.
Argumentum ad populumStudentvanhetleven schreef:Maak een educated guess. Neem even bijvoorbeeld als standpunt de ontwikkeling die de meeste volkeren hebben gemaakt, van polytheisme en henotheisme naar monotheisme, of kijk even naar t percentage monotheisten (en reken de hindoeisten alsjeblieft mee) t.o.v. polytheisten op deze wereld.dikkemick schreef:Tot wie als ik vragen mag?Studentvanhetleven schreef: Jammer dat je de Bijbel en t geloof niet anders hebt kunnen ervaren. Ik zal voor je bidden.
-
Studentvanhetleven
Inderdaad, daar doelde hij op. Je snapt verder dat alle andere onderzoeken *geen* effect aantoonden, ook niet daar waar de patienten wisten dat er voor ze gebeden werd? En ook dat het in bovenstaande alleen om voorbidden voor zieken gaat? En dat dus zijn infantiele vasthouden aan 'iemand laten weten dat je voor m bidt is gevaarlijk' precies dat is: infantiel?Bonjour schreef:Hier zal Peter wel op doelen. Staat op dezelfde pagina.The step project schreef:Complications of surgery occurred in 52 percent of those who received prayer (Group 1), 51 percent of those who did not receive it (Group 2), and 59 percent of patients who knew they would receive prayers (Group 3). There were no statistically significant differences in major complications or thirty-day mortality. In The God Delusion, evolutionary biologist Richard Dawkins wrote, "It seems more probable that those patients who knew they were being prayed for suffered additional stress in consequence: 'performance anxiety', as the experimenters put it. Dr Charles Bethea, one of the researchers, said, 'It may have made them uncertain, wondering am I so sick they had to call in their prayer team?'"[29] Study co-author Jeffery Dusek stated that: "Each study builds on others, and STEP advanced the design beyond what had been previously done. The findings, however, could well be due to the study limitations."[30] Team leader Benson stated that STEP was not the last word on the effects of intercessory prayer and that questions raised by the study will require additional answers.[31]
Dit is wel een effect van bidden, maar niet een bovennatuurlijk effect, waardoor het in de bovenste alinea niet genoemd wordt.
-
Studentvanhetleven
Oh dear, het lijstje Wiki drogredenen paraat he? Ik geef geen argument. ik geef de suggestie om te gokken en geef daarbij de statistieken om je keuze de grootst mogelijke slagingskans te gevendoctorwho schreef:Argumentum ad populumStudentvanhetleven schreef:Maak een educated guess. Neem even bijvoorbeeld als standpunt de ontwikkeling die de meeste volkeren hebben gemaakt, van polytheisme en henotheisme naar monotheisme, of kijk even naar t percentage monotheisten (en reken de hindoeisten alsjeblieft mee) t.o.v. polytheisten op deze wereld.dikkemick schreef: Tot wie als ik vragen mag?
Welke statistieken ? Ik heb deze niet in je argumentatie gezien en waarom is een statistisch gegeven aangaande aantallen volgers van een bepaalde religie maatgevend voor de waarheid? Je kan het wel onleuk vinden maar het blijft een argumentum ad populum.Studentvanhetleven schreef: Oh dear, het lijstje Wiki drogredenen paraat he? Ik geef geen argument. ik geef de suggestie om te gokken en geef daarbij de statistieken om je keuze de grootst mogelijke slagingskans te geven