De opmars van kunstmatige intelligentie

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Cluny
Banned

Re: De opmars van kunstmatige intelligentie

Bericht door Cluny »

vegan-revolution schreef:In het artikel AlphaGo Software Storms Back to Beat Human in Final Game lijkt het erop ..............
Au! Knal ik zomaar met mijn nieuwsgierige hoofd tegen de paywall.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Cluny schreef:
vegan-revolution schreef:In het artikel AlphaGo Software Storms Back to Beat Human in Final Game lijkt het erop ..............
Au! Knal ik zomaar met mijn nieuwsgierige hoofd tegen de paywall.
Ik nu ook. Dat was net nog niet zo (misschien is die paywall alleen op gezette tijden actief?). Het is een redelijk informatief artikel. Gelukkig kon ik het door mij geciteerde hier nog net op tijd ten beste geven. Dat was mijns inziens ook wel datgene wat het meest in het oog sprong naast wat andere artikelen óók al aan informatie verstrekken.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
vegan-revolution
Superposter

Hier nog een bericht dat aangeeft dat Zuid-Korea "wants to strike back" :

South Korea trumpets $860-million AI fund after AlphaGo 'shock'

Daaruit :
South Korea announced on 17 March that it would invest $863 million (1 trillion won) in artificial-intelligence (AI) research over the next five years. It is not immediately clear whether the cash represents new funding, or had been previously allocated to AI efforts. But it does include the founding of a high-profile, public–private research centre with participation from several Korean conglomerates, including Samsung, LG Electronics and Hyundai Motor, as well as the technology firm Naver, based near Seoul.

The timing of the announcement indicates the impact in South Korea of AlphaGo, which two days earlier wrapped up a 4–1 victory over grandmaster Lee Sedol in an exhibition match in Seoul. The feat was hailed as a milestone for AI research. But it also shocked the Korean public, stoking widespread concern over the capabilities of AI, as well as a spate of newspaper headlines worrying that South Korea was falling behind in a crucial growth industry.
vegan-revolution
Superposter

Eén van de meest recente creaties van Hanson Robotics, Sophia :

Rond het einde van de video geeft Sophia een politiek incorrect antwoord. :shock:
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

bizar hoe echt het al begint te lijken.
Martim Cymbron -
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Arjen2015 schreef:bizar hoe echt het al begint te lijken.
Grappig dat ze op een mens lijkt :hiding:

Rond het einde van de video geeft Sophia een politiek incorrect antwoord. :shock:
Zo zie je maar hoe dom het apparaat in werkelijkheid is.

Voor echt stunnig kunstmatige intelligentie: HIerin is te zien hoe 3 robotjes een pilletje krijgen waardoor ze niet meer kunnen praten door middel van een druk op hun hoofd. Ëéntje van hen krijgt een placebo. Opmerkelijk hoe de reactie is van het robotje als deze er achter komt dat hij het placebo heeft toegedient gekregen.

De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
vegan-revolution
Superposter

Jan van Lennip schreef:Zo zie je maar hoe dom het apparaat in werkelijkheid is.
Je snapt toch hopelijk wel dat dit bewust is opgevoerd als "practical joke"? Natuurlijk is zo'n apparaat tot veel meer in staat. Zeker wanneer het uit steeds geavanceerdere "deep learning" systemen kan putten.
Jan van Lennip
Diehard

vegan-revolution schreef: Je snapt toch hopelijk wel dat dit bewust is opgevoerd als "practical joke"? Natuurlijk is zo'n apparaat tot veel meer in staat. Zeker wanneer het uit steeds geavanceerdere "deep learning" systemen kan putten.
Nee, sorry, ik zie dat deze onzin een bedreiging voor de mensheid vormt. Ik zeg stekker eruit.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ik denk steeds: "Wat mis ik nu?"
Een paar lachrimpeltjes zouden het helemaal echt laten lijken. :wink:

Maar serieus: Ik stik van de nieuwsgierigheid hoever dit allemaal zal gaan en hoe men dat allemaal kan inpassen.
Maar tegelijkertijd krijg ik de bibbers.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Jan van Lennip
Diehard

Maria schreef:Ik denk steeds: "Wat mis ik nu?"
Een paar lachrimpeltjes zouden het helemaal echt laten lijken. :wink:
Je mist niks. Sommige van ons hebben de neiging om catastrofistische ideeën erop na te houden. Wij zijn natuurlijk degene die dat telkens zelf in de hand hebben.
Maria schreef:Maar serieus: Ik stik van de nieuwsgierigheid hoever dit allemaal zal gaan en hoe men dat allemaal kan inpassen. Maar tegelijkertijd krijg ik de bibbers.
Volgens ons systeem zijn de extremistische uitspraken van die robot een reden om deze machine onder curatele te stellen. Bij mensen noemen we dit psychiatrisch patiënt. Een robot is natuurlijk geen mens. Daardoor zal het onder een andere wetgeving vallen.
Uncle Rat
Ervaren pen

Bericht door Uncle Rat »

vegan-revolution schreef:Rond het einde van de video geeft Sophia een politiek incorrect antwoord. :shock:
Of misschien het enig juiste antwoord..

(cylons zijn robots)
Jan van Lennip
Diehard

Uncle Rat schreef:
vegan-revolution schreef:Rond het einde van de video geeft Sophia een politiek incorrect antwoord. :shock:
Of misschien het enig juiste antwoord..

(cylons zijn robots)

Ik bedenk ineens hoe onrealistisch het is als we het hebben over een oorlog met de robots. Ik zie helemaal geen levenszin in kunstmatige intelligentie. Het enige wat kunstmatige intelligentie doet is doorleren als het daarvoor de mogelijkheid krijgt. Er zit een biologisch wezen achter die cyclons.
vegan-revolution
Superposter

Voor diegenen die daar het geduld voor hebben een lezing die Demis Hassabis enkele weken voor de wedstrijd van het systeem AlphaGo met Lee Sedol hield over kunstmatige intelligentie :

Enkele uitspraken door Demis Hassabis gedaan die ik er uit wil lichten :
Artificial Intelligence at a human level is decades away.
At the moment there doesn't seem to be anything in the brain which is not computable.
Zelf denk ik dat "decades away" een tamelijk voorzichtige schatting is en dat, zoals de inzichten nu voortschrijden, kunstmatige intelligentie op menselijk niveau vanaf nu binnen één decennium bereikt zou moeten kunnen worden.
Jan van Lennip
Diehard

vegan-revolution schreef:kunstmatige intelligentie op menselijk niveau vanaf nu binnen één decennium bereikt zou moeten kunnen worden.
Waarop baseer jij dit nu weer? 8-[
vegan-revolution
Superposter

Jan van Lennip schreef:
vegan-revolution schreef:kunstmatige intelligentie op menselijk niveau vanaf nu binnen één decennium bereikt zou moeten kunnen worden.
Waarop baseer jij dit nu weer? 8-[
Op dit.
Plaats reactie