Aangenaam kennis te maken .., Mohawk

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

HankS
Diehard

Re: Aangenaam kennis te maken .., Mohawk

Bericht door HankS »

En er is verschil tussen het hebben van respect voor een persoon en tussen respect hebben voor iemands mening. Maar ik denk dat respect nogal gedevalueerd is in betekenis. Respect komt niet aanwaaien en het vragen om respect is vaker een immunisatie voor de eigen slecht of niet onderbouwde overtuiging. Iets in de trant van " kom niet aan mijn niet vol te houden geloof, want ik heb het al zo moeilijk"
Ik vind het een stoplap voor gebakken lucht en je zult mij er nooit om horen of zien vragen en de ironie daarvan is ook dat degenen die zelf om respect voor henzelf vragen zelf vaak geen greintje respect hebben voor de ander en dat blijkt nu dan ook .
Ik hoef trouwens meningen van mensen niet te respecteren, terwijl ik wel mensen op hun merites respecteren kan en als mens onder mensen heb ik in feite respect voor ieder mens, maar niet noodzakelijk ook voor hun gedrag of gedachtegoed.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk »

HankS schreef:En er is verschil tussen het hebben van respect voor een persoon en tussen respect hebben voor iemands mening. Maar ik denk dat respect nogal gedevalueerd is in betekenis.
Dat denk ik ook. De oorspronkelijke betekenis van het woord respect is omzien naar, en vandaar rekening houden met.
HankS schreef:Respect komt niet aanwaaien en het vragen om respect is vaker een immunisatie voor de eigen slecht of niet onderbouwde overtuiging. Iets in de trant van " kom niet aan mijn niet vol te houden geloof, want ik heb het al zo moeilijk"
Ik vraag niet om respect maar schrijf: "Mijn ideeën zijn vaak controversieel, ik heb geen behoefte aan disrespect in een discussie." Als iemand zich kwetsend uitlaat ben ik mans genoeg om weerwoord te geven en als het me echt mateloos irriteert negeer ik die persoon of verlaat de discussie.
HankS schreef:Ik vind het een stoplap voor gebakken lucht en je zult mij er nooit om horen of zien vragen en de ironie daarvan is ook dat degenen die zelf om respect voor henzelf vragen zelf vaak geen greintje respect hebben voor de ander en dat blijkt nu dan ook .
Het laatste deel van je zin: "en dat blijkt nu dan ook" snap ik niet helemaal. Leg eens uit.
HankS schreef:Ik hoef trouwens meningen van mensen niet te respecteren, terwijl ik wel mensen op hun merites respecteren kan en als mens onder mensen heb ik in feite respect voor ieder mens, maar niet noodzakelijk ook voor hun gedrag of gedachtegoed.
Je hoeft inderdaad geen respect te hebben voor iemands mening, gedrag of gedachtengoed maar daar heb ik het ook niet over als ik het woord "disrespect" gebruik.
Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk »

Waarom? schreef:
Mohawk schreef:Erik, ik vind het van disrespect getuigen als er geen rekening wordt gehouden met elkaar. Als de een de ander alleen maar in de hoek wil drukken en zijn gelijk wil krijgen door de ander te kwetsen. Als men vind dat het gedachtegoed van een ander niet serieus genomen hoeft te worden en dat het geoorloofd is daarmee te spotten.
Mohawk, Welkom!
Je geeft wel een pijnpunt aan: ook al neem je het gedachtegoed van iemand serieus dan kun je er in zijn ogen nog steeds mee spotten.
Ik begrijp wat je bedoelt, sommige mensen zijn overgevoelig. :)

Je kunt ook je eigen gedachtegoed serieus nemen en er toch mee spotten. Alles kan maar niet alles is altijd nuttig. Het moet een beetje gezellig blijven vind ik wel een goede maatstaf.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom.
En spot kan heel verhelderend werken. Wat zouden we bijvoorbeeld zonder conferenciers moeten? :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk »

Fish schreef:Welkom.
En spot kan heel verhelderend werken. Wat zouden we bijvoorbeeld zonder conferenciers moeten? :)
Dank Fish.

Als spot of zelfspot met droge humor wordt gebracht kun je heel ver gaan om iemand iets aan z'n verstand te peuteren. Herman Finkers is daar erg handig mee bijvoorbeeld. Sommige mensen zijn dat niet en dan wordt het al gauw sarcasme.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Mohawk schreef:
Fish schreef:Welkom.
Dank Fish.

Als spot of zelfspot met droge humor wordt gebracht kun je heel ver gaan om iemand iets aan z'n verstand te peuteren. Herman Finkers is daar erg handig mee bijvoorbeeld. Sommige mensen zijn dat niet en dan wordt het al gauw sarcasme.
Je bedoeld bijvoorbeeld "Prijs de heer, 7,50 Prijs de heer, 12 gulden 13,50, 16 gulden Ja wij prijzen hem steeds meer." :lol:

Mijn ervaring is dat gelovigen over het algemeen niet humorgevoelig zijn en anderzins verdraagzaam als het aankomt op hun god en geloof.
Hun god is niet om te lachen en al helemaal niet om mee te spotten.
Andersom blijkt meestal geen probleem voor hen te zijn.
Laatst gewijzigd door Erik op 21 mar 2016 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Mohawk schreef:
Herman Finkers is een vroom katholiek en voor sommige gelovigen is hij een profeet aan het worden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk »

Erik schreef:Je bedoeld bijvoorbeeld "Prijs de heer, 7,50 Prijs de heer, 12 gulden 13,50, 16 gulden Ja wij prijzen hem steeds meer." :lol:
Ja goed voorbeeld, alles draait om geld bij veel geloofsgroepen. Grappig ook, niet eerder gehoord. En en het rijmt, toppertje :lol:
Erik schreef:Mijn ervaring is dat gelovigen over het algemeen niet humorgevoelig zijn en anderzins verdraagzaam als het aankomt op hun god en geloof.
Ja inderdaad, het maakt niet uit waar ze in geloven. Geen God, wel een God, geen evolutietheorie, wel evolutietheorie. Ze kunnen niet veel hebben die gelovigen. Freud schreef: "religie is een illusie". Zou niemand hem dan serieus nemen? :lol:
Erik schreef:Hun god is niet om te lachen en al helemaal niet om mee te spotten.
Andersom blijkt meestal geen probleem voor hen te zijn.
Inderdaad, ze hebben geen gevoel voor humor (de onnozelen die voor waar verkondigen wat niet bewezen kan worden :lol: )
Mohawk
Geregelde verschijning

Bericht door Mohawk »

PietV. schreef:
Mohawk schreef:
Herman Finkers is een vroom katholiek en voor sommige gelovigen is hij een profeet aan het worden.
Ah dat is dan weer jammer. Het zal er wel mee te maken hebben dat hij snel dood gaat, klampen ze zich aan vast die vrome katholieken. Neemt niet weg dat Herman verassend grappig uit de hoek kan komen door zijn zelfspot.
Plaats reactie