Goeiendag!

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

extian

Goeiendag!

Bericht door extian »

Hey mensen!

Even kort voorstellen; man/24/Twente, opgevoed in een pinkstergemeente maar het geloof na jaren onderzoek van me af kunnen schudden. Grappig is dat ik nu meer interesse in het onderwerp heb dan ooit tevoren.

Ik haal al mijn nieuws en weetjes voornamelijk uit Engelstalige bronnen en dacht dat ik er via dit forum misschien een Nederlandstalige aan kon toe voegen.
Why don't you believe in God?
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.

♬ Greydon Square - Squared
PietV.
Erelid

Re: Goeiendag!

Bericht door PietV. »

Welkom, meer interesse dan ooit dat zal velen hier bekend voor komen. Een soort inhaalslag om alle foute informatie weg te masseren en anderen op de hoogte te stellen. Wat me wel opvalt is pinkstergemeente, dit is vaak een gesloten bastion. Degenen die hier afvallig worden houden zich vaak opvallend stil.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Ook een goedendag en welkom.
Misschien kan ik nu wat meer te weten komen over de Pinkstergemeente.
Alles wat ik er over weet heb ik van horen zeggen en dat is niet veel.
Misschien kun je daar een topic over starten?

Vaak haal ik het door elkaar met Baptisten door de doop door onderdompeling.
Maar misschien is dat vloeken in de kerk?
En door het spreken in tongen in allerlei soorten nieuwe evangelische groepen, die de laatste -tig jaren aan het groeien zijn geweest.
Sterke over en weer feedback van voorganger en gemeente?
Er zijn vast heel streng omlijnde verschillen.

Of misschien, omdat de groepen los van elkaar zijn ontstaan, toch weer veel overeenkomsten?
Hetzelfde als met de reformatorisch gezindten.
Steeds weer afgesplitst van een afgesplitste tak, waardoor de kleinere takken vaak toch weer op elkaar gaan lijken?

En natuurlijk je verhaal, als je dat wil, in een persoonlijke getuigenis.
Zie ook de speciale moderatie.
Wat verder uitgediept dan in dit eerste kennismakingstopic.
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom, extian.
Misschien kun je ons wat links sturen van interessante engelse sites.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nogmaals welkom. Ik ga even googelen op pinkstergemeente, want ik weet daar eigenlijk weinig van...
Gedaan...
Ik wens u alle goeds
extian

Bericht door extian »

Rereformed schreef:Welkom, extian.
Misschien kun je ons wat links sturen van interessante engelse sites.
Waarschijnlijk zijn dit redelijk gebruikelijke bronnen op dit forum;
- http://www.talkorigins.org
- http://wiki.ironchariots.org/
- http://www.patheos.com

Daarnaast luister ik graag naar audioboeken, dit kan redelijk vaak via YouTube. Verder vind ik websites zoals AnswersInGenesis en ICR interessant omdat ik gemerkt heb dat ik plezier haal uit het debunken van de onzin die ze daar posten. Soms kom ik dingen tegen die ik jaren geleden gehoord heb en toen voor waar aan nam. Ik kan niet altijd alles wegschrijven en dat hoeft ook niet, maar wanneer het wel lukt geniet ik daar van.

Enkele YouTube kanalen die ik interessant vind;
Matt Dillahunty - Heeft een leuke serie genaamd atheist debates.
TED - Interessante sprekers delen iets in minder dan 20 minuten.
Agatan FND - "the best of filmpjes" met stukjes uit debatten. Een interessante manier om nieuwe sprekers te vinden, moet je daarna wel het hele debat kijken vind ik persoonlijk.
Anthony Magnabosco - Mijn laatste vondst, Anthony praat met gelovigen op een manier die je niet vaak ziet. Door gebruik te maken van de socratische methode en niet alleen met tegenargumenten te komen brengt hij gelovigen echt aan het denken.
Laatst gewijzigd door extian op 14 mar 2016 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Why don't you believe in Ra? Why don't you turn to the east daily and pray to Allah?
When you understand why you reject all other gods, You'll understand why I reject yours.

extian

Bericht door extian »

Maria schreef:Ook een goedendag en welkom.
Misschien kan ik nu wat meer te weten komen over de Pinkstergemeente.
Alles wat ik er over weet heb ik van horen zeggen en dat is niet veel.
Misschien kun je daar een topic over starten?

Vaak haal ik het door elkaar met Baptisten door de doop door onderdompeling.
Maar misschien is dat vloeken in de kerk?
En door het spreken in tongen in allerlei soorten nieuwe evangelische groepen, die de laatste -tig jaren aan het groeien zijn geweest.
Sterke over en weer feedback van voorganger en gemeente?
Er zijn vast heel streng omlijnde verschillen.

Of misschien, omdat de groepen los van elkaar zijn ontstaan, toch weer veel overeenkomsten?
Hetzelfde als met de reformatorisch gezindten.
Steeds weer afgesplitst van een afgesplitste tak, waardoor de kleinere takken vaak toch weer op elkaar gaan lijken?

En natuurlijk je verhaal, als je dat wil, in een persoonlijke getuigenis.
Zie ook de speciale moderatie.
Wat verder uitgediept dan in dit eerste kennismakingstopic.
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Peter van Velzen schreef:Nogmaals welkom. Ik ga even googelen op pinkstergemeente, want ik weet daar eigenlijk weinig van...
Gedaan...
Ik zal nog eventjes nadenken over die getuigenis.

Voor je andere vragen hoeft er denk ik geen nieuw forum aangemaakt te worden, de antwoorden zijn vrij kort.
Dat je de pinkstergemeente en de baptisten door elkaar haalt is helemaal niet zo gek, op de oppervlakte zijn ze vrijwel gelijk. Beide groepen doen aan volwassenendoop, zingen uit opwekking en hebben een redelijk losse band met de voorganger. Het enige verschil dat je in een kerkdienst zou opvallen is denk ik dat ze bij de baptistengemeente soms vlaggen, iets wat in de pinkstergemeente naar mijn weten niet voorkomt en soms zelfs belachelijk gemaakt word.

De cultuur binnen de twee kerken is wel anders, de pinkstergemeente is hier iets strenger in het naleven van regeltjes (alcoholgebruik, tatoeages enz.). Mensen zijn naar mijn ervaring in de baptistengemeentes iets vrijer om hun eigen draai aan het geloof te geven. Beide groepen doen aan zaken als spreken in tongen en gebedsgenezing maar hierbij is de pinkstergemeente wederom iets meer doorgeslagen. Het zou heel erg lastig zijn om blind te beslissen in wat voor kerk je zit, maar de cultuur is verschillend.
Laatst gewijzigd door extian op 14 mar 2016 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

extian

Bericht door extian »

PietV. schreef:Welkom, meer interesse dan ooit dat zal velen hier bekend voor komen. Een soort inhaalslag om alle foute informatie weg te masseren en anderen op de hoogte te stellen. Wat me wel opvalt is pinkstergemeente, dit is vaak een gesloten bastion. Degenen die hier afvallig worden houden zich vaak opvallend stil.
Om heel eerlijk te zijn ken ik zelf ook niet echt veel afvalligen, ik vraag me nu wel af hoe dat komt. Misschien gaan er gewoon weinig mensen weg, persoonlijk denk ik dat het vooral heel lastig is om weg te komen. Die inhaalslag was echt nodig en zelfs met al die informatie duurde het nog heel lang voor mijn gevoel mijn verstand achterna ging.

dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

extian schreef:Daarnaast luister ik graag naar audioboeken, dit kan redelijk vaak via YouTube.
Bedankt voor al die links. Mijn hobby is ook steeds meer het beluisteren van audioboeken. Tot nu toe heb ik dat altijd gedaan door die via Amazon te kopen. Mijn favourites zijn de twee nieuwste boeken van Richard Dawkins waarin hijzelf zijn memoires voorleest (An Appetite for Wonder en Brief Candle in the Dark) en Richard Carrier die zijn boek On the Historicity of Christ, waar nooit een eind aan komt, voorleest.
Van gratis audioboeken op YouTube weet ik niets. Kun je daar ook nog wat links naar geven?

Je al gegeven YouTube kanalen zal ik allemaal langsgaan. Anthony Magnabosco had ik zelf al eens gevonden, ik geloof via de Thinking Atheist.

Ik vind het ook leuk om naar Amerikaanse atheïstische podcasts te luisteren. De podcasts van Robert Price (The Bible Geek) zijn voor de bijbelliefhebbers. De podcast "God awful movies" om van te schaterlachen, evenals "Thank God I'm an atheist", dat door ex-mormonen wordt uitgezonden.
Born OK the first time
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Welkom Extian

Een leerzame en prettige tijd op dit forum toegewenst

Mvg Arjen
Martim Cymbron -
extian

Bericht door extian »

Rereformed schreef:
extian schreef:Daarnaast luister ik graag naar audioboeken, dit kan redelijk vaak via YouTube.
Bedankt voor al die links. Mijn hobby is ook steeds meer het beluisteren van audioboeken. Tot nu toe heb ik dat altijd gedaan door die via Amazon te kopen. Mijn favourites zijn de twee nieuwste boeken van Richard Dawkins waarin hijzelf zijn memoires voorleest (An Appetite for Wonder en Brief Candle in the Dark) en Richard Carrier die zijn boek On the Historicity of Christ, waar nooit een eind aan komt, voorleest.
Van gratis audioboeken op YouTube weet ik niets. Kun je daar ook nog wat links naar geven?

Je al gegeven YouTube kanalen zal ik allemaal langsgaan. Anthony Magnabosco had ik zelf al eens gevonden, ik geloof via de Thinking Atheist.

Ik vind het ook leuk om naar Amerikaanse atheïstische podcasts te luisteren. De podcasts van Robert Price (The Bible Geek) zijn voor de bijbelliefhebbers. De podcast "God awful movies" om van te schaterlachen, evenals "Thank God I'm an atheist", dat door ex-mormonen wordt uitgezonden.
Brief candle in the dark heb ik ook geluisterd, die andere nog niet thanks voor de tip!
Richard Carrier stond eerder ook gewoon op YouTube maar kan ik nu niet meer vinden. Over het algemeen werkt de zoekopdracht "[boektitel/auteur] audiobook" wel.

Melissa Mohr's Holy Sh*t stond er eerder ook op, dat boek word gelezen door een kerel met een briljante stem. Ze houd zich bezig met de studie van talen o.i.d. in het boek word de geschiedenis van het vloeken en schelden voorgedragen, niet voor iedereen weggelegd maar ik vond hem briljant.

Nog beschikbaar op YouTube zijn;
- Penn Gilette's (die goochelaar) God, No! - Heel anders dan de meeste boeken in dit genre, ik zou het soms met een korreltje zout nemen maar het had wel wat. Om een klein beetje een beeld te geven van de inhoud; door dit boek weet ik dat je kokosnootolie kunt gebruiken als je seks wil hebben terwijl je aan het duiken bent in de oceaan.

- Forged van Bart Ehrman - Lekker kort audioboekje, legt uit dat de namen die aan de boeken in de bijbel gegeven zijn vaak gewoon bedacht zijn.

- God is not Great van Christopher Hitchens - Dit was mijn eerste audioboek en de druppel die ervoor zorgde dat mijn twijfels zo groot werden dat ik het geloof verder ben gaan onderzoeken.

De naam Robert Price komt me bekend voor, ik ga die podcasts maar eens luisteren wanneer ik tijd heb.

Plaats reactie