De Waarheidsvriend - Ongeloof aan de universiteit

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
PietV.
Erelid

De Waarheidsvriend - Ongeloof aan de universiteit

Bericht door PietV. »

Vermoedelijk een bekend onderwerp, deze enquête is al van al even geleden. Maar de zoekfunctie zit nog niet bij De Waarheidsvriend het lijfblad van de gereformeerde bond.

Een opvallende quote haal ik maar uit De Waarheidsvriend.

http://dewaarheidsvriend.nl/blog/ongelo ... iversiteit" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat ForumC een christelijk platform is gaat de enquête nader in op de houding tegen het theïsme. Rond de helft van de hoogleraren onderschrijft stellingen als: ‘Theïsme beschermt de moraal', ‘Theïsme brengt mensen samen' en ‘Theïsme geeft betekenis aan het leven'. Maar er is ook grote bijval voor stellingen als ‘Theïsme belemmert het maatschappelijk debat', ‘Theïsme heeft een negatieve invloed op de politiek' en ‘Theïstische argumenten behoren niet thuis in het publieke domein'.

Vrijwel niemand meent dat het theïsme iets kan bijdragen aan de wetenschap, ook de christenwetenschappers blijkbaar niet. Maar liefst 20 procent van de hoogleraren neemt zelfs een gelovige collega minder serieus. Kortom, wetenschappers staan niet onsympathiek tegenover geloof, maar het moet geen invloed hebben op politiek of wetenschap.
Forum C en het Abraham Kuyper center hebben de nodige miljoenen uitgegeven aan beeldvorming; vraag me af of er iets is veranderd. Hebben jullie iets gemerkt dat theïsme op bepaalde punten meer krediet heeft gekregen? En hoe denken jullie over Forum C?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
lost and not found yet!
Bevlogen

Re: De Waarheidsvriend - Ongeloof aan de universiteit

Bericht door lost and not found yet! »

Heb er in de media niets van gemerkt, maar dat kan ook aan mij liggen. Maar wat betreft de secularisatie, ja dat gaat steeds verder, dat kan ik zelfs binnen mijn familie merken!
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik ken forum C niet, maar ik denk dat de verschuiving al genoemd is:
‘Theïsme beschermt de moraal', ‘Theïsme brengt mensen samen' en ‘Theïsme geeft betekenis aan het leven'.
God als verklaringsmodel is door de meeste verstandige gelovigen al verlaten. Maar een God/geloof zonder functie is natuurlijk ridicuul. Vandaar dat de gelovige nu nog probeert om theïsme een rol te geven voor wat betreft moraal. En ook dit zal een doodlopende weg blijken, als we meer te weten komen over moraal en hoe dit evolueert en werkt in het brein.
Natuurlijk kan de gelovige moraal uit de religie filteren, maar ik kan een massamoord rechtvaardigen met dit zelfde boek.

De 2e opmerking: Theïsme brengt mensen samen is ongetwijfeld een sterke motivatie. Maar dit verlaagt theïsme tot een theekransje/klaverjasclub.
En de 3e (betekenis aan het leven). Het tegenovergestelde kan ook weer waar zijn. Mensen kunnen religieus volkomen psychisch in de put zitten en mensen zonder geloof zijn ook uitstekend in staat gebleken betekenis aan het leven te geven.
Een drogreden dus. Alle 3.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

De naam van het blad wordt door de inhoud van het artikel niet bepaald eer aangedaan.
Bij het lezen van het artikel vallen direct een op niets gebaseerde conclusie en fout gepresenteerde percentages op, waardoor ik direct (en later bleek terecht) het artikel niet meer zo serieus nam.

Al aan het begin staat:
Opvallend is het geringe percentage ietsisten. Dat is de hoogleraren waarschijnlijk te vaag. Ze zijn vanuit hun wetenschappelijk beroep meer gewend aan precisie en concreetheid en daar past ietsisme niet goed bij.

Dat is niets anders dan cijfers verneuken, de conclusie is nergens op gebaseerd. Het zou een blad dat 'waarheid' in zijn titel voert sieren als een dergelijk suggestie eerst was gecheckt bij de onderzochte groep.

Verderop staat:
Uit andere onderzoeken is bekend dat onder de Nederlandse bevolking de ietsisten met 36 procent juist de grootste groep vormen, gevolgd door de agnosten (26 procent), en de theïsten (ongeveer 22 procent) en dat de atheïsten juist met 13 procent de kleine minderheid vormen.
Dit is domweg niet waar. Volgens recente peilingen zijn er in ons land meer atheisten dan gelovigen:
http://nieuws.tpo.nl/2015/01/16/meer-at ... nederland/" onclick="window.open(this.href);return false;
Waarschijnlijk is dit voor "de Waarheidsvriend" een inconvenient truth.

Nóg een vreemde conclusie:
Vrijwel niemand meent dat het theïsme iets kan bijdragen aan de wetenschap, ook de christenwetenschappers blijkbaar niet. Maar liefst 20 procent van de hoogleraren neemt zelfs een gelovige collega minder serieus. Kortom, wetenschappers staan niet onsympathiek tegenover geloof
Driewerf "Neen !" waarheidsvrienden !
Als je denkt dat het geloof van je collega werkelijk niets bijdraagt aan zijn werk en bijna de helft van de atheïstische collega's (want dat was 44 % en 20 is daar bijna de helft van) neemt zijn gelovige collega niet serieus, dan kan de conclusie NOOIT zijn: "Nou, gelukkig staan ze niet onsympathiek tegenover ons". Dat staan ze wel, dat blijkt uit je eigen onderzoek maar je ziet het niet eens. Waarheidsvriend.

Het stukje "wat te doen met de uitslag van het onderzoek eindigt met
"Zo hopen we christenstudenten te helpen om te zien hoe geloof en wetenschap wel degelijk verenigbaar zijn."
Maar wacht even 'waarheidsvriend', was nou niet juist één van de uitkomsten van het onderzoek
"Vrijwel niemand meent dat het theïsme iets kan bijdragen aan de wetenschap, ook de christenwetenschappers blijkbaar niet."
?

Al met al een vreemd stukje, waarbij aan het eind blijkt dat het gewoon een preek was als de schrijver stelt dat we zonder verlichting van de Heilige Geest het allemaal niet zullen begrijpen.
De schrijver blijkt dan de heer de Vries, 'hoogleraar christelijke filosofie' (dat is iemand die is afgestudeerd in zijn eigen fantasiewereld) én last but not least lid van het hoofdbestuur van de Gereformeerde Bond. Uw waarheidsvriend.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Ik heb even op de site van ForumC gekeken.
http://www.forumc.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"ForumC wil het christelijk geloof verbinden met grote vragen die leven binnen de wetenschap en samenleving."
Dan is er ook het bekende
"Vertrekpunt
De Bijbel is voor ons het betrouwbare Woord van God. Op grond daarvan weten we dat we in Gods schepping leven, die weliswaar aangetast is door het kwaad, maar waarin herstel, verlossing en vernieuwing mogelijk is door Jezus Christus"

Maar dan komt het, klik op netwerken en 'christen-natuurwetenschappers'

"Netwerk Christen Natuurwetenschappers
Momenteel is het Netwerk van Christen Natuurwetenschappers niet actief. Momenteel hebben we geen Netwerk-coordinator(en). Hiernaar zijn we wel hard op zoek. We hebben de intentie het netwerk nieuw leven in te blazen. Dus als je geïnteresseerd bent ontvangen we graag je gegevens via onderstaand mailadres. Wanneer er genoeg potentiële deelnemers zijn, zullen we proberen het netwerk opnieuw op te starten"

ForumC is zelf niet in staat om ook maar één christelijke wetenschapper bereid te vinden hier iets in te betekenen.
Moeten we hier nog wat van zeggen dan?
Ofwel: Waarom reageren op iets dat niet bestaat ?.....
Laatst gewijzigd door Dat beloof ik op 30 jan 2016 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:Heb er in de media niets van gemerkt, maar dat kan ook aan mij liggen. Maar wat betreft de secularisatie, ja dat gaat steeds verder, dat kan ik zelfs binnen mijn familie merken!
Even zijdelings waar merk jij dat aan?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:Ik heb even op de site van ForumC gekeken.
http://www.forumc.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

"ForumC wil het christelijk geloof verbinden met grote vragen die leven binnen de wetenschap en samenleving."
Dan is er ook het bekende
"Vertrekpunt
De Bijbel is voor ons het betrouwbare Woord van God. Op grond daarvan weten we dat we in Gods schepping leven, die weliswaar aangetast is door het kwaad, maar waarin herstel, verlossing en vernieuwing mogelijk is door Jezus Christus"
Het kan zijn dat er meerdere discussielijnen door elkaar lopen, dit heb ik bewust gedaan.

In de eerste plaats heb ik enkele keren gevraagd of ik ook mee mocht discussiëren op ForumC, dat heb ik dus niet voor elkaar gekregen. Ik lees het wel met regelmaat en het draait steeds dezelfde kant op, wetenschap en theïsme kunnen volgens hun best door één deur. Althans dat is de insteek die ze als opdracht verzorgen.
Verder gaat het veelal over God of the Gaps en het grote intellect van de mensen die zich met deze vragen bezig houden althans binnen theologie en godsdienstfilosofie. Er bestaat constant een latente huiver om de "grote vragen" door niet ingewijden behandeld te zien te worden. De harde kern heeft een bloedhekel aan assertieve atheïsten. Die ze steevast nieuwe atheïsten noemen. Herman Philipse kunnen ze nog wel pruimen want hij doet zijn best om hun te begrijpen maar van de natuurlijke theologie daar heeft hij volgens de christelijke kennisexperts geen verstand van. Althans het komt niet in hun richting dat is dus denk ik het grootste probleem.

Dit vond ik indertijd wel een aardig stuk http://geloofenwetenschap.nl/index.php/ ... nt-page=10" onclick="window.open(this.href);return false; Alleen de discussie die er op volgt is meer een kwestie van "kom ik zal het nog een keer uitleggen".
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Forum C heeft ook christelijke tegenstanders die hen betichten dat ze het theïstisch evolutionisme naar binnen werken in orthodoxe kringen.

http://www.toetsalles.nl/htmldoc/forumc.ha.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie