De onbewezen eerste onveroorzaakte oorzaak

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Doppelgänger
Bevlogen

Re: De onbewezen eerste onveroorzaakte oorzaak

Bericht door Doppelgänger »

Berjan schreef:Wat ik in die artikelen lees zijn hypothesen, geen bewijzen. Dat er wat meer stofjes vrijkomen in de hersenen is geen bewijs dat een BDE niet echt is.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je hiermee probeert te zeggen. Ik denk dat we het er allemaal wel over eens zijn dat iemand écht een bijna-dood-ervaring kan hebben. Met de nadruk op ervaring, als in: subjectief, strikt persoonlijk en inhoudelijk onverifieerbaar. Het onderzoek van Mobbs en Watt geeft slechts aan dat er vele natuurlijke verklaringen mogelijk zijn voor zo'n ervaring.
Berjan schreef:Anders kun je alles wat wij via onze hersenen ervaren wel als illusie van de hersenen zien. Of werking van de hersenen.
Dat onze ervaringen een gevolg zijn van de werking van onze hersenen lijkt me zelfevident?
Berjan schreef:Waar het mij om gaat is dat mensen vaak verklaringen die hun mening staven aanvaarden en andere verklaringen niet. Dit zie je bij mensen die wetenschappers die hetzelfde zeggen als zij menen als echte wetenschappers zien, en wetenschappers die anders denken als crackpot of pseudowetenschapper zien. Meteen, zonder dat je het hele proces die zo een wetenschapper zijn mening deed hebben hebt gevolgd.

Dit zie je ook dus bij de hele discussie over BDE.
Als het om wetenschap gaat ben ik slechts geïnteresseerd in de feiten en niet in iemands persoonlijke mening. Als iemands verklaring, hoe creatief ook, ontestbaar en onverifieerbaar is, is er simpelweg geen sprake van wetenschap. En een wetenschapper is iemand die actief onderzoek doet volgens de wetenschappelijke methode en dit onderzoek voor peer review publiceert in wetenschappelijke journaals. Een doctorstitel, witte labjas en creatieve alternatieve verklaring maken iemand nog geen wetenschapper.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Berjan

Reken er maar op dat BDE echt zijn, voor diegenen die ze ervaren. Echter: NDE/BDE kunnen gesimuleerd worden.
http://bigthink.com/ideafeed/scientists ... -the-brain" onclick="window.open(this.href);return false; (zelfde link volgens mij als eerder).

Het brein is een ingewikkeld netwerk van neuronen wat ons inderdaad dagelijks belazerd en onthoud van heel veel informatie. Dat we maar heel beperkt kunnen zien (een heel klein gedeelte van het EM spectrum) en dat we maar weinig tonen kunnen onderscheiden is, omdat dit voldoende bleek te zijn om te overleven. We nemen slechts flarden van de werkelijkheid waar en zouden knotsknettergek worden als we het hele spectrum zouden kunnen zien en horen (en voelen).
Ik denk dan ook dat je je brein maar ten dele kunt vertrouwen als het gaat om betrouwbare zuivere informatie. Bij zuurstoftekort of drugs (of slaap!) gebeuren er al hele vreemde dingen.
Want we gaan toch ook niet beweren dat we 's nachts door draken achterna gezeten worden en ontsnappen door zelf weg te vliegen? Toch beleven we dit (via die hersenen) echt!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

"Berjan"]Anders kun je alles wat wij via onze hersenen ervaren wel als illusie van de hersenen zien.
Veel is inderdaad illusie. Men dacht heel lang dat alle optische impulsen op één plaats in de hersens worden verwerkt, maar dat is ook niet juist. Er zijn inmiddels tenminste 5 plaatsen gevonden. Het vreemde geval doet zich o.a. voor dat iemand totaal blind is, d.w.z. het gedeelte wat het zicht verwerkt is beschadigd, maar tegelijk blijkt deze persoon 100% te weten of iemand blij of droevig kijkt. Zonder dat hij het gezicht dus kan 'zien'. De herkenning van emoties op gezichten gebeurt namelijk op een heel ander plaats in de hersens. Wat ons brein ons voorscholtelt op het moment dat het brein uitschakelt kan heel goed een illusie zijn. Neurale paden worden blijvend ingebrand, dus kunnen ook na een tijdelijke dood nog blijven bestaan. Er moet nog een hoop onderzocht worden voordat ik zal erkennen dat een BDE iets anders is dan een 'normale' functie van ons brein. Ondanks de hoop die velen koesteren dat zij na hun dood naar een 'betere' plaats zullen gaan of reïncarneren, vind ik dat geen reden om daarom te 'geloven' in een BDE als voorportaal nar de hemel.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Omdat het nu over BDE gaat. Volgens de laatste inzichten wordt dit veroorzaakt door disassociatie van normaal gesproken in verbinding staande hersengebieden verantwoordelijk voor sensorische input en ruimtelijke verwerking. Meer hoeft hier Ockham indachtig niet bijgesleept te worden. Via the God helmet of geestverruimende middelen kunnen ook disassociatieve fenomenen bij de belever opgewekt wordenhttps://en.wikipedia.org/wiki/God_helmet" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb wel een een OBE gehad of tenminste mijn bed toen ik jong en onbezonnen meer alchohol had genuttigd dan ik kom verwerken. Dat verrekte bed,waarop ik lag bleef maar door de kamer draaien. :drunken:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

doctorwho schreef:Omdat het nu over BDE gaat.
Iemand die daar verder over wil uitweiden, graag in een ander draadje.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie