Overlijdensberichten in de oudheid
Moderator: Moderators
Overlijdensberichten in de oudheid
De grote Julius Ceasar leefde van 100 - 44 v.c. In zijn boek "metamorfosen" beschrijft Ovidius (43 v.-17n.c.) de dramatische gebeurtenissen bij de dood van Ceasar. Lawaai van wapens en trompetten in de lucht, donkere wolken, regen die een mengeling was van water en bloed, wenende beelden, huilende honden, aardschokken in de stad en overal sombere schaduwen van de overledenen die begonnen rond te waren.
Bij de eerste een bronvermelding, daarna geen bronnen: Bij het intoetsen van de naam op internet kom je uitvoerige biografische gegevens tegen.
Ovidius - Metamorphosen XV, 680 - 804
Vergilius - Georgia I, 466 en vlg. en bij Tibilius - Elegieeen: 5, 73.
Jesus: vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het land ... Het voorhangsel van de tempel scheurde, aardbevingen en rotsen de spleten..
Let op: aardbevingen en zonne-eclips
Krishna: bij zijn dood viel er duisternis over het land. Er ontstond plots een grote wind en de sneeuw van de Himalaya stortte zich in reusachtige lawines uit over de aarde. Zwarte wolken raasden tussen de bergen.
Boeddha: bij zijn dood beefde de aarde in zijn geheel. Een komeet viel uit de hemel. Een stormwind stak op aan de vier uiteinden van de aarde en gierde langs de bergen en rotsen. Alles werd in duisternis gedompeld.
Huillak-Umu (Peru): alle werk viel stil en het volk kroop angstig samen, want bij de dood van de hogepriester hadden de voorouders aardbevingen en duisternis gekend.
Quetzalcoatl (Mexico): de god geboren uit een maagd (!) stierf op een kruis van gebladerte (!), de zon werd versombert en duisternis overrompelde de aarde.
Heimir (Scandinavie): de aarde beefde en duisternis viel over de aarde.
Oedipus (Griekenland): De aarde barstte open, het landschap werd op klaarlichte dag verduisterd.
Prometheus (Griekenland): Bij zijn dood schudde de aarde, de donder ratelde. Vurige wervelwinden joegen het stof op tegen de hemel. De ether versmoldt met de zee.
De dood van Aslepios (Aesculapius) en Heracles (Hercules) werden eveneens onderstreept door natuurwonderen.
Adam: Bij zijn dood werd de hemel verduisterd.
Abel: Toen Kain Abel doodsloeg beefde de aarde.
Etc.
Sterven en verrijzen
Bekend bij de Egyptische god Osiris (die samen met de godin Isis en met het zoontje Horus een drievuldigheid vormde (!).
Ook beschreven de Syrophenicische god Adonis, de Phrygische god Attis, de Griekse god Zagreus etc.
Sterven voor een hoger doel
Bij een aantal van de vorigen en enkelen die ik hier zal noemen::
Om de kosmische orde te herstellen offerde Zeus zijn zoon Sarpedoon. Dit hogere doel was belangrijker dan het leven van zijn zoon. Dit hogere doel kom je ook tegen in de verhalen over Menesthios die een zoon was van de riviergod Spercheios en de mens (!) Polydora. Tot zover dit vergelijkend warenonderzoek.
Bij de eerste een bronvermelding, daarna geen bronnen: Bij het intoetsen van de naam op internet kom je uitvoerige biografische gegevens tegen.
Ovidius - Metamorphosen XV, 680 - 804
Vergilius - Georgia I, 466 en vlg. en bij Tibilius - Elegieeen: 5, 73.
Jesus: vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het land ... Het voorhangsel van de tempel scheurde, aardbevingen en rotsen de spleten..
Let op: aardbevingen en zonne-eclips
Krishna: bij zijn dood viel er duisternis over het land. Er ontstond plots een grote wind en de sneeuw van de Himalaya stortte zich in reusachtige lawines uit over de aarde. Zwarte wolken raasden tussen de bergen.
Boeddha: bij zijn dood beefde de aarde in zijn geheel. Een komeet viel uit de hemel. Een stormwind stak op aan de vier uiteinden van de aarde en gierde langs de bergen en rotsen. Alles werd in duisternis gedompeld.
Huillak-Umu (Peru): alle werk viel stil en het volk kroop angstig samen, want bij de dood van de hogepriester hadden de voorouders aardbevingen en duisternis gekend.
Quetzalcoatl (Mexico): de god geboren uit een maagd (!) stierf op een kruis van gebladerte (!), de zon werd versombert en duisternis overrompelde de aarde.
Heimir (Scandinavie): de aarde beefde en duisternis viel over de aarde.
Oedipus (Griekenland): De aarde barstte open, het landschap werd op klaarlichte dag verduisterd.
Prometheus (Griekenland): Bij zijn dood schudde de aarde, de donder ratelde. Vurige wervelwinden joegen het stof op tegen de hemel. De ether versmoldt met de zee.
De dood van Aslepios (Aesculapius) en Heracles (Hercules) werden eveneens onderstreept door natuurwonderen.
Etc.
Sterven en verrijzen
Bekend bij de Egyptische god Osiris (die samen met de godin Isis en met het zoontje Horus een drievuldigheid vormde (!).
Ook beschreven de Syrophenicische god Adonis, de Phrygische god Attis, de Griekse god Zagreus etc.
Sterven voor een hoger doel
Bij een aantal van de vorigen en enkelen die ik hier zal noemen::
Om de kosmische orde te herstellen offerde Zeus zijn zoon Sarpedoon. Dit hogere doel was belangrijker dan het leven van zijn zoon. Dit hogere doel kom je ook tegen in de verhalen over Menesthios die een zoon was van de riviergod Spercheios en de mens (!) Polydora. Tot zover dit vergelijkend warenonderzoek.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Donnie Darko
- Forum fan
In de Azteekse mythen is er ook steeds de aanwezigheid van Tezcatlipoca, die je eigenlijk als tegenstander van Quetzalcoatl kan beschouwen, de eeuwige verhouding goed versus kwaad komt hier ook weer erg opvallend naar voren.Quetzalcoatl (Mexico): de god geboren uit een maagd (!) stierf op een kruis van gebladerte (!), de zon werd versombert en duisternis overrompelde de aarde.
Tezcatlipoca was the Aztec god of night and all material things. He carried a magic mirror that gave off smoke and killed enemies, and so he was called "god of smoking mirror." He was god of the north. As lord of the world and the natural forces, he was the opponent of the spiritual Quetzalcoatl, and sometimes appeared as a tempter, urging men to evil.
Een God die een hel schept van eeuwige duisternis en pijn, verdient als enige om erin te branden.
Re: Overlijdensberichten in de oudheid
Die van Jezus weet ik wel te vinden, maar dat de hemel verduisterd werd bij de dood vantjeerdo schreef:
Jesus: vanaf het zesde uur viel er een duisternis over het land ... Het voorhangsel van de tempel scheurde, aardbevingen en rotsen de spleten.
Adam heb ik nog nooit gehoord, ook een bevende aarde bij de moord op Abel is mij niet bekend.
Maar het is natuurlijk mogelijk dat het is te vinden in andere geschriften dan de bijbel.
Is het jou bekend uit welke bron dit stamt?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Dit dualistische wereldbeeld kom je ook tegen in het Zoroastroisme (Zoroaster - Zarathoestra). Het rijk van Ahura Mazda (Ormuzd) en dit van Angra Mainyu (Ahriman), de goede en de boze god. Basisideeen van deze stroming kwamen later weer terecht in het Judaisme.Donnie Darko schreef:In de Azteekse mythen is er ook steeds de aanwezigheid van Tezcatlipoca, die je eigenlijk als tegenstander van Quetzalcoatl kan beschouwen, de eeuwige verhouding goed versus kwaad komt hier ook weer erg opvallend naar voren.
]
Genesis 4:11 van den aardbodem die zijn mond heeft opengedaan ...skeptic schreef:
Die van Jezus weet ik wel te vinden, maar dat de hemel verduisterd werd bij de dood van
Adam heb ik nog nooit gehoord, ook een bevende aarde bij de moord op Abel is mij niet bekend.
Maar het is natuurlijk mogelijk dat het is te vinden in andere geschriften dan de bijbel.
Apocriefen van Ezra 3:4
Pseudepigrapha LXXIX vers 7
gen 4:11 En nu zijt gij vervloekt van den aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan, om uws broeders bloed van uw hand te ontvangen.tjeerdo schreef:
Genesis 4:11 van den aardbodem die zijn mond heeft opengedaan ...
Hieruit kan ik niet opmaken dat de aarde beefde, wel dat het bloed van Abel in de aarde druipte.
Apocriefen van Ezra 3:4[/quote]
Heb gekeken in 3Ezra 3:4
4 Toen zeiden de drie jongelingen, die des konings lijfwacht waren, en hem bewaarden, de een tot de ander:
en ook in 4Ezra 3:4.
4 O heersende Here, gij hebt van den beginne gesproken, toen gij het aardrijk hebt gefundeerd, gij alleen, en hebt het volk geboden gegeven;
Dit is denk ik niet wat jij bedoelt, ik zal wel weer eens op de verkeerde plek zoeken.
Moeilijk voor mij na te trekken.tjeerdo schreef: Pseudepigrapha LXXIX vers 7
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Het opengaan van de bodem kan uitgelegd worden als het gevolg van een aardbeving.skeptic schreef:
Genesis 4:11 van den aardbodem die zijn mond heeft opengedaan ...
De schaal van Richter staat er inderdaad niet bij. Zal de overige bronnen nog eens natrekken. De informatie komt trouwens uit boeken van Dr, Ernst Maes. Waar ik indertijd het 1 en ander uit gekopieerd heb. Zal het boek even terugvragen om de laatste bronvermeldingen te controleren.
Beste Skeptic,skeptic schreef:
Die van Jezus weet ik wel te vinden, maar dat de hemel verduisterd werd bij de dood van Adam heb ik nog nooit gehoord.
Zoals gezegd controleer je bronnen. Het duurde een tijdje voordat ik het boek van Dr. Ernest Maes weer in handen kreeg.
Zijn citaten hieromtrent haalt Ernest Maes uit The Apocrypha and Pseudepigrapha of the Old Testament van R.H.Charles. (1913). Een korte vermelding van Maes wijst naar O.C. II - Het leven van Adam en Eva op bladzijde 150.
Wordt vervolgd...
Een half uur later: http://www.unicorngarden.com/adameve.htm
Een totale verduistering van zeven dagen in XLVI
Groeten,
Tjeerdo.
Jesus werd gekruisigd vlak voor pasen en die valt altijd na volle maan.
De stand is dan zon-aarde-maan en niet zon-maan-aarde. Alleen in het laatste geval is een zonsverduistering mogelijk.
De stand is dan zon-aarde-maan en niet zon-maan-aarde. Alleen in het laatste geval is een zonsverduistering mogelijk.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
Hallo Tjeerdo,tjeerdo schreef:Beste Skeptic,skeptic schreef:
Die van Jezus weet ik wel te vinden, maar dat de hemel verduisterd werd bij de dood van Adam heb ik nog nooit gehoord.
Zoals gezegd controleer je bronnen. Het duurde een tijdje voordat ik het boek van Dr. Ernest Maes weer in handen kreeg.
.
Interessant, bedankt ook voor de link.
groeten Skeptic