Ik had deze reactie al veel eerder klaarstaan, toen de freethinker website ineens uitviel, en ik was na een uur, vergeten dat ik het word-document niet had opgeslagen. Overnieuw dus.
axxyanus schreef:Peter van Velzen schreef:Waarom vraag je daarom? Je bent het toch al met me eens, of niet soms?
Ja maar dat ik het met je eens ben, is toch geen voldoende reden om iets te verbieden?!
Nee als wij het ergens over eens zijn, dan is dat nog geen reden. Maar waarom vraag je mij om met argumenten te komen? Heb jijzelf dan géén goede argumenten voor jouw mening?
axxyanus schreef:Peter van Velzen schreef:En dat je geen zaken moet verbieden zonder goede reden dat bestrijdt je
elders.
Nee dat doe ik niet. Ik geef daar enkel aan dat er een verschil is tussen een entiteit die weldegelijk de autoriteit heeft om iets te verbieden en een forum waar men vrijblijvend van gedachten kan wisselen maar waar een eventuele uitkomst in de praktijk niets zal veranderen en dat we daarom mogen verwachten dat mensen die iets in vraag stellen meer doen dan de argumenten van de anderen te evalueren.
Sorry, dus het was geen argument gebaseerd op onwetendheid, maar een argument gebaseerd op authoriteit. Het blijft een drogreden. In de feitelijke wet op orgaandonaties bij het leven, geeft de wetgever wel degelijk ook zelf een argument: Men wil orgaanhandel voorkomen. Anders dan jij beweert deze authoriteit niet dat ze zonder goede redenen iets mag verbieden. Dat heeft zij verdomd goed begrepen!
Ons lichaam is niet een van onze bezittingen, wij ZIJN ons lichaam.[/quote]
axxyanus schreef:En is dat dan niet evengoed een moreel bezwaar om wat voor financiële vergoeding ook voor een orgaandonatie te ontvangen? Want een financiële vergoeding voor een orgaandonatie, maakt van die orgaandonatie een handelstransactie. Maar een handelstransactie kan enkel met bezittingen en ons lichaam is niet een van onze bezittingen.
Nee, van een handelstransactie is alleen sprake als het een transactie is tussen twee partijen die geen van beide eindgebruiker zijn. In dit geval geen van beide nierpatient dus.
axxyanus schreef:Peter van Velzen schreef: Het feit dat het afstaan van een hart - inclusief gedacht – niet de minste zin heeft, wordt door beiden volstrekt genegeerd.
Natuurlijk kan dat zin hebben. Op dezelfde manier dat een aantal mensen zelfmoord plegen opdat hun nabestaanden de levensverzekering kunnen innen. [ En neen niet alle levensverzekeringen weigeren uit te betalen bij zelfmoord, hoewel zij die uitbetalen bij een zelfmoord dat over het algemeen pas doen als de polis voldoende oud is. ]
Je leest niet goed! Ik zei “inclusief gedacht”. Uiteraard kan het voor de oplichters zinvol zijn de verzekering op te lichten. Maar waar het om gaat is dat hier wordt voorgesteld, dat men op twee personen een zware en gevaarlijke operatie verricht, met als enig gevolg dat er na afloop een ander persoon aan de hart/long-machine ligt, of sterft. Ook als de familie van de overledene daar geld voor ontvangt, dan heeft een ander daarvoor moeten betalen. Per saldo is er voor de maatschappij slechts sprake van verspilling van dure operatiekamers en duurbetaald personeel en een zware aanslag op het lichaam van twee mensen. Met bovendien het risico dat zowel patiënt als donor overlijdt Dat is niet zinvol, dat is waanzin.
Ook als er sprake is van Euthanasie, heeft het nog altijd niets te maken met een orgaandonatie bij het leven. Er is dan sprake van orgaandonatie na de dood, en ik stel absoluut niet voor, deze organen door de nabestaanden te laten verkopen. Ik stel uitsluitend een financiële compensatie voor, die alleen degene mag betreffen die zijn nier bij het leven afstaat.
Overigens is het een compleet non-sequitor, dat als je bij een transplantatie van een nier bij het leven die nu reeds is toegestaan, óók toestaat dat er een financiële compensatie voor de donor wordt gegeven. dat je dan een transplantatie van een hart bij het leven – die nu ook zonder financiële tegemoetkoming niet is toegestaan, noodzakelijkerwijs moet gaan toestaan.
Het hele argument is een red-herring, en ik had er nooit aandacht aan besteed, als jij niet had geklaagd dat ik de haring wegwuifde. Ik heb er achteraf spijt van dat ik me ertoe heb laten over halen, om er überhaupt iets over te zeggen.
axxyanus schreef:Peter van Velzen schreef:Het feit dat ik reeds duidelijk heb gemaakt dat ik de souvereigniteit van iemand over zijn eigen lichaam een belangrijk principe vind, maar dat ik daar geen absolute consequenties aan verbind wordt eveneens genegeerd.
Dan is die soevereiniteit onbruikbaar ter ondersteuning van een logisch argument. Dan kan je niet zoals jij oorspronkelijk deed die soevereiniteit inroepen op een manier die suggereert dat daarmee de kwestie beantwoord is.
Een volslagen non sequitor. In de moraal zijn geen absolute principes, noch is het een kwestie van optellen en aftrekken. Het debat tussen utilitaristen en deontologen is nog lang niet uitgewoed, en zal slechts verstillen, als beiden beseffen dat de waarheid soms meer aan de ene kant ligt en soms meer aan de andere kant.
Als jij drogredenen kan gebruiken, dan kan ik bewoordingen gebruiken die per ongeluk iets suggereren wat ik niet heb bedoeld. Het is helaas niet anders. We zijn geen van allen perfect.
axxyanus schreef:Peter van Velzen schreef:Men zou toch moeten weten dat ik geen absolute principes heb. (zie mijn onderwerp
absolutisme). Ik denk ten ene male niet Dogmatisch, en ik ga daar ook niet mee beginnen omdat Axxyanus van mening is dat ik dat wel zou moeten doen.
Absolute principes hebben en dogmatisch denken is niet het zelfde.
Probeer dat eens te beargumenteren? Waarom zou een principe dat alle andere argumenten waardeloos maakt iets anders zijn dan een Dogma? Maar doe dit svp in een nieuw topic, hier hoort het –meen ik - niet thuis.
axxyanus schreef:
Heb jij echt zoveel problemen om te begrijpen wanneer iemand bewijzen uit het ongerijmde probeert toe te passen? Maar al te vaak zien we hier dat als iemand probeert voort te bouwen op implicaties die jouw argument heeft en die implicaties staan je niet aan, dat jij klaar staat om die implicatie als een stropop neer te zetten.
Ik heb er geen problemen mee te begrijpen dat jij een bewijs uit het ongerijjmde probeert te geven, ik heb er slechts moeite mee dat jij daarvoor een stropop en een non-sequitor gebruikt. De souvereigniteit van de de donor betekent alleen dat hij en hij alleen beslist over het afstaan van een orgaan bij het leven. De souvereigniteit van het betrokken medisch personeel houdt daar entegen in, dat zij het volste recht hebben om niet mee te werken aan een medische ingreep die niet het leven verlengd of de gezondheid bevordert. En die van de verzekeraars houdt in dat zij die onzin niet hoeven te vergoeden. De wetgever heeft het souvereine recht dergelijke gevaarlijke en per saldo niets opleverende operaties te verbieden. Dit in verband met de volksgezondheid, of vanwege het risico op misbruik.
axxyanus schreef:
Voor de rest raad ik je echt aan om beter te proberen wat de ander echt probeert duidelijk te maken.
Sorry, maar ik doe er beter aan dit soort red-herrings voortaan volstrekt te negeren.
axxyanus schreef:
Peter van Velzen schreef:Gaarne zou ik vernemen wat de heren nu precies van mening zijn over het onderwerp. En niet wat hun mening is over mijn wijze van argumenteren. Dan kunnen we de discussie afsluiten.
Met andere woorden wij moeten liefst niets zeggen over al die gaten die we in jouw argumentatie menen te zien?!
Je mag zeggen wat je wilt, maar er zitten minder gaten in mijn argumentatie dan drogredenen in de jouwe. Dus die krijg je dan om je oren geslingerd.
Jouw slot conclusie (ik het het 2e woord “dat” in “het” veranderd)
axxyanus schreef:
Ik betwijfel dat het een goed idee is. Wij zijn hier meer en meer aan het evolueren naar een maatschappij waarbij uiteindelijk geld nog het enige is dat echt telt. Alles wat van belang is moet op een of andere manier via geld vergoed worden of ten minste in geld zijn waarde kunnen uitdrukken met als implicatie dat als iets geen geldwaarde heeft, het ook niets waard is. Voor zover ik daar een kijk op heb, komt dat over het algemeen niet ten goede aan de cohesie in de samenleving, allerlei onderzoek wijst uit dat het aanbieden van direct geld, mensen minder bereid maakt om opofferingen te doen. Mensen voelen dat over het algemeen aan als een poging tot omkopen.
Dit is een volstrekt legitieme mening, Ik ben vooralsnog een andere toegedaan, maar verschillen van mening zijn niet verboden, en bovendien kan een van ons beiden altijd nog van mening veranderen. Had dit nu eerder gezegd in plaats van met allerlei drogredenen te komen teneinde aan te tonen dat mijn argumentatie niet sluitend zou zijn. Dan hadden wij het daarbij kunnen laten.