vegan-revolution schreef:
Niet persé. Dat hangt af van hoe je het één tegen het ander afweegt en hoe ingeschat wordt hoe het één zich tot het ander verhoudt.
Ik ga even mee in je redenatie. Wij besluiten mensen uit Syrië niet langer op te nemen, omdat dat (op termijn) problemen zou kunnen gaan geven. Telt die redenatie niet voor een land als Libanon? Is het niet juist omdat daar de samenleving ontwricht wordt door de toestroom van vluchtelingen en het ontbreken van perspectief, dat ze onze kant op komen? Zou dat niet een reden zijn om de Libanezen het recht te geven de grens te sluiten?
Het probleem dat je echter niet kunt wegpoetsen is het mogelijk in gevaar brengen van de veiligheid van autochtone medeburgers.
Mee eens, maar denk jij dat onze samenleving niet in staat is dat gevaar te tackelen? Ik ben daar positief in, al zie ik best dat er ook behoorlijk wat problemen gaan ontstaan.
Meer noodsituaties creëren voor autochtone burgers (met eventueel een vooruitblik d.m.v. een lange-termijn-prognose) dan oplossen voor burgers elders lijkt mij per saldo niet verstandig.
Klopt, maar dat neemt niet weg, dat hulp aan hen die op de vlucht slaan dan maar achterwege moet blijven. Ik ben het trouwens met je oneens dat er een vluchtelingenprobleem is gecreëerd. Het probleem is ontstaan. Het niet op tijd voorzien dat er een grote groep oorlogsslachtoffers onze kant uit komt is niet terug te voeren op hen die naar hier komen. Eerder op een gebrek aan daadkracht, misschien inzicht(?) en bereidheid bij degenen die dit soort problemen zouden moeten behandelen.
De humanitaire plicht sluit ook hulp aan autochtone medeburgers in. Mogelijk zijn bepaalde situaties in de UVRM onvoldoende voorzien en is de UVRM voor verbetering vatbaar.
Ik ben benieuwd welke verbeteringen jij in gedachten hebt.
Zoals je zult weten wordt er in de jurisprudentie regelmatig in bepaalde situaties onderscheid gemaakt tussen de letter van de wet en de geest van de wet. Wettelijke regels letterlijk als een robot opvolgen terwijl dat indruist tegen het gezonde verstand moet mijns inziens worden vermeden.
Mijn hopelijk gezonde verstand zegt me dat je mensen die op de vlucht slaat onvoorwaardelijk dient te helpen zoals vastgelegd in de UVRM.
Ik zou zelfs nog een stap verder willen gaan, door bijvoorbeeld ook op te nemen, dat mensen door omstandigheden buiten hun schuld niet meer in staat zijn in hun eigen voortbestaan te kunnen voorzien, ten allen tijde noodhulp aan te bieden en hen weer op weg te helpen om weer zelfstandig een bestaan te kunnen leiden.
Groet
kiks
Edit. Ik ga er van uit dat je op de hoogte bent van de inhoud van de UVRM, en heb daarom geen link bijgevoegd.