Kinderen van God, wat denken ze wel?!
Moderator: Moderators
-
wietzebaron
Kinderen van God, wat denken ze wel?!
Op uitnodiging van Maria wil ik me graag even voorstellen op dit forum. Via PietV werd ik er opmerkzaam op gemaakt. Waarvoor mijn dank.
Vanuit een betrokken synodaal gereformeerde achtergrond belandde ik in het (charismatisch) evangelische wereldje. Met een achtergrond in linguïstiek (ATW UvU), kwamen we (als gezin) uiteindelijk als taalkundigen en bijbelvertalers in Papoea Nieuw Guinea terecht, uitgezonden door de Wycliffe Bijbelvertalers. Hoewel het geloof in Jezus vaak voor een warm en troostend gevoel zorgde, begonnen rationele vragen aan me te knagen. Ik begon onderzoeksmethoden uit de taalkunde toe te passen op het geloof en dan met name het toetsen van hypothesen. Welke hypothese verklaart het meest? Het poneren van het Christendom als fundamenteel anders dan andere godsdiensten, dat het zelfs de enige ware werkelijkheid representeerde, leek steeds meer steeds minder te verklaren. Dit is een versimpeling van het proces, maar na 12 jaar had ik geen stukje geloof meer over en zijn we naar Europa teruggekeerd.
Zonder rancune, maar wel met een sterk gevoel van bevrijding en van niet meer vast te zitten in een mooie schijnwereld, leek het me een plicht om de betrokken buitenwereld (en wellicht een enkele gelovige) mee te nemen in een reis door het denken en doen van de “kinderen-van-god”. Ook omdat dit denken potentiële gevaren kent voor anders-geaarden, vrouwen(rechten), Palestijnen etc. Vandaar mijn blog, getiteld http://www.kinderen-van-god.nl (wat denken ze wel?!). Je kunt hier ook een introductie vinden.
Vanuit een betrokken synodaal gereformeerde achtergrond belandde ik in het (charismatisch) evangelische wereldje. Met een achtergrond in linguïstiek (ATW UvU), kwamen we (als gezin) uiteindelijk als taalkundigen en bijbelvertalers in Papoea Nieuw Guinea terecht, uitgezonden door de Wycliffe Bijbelvertalers. Hoewel het geloof in Jezus vaak voor een warm en troostend gevoel zorgde, begonnen rationele vragen aan me te knagen. Ik begon onderzoeksmethoden uit de taalkunde toe te passen op het geloof en dan met name het toetsen van hypothesen. Welke hypothese verklaart het meest? Het poneren van het Christendom als fundamenteel anders dan andere godsdiensten, dat het zelfs de enige ware werkelijkheid representeerde, leek steeds meer steeds minder te verklaren. Dit is een versimpeling van het proces, maar na 12 jaar had ik geen stukje geloof meer over en zijn we naar Europa teruggekeerd.
Zonder rancune, maar wel met een sterk gevoel van bevrijding en van niet meer vast te zitten in een mooie schijnwereld, leek het me een plicht om de betrokken buitenwereld (en wellicht een enkele gelovige) mee te nemen in een reis door het denken en doen van de “kinderen-van-god”. Ook omdat dit denken potentiële gevaren kent voor anders-geaarden, vrouwen(rechten), Palestijnen etc. Vandaar mijn blog, getiteld http://www.kinderen-van-god.nl (wat denken ze wel?!). Je kunt hier ook een introductie vinden.
Re: Kinderen van God, wat denken ze wel?!
Welkom Wietze, we kennen elkaar sinds kort. Ik nodig iedereen uit om je blog eens goed door te lezen. Je bent een ervaringsdeskundige en dat laat je in je manier van schrijven sterk blijken want sommige zaken zijn voor een buitenstaander moeilijk te verwoorden en jij hebt dat Spitzen Fingergefühl.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Welkom!
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Welkom, heb je blog globaal doorgelezen maar kom zeker terug voor meer verdieping!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Welkom Wietze.
Dank voor de korte introductie.
Misschien één van de thema's in een discussie topic uitdiepen?
Het verhaal van je leven kan in het getuigenissen forum.
Als je wil.
Dank voor de korte introductie.
Misschien één van de thema's in een discussie topic uitdiepen?
Het verhaal van je leven kan in het getuigenissen forum.
Als je wil.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Welkom Wietze.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welkom Wietze, ik ben benieuwd wat je aan ons forum zal weten toe te voegen.
Ik wens u alle goeds
Welkom Wietze
lees graag in de toekomst je persoonlijke verhalen , ....en hoe je losmakingsproces is geweest.
mvg Arjen
lees graag in de toekomst je persoonlijke verhalen , ....en hoe je losmakingsproces is geweest.
mvg Arjen
Martim Cymbron -
welkom
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Welkom!
synodaal gereformeerd. Never heard of it.
synodaal gereformeerd. Never heard of it.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
@Wietze Baron,
Geboeid je blog gelezen, zó herkenbaar.
@dickkemick,
Synodaal gereformeerd is "gewoon" gereformeerd nu behorend tot de PKN, in veel streken al wat vrijzinnig. Dus niet de meest orthodoxe groep.
Geboeid je blog gelezen, zó herkenbaar.
@dickkemick,
Synodaal gereformeerd is "gewoon" gereformeerd nu behorend tot de PKN, in veel streken al wat vrijzinnig. Dus niet de meest orthodoxe groep.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
Van harte welkom, Wietze! 
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/