Probleem is alleen dat je dan als seculiere overheid een theologisch debat moet gaan voeren omtrent wat religieuze symbolen zijn en wat niet, en dat is een pad dat je m.i. niet moet willen opgaan.Erik schreef: JA, werkelijk wederzijds respect voor elkaar, hou religie en anti-religie uitingen in het openbaar voor je.
Leven en laten leven.
Vrijheid van religie in het openbaar gaat ten koste van de vrijheid van hen die daar niets van willen weten.
Het draagt in ieder geval in geen enkel opzicht bij aan een objectief discours, en ontstijgt het niveau van persoonlijke voor of afkeer nauwelijks, en dat vond je toch geen beste standaard?
Want om religieuze symbolen te verwerpen/verbieden, dien je deze eerst als zodanig te erkennen.
En dan krijg je inderdaad het probleem waar Axxyanus op wijst: Een bidkleedje wordt dan een religieus symbool, terwijl een picknickkleedje prima is. Een getinte vrouw die dan een hoofddoekje draagt is dan een al te praktiserend moslima, terwijl een oude blanke vrouw met een hoofddoekje gewoon haar permanentje beschermt of zoiets.
Zoals ik in mijn vorige post aangaf, moeten we denk ik overwegen of we wel per sé aan zgn. "objectieve argumentatie" moeten vasthouden.
Zelf denk ik dat dergelijke argumenten niet bestaan.
We mogen niet generaliseren, dus welk argument je ook gebruikt: Er zal altijd persoonlijke afkeer in doorklinken.
Wil je dat element geheel buiten beschouwing laten, dan moeten we niet burka's in het openbaar verbieden, maar naaktlopen in het openbaar toestaan.
Burka's zijn voor grote groepen mensen gewoon intimiderend, zeker in de context waarin we dergelijke kleding in het nieuws steeds zien opduiken, en dat zou afdoende moeten zijn.