toekomst van religie?

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: toekomst van religie?

Bericht door Fish »

Peter van Velzen schreef: Voorplanting is goed en uitsterven is kwaad. Dat is de consequentie van de natuurlijke selectie.
Maar toch alleen omdat wij mensen dat zo vinden, Voor 'de natuur' maakt het niet uit

PS: Ik zie dat ik Dikkemick napraat.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

HE

Bericht door Peter van Velzen »

Fish schreef:
Peter van Velzen schreef: Voorplanting is goed en uitsterven is kwaad. Dat is de consequentie van de natuurlijke selectie.
Maar toch alleen omdat wij mensen dat zo vinden, Voor 'de natuur' maakt het niet uit

PS: Ik zie dat ik Dikkemick napraat.
Jullie zijn naief Voor de natuur maakt het alles uit. Het "kwaad" verdwijnt daar vanzelf.
Probleem is dat de groep waarvan wij de voortplanting moeten bevorderen, niet langer de grootfamilie is waarin de jager/verzamelaars opgroeiden maar een wereldomvattende groep, en dat we daar psychologisch nog niet allemaal aan toe zijn. Daardoor is - wat vroeger "goed" was (het uitroeien van concurrende stammen) nu "kwaad" geworden En dat kwaad tiert nog welig. Dat is waardoor wij van mening verschillen over wat "goed" en wat "kwaad" is.

Het is natuurlijk mogelijk dat onze wereldeconomie geheel zal instorten en wij weer terug zullen vallen op algehele stammenstrijd. Maar alleen die groepen die tenminste hun eigen nageslacht bevorderen zullen overleven. Ongeacht wat wij daar nu precies van vinden.
Ik wens u alle goeds
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Nee Peter,je kunt in de natuur niet dat soort menselijke kwalificaties hanteren en natuurlijk brstaan ze dan wel maar alleen vanuit menselijk perspectief, zo bestaan mooi en lelijk ook maar niet als eigenschap .
Dat heeft niets met naiviteit van doen maar wel met het juiste perspectief en dat krijg je niet door iets kwaad of goed te noemen of mooi of leljk alsof het eigenschappen zijn. Je bent nu jouw menselijke moraal aan het projecteren op een natuur die die moraal helemaal niet kent. Je bent je stokpaardje een beetje te fel aan het berijden .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Mooi, lelijk, goed en slecht. groot en klein (dubieuzer), lekker en vies. Ontroerend en koel/afstandelijk en goed en kwaad. Zijn dit ingebakken natuurconstanten? Vaste waarden?
Anyway. Met de toekomst van religie heeft dit alles niet veel meer te maken, behalve dat mensen denken dat ze voor bepaalde waarden, (1 bepaalde) religie nodig hebben (hetgeen in mijn ogen niet zo hoeft te zijn)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dat is waar. Ik was off-topic. Maar mochten wij onze priorititeiten niet in order krijgen en groepsdenken blijven hanteren, dan is de rol van religie nog lang niet uitgespeeld. . .
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie