1. Nee zover ik weet ben jij geen leider van een nieuwe sekteWillempie schreef:1. Ik heb geen eigen kerkgenootschap.Waarom? schreef: En by way: En in je eigen kerkgenootschap al een voorstel gedaan om avondmaal af te schaffen?. Die betekenis van de kruisdood als centraal christelijk dogma wordt door jouw immers verworpen.
2. Je hebt me niet goed begrepen. Ik zie de dood en opstanding van Jezus wel degelijk als de basis van het christendom. Waarnaar ik verwees gaat over het zondebokmechanisme en "de ultieme zondebok", zoals uitgelegd door René Girard (zeer onlangs overleden). Jezus moest dood om dezelfde reden dat Abel dood moest. Ik hoop dat het zo iets duidelijker wordt.
2) Intrigerend die René Girard. Ken hem niet met wat betreft hij geschreven heeft, bedankt voor de tip!. Wel kun je zijn gedachte "de ultieme zondebok" nou juist niet klassiek Christendom noemen of mainstream. Maar dat terzijde.
En by the way : nooit meer aankomen met bezwaren tegen of lijstjes van tegenstanders ET op dit forum
Zie wat gedachten :
In La violence et le sacré (1972) heeft Girard voor het eerst zijn mimetische theorie toegepast op het ontstaan van de menselijke cultuur. Hij stelt dat de toename van de hersenmassa bij de mensachtigen betekende dat ze steeds beter werden in nabootsing. Dat impliceerde een toename van het leervermogen, maar eveneens een toename van de rivaliteit. Uiteindelijk waren de dierlijke instinctieve dominantiepatronen niet meer in staat om zich te handhaven onder druk van het mimetische geweld. Er ontstonden zogenaamde mimetische crises waarbij alle leden van een groep zich tegen elkaar richtten in collectief geweld.
Door het mimetische karakter van dat geweld evolueerde de vijandigheid van allen tegen allen zich naar een toestand waarbij de hele groep zich verenigde tegen een enkel slachtoffer, de zondebok. Die zondebok werd door het mimetisme de enige vijand en dus gedood. Als bij wonder was de groep bevrijd van zijn geweld wat als een ontzettende opluchting ervaren werd. Aan die zondebok werd door de groep dan niet alleen de oorsprong van het vreselijke geweld toegeschreven, maar ook de bevrijding ervan. Dat verklaart de vergoddelijking van de zondebok.
Door het zondebokmechanisme ontstonden de eerste menselijke culturen en de vele "heidense" godheden. Om zich tegen de terugkeer van het vreselijke collectieve geweld te behoeden, hanteerden de mensachtigen twee middelen. In de eerste plaats werden allerlei gedragingen die hen herinnerden aan het ontstaan van het geweld verboden. Dat zijn de taboes. Het incestverbod is daar een van. Ten tweede werd het zondebokmechanisme herhaald, en dus geïmiteerd, door de groep om nieuwe crises te voorkomen of te genezen. Dat is de instelling van het offer dat, wellicht begonnen met het mensenoffer, ook vaak evolueerde naar een offerdier en van daaruit naar een bloemenoffer.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Ren%C3%A9 ... sychologie" onclick="window.open(this.href);return false;