"We hebben waarheidssprekers nodig."

Het forum voor columns over specifieke onderwerpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jagang
Ontoombaar

"We hebben waarheidssprekers nodig."

Bericht door Jagang »

Ik weet niet zeker of dit nu meteen onder de noemer "columns" past, maar dit leek me de meest geschikte plaats om deze link te posten.

Een discussie mag, maar hoeft niet:

http://www.humanistischverbond.nl/mobie ... dssprekers" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Re: "We hebben waarheidssprekers nodig."

Bericht door Peter van Velzen »

We hebben mensen nodig die juiste informatie verspreiden dat is zeker.
Helaas denken velen dat "de waarheid zeggen" hetzelfde is als een persoonlijke mening te berde brengen.
NIets is vaak minder waar.
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:Helaas denken velen dat "de waarheid zeggen" hetzelfde is als een persoonlijke mening te berde brengen.
NIets is vaak minder waar.
Is dit een inhoudelijke kritiek op het geschreven stuk?
Anders begrijp ik niet waarop je doelt.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

@jagang
Waarheidssprekers. Mooie omschrijving echter ik vraag mij af of de mensheid daarop echt zit te wachten. Dat er teveel mensen zijn, dat onze consumptie te hoog is, dat continue groei en vooruitgang gaat vast lopen. In het jou wel bekende boek "de gesel van Darwin" , zie je hoe we tegen onze natuur in moeten gaan waar het om waarheid gaat.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter, wil je je antwoord de volgende keer niet meer in mijn post neerzetten?
Dank..
Verroest! doe ik het weer!
Ik heb het weer weggehaald
Ondertussen heb je er wel op gereageerd, maar dat zal iedereen nu wel snappen.
Peter van Velzen
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:@jagang
Waarheidssprekers. Mooie omschrijving echter ik vraag mij af of de mensheid daarop echt zit te wachten. Dat er teveel mensen zijn, dat onze consumptie te hoog is, dat continue groei en vooruitgang gaat vast lopen. In het jou wel bekende boek "de gesel van Darwin" , zie je hoe we tegen onze natuur in moeten gaan waar het om waarheid gaat.
Ik heb je dat boek vaker ter berde zien brengen als het om dit soort onderwerpen gaat.
Ik begrijp alleen nooit zo goed wat je er mee wil zeggen, omdat het een beetje lijkt alsof je je er achter wil verschuilen, in plaats van je eigen naakte standpunt te vertonen.

Pleit je voor fatalisme, voor opgeven omdat er aan "de menselijke natuur" toch niets valt te doen?
Is het "not done" om tegen die natuur in te gaan?

Pleit je voor een benadering met sociaal-psychologische trucjes?

Ik ben veel nieuwsgieriger naar wat je zelf vindt, dan naar je boekenkennis of -lijst.
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:Nee, ik heb geen inhoudelijke kritiek. Het is slechts de betiteling "waarheidssprekers" die voor veel minder intelectuelen volstrekt anders wordt verstaan dan door jou of door mij. Het idee dat elke mening even geldig is - ongeacht de objectieve juistheid ervan waart momenteel ook in Nederland rond. In de VS is het zelfs schering en inslag. Daar heeft men grote bewondering voor mensen die zeggen "waar het op staat", en die eens " flink de waarheid zeggen", maar dat deze mensen volop staan te liegen, daar is niemand zich van bewust. Daarom moet de waarheid duidelijker naar voren worden gebracht en onderscheiden worden van de onwaarheid.
Ja, inderdaad.
Helaas bestaat er geen term die immuun is voor het gegeven dat mensen met termen aan de haal gaan.
Als we dat zouden moeten aangrijpen om een term maar niet te gebruiken, dan is het einde zoek, vrees ik.
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:[
Ik heb je dat boek vaker ter berde zien brengen als het om dit soort onderwerpen gaat.
Ik begrijp alleen nooit zo goed wat je er mee wil zeggen, omdat het een beetje lijkt alsof je je er achter wil verschuilen, in plaats van je eigen naakte standpunt te vertonen.

Pleit je voor fatalisme, voor opgeven omdat er aan "de menselijke natuur" toch niets valt te doen?
Is het "not done" om tegen die natuur in te gaan?

Pleit je voor een benadering met sociaal-psychologische trucjes?

Ik ben veel nieuwsgieriger naar wat je zelf vindt, dan naar je boekenkennis of -lijst.
Ik denk dat de overgrote meerderheid al dan niet bewust onwetend is en dit wel prettig vindt. Comfortably numb om maar eens een titel van een goede song te noemen. Ik vind heel veel maar zie behalve eigen gedrag niet zo gauw kans de mensheid te verbeteren. Fatalisme nee maar realisme wel ik denk dat social engineering een manier kan zijn, maar zoals jou bekend is ook het hele economisch stelsel aan een grondige herziening toe. En boeken aanhalen van mensen die hier wat meer van weten kan volgens mij nooit kwaad. Op de schouders van reuzen enzovoort :wink:
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Ik vind heel veel maar zie behalve eigen gedrag niet zo gauw kans de mensheid te verbeteren. Fatalisme nee maar realisme wel
Waar in casu, ligt volgens jou dan de functionele grens tussen die twee?
ik denk dat social engineering een manier kan zijn, maar zoals jou bekend is ook het hele economisch stelsel aan een grondige herziening toe. En boeken aanhalen van mensen die hier wat meer van weten kan volgens mij nooit kwaad. Op de schouders van reuzen enzovoort :wink:
Met kennis is niets mis, zolang dat niet wordt gebruikt om een streven naar hervormingen* te ontmoedigen.
Niemand praat mij uit het hoofd dat het anders kan en moet.
Vooral dat het anders móét.
Als dat niet blijkt te kunnen, dan komen we daar vanzelf achter.
Maar dat mag m.i. geen reden zijn om maar te vervallen in passiviteit.
Daarvoor is immers altijd nog tijd genoeg, net zoals er altijd genoeg mensen zullen zijn om je te vertellen dat iets niet kan.
Henry Ford
Plaats reactie