Uiteraard is het mijn mening.Henry II schreef:Als ik even terug mag komen op de topic titel: Dat is gewoon jouw mening,
geen idee, ik kan alleen over mezelf praten.die je deelt met andere moslims. Niet meer en niet minder.
correctIn feite is de Koran niets meer of minder dan een boek met verzamelde, aan Mohammed toegeschreven, uitspraken die door mensen zijn opgeschreven na zijn dood.
een speculatieHijzelf heeft nooit een letter op papier gezet.
correctEr is geen manier om te achterhalen of deze verzameling in enigerlei mate compleet is,of er niet veel verloren gegaan is
en bovendien is er het belangrijkste probleem met deze stelling: Er was niemand bij toen hij deze vermeende openbaringen via Djibriel kreeg.
Sterker nog het is niet eens te bewijzen dat Mohammed deze boek kreeg.
de hij in kwestie kan net zo goed ook Kees hebben gehetenHij kan het net zo goed hebben overgeschreven van iemand anders.
Wat precies? Ik ken deze meneer niet.Joseph Smith heeft in 1830 al bewezen dat dit helemaal niet zo'n onmogelijke taak is.
Over de meeste punten ben ik het met je eens, over de dingen waar ik het niet mee eens ben wil ik even achterwege laten. tenzij je er dieper op in wil gaan.Als wij dit vergelijken met andere 'heilige boeken' dan kunnen we ook de Koran op deze zelfde manier benaderen. Dit alles zegt echter nog niets over de inhoud. Deze kan in theorie best waarheid bevatten, maar dan wel waarheid zoals die toen gold. Het is overduidelijk toegesneden op de cultuur waarin Mohammed leefde, beïnvloed door de hem omringende godsdiensten zoals Jodendom en Christendom, en helaas op veel punten bijzonder onpraktisch. Ik kan mij er niet aan onttrekken te concluderen dat als Mohammed in 2015 zou leven, hij heel andere zaken zou hebben belicht en de Koran er nu heel anders uit zou zien. Dit laatste geldt trouwens voor alle 'heilige boeken'. Als 'god' de Koran 100% juist zou hebben overgeleverd, dan zou er niet zoveel discussie over hoeven te zijn.
Wat is nu de aantrekkingskracht voor de 'Westerse' mens? Niet zo heel veel, maar er zijn gevallen te over van mensen uit streng gelovige hoek, meestal protestanten, die overstappen van de ene dogmatische leer naar de andere en zo uitkomen bij de Islam. Ook dit zegt meer over die mensen dan over het boek op zich.
Ik zou niet weten wat geloven in de islam moet inhouden en met geloven in de Koran neem ik aan dat je bedoelt de tekst in De Koran. De reden daarvoor is dat het overeenkomt met mijn wereldbeeld en dat de auteur van De Koran iemand moet zijn met ongekende intelligentie of ik moet zo dom zijn dat ik het het zo geweldig vind, hoe dan ook voor mij is het een goudmijn.Wat is voor jou nou de reden om te geloven in de Islam en de Koran?
Is dat vanuit je eigen cultuur, je familie, zet je je af tegen je cultuur, dat zijn vragen die ik veel boeiender vind dan jouw mening dat de Koran de waarheid zou zijn.
zinloze discussies zijn inderdaad zonde van de tijdVoor je het weet zitten we hier pagina na pagina te praten over zinloze zaken, alleen omdat jij je geloof wilt sterken door de degens te kruisen met andersdenkenden. Ik heb het wel gehad met dat soort discussies.