annemarie schreef:Mooie site, de 'homepage' van Freethinker! Ik kom er regelmatig. Goede artikelen, maar ik kwam pas toch iets tegen waarvan ik mij sterk afvroeg of dat artikel thuishoort op een site die zich 'Freethinker' noemt.
Wat je verder ook van Voltaire of Ingersoll vind, het is een feit dat beide personen zich enorm hebben ingezet voor rechten van minderheden, afschaffing van de slavernij, rechten van vrouwen, vrijheid van meningsuiting, etc,,,
Op de homepage van Freethinker, staan naast artikelen die betrekking hebben op deze tijd, óók historische documenten, waaronder dus redevoeringen en essays van Robert Ingersoll. Dat deze geschreven zijn in een voor sommmigen wellicht bombastische 19e eeuwse stijl, is voor ons geen reden om zo'n artikel niet te plaatsen.
Ik heb het over het artikel over Voltaire, dat geheel bestaat uit een rede van Robert G. Ingersoll. ..........
Bij dit soort citaten voel ik toch een licht gevoel van misselijkheid opkomen..
Gelijk een kalme rivier met groene schaduwrijke oevers vloeide hij zonder een zuchtje in de grote, golfvrije zee waar het leven rust is.
Van dit sterven, zo eenvoudig en kalm, zo liefelijk, filosofisch, en zacht, zo natuurlijk en vredig; van deze woorden zo geheel vrij van opgeschroefdheid en komediespel [...]
Wel ja, dat is toch voornamelijk een kwestie van smaak. Je kunt voornamelijk zeggen dat Ingersoll overdrijft, maar wat hij zegt is niet onjuist. Volgens ooggetuigenverslagen is Voltaire zeer vredig gestorven.
Een man, vergeleken met wie al zijn lasteraars, dode en levende, niets zijn dan stof en ongedierte!
Wel, dat is inderdaad niet erg aardig van hem om dat zo te zeggen. Toch kan ik me wel voorstellen wat hij bedoeld. Zowel Voltaire als Ingersoll waren het doelwit van doodsbedreigingen en afschuwelijke lastercampagnes. Vooral de inquisiteurs uit de tijd van Voltaire waren onbeschrijvelijk wreed. Mensen werden gemarteld, levend verbrand, openbaar gegeseld, opgehangen, de tongen uitgerukt, enkel en alleen omdat ze atheïst, protestants christelijk of deïst waren. Voltaire heeft vele malen moeten vluchten naar het buitenland, omdat de inquisiteurs hem wilden oppakken. Het is wat grof uitgedrukt, maar ik zit er niet zo mee als dat soort mensen als ongedierte worden aangeduid.
Vrijdenkers zijn de dapperen, de schrandere mensen geweest, de bloem der wereld, de voorlopers en wegbereiders van de gezegende dag van vrijheid en liefde, de edelmoedige geesten van een onwaardig verleden; de ware zieners en profeten van ons ras; de grote, ridderlijke zielen; heldhaftige overwinnaars op de slagvelden der gedachte, de crediteuren van de toekomst.
Wederom is dit weer op overdreven wijze uitgedrukt, maar niet persé onjuist. Afschaffing van slavernij, vrouwenrechten, godsdienstvrijheid, vrijheid van meningsuiting etc,, zijn voornamelijk aan vrijdenkers te danken. Maar goed, het is nogal overdreven, dat geef ik toe.
Ook hier moet je wel weer in ogenschouw nemen dat dit een tekst is uit de 19e eeuw, en óók nog eens vertaald in het Nederlands van de 19e eeuw. Toen schreef men algemeen in een nogal pathetische stijl.
Vriendelijke groet...