A copy of the Koran that may predate the Prophet Muhammad could rewrite the early history of Islam, scholars believe.
Scientists at the University of Oxford said last month that carbon dating of a fragment of the holy text held by a Birmingham library suggested that it was among the oldest in the world.
Ik acht het zeer wel mogelijjk dat Mohammed begonnen is met teksten van eerdere auteurs te declameren. Misschien was het fragment wel geschreven door ene Djibriel?
Naar ik begrijp heeft de datering enige speling. Het zou uit de tijd van Mohammed stammen. Volgens de traditie is de Koran na Mohammed op schrift zijn gesteld. En preparatie van de huid en en het gebruik kan natuurlijk enige tijd uit elkaar liggen. Overigens werden al teksten opgeschreven ten tijde van Mohammed.
Het idee, dat er teksten in de Koran voorkomen die ouder zijn dan Mohammed is niet nieuw. De tekst, naar ik begrijp, is niet veel anders dan de huidige tekst. Het sterkt de moslims, dat de tekst onveranderd is gebleven t.o.v. de tekst van Gabriel.
Maar als je de geschiedenis van het ontstaan van de Koran leest, dan is het niet verwonderlijk, dat de huidige tekst vrijwel gelijk is aan de tekst van de eerste goedgekeurde editie. Er waren eerder edities geschreven, maar die zouden vernietigd zijn toen de officiële versie op schrift stond.
Het zou interessant zijn, als een Koran aan die praktijk zou zijn ontsnapt en inderdaad belangrijke variaties bevat.
Het vervelende is, dat moslimwetenschappers zich fel verzetten tegen een tekstkritisch onderzoek en discussie.
Alles lijkt er op gericht het dogma van het ontstaan van de Koran te bevestigen.
De tijd zal het leren, maar ik vrees dat mijn tijd te kort zal zijn (hoewel ik nog enige decennia hoop te gaan_.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.