IQ van bevolkingsgroepen over de wereld.

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Vit
Banned

Re: IQ van bevolkingsgroepen over de wereld.

Bericht door Vit »

Maria schreef:
Vit schreef:
De conclusie moet zijn dat in de uitslagen naast nature een verregaande invloed gemeten is van culture.
Dat sowieso, religie breekt kennis.
Ik heb het nu over de conclusie van degenen, die kritiek hebben over de door jouw ingebrachte uitslagen van het onderzoek naar IQ's . 8*)
Je meent het, ik maakte er wat anders van als je het niet erg vind.

Tot vannacht ben ik afwezig, o. a Apies kijken in Artis, intelligente dieren trouwens. :mrgreen:
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik heb de kaart (pas op: laadt traag) eens goed bekeken. Er zijn twee globale trends te herkennen. Dat is een lager IQ in de meer tropische streken en een hoger IQ in oost-Azië. Uiteraard is Singapore een grappige uitschieter. Hoewel op de evenaar, heeft het - typisch oost-aziatische (en deels chinees) - het hoogste gemiddelde ter wereld. Ook Nigeria valt op. Na Eritrea de hoogste score van heel Afrika. Afrika vraagt trouwens om nader onderzoek want sommige landen daar scoren idioot slecht, terwijl hun buurlanden er veel beter van afkomen. Maar - dicht bij de evenaar dus gemiddeld laag. Iraq is een lokaal hoogtepunt, maar Libanon en Syrië zijn een lokaal dieptepunt. Uiterst curieus. In elk geval valt daar dan weer geen conclusie over te trekken. In Europa valt met name de goede score van italië op. Enigzins tegen de trend in - scoort het beter dan haar noorderburen!
Ik wens u alle goeds
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

en als je jouw lijst neemt zul je een duidelijke link zien tussen dit IQ en bv gezondheidszorg of scholingsgraad van dat land
(algemeen ontwikkelingsniveau)

en dan ist het logisch dat in gebieden waar er niet eens proper drinkwater is de IQ scores lager zullen uitvallen als bij de studenten van Harvard.
zijn die mensen daarom dommer, achterlijker, debieler,...
ik denk het niet
een ongeletterde zal altijd lager scoren op zo'n test, betekent niet dat hij dom is. Die mens heeft gewoon nooit leren lezen of schrijven.

Dan kun je ipv IQ ook gewoon het bbp van een land nemen om zulke lijstjes aan te leggen (ipv bv IQ).
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

appelfflap schreef: een ongeletterde zal altijd lager scoren op zo'n test, betekent niet dat hij dom is. Die mens heeft gewoon nooit leren lezen of schrijven.

Voor iemand die niet kan lezen is 60 een byzonder goede score :lol:
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Laten we in ons hoofd houden, waar deze getallen voor staan.

Het wordt al ingewikkeld genoeg als we rekening moeten gaan houden met het verschil in IQ test en ontwikkelings testen, laat staan als we ze door elkaar gaan halen.
De scores van bijv. SAT testen worden in andere cijfers uitgedrukt.
En zo zijn er tegenwoordig nog legio andere testen.

Dat is nu net wat Richard Lynn deed.
Voor iemand die niet kan lezen is 60 een byzonder goede score
Waarschijnlijk als je het andersom bedoelt.
Voor iemand met 60 is het al bijzonder, dat hij kan lezen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Peter van Velzen schreef:Ik heb de kaart (pas op: laadt traag) eens goed bekeken.
Goedgekeurd door de NVVH. :wink:
Er zijn twee globale trends te herkennen. Dat is een lager IQ in de meer tropische streken en een hoger IQ in oost-Azië. Uiteraard is Singapore een grappige uitschieter. Hoewel op de evenaar, heeft het - typisch oost-aziatische (en deels chinees) - het hoogste gemiddelde ter wereld. Ook Nigeria valt op. Na Eritrea de hoogste score van heel Afrika. Afrika vraagt trouwens om nader onderzoek want sommige landen daar scoren idioot slecht, terwijl hun buurlanden er veel beter van afkomen. Maar - dicht bij de evenaar dus gemiddeld laag. Iraq is een lokaal hoogtepunt, maar Libanon en Syrië zijn een lokaal dieptepunt. Uiterst curieus. In elk geval valt daar dan weer geen conclusie over te trekken. In Europa valt met name de goede score van italië op. Enigzins tegen de trend in - scoort het beter dan haar noorderburen!
Nigeria is 50,2 % Christelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nigeria" onclick="window.open(this.href);return false;

Inteelt oorzaak achterlijkheid Islamitische samenleving

http://en.europenews.dk/-Muslim-Inbreed ... 78170.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nicolai Sennels is een Deense psycholoog en auteur van vele boeken.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Wat bedoel je met deze post? Nigeria 50% christelijk? Nou en?

In Afrika is 40 % christen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Fish schreef:Wat bedoel je met deze post? Nigeria 50% christelijk? Nou en?

In Afrika is 40 % christen.
Je hebt gelijk, ik had eigenlijk moeten schrijven in Nigeria is maar 43,5 % Moslim en dat is in vergelijking met bijvoorbeeld Syrië 87% niet veel, wellicht maakt dat het positieve verschil uit?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Syri%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan van Lennip
Diehard

Bericht door Jan van Lennip »

Maria schreef: Waarschijnlijk als je het andersom bedoelt.
Voor iemand met 60 is het al bijzonder, dat hij kan lezen.
Laat staan begrijpen dat ie de vragen naar inzicht moet beantwoorden. :lol:
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

In tegenstelling tot wat Vit suggereert is er geen duidelijk verband tussen het percentage Christenen en de gemiddelde IQ score van een land. Andere Christelijke landen scoren niet hoger dan hun meer islamitische buren. Ik denk dat er andere oorzaken zijn die belangrijker zijn, maar daartoe zou nader onderzoek (met name in Afrika) noodzakelijk zijn.

Buiten Afrika is de trend simpeler en duidelijker. Hoe verder van de evenaar, hoe hoger de gemiddelde score, en de score neemt ook toe richting de chineze zee. Ook het moslimland Maleisië scoort daarom hoog. Dus met geloof heeft het weinig te maken. Dat de inhoud van het Islamitische geloof – in elke geval in onze perceptie - stupide is, wil nog niet zeggen dat degene die er mee opgroeid dat óók is.

Wellicht zijn er wel genetische factoren bij betrokken. Aziaten scoren hoog, en afrikanen laag, maar de ondelinge verschillen tussen afrikanen zijn veel groter als die tussen de niet-afrikanen. Dat laatste geldt ook voor de genetische verschillen. Uiteraard zegt dit gemiddelde dan weer niets over enig individu uit het betreffende land. Er zijn ongetwijfeld debielen in Singapore en geniën in Equatoriaal Guinee. Maar voor hetzelfde geld zijn ook de culturele verschillen tussen afrikaanse landen veel groter dan die tussen Afrika en de rest van de wereld. Ik vemoed eerlijk gezegd, dat dit het geval is.

We doen er in elk geval goed aan het opleidingsniveau overal ter wereld te verbeteren. Het is immers niet zo dat meisjes in gebieden die door ISIS of de Taliban of Boko Haram worden beheerst dommer zijn. Het is gewoon zo dat ze niet naar school kunnen. Daar wringt hem – denk ik – de schoen.

Wat de wereld nodig heeft zijn meer schoolmeisjes
Ik wens u alle goeds
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Peter van Velzen schreef:In tegenstelling tot wat Vit suggereert is er geen duidelijk verband tussen het percentage Christenen en de gemiddelde IQ score van een land.
Correctie, het percentage moslims bij wie inteelt meer regel dan matig voorkomt. Maleisië kent islam, boeddhisme, Chinese volksreligie, taoïsme, christendom, hindoeïsme e.a. en is wat verder ontwikkeld wellicht onder invloed van Chinese Maleisiërs (24 à 30%), zou dat kunnen? Maleisië produceert o.a elektronica componenten en dat zie ik zo uit bijvoorbeeld Syrië 87% moslim niet gebeuren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Maleisi%C3%AB" onclick="window.open(this.href);return false;
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Maleisië produceert dankzij Amerikaanse ontwerpen en Nederlandse machines. Dat kan elk land, mits het maar een beetje stabiel investigeringsklimaat heeft.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Bonjour schreef:Maleisië produceert dankzij Amerikaanse ontwerpen en Nederlandse machines. Dat kan elk land, mits het maar een beetje stabiel investigeringsklimaat heeft.
Investeringsklimaat bedoel je waarschijnlijk, maar daar ben je er niet mee want daar komt nogal wat technologie en kennis bij kijken, zolang ik me kan heugen gebruik ik al componenten van Maleisische fabrikanten, zoals de TTL IC's bijvoorbeeld (7400 serie) wat alweer ver achter ons ligt kwamen daar hoofdzakelijk vandaan.

Bijvoorbeeld (net gemaakt):

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Vit op 28 aug 2015 12:10, 5 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De Engelse wiki over TTL:
After their introduction in integrated circuit form in 1963 by Sylvania, TTL integrated circuits were manufactured by several semiconductor companies, with the 7400 series (also called 74xx) by Texas Instruments becoming particularly popular.
Dat die dingen later in Azië gebakken werden zegt niet zoveel. Alleen dat het daar goedkoper was.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Bonjour schreef: Dat die dingen later in Azië gebakken werden zegt niet zoveel. Alleen dat het daar goedkoper was.
Vanzelf, maar Jan met de korte achternaam, is daar echt niet toe in staat.
quote verkort - Bonjour
Plaats reactie