Ex-christen

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

MoreTime
Bevlogen

Re: Ex-christen

Bericht door MoreTime »

remko schreef:k ben nog op zoek naar een boek over hoe de psyche de religieuze ervaringen simuleert. Liefst nederlands, maar desnoods engels. Weet iemand een goed boek daarover?
Ik zou ook zeggen "religion explained" van Pascal Boyer, die is tweedehands ook in het Nederlands wel te krijgen. Geen makkelijke kost, maar het gaat wel in op hoe het menselijk denken in staat is tot religieus denken.

Zelf vond ik Erich Fromm heel goed te lezen. "De zelfstandige mens', "angst voor vrijheid" of "gij zult zijn als goden" behandelen her en der de religieuze psyche.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Welkom Remko. :wink:
** Sommige geesten zijn als beton, goed gemengd en uitgehard.. **
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Welkom Remco!

Misschien heb je hier iets aan: Peter van Montfoort heeft op zijn site 'Positief Atheïsme' enkele stukken van Marlene Winell vertaald. http://www.positief-atheisme.nl/atheisten/untitled/

Sterkte met je herkenbare zoektocht!
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom op dit forum.
remko schreef: Als laatste heb ik ook nog een vraag. Ik ben nog op zoek naar een boek over hoe de psyche de religieuze ervaringen simuleert. Liefst nederlands, maar desnoods engels. Weet iemand een goed boek daarover?
Nog niet genoemde boeken, maar bijzonder informatief:

The God Virus, van Darrel W. Ray. Dat boekje is te belezen via linkje van Arjen2015 Bijzonder verhelderend inzicht in hoe het mechanisme van religie werkt.

Albert Ellis zette ooit ook de schadelijke psychische gevolgen van fundamentalisme op een rijtje.
Born OK the first time
Plaats reactie