http://www.petervantriet.nl/article.php?articleID=310" onclick="window.open(this.href);return false;
En weer een sterk staaltje taalgeleuter!
TIJDSGEEST!!! Jawel. Die ben ik lang niet tegen gekomen.
"Gods wegen..." die stond er volgens mij niet tussen.
Maar wat een gedraai om doodstraf goed te keuren voor iemand die houtjes sprokkelt(!) om zijn kinderen misschien warm te krijgen. Geloofde de houtjes sprokkelaar wel in die zelfde God? En wat te denken van diezelfde goddelijke uitspraak: "Gij zult geen heks laten leven"
Hoe gaan we dat in tijdsgeest plaatsen?
Die verheven bijbel hoort de tijd te overstijgen. Maar niets is minder waar. God heeft bloed aan Zijn vingers. Veel bloed.
Maar ja, in geval van Job, moeten we dit verhaal natuurlijk niet letterlijk nemen. God is immers een werkwoord, houtjes sprokkelen staat voor ongehoorzaamheid en de dood staat voor geestelijke afsluiting van god.
God had verdomme een handvat moeten schrijven over democratie. Over gelijke rechten! Emancipatie etc.
Maar nee, God houdt zich aan de tijd en laat een houtjessprokkelaar doden.
En dan wordt er nog een site gepost waarin dit WANGEDRAG goed gepraat gaat worden.
MISSELIJK! Het begint er
bijna op te lijken dat die boeken gewoon door mensen geschreven zijn, die doden en discriminatie de normaalste zaak van de wereld vonden. ALSOF er geen god aan te pas is gekomen....
Nog wat gevalletjes "tijdsgeest"
Tijdsgeest 1: Wanneer de Israëlieten een stad aanvallen buiten Kanaän, dan zullen ze er zich toe beperken de mannen te doden; de vrouwen en kinderen mogen ze in slavernij wegvoeren. Zodra ze echter Kanaän zijn binnengetrokken, moeten ze mannen, vrouwen en kinderen doden; er mag geen levende ziel overblijven, zegt de Heer (zie Deut. 20,10-19; 2, 34; 7, 2 en 16; Ex. 23, 23, Num. 31,17)
Tijdsgeest 2: Ht bevel om een ongehoorzame zoon en zowel een homoseksueel als een overspelig koppel te doden (Deut. 21, 11; Lev. 20, 10 en 13). Ook een jonge bruid die niet het bewijs van haar maagdelijkheid kan leveren
Tijdsgeest3: In Exodus 22, 17 vinden we de volgende noodlottige uitspraak: "Gij zult geen heks laten leven". Eeuwen later werden, met deze tekst als argument, duizenden (sommigen zeggen, honderdduizenden) onschuldige vrouwen op de brandstapel ter dood gebracht, nadat ze onder gruwelijke folteringen bekend hadden een heks te zijn.
Tijdsgeest 4: Zo kan je in het Bijbelboek Leviticus lezen dat deze god bepaalde menselijke acties niet tolereert en het volk opdraagt de mensen die zijn regels overtreden te stenigen/te verbranden tot zij sterven. Dat terwijl hij tevens stelt dat een mens geen ander mens het leven mag ontnemen.
Tijdsgeest 5: En de HEERE zeide: Ik zal den mens, dien Ik geschapen heb, verdelgen van den aardbodem, van den mens tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels toe; want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb.
Lul er maar weer een (positief) punt aan!
Want ook hier is de moraal van het verhaal weer. Niet god/God of de bijbel/Tora/Veda's is verantwoordelijk voor de vooruitgang welke de mens heeft geboekt in zake van democratie, gelijkheid van rechten, moraal etc. het is de mens ZELF. De evolutie welke hiervoor verantwoordelijk is. Zowel in positieve als in negatieve zin. Heb ik geen tijdsgeest voor nodig om dat uit te leggen. Geen wensdenken ook overigens.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick