Niet gelukt Job, want je bent bij deze wel flauw.Job schreef:Ik wil niet flauw zijn..maar misschien intelligentie ?
Je hebt het over Rereformed? Hij begrijpt dat er met jou niet te praten valt vanwege jouw vrijzinnig geloof. Tot zover begrijp ik jou ook, dat je vrijzinnig gelooft. Dat je hiermee intellectuele fraude pleegt snapt iedereen ook. Alle slechte dingen die over god geschreven worden zijn "verzinsels van mensen die niet beter wisten" en alle leuke dingen over god zijn "zoals god zich openbaart". Kijk, nogmaals, zo kan ik ook een geloof stichten met een leuke god. Als je hetzelfde toepast op Allah is de Islam ineens ook een fantastisch geloof. Allah althans een leuke god.Job schreef: Nou, hier zit iemand op dit forum die zeker mij begrijpt, maar daar niks van wil horen/weten.
Betrouwbaar? Hoezo is het allegorisch nemen van verhalen een betrouwbaarder manier om de bijbel te verduidelijken? Geef gewoon toe dat de schrijvers van de bijbelse boeken niet zo ver ontwikkeld waren als de meesten van ons nu zijn. Dan hoef je die poppenkast met allegorieen niet meer te spelen.Job schreef: Nee, ik probeer gewoon een ander, meer logische en betrouwbare wijze van omgaan met de Bijbel duidelijk te maken.
Maar hier zitten mensen op dit forum die daarbij niks kunnen voorstellen (niet mijn probleem), of niets van willen weten of..net doen of hun neus bloedt.
En voor ons is het logisch dat een god niet bloeddorstig is, maar dat was voor die tijd niet zo logisch.
Het is eerder andersom: Letterlijk nemen is de standaard, jij moet betrouwbare bronnen geven voor het idee dat mensen het allegorisch namen. En dus geen rabbi's of theologen, maar mensen met verstand van zaken.Job schreef: Over dat laatste wil ik graag bronnen horen dat de massa het letterlijk namen.
Neen hoor, dat doe ik allemaal niet. Straks geef je me nog een link waarin men beweert dat men weet hoe je Pinkeltje en Hans en Grietje dient te lezen.Job schreef: Lees mijn een na laatste bijdrage nog een over het hoe en waarom van deze verhalen...!
Dat vinden de Palestijnen ook waarschijnlijk! Die uit hun huizen gejaagd worden omdat er letterlijk in de bijbel staat dat joden kanaan zouden erven.Job schreef:
Grappig ! Het joodse denken is bij uitstek ethiek van de hoogste plank: Ethisch handelen t.o.v. onze mede-mens.
Verdiep je dan maar eens in het Rabbijnse denken.
Het joodse denken is juist enorm sektarisch. De naasten waren de mensen van eigen volk en religie niet de heidenen. Daar wilde men niks mee te maken hebben. Ik kan nog een heleboel zeggen over het joodse denken, maar ben bang dat zelfs atheisten dit dan als "antisemitisch" gaan uitleggen.
Ik vind het gewoon te erg voor woorden als mensen doen als joods denken humanistisch is, terwijl je door de hele Thora en al die andere geschriften een enorm zelfbevlekkerij van joden tegenkomt en een enorm negatieve manier van praten over al die andere volkeren rondom hen. Dat heeft niks meer met humanisme te maken, maar met sektarisme. Ik zit soms liedjes te luisteren waarin christenen de dood van anderen bezingen omdat joodse mensen gered worden (bijvoorbeeld "Maria dont you weep"). Deze christenen doen dit met enkel het redden van de joodse mensen op het netvlies, ze vergeten gewoon dat er vele heidenen zijn omgekomen. Wat voor mij mensen zijn, maar voor christenen en die vroegere joden niet. Dus doe gewoon niet alsof jodendom humanisme is, want als er ergens geen humanisme te bespeuren valt is dat wel in de Thora.
En het rabbijns denken is grappig (misschien, ik kan er gelukkig niks van) maar pas van na onze jaartelling. Dus hoezo staat wat zij denken symbool voor wat men vroeger dacht?
Jij meent dat je dingen uitlegt. Maar je bent als een leraar die zijn leerlingen voorhoudt dat Adam en Eva de eerste mensen waren. En die leraren krijgen weerwoord, ik hoop dat je ook eens luistert naar onze bijdragen, maar ik bespeur daar nog heel weinig van.Job schreef: Berjan, dat heb ik in een aantal bijdragen al uitgelegd. Lees het a.u.b. nog eens goed na voordat je zoiets weer herhaalt.Want dat je het niet gelezen hebt of niet goed gelezen blijkt wel hieruit:
[quote="Job"[/quote]
En..
Bla..bla.. Jongen lees eerst iets goed wil je...Anders hou je jezelf alleen maar voor de gek.[/quote]
Je hebt letterlijk gezegd dat JHWH "ik ben de ander" betekend. Dat jij dit niet meer weet is niet mijn schuld maar de duim waar je alles uit zuigt. Het is als iemand die vreemd gaat en allerlei smoesjes gebruikt om het te verbloemen. Op den duur weet je niet meer wat je gezegd hebt.
Wat wil je hiermee zeggen?Job schreef: Zó !
De mondelinge overlevering waar jij steeds op hamerde (of ben je dit ook weer vergeten) is geheim voor hen die niet ingewijd waren (de heidenen). dus je moet niet doen of alles openbaar was. Want als je dit blijft volhouden dan of lieg je, of je hebt geen idee van het vroegere jodendom.Job schreef: In de bijbel is niets geheim. Het is geen mitras-cultus of van een ander geheime genootschappen uit die tijd.
Alles gebeurt in het openbaar. Anders heet het geen openbaring.
"Esoterie" van von StuckradJob schreef: Nou, welke boeken en welke wetenschappers ??
http://www.bol.com/nl/p/esoterie/9200000027695905/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je dit boek leest kom je genoeg literatuur tegen bij de bronnen. In het begin gaat het over het joods denken voor onze jaartelling. Ik hoop dat je dit leest (ik heb dit boek al eens in dit topic neergezet en toen heb je er niks mee gedaan).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kocku_von_Stuckrad" onclick="window.open(this.href);return false;
Jouw geloof is wishfull thinking en dat weerhoudt je er ook niet van om te geloven wat je gelooft.Job schreef: Ik lees meer boeken van opponenten dan je lief is. Alleen, ze zijn niet overtuigend. Zit veel onzin bij en erg speculatief en "wishfull thinking".
Flauwe grap, of je weet werkelijk niet wat ik bedoel en dan ben je niet te benijden. Wel te besnijden, o nee, flauwe woordgrap mijner kant.Job schreef: Tja, logisch. De bijbel is een joods boek. Dan ga ik niet te rade bij de chinezen, of bij het confucianisme...
Alleen de letterlijke woorden kun je vrij en openlijk lezen. De uitleggingen daarentegen (als die allegorisch zouden zijn) waren niet openlijk en hoe weet je precies wat hun ideeen waren als die enkel en alleen mondeling gegeven waren? Dit doet mij enorm denken aan esoterisch christendom of theosofie. Steeds maar weer wijzen op mondelinge overleveringen waar niks van op papier was gesteld, alsof wij dan weten wat ze geloofden bij die mondelinge overleveringen.Job schreef: Precies, daarom is in de bijbel niks geheim. Je kunt het openlijk en vrij lezen.