TipX schreef:[... geleuter over auteurs...]
Al zouden de auteurs tienvoudig Nobelprijswinnaar zijn geweest, hun hypotheses staan of vallen met de sterkte van het feitenmateriaal. Mooi stukje argument vanuit autoriteit, derhalve. (Overigens merk ik op dat de heren psychologen zijn en dus weinig kaas hebben gegeten van fysica; Richet is overleden lang voordat de moderne fysica haar intrede deed. Hem opvoeren als een expert moet je dus met een korrel zout nemen---ik weet zeker dat het een sluwe vos was, maar zijn kennis is hoe dan ook verouderd. Dat lot is elke wetenschapper beschoren.)
Back cover--The Scole Experiment chronicles the extraordinary results of a five-year investigation into life after death. At the beginning of 1993 four psychic researchers embarked on a series of experiments in the Norfolk village of Scole. The subsequent events were so astounding that senior members of the prestigious Society for Psychical Research asked to observe, test and record what took place. Those who attended the sessions at Scole came away convinced that discarnate intelligences were making direct contact with them. The incontrovertible evidence they witnessed included:
Handwriting, symbols and messages which appeared on factory-sealed, unopened photographic film 
Objects, lights and solid beings which materialized before previously sceptical observers 
Spirits who communicated instructions for the building of complex instruments and communication devices 
Personal information about those present which was revealed to the group by discarnate intelligences
The Scole Experiment will finally convince you that there really is life after death.
This report is the outcome of a three-year investigation of a Group claiming to receive both messages and materialised or physical objects from a number of collaborative spirit communicators. It has been conducted principally by three senior members of the Society for Psychical Research. In the course of over 20 sittings the investigators were unable to detect any direct indication of fraud or deception, and encountered evidence favouring the hypothesis of intelligent forces, whether originating in the human psyche or from discarnate sources, able to influence material objeccts and to convey associated maningful messages, both visual and aural.
Sorry, dit is geen boekbespreking, maar lui copy-pasten van de omslag van het boek. Dat is dus, met andere woorden, een verkooppraatje. (Vergelijk het het een fictieve cover van de bijbel of koran: 'Dit boek bevat Ultieme Waarheid. U zult op uw knieën vallen van het gepresenteerde inzicht en één willen worden met de Hoogste. Geen enkel ander boek komt ook maar in de buurt van het hier geschrevene.' Enzovoort.) Ik wil de beschrijving van de experimenten zien, hoe men het geheel heeft gepland, commentaar daarop, suggesties om het beter te doen. 
Dat is een boekbespreking.
Dus ben ik zelf maar even gaan neuzen of ik wat kon vinden. Dat viel vies tegen: het meeste wordt klakkeloos overgeschreven als ware het Ultieme Waarheid. Desondanks zijn er toch een paar commentaren met kanttekeningen te vinden, zoals 
hier en 
hier. Wat daaruit naar voren komt is dat er een onwaarschijnlijk groot aantal verschillende fenomenen 
in volslagen duisternis is waargenomen: handen schudden, koude tocht, springende lichtballen, gloeiende spookhanden, blahdieblahdieblah. Ga je kijken naar het experimentele verslag, blijken er gaten in te zitten waar je een vrachtwagen doorheen kunt rijden. Het zijn dan ook geen échte experimenten geweest, maar meer beschrijvingen van scéances.
Om de critici een indruk te geven:
- Geen infraroodcamera's of nachtkijkers in de ruimte ten tijde van de scéance. (De eerste link vermeldt dat de AANwezigheid voor critici ook een twistpunt zou zijn, 'want zelfs een goochelaar kan op klaarlichte dag wetenschappers voor de gek houden'---dat is natuurlijk een flutargument dat de aandacht van de echte zaak afleidt.)
 - Geen zaklantaarn om de geesten eens te laten schrikken.
 - Relatief weinig controle op films: alle films die secuur waren opgeborgen lieten weinig zien en zijn vernietigd, terwijl films die NIET secuur waren opgeborgen of waarvan de verzegeling bleek te zijn verbroken de mooiste dingen toonden.
 - Slechte controle op aanwezigheid van personen.
 - Slechte controle op de lay-out van het huis waar de scéance is gehouden.
 - De mediums wisten van de controlemechanismen.

Het maakt het allemaal nogal 'verdacht' in die zin dat hier 
GEEN sprake is van een net, herhaalbaar wetenschappelijk experiment, maar eerder van de notulen van het theekransje van een stelletje flierefluiters die wat mij betreft hun wetenschappelijke titels stante pede mogen inleveren. 
The Scole Report beschouw ik in eerste instantie dan ook niet als serieus bewijs voor bestaan van paranormaal gedoe.
Heb je nog meer FEITEN (en laat ik maar eens voor de duidelijkheid WETENSCHAPPELIJK AANVAARDBARE aan toevoegen) die voor het bestaan van leven na de dood pleiten? Wil je misschien een boekje van mij lenen waarin wordt uitgelegd wat 'wetenschappelijk' eigenlijk inhoudt?