Freebee ben ik; ben ik dat ?

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

freebee

Freebee ben ik; ben ik dat ?

Bericht door freebee »

Fijn, een plek die nastreeft wat mij toch vooral ontzegd is in de jonge jaren - vrije gedachten/gedachtenvrijheid. Leuk om kennis te maken en de verhalen te lezen!

Ik noem mezelf hier maar freebee. Hopelijk onherkenbaar voor een eventuele speurneus. Wegens in-the-closet atheist. Vrouw van halverwege de dertiger jaren, getrouwd, drie jonge kinderen, werkzaam in de wetenschap.

Mijn verhaal hoort thuis bij 'deconversion' verhalen als 'afvallige' christen, al weet ik vrij zeker dat ik nooit geloofd heb. Dus waar ik dan van afvallig ben? Het is meer een strijd geweest om trouw te kunnen zijn aan mezelf. Ik kom uit een zeer warm en overtuigd evangelisch nest, dus dat was, is en blijft een enorm probleem. Ik ben al heel wat keren hier en op andere plekken begonnen met mijn verhaal op te schrijven. Dat het zo slecht lukt, verbaast me eigenlijk: ik schrijf heel graag en schrijven is heilzaam. Maar dit ligt zo moeilijk dat zelfs het teruglezen van mijn eigen woorden me diepe schuldgevoelens geeft en een wrange pijn dat ik totaal niet geworden ben wie mijn ouders (vooral mijn moeder dan) had gehoopt dat ik zou worden.

Het constante moeten 'loochenen' wie ik ben en wat ik denk, al dan niet afgedwongen door sterke manipulatie thuis (nooit open gesprekken, altijd gewenste antwoorden moeten geven, heel sturende en dwingende houding van vooral mijn moeder) en in de kerk heeft vooral gezorgd dat mijn zelfvertrouwen een wankel gespannen netje over een groot gat is. Dat gat is het fundament waar christenen op lijken te leunen, die zetten God in het midden op de troon en zichzelf ernaast. Dat gaat nogal lastig als je diep vanbinnen vindt dat de mens zelf zijn leven moet leiden/invullen, en niet in God gelooft, laat staan de "Heiland" aanvaardt.

Het moeilijkste is dat er zo weinig mensen lijken te zijn die precies met dit soort indoctrinatie/dogmatische achtergrond hebben gebroken. Ik ken talloze kerkverlaters, maar niemand lijkt zo kwetsbaar als ik zelf ben, zeker in relatie tot mijn ouders, waar ik me zo ontzettend schuldig over voel.

Voor nu is dit wel genoeg. Maar ik zal alles een keer opschrijven, en ben blij met de diverse verhalen van andere "afvalligen".
je voorstellen is eigenlijk al een getuigenis. Om meer uit te wisselen, ook door anderen, naar subforum Getuigenissen verplaatst. In afwachting van overleg volgt andere titel nog. Maria
"It is necessary to the happiness of man that he be mentally faithful to himself. Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe."

Thomas Paine (Age of Reason)
Peter van Velzen
Site Admin

Re: Aangenaam!

Bericht door Peter van Velzen »

Welkom Freebee,

Het is heel lastig om te vertellen wat je eigenlijk nooit kon vertellen, dus de poging op zich verdient al bewondering!
Veel succes daarmee!
Ik wens u alle goeds
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Geloof krijg je van je ouders mee, als een waarheid.
Voor velen moeilijk die waarheid te ontrafelen, maar voor wie er mee begint is succes gegarandeerd.
En er komt een moment dat je om de bijbel kan glimlachen.
De familie blijft helaas voor velen een probleem.
Succes op de wc en welkom hier.
NB: Doe wel en zie niet om.
Der Tolle Mensch
Forum fan

Bericht door Der Tolle Mensch »

Hallo Freebee,

Voor mij is het de afronding van een proces om mijn verhaal te schrijven en er hier mee voor den dag te komen.
Het voelt in allerlei opzichten goed.
Misschien is het belangrijkste gevoel voor mij dat van 'bevrijding'.
Ik wens je toe dat je eraan toekomt onder woorden te brengen wat je al zo lang probeert te schrijven.
Ik ben nog maar sinds kort op dit forum actief en kan zeggen dat het wat dat betreft tot nu een geschikte omgeving blijkt te zijn.
Herkenning, erkenning, respect, feedback, uitwisseling, dat is wat ik hier ervaar.
Ik wens je een goede deelname aan dit forum toe!
Ik wist zo snel geen gebruikersnaam. Nu zou het <Jan Zondergod> zijn.
Inge B
Forum fan
Contacteer:

Bericht door Inge B »

Een warm welkom voor jou, Freebee! :)
freebee schreef: Het moeilijkste is dat er zo weinig mensen lijken te zijn die precies met dit soort indoctrinatie/dogmatische achtergrond hebben gebroken. Ik ken talloze kerkverlaters, maar niemand lijkt zo kwetsbaar als ik zelf ben, zeker in relatie tot mijn ouders, waar ik me zo ontzettend schuldig over voel.

Voor nu is dit wel genoeg. Maar ik zal alles een keer opschrijven, en ben blij met de diverse verhalen van andere "afvalligen".
Zo herkenbaar..! Ik ben nu sinds een maand bezig met een website dat over een heleboel pijn gaat waar 'de afvallige' mee te maken kan krijgen.
Wat mij betreft ligt de grootste pijn in mijn relatie met mijn ouders. En dat geldt ook voor vele andere afvalligen, waarvan ik al zeer vele reacties mocht ontvangen. We zijn dus niet de enigen!

Momenteel werk ik aan mijn belangrijkste artikel, een stuk over 'gelovige ouders'. In dit stuk probeer ik zo goed mogelijk de pijn van de beide kanten zichtbaar te maken. Ik gebruik het beeld van twee verschillende werelden met totaal verschillende in- en uitzichten, waartussen geen brug bestaat. Zowel de ouders als het kind staan op de oever van hun eigen wereld en kijken naar elkaar uit. Beiden met een hartverscheurend verdriet, omdat de geliefde ander niet naast hen staat en van hetzelfde uitzicht genieten kan.

Het is een uiterst gevoelig onderwerp, zeker ook omdat ik onder mijn eigen naam schrijf. Dat maakt dat ik, wanneer ik het heb over 'mijn ouders' hen bijna expliciet aanwijs. Daarom vind ik dat ik dit niet mag doen zonder met mijn ouders overlegd te hebben. (ook al voelt dat eigenlijk wel te afhankelijk en niet helemaal ok... ik ben namelijk loyaler naar hen dan naar mezelf... maar zo sta ik er nu eenmaal in op dit moment... :roll: ) Ik zit nu in de fase van overleg. We hebben goed en respectvol contact. Ik hoop dat ik mijn artikel binnenkort kan publiceren. Ik zal dat hier dan wel laten weten. :wink:
Mijn persoonlijke blog, over hoe een streng gereformeerd meisje haar geloof volledig verloor en wat de gevolgen waren, vind je hier: https://dogmavrij.wordpress.com/
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

freebee schreef: Ik ben al heel wat keren hier en op andere plekken begonnen met mijn verhaal op te schrijven. Dat het zo slecht lukt, verbaast me eigenlijk: ik schrijf heel graag en schrijven is heilzaam. Maar dit ligt zo moeilijk dat zelfs het teruglezen van mijn eigen woorden me diepe schuldgevoelens geeft en een wrange pijn dat ik totaal niet geworden ben wie mijn ouders (vooral mijn moeder dan) had gehoopt dat ik zou worden.
Welkom en ik hoop dat je je hier vertrouwd zult gaan voelen.
Jouw intro hier klinkt al heel erg als een getuigenis.
Een goed begin misschien om het verder af te laten hangen van de reacties.
Daarom heb ik het naar hier verplaatst.

Hier zul je al summiere of meer uitgebreide reacties krijgen van de zienswijze en het ervaren van anderen, zodat het gemakkelijker is om op in te haken
Het blijkt vaak dat het gemakkelijker is te antwoorden, dan om zelf te komen met een verhaal.

Vooral omdat je vaak niet weet waar te beginnen.
Als alles lijkt op een aanklacht tegen het milieu waar je ingenesteld zit, terwijl dat toch oha. een veilige haven is/was.
Heel moeilijk echter voor je diepste gedachten, daar zij het niet zouden begrijpen, afkeuren of juist niet maar extra zich zorgen gaan maken.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom Freebee. Leuke forumnaam!
Born OK the first time
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Welkom! Ben benieuwd naar je bijdragen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
freebee

Bericht door freebee »

Dank voor het welkom! Ik vind het prima dat het topic hier staat, maar ik kan geen priveberichten lezen, Maria. Daar heb ik nog te weinig voor gepost, zegt de website :)
"It is necessary to the happiness of man that he be mentally faithful to himself. Infidelity does not consist in believing, or in disbelieving, it consists in professing to believe what he does not believe."

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

freebee schreef:Dank voor het welkom! Ik vind het prima dat het topic hier staat, maar ik kan geen priveberichten lezen, Maria. Daar heb ik nog te weinig voor gepost, zegt de website :)
Mooi.

Maar dat komt nog wel dan.
Je kunt ook hier je nieuwe titel aangeven.
Dan kunnen we dat later eventueel weer verwijderen.
Free@Last

Bericht door Free@Last »

Ha Freebee,

Welkom, leuk kennis te maken!
En bedankt voor je reactie op mijn 'getuigenis' haha...
Fijn hè, herkenbare verhalen, herkenbare emoties en worstelingen. Scheelde voor mij een slok op een borrel.

Het lijkt me leuk om verder te kletsen, zie pb (zodra je kan openen).

Groet!
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

freebee schreef: Ik vind het prima dat het topic hier staat, ....
Maria schreef: Je kunt ook hier je nieuwe titel aangeven.
Je hebt geen voorstel gedaan over de titel, nu het verplaatst is.
Ik ben zo vrij geweest.
Dat kan ik nog even veranderen als je dat aangeeft.
Niet te lang mee wachten. :)
Free@Last

Re: Freebee ben ik; ben ik dat ?

Bericht door Free@Last »

En bedankt voor de boeketip!
freebee

Bericht door freebee »

Maria schreef:
freebee schreef: Ik vind het prima dat het topic hier staat, ....
Maria schreef: Je kunt ook hier je nieuwe titel aangeven.
Je hebt geen voorstel gedaan over de titel, nu het verplaatst is.
Ik ben zo vrij geweest.
Dat kan ik nog even veranderen als je dat aangeeft.
Niet te lang mee wachten. :)
Ik snap de haast niet zo, ik ben niet zo vaak in de gelegenheid om te forummen. Ik zou het fijn vinden om zelf een titel te verzinnen maar deze raakt de kern uitstekend ;)

Maria
Moderator

Bericht door Maria »

freebee schreef: Ik snap de haast niet zo, ik ben niet zo vaak in de gelegenheid om te forummen.
Ik schreef: eerder
Je kunt ook hier je nieuwe titel aangeven.
Dan kunnen we dat later eventueel weer verwijderen.
De vorige keer dat je online was heb je geen reactie gegeven op mijn vraag om over een titel te denken.
Vandaar dat ik het (voorlopig) zelf heb veranderd.

Twee redenen.
Een technische: De titel van de afzonderlijke reactie zijn aan de hand van de Topic titel
Verandering van topic titel geeft niet automatisch verandering van de al bestaande berichten titels.

De meeste users loggen in via "Toon actieve onderwerpen" of "Bekijk je eigen berichten".
Dan heb je niet direct door in welk forum iets is geplaatst en reageer je aan de hand van de titel van het eerste topic.
De oude titel liet vermoeden dat het om een voorsteltopic gaat, wat nu dus is veranderd.
Ik zou het fijn vinden om zelf een titel te verzinnen maar deze raakt de kern uitstekend ;)
Dus het kan altijd nog.
Zeg het maar.
Gesloten