Peter van Velzen schreef:Welkom Rudyboy,
misschien kun je iets over jezelf prijsgeven in het subforum
even voorstellen?
Baby’s uit je morele cirkel halen is wel de ultieme stap naar het uitsterven. Als er iets is dat onze genen zich niet kunnen permitteren is het ons nageslacht laten omkomen. Dan is het definitief met ons afgelopen. Mentaal (zwaar) gehandicapten en dementerenden zou rationeel nog te verdedigen zijn. (emotioneel niet, zeker niet als je ze persoonlijk kent (of kende). Maar laat ik daar niet al te stellig over zijn, want ik heb ze gelukkigerwijs nooit persoonlijk gekend. Wel lichtelijk verstandelijk beperkten, maar die bedoel je ongetwijfeld niet.
Onze morele neigingen zijn in eerste aanleg begonnen met de neiging van vele diersoorten, om het eigen nageslacht te beschermen, en heeft zich langzaam van daaruit verspreid over meer familieleden, groepsleden, stamgenoten, landgenoten, en nu medewereldburgers alsmede verschillende dieren. (in mijn geval – met name vier hondjes). Het is echter dwaas te veronderstellen, dat de basis waarmee het allemaal begonnen was, zomaar zou kunnen vervallen.
Baby’s – die eenmaal geboren zijn – blijven er dus in, en zullen tegen alle andere dieren verdedigt worden.
Bedankt voor de tip, indien ik eventueel actief zou worden op dit forum stel ik me zeker wel eens voor.
Ik denk (?) dat je me verkeerd begrijpt. Uiteraard pleit ik er niet voor om baby's uit de morele cirkel te halen. Het punt is dat als we ze er niet uit willen halen, we andere voelende wezens ook in de cirkel moeten opnemen, als we een consistente ethiek willen.
Het punt, wat eigenlijk niets met de hoofddiscussie te maken heeft, dat de mensheid zou uitsterven ofzo als we baby's zouden gaan behandelen als dieren, met name een aantal fundamentele rechten afnemen (bv. het recht om opgegeten te worden, gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek, ...), valt volgens mij overigens te betwijfelen. Een (volledig te verwerpen) ethiek waarin het toegestaan is baby's te doden voor een hoger doel, kan de soort mens zelfs ten goede komen. Slecht aangepaste baby's worden gewoon weggefilterd, waardoor de soort vooruit gaat. Om de soort te behouden is dat ergens wel een betere methode dan het er nu aan toe gaat; slecht aangepasten worden in leven gehouden en kunnen hun genen doorgeven, de mens laat de evolutie zijn gang niet gaan. Het is uiteraard een verwerpelijke ethiek om baby's uit de morele cirkel te halen, voor alle duidelijkheid. Maar dat de mens daardoor zou uitsterven, is een onverdedigbare stelling denk ik. (Mensverbetering, eugenetica, waar op zich helemaal niks verkeerd mee is volgens mij, is overigens op morele manieren mogelijk. Dit is natuurlijk een volledig andere discussie.)
Algemeen gezien heb ik wel een vraag voor je; ik vraag me af welke conclusies je trekt, met betrekking tot je morele oordeel, uit je louter beschrijvend verhaal. Wil je zeggen dat, omdat iemand bv. geen empathie heeft met een schaap, dat het ook oké is om een schaap op te eten?