Peter versus de dominee

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Job
Banned

Re: Peter versus de dominee

Bericht door Job »

Rereformed schreef:
(Ik zou niet weten waar Nietzsche zegt dat hij het kwaad boven het goede prefereert. Maar misschien refereert Peter hier aan paragraaf 2 van de Antichrist, waar dolgedraaide boosheid tot huiveringwekkende uitspraken komt waarvan Nietzsche duidelijk de draagwijdte niet besefte.)
Toch wel:

Hij kiest echter voor Dionysos tegen de Gekruisigde.
Nietzsche steekt de vreugdevuren van het nihilisme aan.
De keus voor het goede gaat aan griezels en de norm van de God van Israël aan flarden.
Zijn keus voor Dionysos is een keus voor de mens die de maat van alle dingen is.
Hij kiest voor het bedwelmende, uitgelaten, overvloedige, scheppende bandeloze en brute leven.
Het leven dat zich zelf wetten stelt.

Job
"De geest is niet in het ik maar tussen ik en jij"
(Martin Buber)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Job schreef:
Rereformed schreef:
(Ik zou niet weten waar Nietzsche zegt dat hij het kwaad boven het goede prefereert.
Toch wel:

Hij kiest echter voor Dionysos tegen de Gekruisigde. Zijn keus voor Dionysos is een keus voor de mens die de maat van alle dingen is.

Job
Er werd gevraagd naar waar Nietzsche zegt het kwaad boven het goede te preferen, niet naar wat jij als kwaad beschouwt. Voor Nietzsche zijn jouw aangestipte zaken deugden.
Maar ik kan je uitspraak wel begrijpen; ik ging zelf ook op zoek naar iets wat mij tegen de borst stootte. En ik vind het wel interessant om te zien wat voor jou zo kwaad is. Maar zoals gewoonlijk met jouw bijdragen is het off-topic.
Born OK the first time
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Job schreef:Toch wel:

Hij kiest echter voor Dionysos tegen de Gekruisigde.
Nietzsche steekt de vreugdevuren van het nihilisme aan.
De keus voor het goede gaat aan griezels en de norm van de God van Israël aan flarden.
Zijn keus voor Dionysos is een keus voor de mens die de maat van alle dingen is.
Hij kiest voor het bedwelmende, uitgelaten, overvloedige, scheppende bandeloze en brute leven.

Job
Kerel toch, ik heb eens gedacht om Nietzsche te lezen en heb een boek van hem gelezen en ook over hem gelezen. Hij waarschuwde zelfs voor nihilisme, in plaats van het aan te sporen.

http://www.filosofie.nl/nl/artikel/2932 ... e-jij.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik betrap jou wel vaker op leugentjes voor eigen bestwil.

En die normen van de God van Israel zijn inderdaad aan flarden (behalve in sommige delen van de Wereld waar geweld weelderig tiert). Wees daar blij om Job, je zou je leven vervloeken als je in een tijd zou leven toen de normen van de bijbelgod nog geldig waren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Berjan schreef:
Job schreef:Nietzsche steekt de vreugdevuren van het nihilisme aan.
Kerel toch, ik heb eens gedacht om Nietzsche te lezen en heb een boek van hem gelezen en ook over hem gelezen. Hij waarschuwde zelfs voor nihilisme, in plaats van het aan te sporen.

http://www.filosofie.nl/nl/artikel/2932 ... e-jij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Precies, Nietzsche voelde dat de tijd na hem een tijd zou zijn van het instorten van het religieus geloof en dat dat chaos van denken en gevaar van nihilisme met zich mee zou brengen. En juist daarom schreef hij Aldus Sprak Zarathoestra, waarin hij oproept tot nieuwe idealen.
Grappig is ook dat Nietzsche het christendom ontmaskerde als nihilistisch.
Maar Job heeft duidelijk Nietzsche niet gelezen.
Born OK the first time
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Rereformed schreef:Maar Job heeft duidelijk Nietzsche niet gelezen.
Job leest zowiezo bijna niet, en als hij wel leest dan is het selectief en door een Job-bril.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Plaats reactie