respect als beschavingsoffensief

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

afgestompt dier schreef:
het heeft ook veel te maken met het overwinnen van je eigen vooroordelen jegens anderen
zodra je onbevangen op je in kunt laten werken wat voor indruk iemand maakt dan krijg je al gauwer respect
want respect heeft te maken met wat iemand uitstraalt
Dit heeft te maken met inlevingsvermogen, begrijpen waarom iemand doet wat iemand doet. Uitstraling is slecht de buitenkant en vaak (vind ik) representatief voor de gehele persoon zeg maar.

Volgens mij ligt de defenitie van het woord respect bij diverse personen nogal uit elkaar en is dat niet het probleem dat het niet duidelijk is wat het precies inhoud, respect.
Het is toch het meest verkrachte woord van afgelopen decenia.
je zegt dat uitstraling met de buitenkant te maken heeft
ik vat dat anders op
oké, dan moet ik een ander woord gebruiken
ik bedoel dat je soms iemand tegen kunt komen die je door de manier waarop deze zich uit iets doet
iemand raakt je omdat die authentiek is, iets van zichzelf laat zien dat uniek is
dat kan respect oproepen
en respect heeft niet zoveel met\ verdienste te maken, dat kan er bijkomen maar is niet essentieel
je voelt respect voor iemand wanneer je in aanraking komt met datgene wat iemand werkelijk is

dit kan ook een negatieve lading hebben: wanneer je iemands kwade intenties voelt, dan bekruipt je vrees, angst, een negatief soort respect, zo van kijk uit voor die persoon
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

ik bedoel dat je soms iemand tegen kunt komen die je door de manier waarop deze zich uit iets doet
iemand raakt je omdat die authentiek is, iets van zichzelf laat zien dat uniek is
dat kan respect oproepen
en respect heeft niet zoveel met\ verdienste te maken, dat kan er bijkomen maar is niet essentieel
Zou je dit bij een gebrek aan een beter woord 'oprechtheid' kunnen noemen?
Als dat het geval is zijn wij het in grote lijnen wel met elkaar eens en verschillen wij volgens mij alleen over het punt van het 'respect' verdienen, waar jij altijd respect zult geven of ik moet je totaal verkeerd begrepen hebben?
Geloof verzet bergen onzin.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

ik voel respect zodra ik zie hoe iemand in wezen is, ook al is die persoon heel anders dan ikzelf
ik besef ook dat vooroordelen in de weg staan om iemand te kunnen zien zoals deze is
als iemand laat zien zoals die in werkelijkheid is dan is dat een vorm van eerlijkheid, oprechtheid
iemand die eerlijk is, is ook moedig
en moed, zodra ik dat tegen kom, roept bij mij meteen respect op
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
afgestompt dier
Forum fan

Bericht door afgestompt dier »

mustafa schreef:ik voel respect zodra ik zie hoe iemand in wezen is, ook al is die persoon heel anders dan ikzelf
ik besef ook dat vooroordelen in de weg staan om iemand te kunnen zien zoals deze is
als iemand laat zien zoals die in werkelijkheid is dan is dat een vorm van eerlijkheid, oprechtheid
iemand die eerlijk is, is ook moedig
en moed, zodra ik dat tegen kom, roept bij mij meteen respect op
Ja, maar gelijk na een eerste ontmoeting weet ik niet of iemand oprecht is of niet en ik zou niet weten waaran jij dat dan toets, iemand die je aardig vind hoeft nog niet jou respect te verdienen lijkt mij.
Mensen die ik net ontmoet behandel ik net zoals ik zelf behandeld zou willen worden, in de tijdsgeest van nu zou ik zeggen dat ik deze mensen met 'respect' behandel, maar dat is slechts bij gebrek aan een beter woord en mijn inziens erg mitsplaats, dat zijn gewoon normen en waarden volgens mij, waarachter een hoop rommel verschollen kan gaan, mischien slaat deze persoon zijn vrouw wel, dat verdient dan niet mijn respect.
Geloof verzet bergen onzin.
heeck
Ontoombaar

RESPECT, VERTROUWEN & TOLERANTIE

Bericht door heeck »

HOE ANDERS ZOUDEN WE HET NIET OVER RESPECT hebben als:

De mannen onder ons hun zaad meer als de stuifzwam zouden afgeven en de vrouwen onder ons een stempeltje, een soort verlengde toegang naar de eieren, boven op hun hoofd zouden hebben.

Afhankelijk van iets onbekends (de maanstand, het getij, . ..) maar gevoelsmatig niet te weerstaan en geheel ingebed in plaatselijk zeer afwijkende culturen waren er dan boven op heuveltoppen, goed in de wind, massale heerlijke onaneerpartijen.

Vrouwen, geheel onbekend met die slechts voor mannen toegankelijke bijeenkomsten hielden vergaderingen aan de lijkant van hun woningen. Waarom aan die lijkant, dat is vergetel gegaan, maar de wetenschap heeft blootgelegd dat uit de wind het meeste stofzaad neerslaat. Vandaar ook dat bij die vrouwenbijeenkomsten uit eerbied het hoofd onbedekt moet zijn. Precies omgekeerd aan door vrees ingegeven gewoontes in de kerkse cultuur, zoals wij die kennen (denk aan de onbedekte bevruchting van Maria !).

Recente satellietopnamen laten zien hoe onwaarschijnlijk synchroon herenbijeenkomsten met de hoogste stand van de zon rondom de planeet meelopen en de neerslag van het zaad opvallend vaak samenloopt met heftige regens. Sheldrake doet onderzoek naar deze volgens hem slechts via de morfogenetische veldenhypothese verklaarbare wonderlijke synchronisaties.

Roeland
PS
Hoe zou respect in een dergelijk soort (samen)leven er uit zien ?
Kan groepsvorming daarbij plaats vinden ?
Zouden mannen daarbij aan broedzorg kunnen doen ?
Welk belang zou in zo een samenleven waarom aan respect worden verbonden ?
Hoe anders zouden bijbelen en andere moraliserende naslagwerken eruit zien ??
r.
PPSS
Het voorbeeld is natuurlijk de natuur, die dit allang heeft "uitgevonden".
r.
1-corr: typo
Laatst gewijzigd door heeck op 08 okt 2006 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
mustafa
Bevlogen

Bericht door mustafa »

Ja, maar gelijk na een eerste ontmoeting weet ik niet of iemand oprecht is of niet en ik zou niet weten waaran jij dat dan toets, iemand die je aardig vind hoeft nog niet jou respect te verdienen lijkt mij.
Mensen die ik net ontmoet behandel ik net zoals ik zelf behandeld zou willen worden, in de tijdsgeest van nu zou ik zeggen dat ik deze mensen met 'respect' behandel, maar dat is slechts bij gebrek aan een beter woord en mijn inziens erg mitsplaats, dat zijn gewoon normen en waarden volgens mij, waarachter een hoop rommel verschollen kan gaan, mischien slaat deze persoon zijn vrouw wel, dat verdient dan niet mijn respect.
de eerste zin, mee eens en je laatste zin ook trouwens
respect voel je of je voelt het niet
er nu verder over nadenkende is het eigenlijk zo dat de manier waaop je je medemensen bejegent ook al zie je ze voor de eerste keer, vooral een uiting van zelfrespect is
je laat zien hoe je in wezen bent en daarmee hoop je op een evenwaardige beantwoording
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
Lux
Geregelde verschijning

respect voor de studie?

Bericht door Lux »

Kitty schreef:
Jij moet respect hebben voor de huisarts omdat die man vele jaren heeft gestudeerd voordat beroep, veel kennis heeft en, het belangrijkste, jou beter kan maken.
Misschien is die arts waar ik volgens jou respect voor moet hebben wel een gigantische klootzak!

Ik moet trouwens helemaal niets. En respect puur op grond van een papiertje of een gezond stel hersens is inmiddels wel achterhaalt denk je niet? Ik heb trouwens liever dat mensen respect voor me hebben vanwege hoe ik als mens ben, en niet naar aanleiding van de resultaten van een studie. Dat riekt naar een soort van minderwaardigheidsgevoel van diegene die dat respect heeft, en zegt eigenlijk meer van diegene dan van diegene waar dat respect voor bedoeld is.
Ik volg in deze de lijn van Kitty :!: Je kunt perfect erkennen dat persoon X een groot deskundige is maar tegelijkertijd kun je hem/haar een perfecte onmens vinden. Resultaat: erkenning van deskundigheid zonder respect :wink:

Groetjes,
Lux.
Plaats reactie