Rereformed schreef:
Je redeneert er naar toe dat geloof een instelling in het leven is dat uit is op harmonie. Onrein wil zeggen dat je vecht tegen het leven, er op allerlei manieren mee in disharmonie bent. Rein wil zeggen dat je geluk en liefde zoekt en bent, vanwege dat je harmonie met alles om je heen nastreeft.
Klinkt allemaal nogal new-age-achtig. Daar heb ik niets mee.
Jij geeft een eigen betekenis aan de begrippen "onrein" en "rein"
De bijbelse betekenis is anders.
Het is zoals ik al aangaf. Onrein = 'niet overeenkomstig de Tora; niet gaaf of heel.
Tegenover staat 'rein', heel, overeenkomstig de Tora, toegewijd.
Melaatsheid is een teken van 'onreinheid' en 'onheiligheid'
Melaatsheid is een symbool van verzet tegen de Heer.Verzet tegen de Heer is 'zonde', d.w.z., "je niet inzetten
voor datgene wat de inzettingen van de Heer zijn."
"Inzettingen van de Heer" is: waarvoor de Heer zich inzet. (Zie bijv. Psalm 146.)
Bij melaatsheid gaat het dus niet enkel en alleen om de ziekte van die naam.
Melaatsheid heeft een veel bredere betekenis. Dit geldt ook voor de melaatsheid in het NT.
Trouwens: als het wel om ziekte gaat, dan nog wordt in de Schrift iets anders bedoeld dan wat wij verstaan onder melaatsheid of lepra. Het kan ook een aanduiding zijn voor allerlei mogelijke huidziektes...
Melaats is in de bijbel een begrip die alles aangeeft wat het goede leven op aarde bederft. En niet zozeer de (eigen) betekenis die jij daar aan geeft.
De melaatse is iemand die de Tora niet doet of iemand aan wie de Tora niet gedaan wordt (De zondebok).
Het doel is: alle 'melaatsheid' moet weg uit het volk, want Israël moet een heilig (apart gezet) en rein volk voor de Heer zijn.
Rereformed schreef:Maar hiervoor heb je noch een bijbel, noch het begrip God nodig.
Dus wel, dat blijkt maar weer.
Rereformed schreef:Ze zijn niet alleen volledig overbodig, ze staan als obstakels in de weg, want een atheïst die jouw levenshouding heeft ....
...is geen atheïst. Niet in bijbelse zin...
Rereformed schreef:de atheïst heeft niets op met "aan de Heer gewijd, apart gezet", een wezen dat roept, en bijbelgeloof heeft vanwege verschillende interpretaties en daaruit voortvoeiend fanatisme voor een enorme hoeveelheid ellende en tegenstellingen tussen mensen gezorgd.
..een atheist niet, nee.
Het begrip onrein hangt samen met 'onrechtvaardigheid' = goddeloosheid.
Het begrip 'rein' hangt nauw samen met 'rechtvaardigheid' , gaaf, heel, tof....
(Met fanatisme heeft dit niets te maken...)
Heilgheid is niet opvatting, maar een
OPDRACHT.
Daarom staat er ook:
De Heer sprak tot Mozes: Spreek tot de hele gemeenschap der Israëlieten en zeg tot hen: 'Heilig zult gij zijn, want ik, de Heer, uw God, ben heilig.'
En heilig wil zeggen dat mensen, 'mede-mensen' voor elkaar moeten zijn naar het voor
beeld van JHWH.
Geen 'tegen-mensen' , ofwel geen 'on-mensen.'
[quote="Rereformed"Indien het gaat om er een positieve, opbouwende, vredelievende en wijze levenswijze op na te willen houden, waarom doe je dat aan de hand van een gigantisch waandenkbeeld 'god'? [/quote]
Jouw terminologie 'waan' is een vooronderstelling, of jouw eigen idee. De bijbel is geschreven over een periode van 10 eeuwen. Met zogenaamde 'waan' heeft daar niets mee te maken, maar alles met menselijke ervaringen.
Rereformed schreef:Waar je zelf ook geen raad mee weet, want je definieert god in je betoog uiteindelijk tot 'de naaste'.
Ik definieer helemaal niets. Ik geef aan wat de bijbel erover zegt.
Mijn mening doet hier weinig tezake.
Rereformed schreef:En je redeneert alsof de bijbel een aparte, unieke, goddelijke status heeft, waarin elk woord eerbiedig gewogen en overdacht moet worden. Waarom?
Omdat de bijbel spreekt over wat je als mens moet doen om mede-menselijkheid te betrachten.
En dat gaat verder dan alleen maar een leuk, gezellig leventje op na houden en af en toe een beetje aardig zijn voor elkaar. Het gaat om mens-worden, R. 'Worden wat je bent', nm. mede-mens.
Ik moet hier denken aan een uitspraak van de Israëlische schrijver Amos Oz.:
Hij schreef:
"Ach, een mens is ook maar een mens.
En zelfs dat ook nog maar héél af en toe."
Rereformed schreef:Waarom doe je alsof de bijbelse tekst een soort perfect handboek is waar je je ten alle tijden aan moet houden?
Ik zie de bijbel niet als een 'perfect handboek'.
Tora betekent 'richtsnoer', 'richtingwijzer', 'wegwijzer', Martin Buber vertaalde het met 'Weisung'.
De Tora is een 'beginselprogramma' (zie Gen. 1.1; "In den beginne..."= "In beginsel...")
Het woord Tora is afgeleid van het Hebreeuwse werkwoord dat 'aanwijzen', 'aanwijzingen geven', 'onderwijzen' of 'leren' betekent. De Tora is dus een leerboek met aanwijzingen voor het leven.
De Tora bevat helemaal geen gedetailleerde voorschriften, maar voornamelijk handelings- en rechtsbeginselen, die weliswaar in concrete taal gegoten zijn, maar abstracte principes aanduiden.
Dat is iets anders dan een kant en klaar 'handboek', waarin staat wat je precies moet doen wat er staat.
Alleen kun je zo'n opvatting huldigen, zoals jij dat doet, wanneer je alles letterlijk leest.
Genesis 1.1 zegt dus "In beginsel...." En om beginselen te kunnen toepassen is studie, onderzoek en discussie nodig.
En niet zozeer alleen van geleerden, maar van iedereen die de met de Tora wil leven.
Maar je kunt er ook voor kiezen om daar niet voor te kiezen. Dat kan. Dat is menselijke vrijheid.
Maar voor een jood is bestuderen van de Tora een plicht. In de eerste plaats gaat het om 'lernen"en dan om "lehren"
En met die studie hebben joden zich eeuwenlang mee bezig gehouden.en de resultaten daarvan zijn in talrijke geschriften vastgelegd. Zelfs deze geschriften vormen ook een bron van studie; TeNaCh,(Hebreeuwse bijbel), Misjna, Talmoed, Midrasj....En zij werden weer allemaal voorzien van commentaren op commentaren....
Het begrip Tora heeft niet alleen betrekking op de vijf boeken van Mozes, maar ook de omvangrijke mondelinge leer van het jodendom. Deze mondelinge Tora bestaat voor een groot gedeelte uit interpretatie van de schriftelijke Tora.
De Leer van God kan namelijk niet gegeven worden in een complete vorm die geschikt is voor alle tijden.
Het zijn algemene principes (Hebr.: "kêlaliem") die geleerden in alle generaties de details verder uitwerken, zoals die nodig zijn op dat moment.
En de opvatting is zo dat de interpretatie van de schriftelijke Tora in het jodendom vaak belangrijker is dan de Tora zelf. Zonder de 'mondelinge Tora' heeft de schriftelijk Tora geen betekenis, want de interpretatie verleent de er de betekenis aan.
Rereformed schreef:En alsof er een Jezus heeft rondgelopen die een soort übermensch is die niets fout kon doen, voor ons een ultiem voorbeeld.
Nietzsche's term "übermensch" is hier niet van toepassing. In zijn geheel niet.
Ook vanwege het feit dat Nietzsche niets moest weten van de bijbelse 'slavenmoraal', waar hij tegen ageerde.
Maar hij was geen antisemiet. Hij had een groot respect voor de joden, zover ik het kan beoordelen.
Het gaat in het Christendom om de 'imitatio Christi'.
Rereformed schreef:Uit dat alles spreekt een gigantisch bijgeloof waarin je verstrikt bent gebleven.
Ik denk, eerlijk gezegd, jou kennende en alles wat je zoal geschreven hebt, heeft het laatste vooral te maken met jezelf en met je verleden uit de periode van je Evangelische kerkgemeenschap.
Doordat ik meer en meer de bijbel ben gaan lezen en bestuderen, is mijn geloof meer helderder daardoor geworden.
Wat ik geloof heeft niets, maar ook helemaal niets met bijgeloof te maken.
Job