Is een dier minderwaardig ?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Bonjour
Moderator

Re: Is een dier minderwaardig ?

Bericht door Bonjour »

MeFlower88 schreef:Mensen kunnen nadenken over hun denken. Mensen hebben een bewustzijn.
Een paard bijvoorbeeld, IS er. Een paard denkt niet na zoals een mens.
Weet je ongeveer wat het verschil is tussen één van de eerste huiscomputers en het ding dat je nu op je tafel hebt staan? Eigenlijk niets. Alleen maar heel veel meer van hetzelfde en dat geeft enorm meer mogelijkheden. Maar de basis is nog steeds die transistor, die wat kunstjes met nullen en enen mogelijk maakt.
Dat is het verschil in bewustzijn. De mens heeft veel meer. Maar de basis is hetzelfde.

Ik heb ooit een kat gehad met een jeugdtrauma. Is dat iets van het bewustzijn?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Bonjour schreef: Ik heb ooit een kat gehad met een jeugdtrauma. Is dat iets van het bewustzijn?
Ik denk van niet, maar je hebt er wel een bewustzijn/wording voor nodig?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Peter van Velzen schreef: Veel meer topic dan de bijdragen van demiurg die denkt dat je in een internationaal ssamenwerkingsverband nog steeds je rechtsbeginselen tot je eigen stam kunt beperken.
Met deze stropop maak je er wel heel makkelijk van af.

Jouw redenatie komt er volgens mij op neer dat je geen rekening hoeft te houden met de belangen van (niet-menselijke) dieren omdat je met hen niet kunt communiceren over hun belangen. Je gaat verder dat de mensheid zijn succes te danken heeft aan samenwerking en omdat je met andere diersoorten niet samenwerkt, zijn zij geen deel van het succes en dus hoef je hun belangen niet mee te wegen.
je zegt bijv:
"Dat is niet omdat een ander dier minderwaardig is ten opzichte van de mens, maar omdat wij met die andere dieren, geen onderlinge afspraken hebben, over hoe we elkaar dienen te behandelen en met andere mensen wel."

Maw: we kunnen alleen een sociaal contract aangaan met mensen, omdat we alleen met hen kunnen communiceren.

De redenatie is op verschillende punten problematisch, maar het belangrijkste is dat het een klassiek voorbeeld van de naturalistic phallacy is: je laat de huidige of toekomstige moraal over mensen- en dierenrechten dicteren door jouw concept van evolutionair succes van de mensheid. Zelfs als jouw concept klopt (wat ik betwijfel, als je rechtenprincipes als iets evolutionairs beschouwt dat al in de prehistorie aanwezig zou zijn: lijkt me meer een ideologisch dan een wetenschappelijk concept) dan is dat op geen enkele manier een dwingende reden voor ons mensen vandaag om een sociaal contract aan te gaan waarin ook zelfbewuste diersoorten een plek krijgen.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Demiurg

Zou je eens kort willen formuleren hoe jouw ideale wereldbeeld (in dit geval dan, om on-topic te blijven) eruit ziet?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Beste Demiurg,

De voornaamste reden dat ik liever niet verder op jou reactie wilde ingaan is dat ons gedachtenwisseling grotendeels off-topic was geraakt. De evolutionaire oorzaak van onze empathie en moraal en de daarop volgende culturele oorzaaken van moraal en rechtsbeginselen hebben slechts weinig met onze behandeling van dieren te maken. Eigenlijk zijn er slechts twee zaken die daar wél mee te maken hebben. De ene is het feit dat onze empathie – ook al is dat voornamelijk een bijwerking die niet tot de natuurlijke selectie heeft bijgedragen - ook afstraalt op andere dieren. Dat heeft gevolgen voor onze emotionele en morele houding ten opzichte van andere dieren. De andere is dat wij voor de keuze staan of we talloze diersoorten laten uitsterven, of dat we dat gaan voorkomen. Dit is een bewust eigenbelang, dat niet zozeer wordt geleid door empathie, moraal of rechtsbeginselen, maar door weloverwogen eigenbelang. Wij hebben baat bij een ecologie die divers blijft.

Dat we niet met andere dieren hierover communiceren, wil niet zeggen dat we er geen rekening mee hoeven te houden. Het is slechts zo dat we – omdat we wel met ze kunnen communiceren - veel beter rekening kunnen houden met andere mensen. Dat bepaalt onontkoombaar onze prioriteit. Het is zonder meer een feit dat wij geen sociaal conteact kunnen aangaan me dieren, daar heb je volstrekt gelijk in. Maar we kunnen uiteraard wel als mensen afspreken om verantwoordelijker met andere dieren om te gaan.

Ik laat helemaal niets dicteren. Ik leg alleen uit waarom wij meer rekening houden met mensen dan met andere dieren en waarom wij dat ten alle tijden zullen blijven doen.
Je laatste zin begrijp ik niet. Er is – ongeacht of ik gelijk heb – een zeer dwingende reden om tenminste één zelfbewuste diersoort een plaats te geven in ons sociaal contract. Een sociaal contract waarin mensen géén plaats hebben is onmogelijk. Er is in onze huidige globale maatschappij voldoende reden om daar álle mensen een plek in te geven, en dat doen we feitelijk ook. We hebben inmers de universele verklaring van de rechten van de mens opgesteld. Er is echter geen noodzaak die ons er toe dwingt, maar evenmin een noodzaak die ons ervan weerhoudt, om daarin ook voor andere dieren plaats in te ruimen. Ik verwacht dat zulks in toenemende mate gaat gebeuren. Maar andere dieren zullen waarschijnlijk nooit in zo’n contract participeren.
Ik wens u alle goeds
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

dikkemick schreef:@Demiurg
Zou je eens kort willen formuleren hoe jouw ideale wereldbeeld (in dit geval dan, om on-topic te blijven) eruit ziet?
Wat mij betreft zouden er dierenrechten vastgelegd moeten worden. ( tenminste voor die diersoorten waarvoor we een vorm van zelfbewustzijn kunnen vaststellen)
Ik zie dierenrechten als een logische volgende stap waarbij de cirkel van rechthebbenden wordt uitgebreid. Die rechten zouden wel relevant moeten zijn. Godsdienstvrijheid voor garnalen is onzinnig, maar het recht voor zelfbewuste dieren om in vrijheid in hun natuurlijk habitat te leven, is dat niet. Nadat de rechten zijn vastgelegd zou de praktische invulling dmv politiek en juridische procedures vorm moeten krijgen. Maar afschaffen van de bioindustrie lijkt me in zo'n geval onvermijdelijk (en voor mij persoonlijk ook het hoofddoel).
Peter van Velzen schreef:Beste Demiurg,
De voornaamste reden dat ik liever niet verder op jou reactie wilde ingaan is dat ons gedachtenwisseling grotendeels off-topic was geraakt.
Ok. Ik zag het als een (noodzakelijk) opstapje.
.. De ene is het feit dat onze empathie – ook al is dat voornamelijk een bijwerking die niet tot de natuurlijke selectie heeft bijgedragen - ook afstraalt op andere dieren. Dat heeft gevolgen voor onze emotionele en morele houding ten opzichte van andere dieren.
Dat klopt op zich wel, al straalt die empathie niet per definitie af op dieren. Historisch en cultureel kun je zien dat de zorg voor het welzijn voor dieren niet universeel is. Je ziet het historisch in India, waar het vooral een uitvloeisel is van het metafysische denken. En verder zie je het in Europa, maar dan vooral vanaf de Nieuwe Tijd. Een studie van historicus Keith Thomas ('Man and the natural world') is wat dat betreft illustratief. Hij laat een verband zien tussen het aanleggen van tuinen en meer compassie voor de natuur en ook het houden van huisdieren en meer compassie voor dieren in het algemeen.
Buiten India en Europa is er historisch nauwelijks sprake van een morele houding tov dieren. De vraag of dit komt omdat we in Europa en India emotioneel zijn tegenover dieren, of dat ze in de rest van de wereld hun 'natuurlijke' compassie voor dieren onderdrukken is een filosofische vraag, waarvan ik niet weet of daar een definitief antwoord op is.
De andere ..<>..Wij hebben baat bij een ecologie die divers blijft.
Bij het tweede punt kan ik me aansluiten.
Het is zonder meer een feit dat wij geen sociaal conteact kunnen aangaan me dieren, daar heb je volstrekt gelijk in. Maar we kunnen uiteraard wel als mensen afspreken om verantwoordelijker met andere dieren om te gaan.
Een sociaal contract impliceert wederkerigheid, maar ik denk dat we met betrekking ook best een nieuwe variant van een sociaal contract kunnen veronderstellen (dat we dan wel anders moeten noemen) waar we eenzijdig rechten toekennen aan bepaalde diersoorten. Dat we als mensen iets niet eerder hebben bedacht en uitgevoerd, betekent niet dat we dit nu alsnog niet kunnen doen.

In dit verband misschien aardig dat Rousseau, één van de belangrijkste sociaal contract-denkers ook voorstander was van dierenrechten.
"By this method also we put an end to the time-honoured disputes concerning the participation of animals in natural law: for it is clear that, being destitute of intelligence and liberty, they cannot recognise that law; as they partake, however, in some measure of our nature, in consequence of the sensibility with which they are endowed, they ought to partake of natural right; so that mankind is subjected to a kind of obligation even toward the brutes. It appears, in fact, that if I am bound to do no injury to my fellow-creatures, this is less because they are rational than because they are sentient beings: and this quality, being common both to men and beasts, ought to entitle the latter at least to the privilege of not being wantonly ill-treated by the former."
Ik laat helemaal niets dicteren. Ik leg alleen uit waarom wij meer rekening houden met mensen dan met andere dieren en waarom wij dat ten alle tijden zullen blijven doen.
Je laatste zin begrijp ik niet. Er is – ongeacht of ik gelijk heb – een zeer dwingende reden om tenminste één zelfbewuste diersoort een plaats te geven in ons sociaal contract. Een sociaal contract waarin mensen géén plaats hebben is onmogelijk.
Ok, ik had niet meteen de indruk dat je de deur openliet voor andere diersoorten.
Maar je hebt hier over het sociaal contract volgens mij maar half gelijk. Zeker: een sociaal contract zal tenminste plaats geven aan mensen. Maar het heeft toch even geduurd voordat alle mensen daarin een plaats kregen. De sociale onderklasse, vrouwen en zwarten hebben toch wat werk moeten verzetten om hun rechten op te eisen.
Daar wil ik mee zeggen dat de vanzelfsprekendheid waarmee jij rechten als iets onvermijdelijks, zelfs als evolutionair voordeligs ziet toch vooral een papieren werkelijkheid is. Daarvoor is hard werk verzet en er is dan ook niets dat het onmogelijk maakt om voor de toekomst rechten voor dieren af te dwingen.
Er is in onze huidige globale maatschappij voldoende reden om daar álle mensen een plek in te geven, en dat doen we feitelijk ook.
Je bent een optimistisch mens. Ik zie ook dat rechten steeds weer onder druk staan, voor bepaalde groepen.
fundamentele rechten zijn en blijven een kwestie van hard werken.
We hebben inmers de universele verklaring van de rechten van de mens opgesteld. Er is echter geen noodzaak die ons er toe dwingt, maar evenmin een noodzaak die ons ervan weerhoudt, om daarin ook voor andere dieren plaats in te ruimen.
Ik denk dat ook. Rechten zijn er niet van nature.
Ik verwacht dat zulks in toenemende mate gaat gebeuren. Maar andere dieren zullen waarschijnlijk nooit in zo’n contract participeren.
Participeren is ook niet het goede woord. Ze zullen altijd menselijke woordvoerders nodig hebben die zorgen dat ze met rust gelaten worden. Want meer dan dat zal het ook niet zijn. Voor koeien die terecht staan omdat ze de majesteit uitloeien, hoeven we niet bang te zijn.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Demiurg schrijft:
Wat mij betreft zouden er dierenrechten vastgelegd moeten worden. ( tenminste voor die diersoorten waarvoor we een vorm van zelfbewustzijn kunnen vaststellen)
Waarom is zelfbewustzijn dan een criterium voor jou?
Ik zie dierenrechten als een logische volgende stap waarbij de cirkel van rechthebbenden wordt uitgebreid. Die rechten zouden wel relevant moeten zijn.

Mee eens
Godsdienstvrijheid voor garnalen is onzinnig,

:lol:
maar het recht voor zelfbewuste dieren om in vrijheid in hun natuurlijk habitat te leven, is dat niet. Nadat de rechten zijn vastgelegd zou de praktische invulling dmv politiek en juridische procedures vorm moeten krijgen. Maar afschaffen van de bioindustrie lijkt me in zo'n geval onvermijdelijk (en voor mij persoonlijk ook het hoofddoel).
Maar zitten er zelfbewuste dieren in de bio-industrie? Maar ik snap je punt. Achterbaks als ik ben eet ik helaas ook plofkip terwijl ik een bloedhekel heb aan de manier hoe met deze beesten wordt omgesprongen. Ik zou de eerste zijn die een petitie tekent om dit te verbieden.

Afbeelding
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Demiurg schreef:Daar wil ik mee zeggen dat de vanzelfsprekendheid waarmee jij rechten als iets onvermijdelijks, zelfs als evolutionair voordeligs ziet toch vooral een papieren werkelijkheid is.
Je leest iets in mijn berichten dat er niet staat. De univerialiteit van de mensenrechten is volgens mij niet evolutionair vanzelfsprekend. Ze is eerder een gevolg van (bivoorbeeld) de internationale economie handel. Het is bepaald geen toeval dat ze van recente datum is!

Maar behoudens je vergissing omtrent mijn visie, kan ik het met jouw visie eens zijn.
Ik wens u alle goeds
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

dikkemick schreef:Demiurg schrijft:
Waarom is zelfbewustzijn dan een criterium voor jou?
In de dierenrechten-filosofie worden doorgaans twee criteria gehanteerd: Dat is zelfbewustzijn en het vermogen tot lijden/pijnervaren. (in het Engels wordt meestal 'sentience' gebruikt, dat een beetje van beiden is)
Beiden criteria lijken me relevanter dan vegetariers-dogmas die vaak neerkomen op het niet willen eten van dieren ('alles dat loopt, kruipt of zwemt') omdat je je bij sommige diersoorten terecht kunt afvragen of er wel een wezenlijk verschil is met planten.
Het gaat er om dat je alleen rechten toekent aan die dieren die zich bewust zijn van of de schadelijke gevolgen ervaren van hun lot. Als dieren niet lijden, ook psychisch,aan hun lot, dan zijn rechten een te zwaar middel. Dan kun je ook af met dierenwelzijnswetgeving. Dat zou ik reserveren voor diersoorten die wel pijn ervaren, maar geen mate van (zelf)bewustzijn kennen.
Maar zitten er zelfbewuste dieren in de bio-industrie?
Varkens zeker. Maar ik denk dat de meeste zoogdieren dit in bepaalde mate kennen.
Maar ik snap je punt. Achterbaks als ik ben eet ik helaas ook plofkip terwijl ik een bloedhekel heb aan de manier hoe met deze beesten wordt omgesprongen. Ik zou de eerste zijn die een petitie tekent om dit te verbieden.
Probleem is dat de mens te veel vlees eet tegenwoordig. Als mensen terug zouden gaan naar enkele maal per week, dat ook gezonder en beter voor het milieu is, dan zou het mogelijk zijn om naar diervriendelijke boerderijen terug te gaan.
Zelf zie ik de praktijk van vlees eten liever helemaal verdwijnen, maar ben realistisch genoeg om te snappen dat als dit zou gebeuren, het alleen kan na een langzame aanpassing van de algemene mentaliteit. Vlees verbieden is zinloos, intensieve veehouderij-methoden verbieden kan wel.
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Peter van Velzen schreef: Je leest iets in mijn berichten dat er niet staat. De univerialiteit van de mensenrechten is volgens mij niet evolutionair vanzelfsprekend.
Ok, dan heb ik dat verkeerd begrepen.
Ze is eerder een gevolg van (bivoorbeeld) de internationale economie handel. Het is bepaald geen toeval dat ze van recente datum is!
Economie zal zeker een grote rol spelen. Al denk ik ook dat de mens soms ook keuzes maakt die helemaal geen gewin (economisch of anderzins) opleveren. De bescherming van koeien in India levert niemand materieel voordeel op.
R.J. Hoffmann
Peter van Velzen
Site Admin

Demiurg schreef: Economie zal zeker een grote rol spelen. Al denk ik ook dat de mens soms ook keuzes maakt die helemaal geen gewin (economisch of anderzins) opleveren. De bescherming van koeien in India levert niemand materieel voordeel op.
Nee, maar de verregaande internationale samenwerking maakt het beperken van de populatie waar tegenover wij moreel handelen wel minder zinvol. Dat is - vermoed ik - de oorzaak van onze huidige wereldomvattende seculier-humanistische moraal. Let op: Niet de hele wereld omarmt deze moraal, maar deze moraal omarmt wel de hele wereld.
Overigens hen ik geen idee hoe dit ligt met het toekennen van rechten aan dieren. Her zou kunnen dat dit wellicht een luxe-gedrag is dat nog niet de hele wereld zich kan permitteren. alhoewel het voorbeeld van de koeien in India haalt dat idee weer onderuit!
Ik wens u alle goeds
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

Peter van Velzen schreef: Veel meer topic dan de bijdragen van demiurg die denkt dat je in een internationaal samenwerkingsverband nog steeds je rechtsbeginselen tot je eigen stam kunt beperken. Inderdaad, dieren hebben gevoel en met name zoogdieren hebben veelal dezelfde gevoelens als wij. Zo wordt mijn empathie voor onze hondjes, met gelijke munt terugbetaald.

Ze zijn niet meer- noch minderwaardig, maar zij kunnen niet meepraten, behalve met hun trouwe hondeogen. Maar als ik moet kiezen tussen hun en mijn achterkleinkinderen, dan is de keuze snel gemaakt. Hoe honds ook.
Precies. Dieren zijn niet minder, maar anders.
Ik houd erg veel van dieren en eet daarom geen vlees bijvoorbeeld.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

MeFlower88 schreef: Ik houd erg veel van dieren
Ik ook, vooral als je ze kunt eten. 8*)

Ik bedoel maar wat bedoel je met 'erg veel houden van'? Vallen daar ook muggen, kakkerlakken, spinnen (je bent een vrouw neem ik aan), lintwormen en een bijtende adder onder?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Het is inderdaad onwaarschijnlijk dat iemand evenveel empathie heeft voor ieder mogelijk dier. Ik neem aan dat niemand ook maar de minste empathie heeft voor de BIlharzia-worn, en dat de meeste mensen bij "dieren" op de eerste plaats aan huisdieren denken, of in elk geval aan zoogdieren. Dat zijn ook de dieren die zodanig aan ons vewant zijn dat ze ook empathie vetronen.

Op het gevaar af dat ik weer voor oneerlijk wordt uitgemaakt, durf ik wel te stellen dat een dier geen natuurlijke waarde heeft, maar dat er wel een waarde is die wij mensen er aan toe kennen, Die waarde is niet altijd voor elk dier hetzelfde. Maar stel dat we de empathie zouden "meten" die chimpanzee's voor andere diersoorten tonen, dan is het niet zeker of ze de meeste empahtie voor mensen zouden tonen. Misschien is ook voor hen de hond hun beste vriend.

Misschien een klusje voor Frans de Waal?
Ik wens u alle goeds
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

meflower schreef:
Precies. Dieren zijn niet minder, maar anders.
Ik houd erg veel van dieren en eet daarom geen vlees bijvoorbeeld.
??? Je zou ook kunnen zeggen, ik houd erg veel van mijn groenten in de groententuin en eet daarom geen groenten.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Plaats reactie