Zijn er misinterpretaties van Bijbelse passages?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: Zijn er misinterpretaties van Bijbelse passages?

Bericht door Peter van Velzen »

Willempie schreef:Je moet onderscheiden tussen "kabbalisme", een occulte leer, en de boeken die onder die noemer gevat worden. Het woord Kabbala betekent overlevering. In die boeken staat veel overgeleverde kennis. Kabbalisme bedrijven om jezelf te bevoordelen is zonder meer fout. Kennis tot je nemen om de schepper en zijn schepping beter te leren begrijpen is dat niet.
Betreffende jouw "ad hominem" betreffende Weinreb, wil ik graag kwijt dat hij absoluut geen kabbalist was en slechts ogenschijnlijk gecollaboreerd heeft, met de bedoeling mensen te redden. In wezen heeft hij de Nazi's enorm om de tuin weten te leiden. Hier is al veel over geschreven. En Weinreb heeft trouwens ook veel over het nieuwe testament geschreven. Maar ja, als je graag wilt dat hij niet deugt.......
Er zijn inderdaad mensen die hebben beargumenteerd dat hij onschuldig was. Helaas was hij al wel veroordeeld.
Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op esoterische interpretaties, Ze zijn in mijn ogen altijd mis. Dus mijn interesse is alweer weg.
Ik wens u alle goeds
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef:
Is het goed of kwaad om heksen te verbranden?
Het feit dat je hier zelf het antwoord heel goed op weet geeft al aan dat ook jij besef hebt van goed en kwaad.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Peter van Velzen schreef: Ik heb het eerlijk gezegd niet zo op esoterische interpretaties, Ze zijn in mijn ogen altijd mis. Dus mijn interesse is alweer weg.
Het betreft ook helemaal geen esoterische interpretaties, maar goed. Een ieder zijn interesses, zullen we maar zeggen.
Ik ben er van overtuigd dat ieder mens zijn eigen keuzes mag en ook moet maken. Dat laat onverlet dat je ook interesse mag (en m.i. zelfs moet) hebben in de keuzes en gedachten van anderen. Maar als je niet bereid bent om je te verdiepen in de Bijbel is het m.i. niet verstandig om mensen te "corrigeren" die dat wel doen. Net zomin als het mij past om de evolutietheorie te bekritiseren. Ik weet er niet genoeg van en verdiep me er niet in. Ik heb andere interesses.
Hallo meneer God, met Anna.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Willempie schreef: Dat laat onverlet dat je ook interesse mag (en m.i. zelfs moet) hebben in de keuzes en gedachten van anderen. Maar als je niet bereid bent om je te verdiepen in de Bijbel is het m.i. niet verstandig om mensen te "corrigeren" die dat wel doen. Net zomin als het mij past om de evolutietheorie te bekritiseren. Ik weet er niet genoeg van en verdiep me er niet in. Ik heb andere interesses.
O, inde bijbel heb ik me wel veriept, zelfs heel even in kabbalistiek, maar dat was dus niks.
JIj daarentegen hebt nog niet getoond dat je zelfs maar weet dat er niet één enkele bijbel is.
Ik wens u alle goeds
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Willempie schreef: Op jouw hypothetische vraag omtrent mijn stem betreffende het homohuwelijk heb ik toch wel, zo duidelijk als ik kan, gereageerd. Zo ook op jouw andere vragen.
Eh nee.....
Zodra er lastige vragen komen, begin je ontwijkend te antwoorden of je geeft jouw geloofswereld in zijn algemeenheid aan. Terwijl ik vraag om in te zoomen op specifieke zaken. En dan begin je toch helaas te ontwijken.
Nog even over het homohuwelijk dan. Mijn stem is daar overbodig want dat is al in de wetgeving opgenomen. Mochten er stemmen opgaan om dat weer terug te draaien, dan zou ik daar niet mee instemmen, om de eenvoudige reden dat ik geen verkeerde signalen af zou willen geven, bijvoorbeeld dat homo's minder zouden zijn dan hetero's of minder rechten zouden moeten hebben.
Dat houdt dus in dat je nu een voorstander van het homohuwelijk bent geworden, mooi om te horen !!

In het andere topic:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 82#p471982" onclick="window.open(this.href);return false;
Had ik nog 3 concrete vragen openstaan, waar je nog niet op in bent gegaan.
Ik heb ze daar nogmaals neergezet. Misschien dat je er nu wel op in wilt gaan.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:
dikkemick schreef:
Is het goed of kwaad om heksen te verbranden?
Het feit dat je hier zelf het antwoord heel goed op weet geeft al aan dat ook jij besef hebt van goed en kwaad.
Evolutionair besef van goed en kwaad. Zeker niet vanuit de bijbel. Maar...het was wederom geen antwoord op mijn vraag.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Plaats reactie