religie ziekte?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

HJW
Diehard

Re: religie ziekte?

Bericht door HJW »

ChaimNimsky schreef:
lost and not found yet! schreef:
HJW schreef:Waarom laat je de vraag over eenzijdigheid liggen ?
Zonder religie kan er geen atheisme zijn.
[...]
Snap ik niet zo goed. Wellicht heb ik het mis, maar ik meen altijd begrepen te hebben dat er zonder theïsme geen theïsme zou zijn -- met andere woorden: zonder religie is er slechts atheïsme. Of bedoel je wellicht anti-theïsme?
Ja, hij is er weer !!
Mag ik jou een aantal vragen stellen, ik heb al een poosje op dit moment gewacht.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef:It's true that some kind, nice, sympathetic people are also religious, and they might say that their kindness is motivated by religion. But equally kind people are often not religious. I really don't think I can think of anything; I really can't.
En als ik dit nu eens omdraai en de vraag stel: wat hebben atheïsten voor goeds gedaan.
En dan zeg ik: tja, eigenlijk niets. Er lopen best aardige mensen tussen en ze kunnen gemotiveerd zijn door hun niet-geloof in het goddelijke. Maar even goede mensen zijn vaak ook wel religieus. Dus kan ik niets bedenken.
Dawkins: but there would be a much better chance of no more war. Obviously nothing like 9/11, because that's clearly motivated by religion. There would be less hatred, because a lot of the hatred in the world is sectarian hatred.
Hier hetzelfde.
Er zou minder haat zijn als de niet-gelovigen er niet meer waren. De Koude Oorlog is niet religieus gebaseerd, de moordtochten in Zuid-Amerika, de vrijwel vernietiging van de indianen is niet religieus gemotiveerd, evenals de afslachting van de Maori's en Aboriginals. De Tweede Wereldoorlog had gewoon plaatsgevonden ook als er geen religie was geweest.
Vervolgens noemt hij dat als iedereen zijn enlighted rationalism zou omarmen, dat het dan helemaal goed komt. Hetzelfde zou ik dan kunnen zeggen: als iedereen de liefde van Jezus omarmt en dat eruit pikt (hebt uw vijanden lief etc), dan komt het allemaal goed.
Kortom: hij gebruikt argumenten die andersom ook gebruikt kunnen worden.

En dan nog over de neiging naar geestesziekte omdat religieuze fanatici idiote dingen doen:
stel dat ik hetzelfde doe met voetbalsupporters.
ik pak dan de hooligans eruit, ga die analyseren en stel dat die een neiging tot geweld hebben. Vervolgens ga ik dan constateren dat ALLE voetbalsupporters (ook de vader die met zijn zoontje gewoon een leuke pot wil zien) een neiging hebben tot geestesziekte danwel een neiging tot extreem geweld, om vervolgens te pleiten voor het afschaffen van het voetbal, want daar zou de wereldvrede dichterbij van komen.
Hetzelfde kan ik doen met motorrijders.

Kortom:
ik ben het met best wel veel gedachtenrichtingen van Dawkins eens, zeker op het gebied van waarheidsclaims en hoe daar mee om te gaan.
Maar in zijn aversie tegen religie schiet hij door en dat onderbouwt hij slecht.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Goed, we beginnen opnieuw. Religieuze mensen doen goede en slechte dingen. Atheïsten doen goede en slechte dingen. Daar zijn we het denk ik over eens.
Iedere ideologie kan zich laten gebruiken om wandaden te verrichten (hoewel ik me niets kan voorstellen: "In naam van atheisme" of "In naam van Dawkins"...).

Het gaat erom dat religie (topic) wel of geen ziekte is. Een ziekte waren we al uit. Is een te beladen woord. Een desillusie komt m.i. meer in de richting. Het gaat mij (en Dawkins dus ook) om de feiten, de werkelijkheid, de claims die gedaan worden. ALS er een claim wordt gedaan (en die wordt gedaan!) dat de aarde 6000 jaar oud is, ben je wat mij betreft (en Dawkins ook) zeer gedesillusioneerd. Gehersenspoeld kun je misschien beter zeggen. Je vertrouwd op een heilig boek en hecht daar waarde aan. Goddelijke waarde. En dat laat zich dus lenen om aanslagen te plegen. Hoeft niet, kan wel. Het boek/het woord is immers goddelijk!
En dan moeten we dus naar het waarheidsgehalte van deze boeken gaan kijken. Want in naam van deze boeken worden ook kinderen voor het leven verziekt. In mijn (en Dawkins' ) ogen dan! En dat indoctrineren wil ik wel ziek noemen. Natuurlijk doen ouders dat met de beste bedoelingen (angst is een uitstekende motivator) en in veel gevallen speelt ook de uber-moraal een punt! Goddelijke moraal. Zonder God geen moraal. En Ook die gedachte vind ik ziek. Maar ze horen bij geloof. En dus wil ik weten waar moraal vandaan komt. En wie heeft dan de beste papieren? Want daar gaat het mij om. Is moraal opgelegd aan de hand van regeltjes van 1 bepaalde God, of is er een andere verklaring? Ik denk dat laatste.
Homohaat. Nog een voorbeeld. Ik wil weten waarom homo's, homo's zijn (want ook ik kan me er niet veel bij voorstellen als hetero). Maar om met de vinger te gaan wijzen naar de heilige boeken. Ik wil weten wat WAAR is. Wat het meest waarschijnlijk is.
En ben je vanaf je jeugd al geïndoctrineerd met heilige teksten, is het maar uitermate moeilijk je af te vragen wat waar is. Je weet immers al.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HJW schreef:
dikkemick schreef:It's true that some kind, nice, sympathetic people are also religious, and they might say that their kindness is motivated by religion. But equally kind people are often not religious. I really don't think I can think of anything; I really can't.
En als ik dit nu eens omdraai en de vraag stel: wat hebben atheïsten voor goeds gedaan.
En dan zeg ik: tja, eigenlijk niets. Er lopen best aardige mensen tussen en ze kunnen gemotiveerd zijn door hun niet-geloof in het goddelijke. Maar even goede mensen zijn vaak ook wel religieus. Dus kan ik niets bedenken.
Wel dan doe je dat maar. Het verschil is wel dat ik geen atheïsten ken die beweren dat atheïsme de mensen beter maakt of dat atheïsme nodig is om een moreel leven te leiden. Terwijl dat soort retoriek nu net vaak wel van de gelovigen komt. Dus in het geval van Dawkins gaat hij in tegen een algemeen verspreid idee, terwijl in jou geval het niet tegen een algemeen verspreid idee ingaat.
HJW schreef:
Dawkins: but there would be a much better chance of no more war. Obviously nothing like 9/11, because that's clearly motivated by religion. There would be less hatred, because a lot of the hatred in the world is sectarian hatred.
Hier hetzelfde.
Er zou minder haat zijn als de niet-gelovigen er niet meer waren. De Koude Oorlog is niet religieus gebaseerd, de moordtochten in Zuid-Amerika, de vrijwel vernietiging van de indianen is niet religieus gemotiveerd, evenals de afslachting van de Maori's en Aboriginals.
Sorry maar je vergelijking gaat mank. Als je de zaken omdraait moet je niet opzoek naar conflicten die niet religieus gebaseerd zijn. Religieuzen zijn namelijk best instaat om ook niet religieus gebaseerde conflicten uit te vechten. Er is dus niet direct een reden dat dit allemaal niet gebeurd zou zijn als iedereen gelovig was geweest.
HJW schreef:De Tweede Wereldoorlog had gewoon plaatsgevonden ook als er geen religie was geweest.
Best mogelijk. Maar dat er zonder religie nog steeds conflicten zijn, spreekt niet tegen dat er met religie meer conflicten zijn. Dit soort argument wijst er dus op dat je de standpunten van Dawkins niet nauwkeurig weergeeft.
HJW schreef:Vervolgens noemt hij dat als iedereen zijn enlighted rationalism zou omarmen, dat het dan helemaal goed komt. Hetzelfde zou ik dan kunnen zeggen: als iedereen de liefde van Jezus omarmt en dat eruit pikt (hebt uw vijanden lief etc), dan komt het allemaal goed.
Kortom: hij gebruikt argumenten die andersom ook gebruikt kunnen worden.
Neen dat doet hij niet. In ieder geval heb jij dat niet aangetoond. De manier waarop jij de zaken hier omdraait geeft over het algemeen geen gespiegelde situatie.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

dikkemick schreef:Goed, we beginnen opnieuw. Religieuze mensen doen goede en slechte dingen. Atheïsten doen goede en slechte dingen. Daar zijn we het denk ik over eens.
Klopt.
Het gaat erom dat religie (topic) wel of geen ziekte is. Een ziekte waren we al uit. Is een te beladen woord.
Klopt. Waren we ook uit. En toen kwamen we uiteindelijk op meneer Dawkins uit waarbij ik stelde dat hij te eenzijdig is in zijn beeldvorming van god vanuit het ot en dat hij bepaalde dingen slecht onderbouwt.
Het gaat mij (en Dawkins dus ook) om de feiten, de werkelijkheid, de claims die gedaan worden. ALS er een claim wordt gedaan (en die wordt gedaan!) dat de aarde 6000 jaar oud is, ben je wat mij betreft (en Dawkins ook) zeer gedesillusioneerd. Gehersenspoeld kun je misschien beter zeggen.
Dat kan inderdaad een gevolg van hersenspoeling zijn. Maar jij en ik zijn het eens over de historische onbetrouwbaarheid van genesis en het zondvloedverhaal.
Je vertrouwd op een heilig boek en hecht daar waarde aan. Goddelijke waarde. En dat laat zich dus lenen om aanslagen te plegen. Hoeft niet, kan wel. Het boek/het woord is immers goddelijk!
Ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar het gaat te ver om te stellen dat elke gelovige potentieel gevaarlijk is. Zijn citaat over de kenmerken van god zijn eenzijdig. Alleen gericht op het negatieve.
En dan moeten we dus naar het waarheidsgehalte van deze boeken gaan kijken.
Historisch gezien is het zeer onbetrouwbaar, ook het kerstverhaal, de hemelvaart, de komst van de heilige geest. Allemaal zeer discutabel, zeg maar: ongeloof-waardig.
Daarin verschillen we niet van mening.
Want in naam van deze boeken worden ook kinderen voor het leven verziekt. In mijn (en Dawkins' ) ogen dan!
Er zijn ook kinderen die door het boek tot vredelievende, goedwillende, liefdevolle mensen opgroeien.
Vraag is dus: ligt het aan het boek of aan hoe mensen er mee omgaan ?
Waarbij ik onmiddellijk erken dat het boek zich laat lenen om er fout mee om te gaan. Zeker.
En dat indoctrineren wil ik wel ziek noemen. Natuurlijk doen ouders dat met de beste bedoelingen (angst is een uitstekende motivator)
Ik vind elke indoctrinatie niet kunnen, dus ook de religieuze indoctrinatie niet. Mensen moeten geheel vrij kunnen kiezen.
Het is een fundamentele zwakte in het christendom en de islam dat het in de leer ingebakken zit dat je wel MOET geloven omdat het anders slecht met je afloopt. Daar heb ik een grote afkeer van.
En dus wil ik weten waar moraal vandaan komt. En wie heeft dan de beste papieren? Want daar gaat het mij om. Is moraal opgelegd aan de hand van regeltjes van 1 bepaalde God, of is er een andere verklaring? Ik denk dat laatste.
Ik denk het ook. Geen verschil van mening.
Homohaat. Nog een voorbeeld. Ik wil weten waarom homo's, homo's zijn (want ook ik kan me er niet veel bij voorstellen als hetero). Maar om met de vinger te gaan wijzen naar de heilige boeken. Ik wil weten wat WAAR is. Wat het meest waarschijnlijk is.
Ik ook. Mogelijke verklaring is dat homo's zich slecht voortplanten en dus niet in staat zijn om een groot gebod te volgen: vermenigvuldigt u.

We zijn het best over veel dingen eens. Ik zoek, naar mijn eigen bescheiden mening, gewoon meer de nuance.
Zie het voorbeeld over de voetbalsupporters.
Ik wil ervoor waken om door te schieten en wil me richten op datgene waar het volgens mij echt fout gaat.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

axxyanus schreef:Het verschil is wel dat ik geen atheïsten ken die beweren dat atheïsme de mensen beter maakt
Dawkins.....
Dus in het geval van Dawkins gaat hij in tegen een algemeen verspreid idee, terwijl in jou geval het niet tegen een algemeen verspreid idee ingaat.
Ik heb er geen enkele moeite mee dat Dawkins zich verweert tegen de gedachte dat alleen gelovigen een juiste moraal (want goddelijk gebaseerd) kunnen hebben. Ik steun daarin zijn strijd.
Religieuzen zijn namelijk best instaat om ook niet religieus gebaseerde conflicten uit te vechten. Er is dus niet direct een reden dat dit allemaal niet gebeurd zou zijn als iedereen gelovig was geweest.
Je bent slim genoeg om te weten wat ik bedoel.
Oorzaak is westerse arrogantie. Die is er in alle geledingen, niet voorbehouden aan gelovigen.
Je kunt het religie niet verwijten dat de koude oorlog heeft bestaan.
Best mogelijk. Maar dat er zonder religie nog steeds conflicten zijn, spreekt niet tegen dat er met religie meer conflicten zijn. Dit soort argument wijst er dus op dat je de standpunten van Dawkins niet nauwkeurig weergeeft.
Dit geeft aan dat je wellicht dingen niet wilt snappen.
Ja, met religie zijn er meer conflicten. Met stammengedachten zijn er ook meer conflicten. Wil je dan alle stammen maar het liefst afschaffen.
Er zijn zoveel gronden waaruit conflicten ontstaan. Het is niet correct om er één uit te pikken en daar dan heel hard op te drukken.
Neen dat doet hij niet. In ieder geval heb jij dat niet aangetoond. De manier waarop jij de zaken hier omdraait geeft over het algemeen geen gespiegelde situatie.
Tja, zo kun je elk argument weerleggen. Ik kwam dit soort tegenredeneringen ook op christelijke sites vaak tegen.
"Je hebt het niet aangetoond" kan ik weinig mee. Is niet inhoudelijk.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HJW schreef:
axxyanus schreef:Het verschil is wel dat ik geen atheïsten ken die beweren dat atheïsme de mensen beter maakt
Dawkins.....
Geef dan eens een citaat.

HJW schreef:
Religieuzen zijn namelijk best instaat om ook niet religieus gebaseerde conflicten uit te vechten. Er is dus niet direct een reden dat dit allemaal niet gebeurd zou zijn als iedereen gelovig was geweest.
Je bent slim genoeg om te weten wat ik bedoel.
Oorzaak is westerse arrogantie. Die is er in alle geledingen, niet voorbehouden aan gelovigen.
Je kunt het religie niet verwijten dat de koude oorlog heeft bestaan.
BMW doet dan ook niemand dat.
HJW schreef:
Dit geeft aan dat je wellicht dingen niet wilt snappen.
Ja, met religie zijn er meer conflicten. Met stammengedachten zijn er ook meer conflicten. Wil je dan alle stammen maar het liefst afschaffen.
Ja graag. Of toch op zijn minst de stammencultuur bestrijden en alle andere bronnen van vooroordelen en vooringenomenheid.
HJW schreef:Er zijn zoveel gronden waaruit conflicten ontstaan. Het is niet correct om er één uit te pikken en daar dan heel hard op te drukken.
Het is niet omdat er veel zijn, dat ze allemaal van een vergelijkbaar kaliber zijn. Religie is een van de grote kalibers in deze categorie en dus heb ik er geen probleem mee dat dat er wordt uitgepikt.
HJW schreef:
Tja, zo kun je elk argument weerleggen. Ik kwam dit soort tegenredeneringen ook op christelijke sites vaak tegen.
"Je hebt het niet aangetoond" kan ik weinig mee. Is niet inhoudelijk.
Ik heb van specifieke argument uitgelegd waarom ze geen gespiegelde situatie geven. Als jij daarop reageert met de beschuldiging dat ik het niet wil snappen dan ben ik van oordeel dat jij niet inhoudelijk reageert.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

axxyanus schreef: Geef dan eens een citaat.
Als iedereen zijn vorm van rationalisme zou omhelzen, zouden er minder oorlogen zijn (ergo: betere mensen geworden).
HJW schreef:
Met stammengedachten zijn er ook meer conflicten. Wil je dan alle stammen maar het liefst afschaffen.
Ja graag. Of toch op zijn minst de stammencultuur bestrijden en alle andere bronnen van vooroordelen en vooringenomenheid.
Laten we dan niet de stammen aanpakken (deel van de identiteit van mensen) maar laten we dan vooroordelen en vooringenomenheid aanpakken. Je lost vooroordelen niet op door de stammen af te schaffen.
je moet niet het symptoom aanpakken, maar de kwaal.
Het is niet omdat er veel zijn, dat ze allemaal van een vergelijkbaar kaliber zijn. Religie is een van de grote kalibers in deze categorie en dus heb ik er geen probleem mee dat dat er wordt uitgepikt.
Dat is perceptie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als iedereen zijn vorm van rationalisme zou omhelzen, zouden er minder oorlogen zijn (ergo: betere mensen geworden).
Dat is geen kenmerk van atheisme.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef:
HJW schreef:Waarom laat je de vraag over eenzijdigheid liggen ?
Zonder religie kan er geen atheisme zijn.
[...]
Snap ik niet zo goed. Wellicht heb ik het mis, maar ik meen altijd begrepen te hebben dat er zonder theïsme geen theïsme zou zijn -- met andere woorden: zonder religie is er slechts atheïsme. Of bedoel je wellicht anti-theïsme?
Dat had inderdaad genuanceerder moeten zijn. Zonder religie geen anti-theisme.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

ChaimNimsky schreef:Snap ik niet zo goed. Wellicht heb ik het mis, maar ik meen altijd begrepen te hebben dat er zonder theïsme geen theïsme zou zijn -- met andere woorden: zonder religie is er slechts atheïsme. Of bedoel je wellicht anti-theïsme?
Dat had inderdaad genuanceerder moeten zijn. Zonder religie geen anti-theisme.
Nou, toch zit er wel wat in dat er zonder religie geen atheïsme bestond.
Men doet graag voorkomen alsof religieus zijn de "default position" is, en dat atheïsme eigenlijk iets tegendraads is.
Maar welbeschouwd is het woord "atheïsme" ooit in het leven geroepen door gelovigen in een tijd dat grote religies helemaal nog niet zo vanzelfsprekend waren, als een soort scheldwoord om diegenen te duiden die zich door de opmars van het monotheïsme in een reactieve positie gedwongen zagen.

Dus vanuit dat perspectief zit er wel iets in dat atheïsme zonder religie niet had bestaan.
Hetzelfde geldt natuurlijk voor het meer moderne antitheïsme, dat weer vooral is voortgekomen uit de bijzondere positie die religies vaak nog altijd voor zich opeisen, binnen een tijdperk waarin veel van de religieuze opvattingen toch achterhaald blijken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Hoewel een beetje off-topic het volgende

Atheisme was al bekend voordat monotheisme algemeen werd. De grieken en romeinen meenden vaak dat de Joden atheisten waren omdat er in hun tempel geen god(=afgodsbeeld)te vinden was.
Als religie een ziekte is is atheisme bijna de afwezigheid daarvan. HEt is dat er ook een religie is waaron goden niet van belang zijn. . .

Voor de mensheid als geheel is het wellicht slechts een kinderziekte. . .
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

HJW schreef:
axxyanus schreef: Geef dan eens een citaat.
Graag wat nauwkeuriger. Dit is geen citaat, dit is jouw verwoording van zijn standpunt. Voor zover mijn geheugen betrouwbaar is, is het rationalisme waarvan hier sprake is, niet tegenstrijdig met theïsme.
HJW schreef:
HJW schreef: Met stammengedachten zijn er ook meer conflicten. Wil je dan alle stammen maar het liefst afschaffen.
Laten we dan niet de stammen aanpakken (deel van de identiteit van mensen) maar laten we dan vooroordelen en vooringenomenheid aanpakken. Je lost vooroordelen niet op door de stammen af te schaffen.
je moet niet het symptoom aanpakken, maar de kwaal.
Maar als er geen stammen zijn, dan is dat al een belangrijk onderwerp minder om over bevooroordeeld te zijn. En de stammen niet aanpakken omdat dat een deel van de identiteit van mensen is, is wat mij betreft nu net de slechtste reden om ze niet aan te pakken. Hoe minder een mens zijn identiteit gebaseerd is op een stam hoe beter wat mij betreft. Dus als geen stammen als gevolg heeft dat stam geen deel meer zal uitmaken van iemands identiteit dan is dat wat mij betreft een voordeel.
HJW schreef:
Dat is perceptie.
En dit is een weerlegging met inhoud? Godsdienst heeft in heel wat conflicten een rol gespeeld en doet dat nog steeds. Je ervan af maken dat dat maar perceptie is, lijkt me al te gemakkelijk.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Atheïsme blijft atheïsme. Het ontbreken van een geloof in god(en) en/of geesten.
En laat ik (als atheist) nou prima in staat zijn de meest gruwelijke oorlogen te voeren, alleen NIET uit naam van het atheïsme. Dat slaat gewoon nergens op.
Ik denk dat atheïsme, rationalisme in combinatie met humanisme een goede insteek zijn om een gezonder wereldbeeld te krijgen. Heilige boeken doen er geen goed aan denk ik...
Einstein/Mick
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HJW schreef:Ja, hij is er weer !!
Mag ik jou een aantal vragen stellen, ik heb al een poosje op dit moment gewacht.
Geen probleem
Zionist
Plaats reactie