dikkemick schreef:Goed, we beginnen opnieuw. Religieuze mensen doen goede en slechte dingen. Atheïsten doen goede en slechte dingen. Daar zijn we het denk ik over eens.
Klopt.
Het gaat erom dat religie (topic) wel of geen ziekte is. Een ziekte waren we al uit. Is een te beladen woord.
Klopt. Waren we ook uit. En toen kwamen we uiteindelijk op meneer Dawkins uit waarbij ik stelde dat hij te eenzijdig is in zijn beeldvorming van god vanuit het ot en dat hij bepaalde dingen slecht onderbouwt.
Het gaat mij (en Dawkins dus ook) om de feiten, de werkelijkheid, de claims die gedaan worden. ALS er een claim wordt gedaan (en die wordt gedaan!) dat de aarde 6000 jaar oud is, ben je wat mij betreft (en Dawkins ook) zeer gedesillusioneerd. Gehersenspoeld kun je misschien beter zeggen.
Dat kan inderdaad een gevolg van hersenspoeling zijn. Maar jij en ik zijn het eens over de historische onbetrouwbaarheid van genesis en het zondvloedverhaal.
Je vertrouwd op een heilig boek en hecht daar waarde aan. Goddelijke waarde. En dat laat zich dus lenen om aanslagen te plegen. Hoeft niet, kan wel. Het boek/het woord is immers goddelijk!
Ja, dat zou inderdaad kunnen. Maar het gaat te ver om te stellen dat elke gelovige potentieel gevaarlijk is. Zijn citaat over de kenmerken van god zijn eenzijdig. Alleen gericht op het negatieve.
En dan moeten we dus naar het waarheidsgehalte van deze boeken gaan kijken.
Historisch gezien is het zeer onbetrouwbaar, ook het kerstverhaal, de hemelvaart, de komst van de heilige geest. Allemaal zeer discutabel, zeg maar: ongeloof-waardig.
Daarin verschillen we niet van mening.
Want in naam van deze boeken worden ook kinderen voor het leven verziekt. In mijn (en Dawkins' ) ogen dan!
Er zijn ook kinderen die door het boek tot vredelievende, goedwillende, liefdevolle mensen opgroeien.
Vraag is dus: ligt het aan het boek of aan hoe mensen er mee omgaan ?
Waarbij ik onmiddellijk erken dat het boek zich laat lenen om er fout mee om te gaan. Zeker.
En dat indoctrineren wil ik wel ziek noemen. Natuurlijk doen ouders dat met de beste bedoelingen (angst is een uitstekende motivator)
Ik vind elke indoctrinatie niet kunnen, dus ook de religieuze indoctrinatie niet. Mensen moeten geheel vrij kunnen kiezen.
Het is een fundamentele zwakte in het christendom en de islam dat het in de leer ingebakken zit dat je wel MOET geloven omdat het anders slecht met je afloopt. Daar heb ik een grote afkeer van.
En dus wil ik weten waar moraal vandaan komt. En wie heeft dan de beste papieren? Want daar gaat het mij om. Is moraal opgelegd aan de hand van regeltjes van 1 bepaalde God, of is er een andere verklaring? Ik denk dat laatste.
Ik denk het ook. Geen verschil van mening.
Homohaat. Nog een voorbeeld. Ik wil weten waarom homo's, homo's zijn (want ook ik kan me er niet veel bij voorstellen als hetero). Maar om met de vinger te gaan wijzen naar de heilige boeken. Ik wil weten wat WAAR is. Wat het meest waarschijnlijk is.
Ik ook. Mogelijke verklaring is dat homo's zich slecht voortplanten en dus niet in staat zijn om een groot gebod te volgen: vermenigvuldigt u.
We zijn het best over veel dingen eens. Ik zoek, naar mijn eigen bescheiden mening, gewoon meer de nuance.
Zie het voorbeeld over de voetbalsupporters.
Ik wil ervoor waken om door te schieten en wil me richten op datgene waar het volgens mij echt fout gaat.