Precies, respect kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen.Achnaton schreef:Als ik merk dat iemand perse van mij respect verwacht is de kans dat te krijgen al verloren.
respect als beschavingsoffensief
Moderator: Moderators
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Vroeger als kind je mond houden? Gebeurt nu nog. Als mensen zelf niet genoeg kennis van een onderwerp hebben, willen ze liefst zo weinig mogelijk tegenspraak. Als ouder, kon je in Nederland vroeger gewoon autoritair zeggen tegen je kind hou je mond.
Dat gebeurt nog steeds. Bepaalde culturen hebben dat nog steeds. Overigens zijn er in Nederland ook Nederlanders die op hun werk een cultuurtje hebben waarbij ze mensen met bijvoorbeeld teveel kennis trachten monddood te maken. Het kan ook zijn dat het gewoon een vervelende collega betreft die gewoon altijd zit te zeiken en geen positieve of opbouwende argumenten heeft. Daar wordt ook makkelijk tegen gezegd bek houden.
Volgens mij, maar ik kan me vergissen, gebruikt men het ook wel eens uit frustratie, als men zelf niet genoeg of geen juiste argumenten kan vinden om het eigen standpunt te onderbouwen. Of als de tegenpartij bewust of onbewust zich blijft gedragen alsof hij / zij het niet begrepen heeft.
Dat gebeurt nog steeds. Bepaalde culturen hebben dat nog steeds. Overigens zijn er in Nederland ook Nederlanders die op hun werk een cultuurtje hebben waarbij ze mensen met bijvoorbeeld teveel kennis trachten monddood te maken. Het kan ook zijn dat het gewoon een vervelende collega betreft die gewoon altijd zit te zeiken en geen positieve of opbouwende argumenten heeft. Daar wordt ook makkelijk tegen gezegd bek houden.
Volgens mij, maar ik kan me vergissen, gebruikt men het ook wel eens uit frustratie, als men zelf niet genoeg of geen juiste argumenten kan vinden om het eigen standpunt te onderbouwen. Of als de tegenpartij bewust of onbewust zich blijft gedragen alsof hij / zij het niet begrepen heeft.
Laatst gewijzigd door HarrieMe op 06 okt 2006 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
(Walter Lipmann)
Gelijk
Dag Kitty,
En... ik heet Fons, ben wel arts maar mijn connecties met het ziekenfonds hoeven in m'n naam niet tot die 'd' te leiden. Geeft overigens nets hoor!
Ggroetjes.
Fons.
M'n stereotiepe reactie op zo'n mededeling slik ik maar in. Vind 'm schtiftelijk wat te riskant.Je schreef:Daar heb je zeker gelijk in Fonds,
En... ik heet Fons, ben wel arts maar mijn connecties met het ziekenfonds hoeven in m'n naam niet tot die 'd' te leiden. Geeft overigens nets hoor!
Ggroetjes.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
- Marcus Scaurus
- Forum fan
Respect voor ouderen is iets wat steeds meer begint te ontbreken in onze maatschappij. Ik reis dagelijks met de trein en bus, en hoevaak erger ik mij er niet aan dat jonge mensen niet opstaan voor oudere mensen van boven de zestig? Ouderen helpen door hen voor te laten gaan op de trap, door hen te helpen met het dragen van boodschappen, door hun levenservaring te respecteren, is een van de weinige dingen die ik terug kan doen voor het zware werk wat ze geleverd hebben. Want laten we wel wezen, de mensen die nu zitten te verpauperen in verpleeghuizen hebben wel hun ruggen krom gewerkt voor onze welvaart. Als dank daarvoor stoppen we ze met hun achten in een hete, benauwde kamer. Zeer triest als je dan die discussies hoort over twee misdadigers in één cel.Kitty schreef: Vroeger moest een jonger mens, en dan bedoel ik niet per se een kind, hoe dan ook respect hebben voor een ouder iemand. Dit vind ik dus gewoon onzin. Beleefdheidsregels gelden voor ieder mens, jong maar ook oud. Je hebt ook behoorlijk onbehouwen ouderen namelijk. Dat is niet per se voorbehouden aan de jeugd.
Tuurlijk, respect voor ouderen heeft een grens. Als een oude man begint te kankeren op de politici (die tachtig uur per week werken voor een relatief laag loon, en wel in het landsbelang) of voor gaat dringen in de supermarkt, houd het respect deels op.
Openheid en het schaamteloos van je mening is een groot goed, maar het is irritant als de hele bevolking oeverloos gaat kankeren en kritiek gaat geven. Vroeger had je Ome Jan die op verjaardagen kankerde op Den Uyl, tegenwoordig kankert iedereen erop los als de naam Balkenende langs komt. Deze integere, hardwerkende man moet 'opgehangen worden', is een vuile uitbuiter en een Harry Potter. Waar blijft het respect, vooral voor een man die zich kapot werkt en nog een gezin heeft? Het is mooi als er eerlijkheid en openheid bestaat als mensen hun mening geven, maar feit is dat de meeste mensen geen goed gefundeerde mening kunnen geven over zaken als politiek. Dan houden ze niet wijselijk hun mond, maar gaan ze schreeuwen, en wie het hardst schreeuwd word gehoord.Kitty schreef: En ik heb er persoonlijk ook geen enkele moeite mee dat mensen zeggen wat ze vinden. Ik heb liever dat men mij rechtstreeks aanspreekt en kritiek geeft, als dit terecht is, dan dat woorden hiertoe eerst door een grote pot stroop gehaald moeten worden. Hierdoor voorkom je huichelachtig gedrag. Openheid kan nu eenmaal niet bestaan zonder eerlijkheid. En eerlijkheid impliceert dat je wel eens iets te horen krijgt dat minder leuk is. Maar ik krijg het nog altijd liever te horen dan huichelachtige vriendelijkheid terwijl je achter je rug wordt afgebroken. En zelf ben je dan ook weer vrij om je te verdedigen of om over eventuele kritiek na te denken en te zien als zelfreflectie waar je van kan leren.
All men by nature desire knowledge - Aristoteles
jullie maken er een woordspelletje vanKitty schreef:Precies, respect kun je niet afdwingen, dat moet je verdienen.Achnaton schreef:Als ik merk dat iemand perse van mij respect verwacht is de kans dat te krijgen al verloren.
dat woordje afdwingen is gangbaar taalgebruik
als je even goed nadenkt dan kun je begrijpen dat respect eenvoudig niet kan worden afgedwongen
natuurlijk niet!!!
respect ontstaat spontaan
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
-
relict
Respect baseerd op de zelfkennis ,zelf niet meer of beter te zijn dan de tegenover..Ongeacht zijn of haar levensfilosofie....Ideaal is een vorm waarin beide tegenoverstaanden dezelfde definitie van dit respect kennen.
Dat is mijn eigen definitie,heb verder ook geen idee....
Dat is mijn eigen definitie,heb verder ook geen idee....
Laatst gewijzigd door relict op 07 okt 2006 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Dag Marcus Scaurus,
ik kan niets aan je betoog toevoegen, ben het helemaal met je eens.
En dan begrijp ik volkomen de mensen die uit een andere cultuur komen, waar oudere mensen nog aanzien genieten en door de gemeenschap met zorgen omringd.
Nu is dat aan het veranderen, maar er was een tijd waarin burgers uit andere culturen (vooral moslims) het schandalig vonden hoe hier met oude mensen wordt gesold.
En met betrekking tot wat je zegt over de politici ben ik het groetndeels ook met je eens. Natuurlijk zijn er die vooral geilen op de media-aandacht, en licht met andermans pluimen gaan lopen, maar het merendeel van die mensen werken hard voor het belang van de gemeenschap. Dat zij dat doen vanuit een eigen visie, die niet noodzakelijk de mijne is, rechtvaardigt niet de ongenuanceerde kritiek en de commentaar op irrelevante bijkomstigheden.
Maar blijkbaar moet momenteel nagenoeg alles mediageniek zijn, en belachelijk gemaakt kunnen worden in naam van de vrije meningsuiting.
In een dergelijke maatschappij is respect een hol begrip. En als je dit signaleert word je meteen als 'rechts' en hopeloos conservatief bestempeld. Dat fundamentalistische stromingen daar handig misbruik van maken verwondert mij helemaal niet.
In plaats van daar moord en brand over te schreeuwen, zou men ook weleens in eigen boezem kunnen kijken. Maar dat druist dan weer in tegen de neoliberale marktprincipes, want integriteit en hard werken verkopen niet.
Groeten,
drosofila
ik kan niets aan je betoog toevoegen, ben het helemaal met je eens.
En dan begrijp ik volkomen de mensen die uit een andere cultuur komen, waar oudere mensen nog aanzien genieten en door de gemeenschap met zorgen omringd.
Nu is dat aan het veranderen, maar er was een tijd waarin burgers uit andere culturen (vooral moslims) het schandalig vonden hoe hier met oude mensen wordt gesold.
En met betrekking tot wat je zegt over de politici ben ik het groetndeels ook met je eens. Natuurlijk zijn er die vooral geilen op de media-aandacht, en licht met andermans pluimen gaan lopen, maar het merendeel van die mensen werken hard voor het belang van de gemeenschap. Dat zij dat doen vanuit een eigen visie, die niet noodzakelijk de mijne is, rechtvaardigt niet de ongenuanceerde kritiek en de commentaar op irrelevante bijkomstigheden.
Maar blijkbaar moet momenteel nagenoeg alles mediageniek zijn, en belachelijk gemaakt kunnen worden in naam van de vrije meningsuiting.
In een dergelijke maatschappij is respect een hol begrip. En als je dit signaleert word je meteen als 'rechts' en hopeloos conservatief bestempeld. Dat fundamentalistische stromingen daar handig misbruik van maken verwondert mij helemaal niet.
In plaats van daar moord en brand over te schreeuwen, zou men ook weleens in eigen boezem kunnen kijken. Maar dat druist dan weer in tegen de neoliberale marktprincipes, want integriteit en hard werken verkopen niet.
Groeten,
drosofila
De noodzaak om veel uit te leggen en te rechtvaardigen roept de gedachte op dat er iets mis is met de zaak zelf. (B. Tuchman)
Ik denk dat het nog wel meevalt dat opstaan voor ouderen. En nu wordt er net gedaan of vroeger iedereen opstond voor een oudere. Een oudere van 64 die de hele dag in de stad heeft lopen winkelen en daar moe van geworden is, moet iemand die de hele dag heeft gewerkt daarvoor opstaan? Ik sta op en mijn kinderen ook voor iemand die slecht ter been is en dus niet goed kan staan of diegene nu oud is of jong. En volgens mij is dat altijd zo geweest.
Ik zie niet zoveel teloorgang van beleefdheid alleen is het een ander soort beleefdheid dan opgelegd door oubollige etiquetten. Wel zie ik veel meer openheid en lef om je mening te verkondigen. En dan bedoel ik niet het oeverloze gezeik op van alles en nog wat.
Het 'spreken is zilver en zwijgen is goud' principe geldt niet meer. Tegenwoordig is het belangrijk om op te komen voor je belangen. En je ook teweer te stellen tegen belangen van anderen als die het algemeen belang schaden. En dit heeft niets met teloorgang van respect te maken. Maar alles met de mogelijkheid je ideaal te verdedigen en te beschermen als dit nodig is.
En er is in mijn opinie geen een mens die zondermeer mijn respect verdient zonder aangegeven te hebben dit te verdienen.
Vroeger keek men op naar de huisarts, nu is het een man met een medisch beroep, niets meer en niets minder. Zo ook met de notabelen van vroeger, die bestaan niet meer, gelukkig maar. Waarom zou ik moeten opkijken naar wie dan ook.
Zelfs de koningin is voor mij een gewone vrouw waarvan de wieg toevallig op een bepaalde plek stond. Respect heeft ze van mij niet, en of ze dat ooit krijgt dat valt te betwijfelen. Respect? Omdat je door geboren te worden op een bepaalde plaats toevallig koningin wordt? Onzin. Ik vind het hele koningshuis een belachelijke en achterhaalde vertoning. Ben ik dan respectloos? Ja dat ben ik dan. En wat dan nog? Ik kies zelf mensen waar ik mijn respect voor heb.
Ik zou ook niet willen dat mensen zonder meer respect voor me zouden hebben, wat nergens op gebaseerd is. Wat heb je daaraan? Geaccepteerd worden voor wie je bent is al meer dan genoeg. En verder moet je het gewoon waar maken. En dat geldt voor iedereen.
Ik zie niet zoveel teloorgang van beleefdheid alleen is het een ander soort beleefdheid dan opgelegd door oubollige etiquetten. Wel zie ik veel meer openheid en lef om je mening te verkondigen. En dan bedoel ik niet het oeverloze gezeik op van alles en nog wat.
Het 'spreken is zilver en zwijgen is goud' principe geldt niet meer. Tegenwoordig is het belangrijk om op te komen voor je belangen. En je ook teweer te stellen tegen belangen van anderen als die het algemeen belang schaden. En dit heeft niets met teloorgang van respect te maken. Maar alles met de mogelijkheid je ideaal te verdedigen en te beschermen als dit nodig is.
En er is in mijn opinie geen een mens die zondermeer mijn respect verdient zonder aangegeven te hebben dit te verdienen.
Vroeger keek men op naar de huisarts, nu is het een man met een medisch beroep, niets meer en niets minder. Zo ook met de notabelen van vroeger, die bestaan niet meer, gelukkig maar. Waarom zou ik moeten opkijken naar wie dan ook.
Zelfs de koningin is voor mij een gewone vrouw waarvan de wieg toevallig op een bepaalde plek stond. Respect heeft ze van mij niet, en of ze dat ooit krijgt dat valt te betwijfelen. Respect? Omdat je door geboren te worden op een bepaalde plaats toevallig koningin wordt? Onzin. Ik vind het hele koningshuis een belachelijke en achterhaalde vertoning. Ben ik dan respectloos? Ja dat ben ik dan. En wat dan nog? Ik kies zelf mensen waar ik mijn respect voor heb.
Ik zou ook niet willen dat mensen zonder meer respect voor me zouden hebben, wat nergens op gebaseerd is. Wat heb je daaraan? Geaccepteerd worden voor wie je bent is al meer dan genoeg. En verder moet je het gewoon waar maken. En dat geldt voor iedereen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
oja, vroeger had je vanzelfsprelkend respect voor een arts alleen maar omdat die een witte jas aan had
enz. enz.
respect en respect zijn dan twee dingen
het ene bijgebracht middels opvoeding en het andere dat spontaan kan ontstaan
het respect voor ouderen bij moslims was dan wellicht een soort aangeleerd respect
dat is dus niet het echte respect
maar in nog vroegere tijden was dat respect voor ouderen heel natuurlijk en niet aangeleerd
die tijd lijkt voorbij, althans in onze samenleving hier in het westen, want in sommige primitieve culturen leeft het nog voort
enz. enz.
respect en respect zijn dan twee dingen
het ene bijgebracht middels opvoeding en het andere dat spontaan kan ontstaan
het respect voor ouderen bij moslims was dan wellicht een soort aangeleerd respect
dat is dus niet het echte respect
maar in nog vroegere tijden was dat respect voor ouderen heel natuurlijk en niet aangeleerd
die tijd lijkt voorbij, althans in onze samenleving hier in het westen, want in sommige primitieve culturen leeft het nog voort
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Respect en zorg moet ook niet worden verwisseld.
Er is veel zorg voor ouderen, in die zin dat iedereen het erover eens is dat de manier zoals het nu met ouderen in verpleeghuizen toegaat, geen goede zaak is. Er zijn wel degelijke partijen die dit onderkennen en willen verbeteren. Ik hoor nergens geluiden onder mensen die het eens zijn met de slechte omstandigheden waarin ouderen in de verzorging moeten leven. Dus het is ook onzinnig om te veronderstellen dat die zorg voor ouderen niet meer onder de bevolking leeft. Het probleem onstaat door personeelstekort en gebrek aan middelen. Dit kun je niet de maatschappij aanrekenen maar de politiek die het zover heeft laten komen.
Er is veel zorg voor ouderen, in die zin dat iedereen het erover eens is dat de manier zoals het nu met ouderen in verpleeghuizen toegaat, geen goede zaak is. Er zijn wel degelijke partijen die dit onderkennen en willen verbeteren. Ik hoor nergens geluiden onder mensen die het eens zijn met de slechte omstandigheden waarin ouderen in de verzorging moeten leven. Dus het is ook onzinnig om te veronderstellen dat die zorg voor ouderen niet meer onder de bevolking leeft. Het probleem onstaat door personeelstekort en gebrek aan middelen. Dit kun je niet de maatschappij aanrekenen maar de politiek die het zover heeft laten komen.
nee, niet verwisselen, maar je gaat toch iemand verzorgen voor wie je geen enkel respect hebt?Kitty schreef:Respect en zorg moet ook niet worden verwisseld.
ja, en hier verder over nadenkende: misschien worden respect en liefde ook wel met elkaar verward
je kunt als kind geen enkel respect voor je ouders opbrengen, maar ze hebben je dan toch maar op de wereld gezet en alleen al daarom is het betamelijk om ze te eren
er is een spreekwoord: geld is de wortel van alle kwaad
maar ja, als we daarover gaan beginnen ...
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Respect of totaal niets om iemand geven of onverschillligheid zijn twee zeer verschillende zaken. En dus geen tegenovers van elkaar.
Laat ik mijn gevoel bij respect dan eens uitleggen. Respect is voor mij een soort bewondering. Ik bewonder iemand ergens om. Iemand heeft mijn respect verworven door bijvoorbeeld uit te stijgen boven de middenmoot op een bijzondere manier. Of met gevaar voor eigen leven iemand gered. Of door middel van zijn prachtige en to the point zijnde retoriek mijn bewondering gekregen. Als ik niet dat soort respect voor iemand voel, wil nog niet zeggen dat ik iemand niet aardig kan vinden, of liefdevol. Of dat ik niet voor diegene die bijvoorbeeld hulpbehoevend is zou willen zorgen. Respect krijgt iemand van mij dus door zijn daden, en opstelling en niet door bijvoorbeeld hulpbehoevend te zijn. Misschien heb ik gewoon een andere invulling van het woord respect dan jij hebt of een ander heeft.
Acceptatie is iets anders dan respect. Ik denk dat deze twee woorden dus vaak met elkaar worden gelijkgesteld. En liefde heeft al helemaal niets met respect te maken.
Laat ik mijn gevoel bij respect dan eens uitleggen. Respect is voor mij een soort bewondering. Ik bewonder iemand ergens om. Iemand heeft mijn respect verworven door bijvoorbeeld uit te stijgen boven de middenmoot op een bijzondere manier. Of met gevaar voor eigen leven iemand gered. Of door middel van zijn prachtige en to the point zijnde retoriek mijn bewondering gekregen. Als ik niet dat soort respect voor iemand voel, wil nog niet zeggen dat ik iemand niet aardig kan vinden, of liefdevol. Of dat ik niet voor diegene die bijvoorbeeld hulpbehoevend is zou willen zorgen. Respect krijgt iemand van mij dus door zijn daden, en opstelling en niet door bijvoorbeeld hulpbehoevend te zijn. Misschien heb ik gewoon een andere invulling van het woord respect dan jij hebt of een ander heeft.
Acceptatie is iets anders dan respect. Ik denk dat deze twee woorden dus vaak met elkaar worden gelijkgesteld. En liefde heeft al helemaal niets met respect te maken.
beste kitty,
ik geloof dat ik je nu begrijp
je bedoelt met respect wanneer je iets gewaarwordt in iemand van wat die persoon in wezen zelf is
dus wanneer iemand iets laat zien waarin hij of zij authentiek is
ik laat dit nu even op mij inwerken en zoals ik het voel is wat jij met respect bedoelt hetzelfde als liefde
respect zoals jij dat voelt is voor mij hetzelfde als liefde
en dat is dan weer iets anders dan iemand aardig vinden of sexueel aantrekkelijk
liefde is innerlijk
groet,
mustafa
ik geloof dat ik je nu begrijp
je bedoelt met respect wanneer je iets gewaarwordt in iemand van wat die persoon in wezen zelf is
dus wanneer iemand iets laat zien waarin hij of zij authentiek is
ik laat dit nu even op mij inwerken en zoals ik het voel is wat jij met respect bedoelt hetzelfde als liefde
respect zoals jij dat voelt is voor mij hetzelfde als liefde
en dat is dan weer iets anders dan iemand aardig vinden of sexueel aantrekkelijk
liefde is innerlijk
groet,
mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt