Religie is overkoepelend en stapje verder dan Kosmologie?

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Vit
Banned

Re: Religie is overkoepelend en stapje verder dan Kosmologie

Bericht door Vit »

Gerard R. schreef: Waar komen die natuurwetten vandaan? Wat is hier ...?? de mores? De matrix? De chaos...?
Wat als het allemaal weg zou zijn. Zou die oerkracht dan nog heersen? Ik denk van wel.
De grondwet zwaartekracht, is er volgens mij altijd geweest zonder begin of eind, niet alleen in ons universum maar ook in miljarden andere in een grenzeloze ruimte, door niemand ontworpen.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Vitiligo schreef:
dikkemick schreef: Wat je je wel kunt afvragen: Waarom zijn er religies?
En die vraag is dan wel weer te beantwoorden.
Om het volk labiel te houden, religie is dé volksverlakkerij aller tijden.
Misschien iets te kort door de bocht. Religie is een veelomvattend begrip. De beste uitleg (welke ik ken) is van Herman Philipse zijn hoorcollege.
https://www.home-academy.nl/products/go ... filosofie/" onclick="window.open(this.href);return false;
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De oerkracht (@Gerard R)
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is het niet zo dat daar waar jouw kennis ophoud en de wetenschap geen antwoord heeft, dat er iets voor ingevuld moet worden? Sommigen noemen dat god, anderen oerkracht?
Wat is er mis met MEST (Materie-Energie en Space-Time).
Misschien komt er ooit een overkoepelende theorie welke laat zien dat het logisch is dat er materie-energie en ruimte-tijd is. Dat het een logisch gevolg is van....Tja. Dat is dus nog onbekend,.
Maar er wordt volop gespeculeerd. Ik denk dat het dan verstandig is buitenaardse hogere bovennatuurlijke machten/begrippen erbuiten te laten.
En misschien zullen we het nooit echt weten...
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Vitiligo schreef:
dikkemick schreef: Wat je je wel kunt afvragen: Waarom zijn er religies?
En die vraag is dan wel weer te beantwoorden.
Om het volk labiel te houden, religie is dé volksverlakkerij aller tijden.
Religie niet, wél wat mensen ermee doen.
Maar goed, ik herhaal me.
Dun laagje... mededogen, vrede, vriendschap, respect, geluk, veiligheid, onderling begrip, waardigheid, zingeving, (natuur-)zorg, milieu, atmosfeer, en de aardkorst...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

De oerkracht (@Gerard R)
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is het niet zo dat daar waar jouw kennis ophoud en de wetenschap geen antwoord heeft, dat er iets voor ingevuld moet worden? Sommigen noemen dat god, anderen oerkracht?
Ik heb je vaak geschreven, dat je het van mij mag noemen zoals je wilt.
Maar dat is dan wel een poging het voor mensen 'behapbaar' te krijgen.
Wat is er mis met MEST (Materie-Energie en Space-Time).
Misschien komt er ooit een overkoepelende theorie welke laat zien dat het logisch is dat er materie-energie en ruimte-tijd is.
Vast en zeker. Maar wat noem je die logica dan?
Dat het een logisch gevolg is van....Tja. Dat is dus nog onbekend,.
Maar er wordt volop gespeculeerd. Ik denk dat het dan verstandig is buitenaardse hogere bovennatuurlijke machten/begrippen erbuiten te laten.
Er zijn allerlei niveaus. Ook die waar wij het niet meer volgen. Misschien in de toekomst.
Maar dat garandeert niets, want misschien kan het altijd hoger.
Gisteren nog een 7-dimensionaal gesprekje met iemand gehad....

Grapje.
En misschien zullen we het nooit echt weten...
Ik denk, dat de mens nooit alles precies zal weten.. Maar zeker weten.. nee.
Dun laagje... mededogen, vrede, vriendschap, respect, geluk, veiligheid, onderling begrip, waardigheid, zingeving, (natuur-)zorg, milieu, atmosfeer, en de aardkorst...
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Vitiligo:
De grondwet zwaartekracht, is er volgens mij altijd geweest zonder begin of eind, niet alleen in ons universum maar ook in miljarden andere in een grenzeloze ruimte, door niemand ontworpen.
Wie weet? Wat is het? En nou niet komen met buigingen in tijd/ruimte enzo, want dat vraag ik hetzelfde.

Welke andere universums overigens?
En dat het ontworpen zou zijn? Dat is dan door een bezielde entiteit.
Daar geloof ik persoonlijk niets van en dát zie je me derhalve ook niet schrijven.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Gerard R. schreef:Vitiligo:
Wie weet? Wat is het? En nou niet komen met buigingen in tijd/ruimte enzo, want dat vraag ik hetzelfde.

Welke andere universums overigens?
En dat het ontworpen zou zijn? Dat is dan door een bezielde entiteit.
Daar geloof ik persoonlijk niets van en dát zie je me derhalve ook niet schrijven.
Ik denk dat ons universum niet het enige is maar een van vele, zoals er ook vele sterrenstelsels zijn, dat is ook al getheoretiseerd doordat er een richting op, in ons universum een lege ruimte is.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ook ik heb dat idee, maar voorlopig is dat speculatie.

Er zijn overigens ook theorieën, die stellen, dat 'leeg' helemaal niet 'leeg' hoeft te zijn.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Gerard R. schreef:Ook ik heb dat idee, maar voorlopig is dat speculatie.

Er zijn overigens ook theorieën, die stellen, dat 'leeg' helemaal niet 'leeg' hoeft te zijn.
Ik was al even aan het zoeken naar het desbetreffende artikel maar niet gevonden dus, komt nog wel want het stond ergens op http://www.apod.nl" onclick="window.open(this.href);return false; als ik me niet vergis, het ging om een lege ruimte in ons universum wat door een nabij gelegen universum door zwaartekracht ontstaan zou kunnen zijn.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Deze heeft wel wat:
http://scienceblogs.com/startswithabang ... -combined/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder:
Leeg of niet en alles dat ermee te maken heeft:

En steeds diezelfde vragen in een exotische omgeving...
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Gerard R. schreef:Deze heeft wel wat:
http://scienceblogs.com/startswithabang ... -combined/" onclick="window.open(this.href);return false;

Verder:
Leeg of niet en alles dat ermee te maken heeft:

En steeds diezelfde vragen in een exotische omgeving...
Interessant, ondertussen heb ik nog verder gezocht maar het kan ook zijn dat het artikel in de "Zenit" stond, dat is een populair-wetenschappelijk maandblad over sterrenkunde, weerkunde, ruimteonderzoek en aanverwante wetenschappen, en dat wordt even bladeren.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

O.k. :wink:

Ook facinerend, een pagina met meer artikelen over b.v. de Big Bang:

Maar nog steeds die vragen over hoe dat zit tav. religie temidden van dit soort processen.
Zelfs als alles is uitgevonden en duidelijk is geworden, dan nóg zijn daar die vragen mbt. die grootheid waar alles uit ontsproten zou kunnen zijn. Zelfde voor het minieme, de rariteiten in
de quantummechanica enzovoort.

En daar bedenken mensen dan begrippen voor, zodat het aan de massa's uit te leggen valt.
Dat ze daarbij in mijn of jouw ogen te ver gaan qua concretisering, akkoord, uiteraard, natuurlijk.
Als 'wij' wat hebben schieten we vaak door. Ze ('we') zijn daarmee dan ook kwetsbaar omdat je zo
net even naast de waarheid bent in mijn opinie. Maar dat is goed voor de correctie.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Gerard R. schreef:O.k. :wink:

Ook facinerend, een pagina met meer artikelen over b.v. de Big Bang:

Maar nog steeds die vragen over hoe dat zit tav. religie temidden van dit soort processen.
Zelfs als alles is uitgevonden en duidelijk is geworden, dan nóg zijn daar die vragen mbt. die grootheid waar alles uit ontsproten zou kunnen zijn. Zelfde voor het minieme, de rariteiten in
de quantummechanica enzovoort.

En daar bedenken mensen dan begrippen voor, zodat het aan de massa's uit te leggen valt.
Dat ze daarbij in mijn of jouw ogen te ver gaan qua concretisering, akkoord, uiteraard, natuurlijk.
Als 'wij' wat hebben schieten we vaak door. Ze ('we') zijn daarmee dan ook kwetsbaar omdat je zo
net even naast de waarheid bent in mijn opinie. Maar dat is goed voor de correctie.
Jaren geleden had ik het met een dominee over kosmologie, volgens hem kon het niet zo zijn dat er geen goddelijke hand achter alles stak, dat naar mijn mening het leven geen begin en geen eind had zonder blauwdruk ging hem dus te ver.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Het zijn mij op die manier weer teveel voorgangers-, kerk-, heilige schrift en institutie-kreten.
Maar dat er iets onvoorstelbaars is, dat snappen we allemaal.
Vit
Banned

Bericht door Vit »

Gerard R. schreef:Het zijn mij op die manier weer teveel voorgangers-, kerk-, heilige schrift en institutie-kreten.
Maar dat er iets onvoorstelbaars is, dat snappen we allemaal.
Waar geen aanspreekbare god zoals in religie wordt gesteld achter steekt, mettertijd (als er dan nog religie bestaat) is een gebed dat onze ster zal blijven zoals hij is zinloos.
Plaats reactie