Dus je legt de wetten van je god naast je neer?Joris schreef:Moreel verplicht om het goede te doen, ben je altijd.
Je bent een slechte christen.
Moderator: Moderators
Dus je legt de wetten van je god naast je neer?Joris schreef:Moreel verplicht om het goede te doen, ben je altijd.
Ik praat Weinreb niet na maar zeg het gewoon zoals het is. Gezien jouw eerdere reactie n.a.v. Weinreb betwijfel ik ten zeerste (nee, weet ik eigenlijk wel zeker van niet)dat je zijn boodschap hebt begrepen. Bijbelwetenschap heeft helemaal niets ontkracht. De bijbelwetenschappers helpen ons alleen maar om dingen in de bijbel beter te begrijpen en in hun juiste verband te zien. Er zijn ook wetenschappers die tot doel hebben om de Bijbel te ontkrachten. Waarschijnlijk doel je daarop.Rereformed schreef: Willempie, je praat hier weer de woorden van Weinreb na. Maar begrijpt of het verband niet waarin ze worden gezegd of je verbergt bewust dat je hier weer bezig bent met je hobby van het tellen van lettertjes, alsof dat een streep zou zetten door de verhalen die ons voorgeschoteld worden in de bijbel.
De bijbelwetenschap die vele zaken heeft ontkracht heeft zich ten alle tijden gebaseerd op de grondtekst.
Zoals?willempie schreef:Er zijn ook wetenschappers die tot doel hebben om de Bijbel te ontkrachten.
Dat is nu precies waar de personen willempie en joris op uit zijn.HJW schreef:Jammer dat de discussie van beide kanten volledig is ontspoord.
Ik trek me even terug hieruit.
Stuk voor stuk communisten onder wie je als atheist ook je leven niet zeker was zodra je kritiek had op het communisme. Want het communisme was hun ideologie. Niet het atheisme.Willempie schreef:Je noemde ze zelf al op. Pol Pot, Mao Zedong, Stalin, de grote, onovertreffelijke Kim enzovoorts.[quote="dikkemick"
Onderbouw! Welke uitingen van atheïsme zijn demonisch/kwaadaardig?
Een infantiel geloof leidt tot infantiel gedrag.Erik schreef:Dat is nu precies waar de personen willempie en joris op uit zijn.HJW schreef:Jammer dat de discussie van beide kanten volledig is ontspoord.
Ik trek me even terug hieruit.
Een topic volspammen met onzin en taktisch om de moeilijke vragen heendraaien.
Dan gaan de lastige klanten zoals HJW vanzelf weg.
Maar dat is kennelijk de nieuwste sport.
Zorg dan dat het inhoudelijk blijftErik schreef: Een topic volspammen met onzin en taktisch om de moeilijke vragen heendraaien.
Ik vind Willempie en Joris bepaald niet infantiel.Samante schreef:Een infantiel geloof leidt tot infantiel gedrag.
Dat weet willempie ook wel, maar dat was dan ook niet waarom hij ze gebruikte als "onderbouwing".iznogoodh schreef:Stuk voor stuk communisten onder wie je als atheist ook je leven niet zeker was zodra je kritiek had op het communisme. Want het communisme was hun ideologie. Niet het atheisme.Willempie schreef:Je noemde ze zelf al op. Pol Pot, Mao Zedong, Stalin, de grote, onovertreffelijke Kim enzovoorts.[quote="dikkemick"
Onderbouw! Welke uitingen van atheïsme zijn demonisch/kwaadaardig?
Ik heb het kruis niet aangenomen en ik wil ook niet zondigen, ra ra hoe kan dat?Joris schreef: Het mooie is dat als je het kruis hebt aangenomen, je automatisch rekening wilt houden met God en Zijn wil wilt doen. Je wilt absoluut niet meer zondigen
Ik geloof niet in het nut van een offer van Christus, Hij zal mij dus ook niet vergeven hebben maar ik merk daar niets van en ga er ook niet onder gebukt, ra ra hoe kan dat?De Heilige Geest drijft je daar ook naar toe. Dus er vind ook geen misbruik plaats van het feit dat je 'mogelijk heel formeel gezien' kan noemen dat je geen verantwoordelijkheid meer hebt, omdat Christus je eenmaal heeft vergeven.
Aangezien christenen geen betere mensen zijn dan anderen blijft het bij goede bedoelingen, dus wat bazel je nu?Dat is een erg plastische kijk op de zaak. Iedere christen wilt niet meer zondigen, en voelt zich daar ook moreel gezien toe verplicht om dat niet te doen
Slaap jij na zo'n goddelijke vergeving makkelijker?Het zijn de fouten die op je weg gebeuren, terwijl je van goede wil bent, die je worden vergeven. Tevens worden die je ook vergeven als je er berouw voor hebt. Ook dit gaat hand in hand.
Doe jij zoveel verkeerd dat je constant met berouw moet lopen?Eenmaal christen, dan krijg je steeds meer hart om Gods wil te doen. Berouw over verkeerd gedrag neemt ook steeds meer toe.
Kortom, eigenlijk ben je niet anders dan een ongelovige.Kortom, verantwoordelijkheid is er altijd. Moreel verplicht om het goede te doen, ben je altijd.
Dat kan alleen maar door wederzijdse wil tot een zuivere discussie op onderbouwde argumenten en antwoorden op vragen die gesteld worden.HJW schreef:Zorg dan dat het inhoudelijk blijft
Brr, klinkt nogal sado-masochistisch. Maar ieder het zijne.Willempie schreef:Als het anders was gegaan dan was het anders gegaan. Ik ben, op grond van de Bijbel en de kerkgeschiedenis zeer huiverig voor politiek christendom. Dat heeft inderdaad ontzettend veel schade aangericht en het is volkomen terecht dat mensen dat met hart en ziel afwijzen. Jezus bedreef geen politiek en zijn directe volgelingen ook niet. Dat is pas veranderd onder keizer Constantijn. Het is m.i. beter dat christenen vervolgd worden dan dat het christendom staatsgodsdienst en/of een modeverschijnsel wordt. Laat ons maar verdrukt blijven totdat onze Koning komt.Henry II schreef: En zoals ik al hiervoor postte: Als die mensen die bijbelteksten niet hadden msibruikt, dan was jij nu geen christen geweest. Heb je wel nagedacht over de historische consequenties? Geen machtsbasis onder het christendom betekent geen christendom. Kijk maar wat er gebeurd is met de katharen.
Man, je weet niet wat je wenst.Willempie schreef: Laat ons maar verdrukt blijven totdat onze Koning komt.