HJW schreef:Erik schreef:
Welk christelijk dogma leidt tot geweld ?
Kom op nou HJW, de teksten van deze beide godsdiensten staan bol van oproepen tot geweld of die als zodanig opgevat kunnen worden.
Al is het alleen maar door het voorbeeld wat hun god geeft.
De leerstellingen prediken exclusiviteit en superioriteit voor de aanhangers en verdoemenis in vele vormen voor hen die de leerstellingen niet belijden.
Dat dit leid en heeft geleden tot geweld is tot de dag van vandaag zichtbaar, zowel in christendom als islam.
Dogma:
een leerstelling die als onbetwistbaar wordt beschouwd.
1. drie-eenheid
2. tweenaturenleer
3. God is de schepper
4. verrijzenis van Jezus
verder katholiek:
1854 Maria onbevlekte ontvangen
1870 pauselijke onfeilbaarheid
1950 Maria ten hemel opneming
Deze geloofsovertuigingen leiden niet tot geweld, want dan zouden we overal waar christenen zijn geweld moeten zien.
Dat er in de bijbel en koran vreselijke dingen staan en dat volgens de schrijvers zelfs God oproept tot geweld zal ik zeker niet ontkennen.
Maar dat is niet het gevolg van dogma's (officieel kent het jodendom volgens mij geen dogma's, hooguit "de Heer is één").
Dat overtuigingen tot geweld kunnen leiden is ook evident, maar dat is geen religieus exclusief probleem.
Dus dogma's an sich roepen niet op tot geweld. Nergens in de joodse leer wordt opgeroepen tot geweld tegen andersdenkenden.
Veel christenen prediken exclusiviteit en verdoemenis voor anderen......zonder dat daar enige vorm van geweld uit voortvloeit.
Ik heb gisteren een boek gekocht: In naam van God door Karen Armstrong.
Daarin beweert zij dat religieus geweld in veel gevallen geen religieus geweld is, maar dat er andere oorzaken aan ten grondslag liggen. Ik denk dat ze wel eens gelijk kon hebben en ben benieuwd naar de inhoud.
Eén voorbeeld is mij al wel bekend:
het conflict in Noord-Ierland. Dit wordt ten onrechte gekenschetst als een religieus probleem. Het is namelijk een koloniaal probleem.
Ierland was een kolonie van Engeland. Bij de onafhankelijkheid hebben de Engelsen gezegd: in Noord-Ierland wonen veel Engelsen, dus dat blijft bij ons.
Daar zijn de problemen ontstaan. Koloniaal. De Engelsen waren protestant en de Ieren katholiek. Maar dat was niet de oorsprong van het probleem.
Ik probeer alles zo zuiver mogelijk te duiden, dat levert de meeste kans op op een oplossing.