Dank aan Eldovani en MeFlower88

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Fish
Ontoombaar

Re: Dank aan Eldovani en MeFlower88

Bericht door Fish »

HJW schreef: Maar was het niet Einstein die zei: tijd en ruimte zijn geen omstandigheden waarin wij leven, maar systemen waarin wij denken.
Voor mij op dit moment een volstrekt onbegrijpelijke zin, maar die hoop ik dus te gaan snappen.
Geen tijd, geen ruimte. Bizar, maar interessant.
.
Dat is juist een van de weinige uitspraken van Einstein die ik denk te begrijpen, ik denk ook dat als je de mens weghaalt je ook tijd en ruimte weghaalt. Die begrippen gebruiken wij om te communiceren.
Maar misschien begrijp ik hem helemaal verkeerd hoor.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Fish schreef:
HJW schreef: Maar was het niet Einstein die zei: tijd en ruimte zijn geen omstandigheden waarin wij leven, maar systemen waarin wij denken.
Voor mij op dit moment een volstrekt onbegrijpelijke zin, maar die hoop ik dus te gaan snappen.
Geen tijd, geen ruimte. Bizar, maar interessant.
.
Dat is juist een van de weinige uitspraken van Einstein die ik denk te begrijpen, ik denk ook dat als je de mens weghaalt je ook tijd en ruimte weghaalt. Die begrippen gebruiken wij om te communiceren.
Dit lijkt mij hubris. Zo belangrijk is de mens niet.
Ook als er geen mensen waren, dan nog zouden cicaden nog altijd eens in de 13 of eens in de 17 jaar uitvliegen. En de hoevleelheid ruimte in eem grot zou niet zo snel veranderen. Wat wel waar is dat ónze perceptie van tijd en ruimte er niet zou zijn. maar aan de fysieke werkelijkeheid zou weinig veranderen.

Uiteraard zou het verdwijnen van de mens we lmeer "ruimte" scheppen voor andere beesten. Alleen dát zouden die beesten waarschijnlijk helemaal niet beseffen.
Ik wens u alle goeds
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Maria schreef:
Maar bedenk tevens dat leven veranderen is.
Als je niet meer verandert dan leef je niet meer (Tao)

En dat ook je thuis verandert.
Daar zitten de twijfels.
Ik hoop van harte dat thuis verandert. Ik hoopvol consistente basisprincipes en van daaruit beleven/ervaren/creëren.
Als alles hetzelfde zou blijven zou wel erg saai zijn.
Ik hoop op perfectie.
En perfectie is dan niet als Roger Federer die elke opslag omtovert tot een ace, dat is saaie perfectie.
Ik bedoel perfectie in de zin dat alles naar behoren functioneert. Als iemand in een rolstoel zit dan geeft dat beperkingen. Als je benen het "perfect" doen dar worden er dus mogelijkheden geopend. Je hebt dan bijna eindeloos veel mogelijkheden die je kunt ontdekken en waar je van zou kunnen genieten. Die perfectie.
Wie weet.....
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Fish schreef:
Een beetje volgens het principe: als er een boom omvalt maar niemand hoort dat, heeft die val dan wel geluid voortgebracht. Als er geen waarnemer is, dan.......
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HJW schreef:
Fish schreef:
Een beetje volgens het principe: als er een boom omvalt maar niemand hoort dat, heeft die val dan wel geluid voortgebracht. Als er geen waarnemer is, dan.......
Als de mens verdwijnt, verdwijnt alle menselijke communicatie, maar de rest van de wereld is daar niet van afhankelijk. Als een boom omvalt en niemand hoort het maar de trillingen veranderenhet weerpatroon op dezelfde wijze als waarop een vlinder dat kan door met zijn vleugels te slaan, ontstaat er wellicht toch ergens anders een storm, die er zonder die geluidstrillingen niet geweest was. Allemaal overschatting van het spirituele. Niet dat dat onbelangrijk is, maar het materiële verdwijnt niet als het sprirituele verdwijnt. Andersom wel. . . Zonder materie ook geen gedachten. . . .
Ik wens u alle goeds
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@HJW: Ik ken het gevoel wel, tenminste dat denk ik. Op die momenten ga je je verdiepen in 'spiritualisme voor atheïsten', en dat soort dingen. Het is bij mij (maar wellicht ook in jouw geval) een hang naar het goede gevoel van vroeger, naar iets ongrijpbaars, iets méér dan het alledaags bestaan.

Punt is voor mij, dat ik me er niet door in de war laat brengen. Aangezien er geen weg terug is en vasthouden aan halve waarheden, als een soort vrijzinnige, me ook niet past. Ik probeer een alternatief te vinden in natuur, muziek en ... (de rest weet ik nog niet).
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MoreTime schreef: Ik probeer een alternatief te vinden in natuur, muziek en ... (de rest weet ik nog niet).
:)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Samante
Ervaren pen

Bericht door Samante »

HJW schreef:Maar ik zoek niet naar geborgenheid en om mijn zorgen aan een ander over te laten.
Ik wil weten hoe het in elkaar steekt, ik wil weten hoe het werkt.
Eigenlijk wil ik in de wereld van de oorzaken leven en niet in de wereld van de gevolgen.
Als ik autorijd wil/moet ik weten hoe de auto werkt. Ik hoef niet alle details van de motor te kennen maar wel hoe ik het ding bestuur. Anders wordt het een blinde rit.
Je zei eerder meer te willen weten over 'Thuis' en hier zeg je te willen weten hoe het werkt.
Als je ervoor open staat kan ik je een boekentip geven: Thuis bij God (engelse titel: Home with God) van Neale Donald Walsch. Kijk of het je aanspreekt.

http://www.bol.com/nl/p/thuis-bij-god/1 ... 5528615029

http://www.amazon.com/Home-God-Life-Tha ... 0743267168
Albert Einstein: "Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal."
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

MoreTime schreef:Ik ken het gevoel wel, tenminste dat denk ik. Op die momenten ga je je verdiepen in 'spiritualisme voor atheïsten', en dat soort dingen.
Niet zozeer voor atheïsten, maar meer in mijzelf. Wie ben ik dan ?
Het is bij mij (maar wellicht ook in jouw geval) een hang naar het goede gevoel van vroeger,
Brrrr....nee. Van vroeger geen goed gevoel overgehouden, dus dat is het zeker niet.
iets méér dan het alledaags bestaan.
Ja, de kern.
Aangezien er geen weg terug is en vasthouden aan halve waarheden, als een soort vrijzinnige, me ook niet past. Ik probeer een alternatief te vinden in natuur, muziek en ... (de rest weet ik nog niet).
Pest bij mij is dat, zolang ik niet weet hoe het allemaal werkt in de basis, dat de natuur en muziek geen alternatief zijn.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Samante schreef: Je zei eerder meer te willen weten over 'Thuis' en hier zeg je te willen weten hoe het werkt.
Ah.. ik begrijp de verwarring. Ik wil weten hoe "Thuis" werkt en in elkaar steekt.
Als je ervoor open staat kan ik je een boekentip geven: Thuis bij God (engelse titel: Home with God) van Neale Donald Walsch. Kijk of het je aanspreekt.
Ik heb het gelezen, evenals de 8 (?) andere boeken van hem.
Op zich staan er wel mooie zaken in. Het is wel erg Amerikaans, das dan wel weer jammer.

En de meeste van Deepak Chopra, enkele van Thich Nhat Hanh (hoop dat de "n"' en "h" goed staan), de Dalai Lama, Gregg Braden etc etc.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

@HJW,
Misschien eens een boek proberen wat "spiritueel" is op een ander vlak, aangezien (in mijn opinie althans) alles een manifestatie van het brein is.
http://www.bol.com/nl/p/bizarre-brein/666808976/
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Erik schreef:@HJW,
Misschien eens een boek proberen wat "spiritueel" is op een ander vlak, aangezien (in mijn opinie althans) alles een manifestatie van het brein is.
http://www.bol.com/nl/p/bizarre-brein/666808976/
Interessante recensie......
Plaats reactie