HJW schreef:Ik ga de eventuele weerleggingen van Willempie met meer dan gemiddelde belangstelling volgen.
Ik ben benieuwd naar de criteria waarmee hij de andere openbaringen zal proberen te weerleggen en ik zal kijken wat dezelfde criteria voor de christelijke openbaringen zouden betekenen.
Ook zal ik kijken of Willempie ten opzichte van de andere openbaringen bereid is dezelfde "coulance" te betrachten die hij heeft ten aanzien van het christendom. Zo niet, zal ik benieuwd zijn waarom dat verschil van benadering.
Daar ben ik ook benieuwd naar.
Zolang je vatbaar bent voor idolaterie, ben je vatbaar voor gekleurde brillen.
De ene goeroe of bril inruilen voor de andere, als een ander aspect in je leven komt is geen verrijking, slechts een verandering.
RR verwoord het al
Rereformed schreef:
Hoezo de ene leraar vervangen door de andere? Ik kwam Nietzsche tien jaar geleden tegen en schreef er drie jaar lang een commentaar op. Sindsdien staat hij in de kast en kijk ik er niet meer naar om. Af en toe trek ik aan z'n snor en lach hem uit.
Om het nog duidelijker te maken: je wordt dus onafhankelijker door kennis te maken met alle leraren die op je weg komen en je bijzonder aanspreken, ze in je op te nemen en ze stuk voor stuk te ontgroeien.
Dat is overigens ook wat een goede leraar wenst.
Natuurlijk is het boeiend en soms verhelderend, als een paar dingen op zijn plaats vallen bij grote levensvragen omdat je het verwoord ziet zoals je eigenlijk altijd al hebt gedacht en nu een antwoord ziet. En iets dat dichter bij je vermeende waarheid brengt dan je ooit hebt gedacht.
Is dat eenmaal gesettled en heeft het een plekje gevonden in je denken, dan komt het volgende aspect weer waar je je vragen bij stelt.
Pas als je hiermee klaar bent en je vragen van geen feitelijke invloed meer zijn op je levensvreugde kun je idolaterie loslaten.
En daarmee ook het laatste aspect van het godsbesef.
PS: Idool = Afgod
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.