Waarom Genesis?

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

HJW
Diehard

Re: Waarom Genesis?

Bericht door HJW »

Willempie schreef:
Dit is dus een stevige uitdaging voor me. Ik houd wel van uitdagingen. Ik ga mijn best doen en ik leer er zelf ook weer van. Ik zoek contact met Ravi Zacharias en kom weer terug. Zacharias is beslist geen idioot en ik verwacht van hem zinvolle en verstandige antwoorden. Tot later.
Ga er maar van uit dat Boeddha ook geen idioot was.
Wel jammer dat je Zacharias nodig hebt. Waarom niet zelf op onderzoek uitgaan ?
Ik lees dat Zacharias in de behoudende evangelische hoek zit. Waaruit leidt jij af dat hij onbevooroordeeld naar de geschriften van andere geloven zal kijken ?
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Rereformed schreef:Sorry Willempie voor een wat laat antwoord.
Bij het ouder worden heb ik een enorme behoefte gehad om onafhankelijk te worden in mijn denken, of beter gezegd: om eindelijk mijzelf te worden, de persoon te worden die ik eigenlijk ben in plaats van altijd een autoriteit te volgen. Je hebt helemaal geen 'begenadigden' nodig om het te begrijpen. Andere mensen leggen enkel hun stempel op jouw leven.
Bedankt voor het antwoord, Rereformed, maar ik vind het erg zwak. En hoe wordt je onafhankelijker door de ene "leraar" te vervangen door een andere?
quote verbeterd
Bonjour
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

HJW schreef: Ga er maar van uit dat Boeddha ook geen idioot was
.

Dat weet ik.
Wel jammer dat je Zacharias nodig hebt. Waarom niet zelf op onderzoek uitgaan ?
Ik lees dat Zacharias in de behoudende evangelische hoek zit. Waaruit leidt jij af dat hij onbevooroordeeld naar de geschriften van andere geloven zal kijken ?
Zacharias kent het Hindoeïsme veel beter dan ik. Het lijkt me de kortste weg. En wie is er werkelijk onbevooroordeeld? Ik ken er geen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Willempie schreef:Bedankt voor het antwoord, Rereformed, maar ik vind het erg zwak.
Geweldig goed onderbouwd!
En hoe word je onafhankelijker door de ene "leraar" te vervangen door een andere?
Hoezo de ene leraar vervangen door de andere? Ik kwam Nietzsche tien jaar geleden tegen en schreef er drie jaar lang een commentaar op. Sindsdien staat hij in de kast en kijk ik er niet meer naar om. Af en toe trek ik aan z'n snor en lach hem uit.

Om het nog duidelijker te maken: je wordt dus onafhankelijker door kennis te maken met alle leraren die op je weg komen en je bijzonder aanspreken, ze in je op te nemen en ze stuk voor stuk te ontgroeien.
Dat is overigens ook wat een goede leraar wenst.
Born OK the first time
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Willempie schreef:
Zacharias kent het Hindoeïsme veel beter dan ik. Het lijkt me de kortste weg. En wie is er werkelijk onbevooroordeeld? Ik ken er geen.
Eigenlijk is de insteek al niet correct. Je gaat het proberen te weerleggen, daarmee is de insteek al negatief. Als iemand naar her christendom zou kijken met de insteek hoe hij het kan weerleggen dan zou jij ongetwijfeld aangeven dat je dat geen fair uitgangspunt vindt en dat het christendom dan al bij voorbaat negatief benaderd zal worden. Maar goed, het komt ook voort uit een verzoek van iemand anders hier.

Er zijn er genoeg die onbevooroordeeld zijn. Ik vind dit een typisch en heel slecht uitgangspunt.
Ik zie het vaak voorbijkomen. Niemand is onbevooroordeeld dus mag iemand heel bevooroordeeld zijn.

Vergelijking:
Iemand martelt een ander gruwelijk dood en de verdediging is dan: ach, we zijn allemaal wel eens niet lief voor elkaar.

Maar goed: ik zal bij meneer Zacharias hetzelfde doen als dat ik bij jou zou doen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef: Dit is dus een stevige uitdaging voor me. Ik houd wel van uitdagingen. Ik ga mijn best doen en ik leer er zelf ook weer van. Ik zoek contact met Ravi Zacharias en kom weer terug. Zacharias is beslist geen idioot en ik verwacht van hem zinvolle en verstandige antwoorden. Tot later.
O...Ik ging er eigenlijk vanuit dat jij zelf vergelijkend warenonderzoek had gedaan. Hoe kom je anders tot de conclusie dat de Chr. openbaring juist is en de overigen onjuist??
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

HJW schreef:Ik ga de eventuele weerleggingen van Willempie met meer dan gemiddelde belangstelling volgen.
Ik ben benieuwd naar de criteria waarmee hij de andere openbaringen zal proberen te weerleggen en ik zal kijken wat dezelfde criteria voor de christelijke openbaringen zouden betekenen.
Ook zal ik kijken of Willempie ten opzichte van de andere openbaringen bereid is dezelfde "coulance" te betrachten die hij heeft ten aanzien van het christendom. Zo niet, zal ik benieuwd zijn waarom dat verschil van benadering.
Daar ben ik ook benieuwd naar.

Zolang je vatbaar bent voor idolaterie, ben je vatbaar voor gekleurde brillen.
De ene goeroe of bril inruilen voor de andere, als een ander aspect in je leven komt is geen verrijking, slechts een verandering.

RR verwoord het al
Rereformed schreef: Hoezo de ene leraar vervangen door de andere? Ik kwam Nietzsche tien jaar geleden tegen en schreef er drie jaar lang een commentaar op. Sindsdien staat hij in de kast en kijk ik er niet meer naar om. Af en toe trek ik aan z'n snor en lach hem uit.

Om het nog duidelijker te maken: je wordt dus onafhankelijker door kennis te maken met alle leraren die op je weg komen en je bijzonder aanspreken, ze in je op te nemen en ze stuk voor stuk te ontgroeien.
Dat is overigens ook wat een goede leraar wenst.
Natuurlijk is het boeiend en soms verhelderend, als een paar dingen op zijn plaats vallen bij grote levensvragen omdat je het verwoord ziet zoals je eigenlijk altijd al hebt gedacht en nu een antwoord ziet. En iets dat dichter bij je vermeende waarheid brengt dan je ooit hebt gedacht.
Is dat eenmaal gesettled en heeft het een plekje gevonden in je denken, dan komt het volgende aspect weer waar je je vragen bij stelt.

Pas als je hiermee klaar bent en je vragen van geen feitelijke invloed meer zijn op je levensvreugde kun je idolaterie loslaten.
En daarmee ook het laatste aspect van het godsbesef.
PS: Idool = Afgod
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Willempie,

Is het wel eens bij je opgekomen dat "sorry, dat weet ik niet" ook een antwoord is? Niet dat je je daar achter kunt verschuilen, maar dat antwoord heb ik na mijn afvalligheid van het christelijke geloof redelijk vaak moeten geven!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

HJW schreef:Ga er maar van uit dat Boeddha ook geen idioot was.
Hoewel een waarheid als een koe, ontgaat mij de connectie tussen Boeddha en genesis volledig. Mis ik iets? Het Boeddhisme kent geen scheppingsverhaal en heeft dit ook niet nodig, maar misschien werd hier Hindoeïsme en Boeddhisme door elkaar gegooid.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Henry II schreef:
Hoewel een waarheid als een koe, ontgaat mij de connectie tussen Boeddha en genesis volledig. Mis ik iets? Het Boeddhisme kent geen scheppingsverhaal en heeft dit ook niet nodig, maar misschien werd hier Hindoeïsme en Boeddhisme door elkaar gegooid.
Ach uiteindelijk hebben ze een gemeenschappelijke voorouder...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Henry II schreef:
Hoewel een waarheid als een koe, ontgaat mij de connectie tussen Boeddha en genesis volledig. Mis ik iets?
Willempie wil vantevoren zijn zegsman niet diskwalificeren. Als die iets zegt, zal het wel waarheid in zich dragen, want het is geen idioot.
Mijn stelling is dan dat Boeddha ook geen idioot is.
Dus waarom wel iets van Zacharias aannemen en niet van Boeddha. Ben benieuwd of Willempie daar onderscheid tussen gaat maken.

Ik besef dat Boeddha en hindoeïsme verschillende zaken zijn, maar het gaat mij om het voorbeeld.
Christenen hebben nog wel eens de neiging om diegene die hun leer verdedigen behoorlijk aanzien te geven (gerespecteerd huppeldepup), en tevens mensen die iets beweren dat hun ongeloof onwaarschijnlijker maakt naar beneden te halen (pseudo-wetenschappers etc).
Dat wil ik voorkomen in deze discussie.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

HJW schreef: Ik besef dat Boeddha en hindoeïsme verschillende zaken zijn, maar het gaat mij om het voorbeeld.
Christenen hebben nog wel eens de neiging om diegene die hun leer verdedigen behoorlijk aanzien te geven (gerespecteerd huppeldepup), en tevens mensen die iets beweren dat hun ongeloof onwaarschijnlijker maakt naar beneden te halen (pseudo-wetenschappers etc).
Dat wil ik voorkomen in deze discussie.
Ik heb niet zolang geleden nog een boek over het leven van Boeddha gelezen en heb erg veel respect voor hem. Het is niet zo dat ik mensen van tevoren aanzien probeer te geven en anderen naar beneden probeer te halen. Alle mensen zijn waardevol en kostbaar en van ieder mens kun je wel iets leren. De enkele uitzonderingen bevestigen de regel (demonische tirannen e.d.).
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

lost and not found yet! schreef:@ Willempie,

Is het wel eens bij je opgekomen dat "sorry, dat weet ik niet" ook een antwoord is? Niet dat je je daar achter kunt verschuilen, maar dat antwoord heb ik na mijn afvalligheid van het christelijke geloof redelijk vaak moeten geven!
Ja, bedankt dat je me daar nog even op wijst. Dat heb ik soms nodig. Ik weet dat ik betweterig kan overkomen en soms moet ik mezelf weer even bijsturen. Dat is één van mijn vele karakterfouten die ik nog moet overwinnen. Er zijn inderdaad ontzettend veel zaken die ik niet weet. Sorry!
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Willempie schreef: Ik heb niet zolang geleden nog een boek over het leven van Boeddha gelezen en heb erg veel respect voor hem. Het is niet zo dat ik mensen van tevoren aanzien probeer te geven en anderen naar beneden probeer te halen.
Dat doet mij deugd.
Ben benieuwd HOE je boeddhisme gaat weerleggen en, als je zoveel respect voor hem hebt, WAAROM je het dan zou willen weerleggen.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Maria schreef: Pas als je hiermee klaar bent en je vragen van geen feitelijke invloed meer zijn op je levensvreugde kun je idolaterie loslaten.
En daarmee ook het laatste aspect van het godsbesef.
PS: Idool = Afgod
Ik denk niet dat we ooit klaar zijn met leren. Persoonlijk heb ik niet het idee dat mijn vragen invloed hebben op mijn levensvreugde. De zonde en het kwaad daarentegen wel. Daar kan ik me niet bij neerleggen en waarschijnlijk is dat ook nooit de bedoeling geweest. Ik kan me ontzettend kwaad maken als anderen onrecht wordt aangedaan.
Plaats reactie