Religie kan een samenleving beschadigen
Moderator: Moderators
Hoezo? De SGP heeft even weinig eerbied voor andermans leven (zijn voor de doodstraf) en andersdenkenden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
dat viel me ook al eens opSararje schreef:Hoezo? De SGP heeft even weinig eerbied voor andermans leven (zijn voor de doodstraf) en andersdenkenden.
abortus en euthanasie mogen niet maar doodstraf dus wel
in een gezonde demokratie kun je daarover debatteren
de ZSGP respecteert de nederlandse grondwet en voegt zich naar de regels der demokratie
god = music
architektuur = bevroren muziek
overwin het kwade door het goede
ik ben een niet-religieus gelovige
ik ben feminist
homoeopathie # kwakzalverij
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
Mustafa: ze accepteren de NLse democratie tot het moment dat ze zelf aan de macht komen. Ik accepteer ze idd. Maar of zij mij accepteren op het moment dat zij aan de macht zijn? Ik betwijfel het gezien hun opvattingen. Dat is mijn punt.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
Ik weet niet met voor christenen je te maken hebt,maar ik heb een heel andere ervaring.jHenosch schreef:die heeft weinig effect dan, want de gelovigen trekken zich er niet veel meer van aan.Rebekka schreef: (quote ingekort door chromis; zie http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2222)
De aangeleerde angst voor God in de kerk kent ook geen grenzen.
Take account of what you do;
Your life is really up to you.
It does depend upon what you know;
How,my friend,does your garden grow?
O dus dan zijn atheisten ook gevaarlijk,die laten per slot van rekening ook geen andersdenkenden in hun gedachtenpatroon toe.Sararje schreef:Eerste is net zo gevaarlijk omdat ze geen andersdenkenden toestaat in hun gedachtepatroon.
Take account of what you do;
Je hebt er inderdaad exemplaren onder die wat moeilijk inzien dat vrijheid van meningsuiting ook geldt voor mensen met wat andere ideeën dan zij zelf voor werkelijk houden. Iets soortgelijks tref je overigens onder (goed)gelovigen van allerlei slag. Kennelijk valt het nogal eens tegen om op basis van argumenten een zekere beschaving uit te dragen. Zu nu en dan maken we daarmee allemaal wel eens missers en dan helpt het als we tijdig worden bijgelicht om volledig bij ons bewustzijn tot een andere gedragskeuze te kunnen komen.Rebekka schreef:O dus dan zijn atheisten ook gevaarlijk,die laten per slot van rekening ook geen andersdenkenden in hun gedachtenpatroon toe.Sararje schreef:Eerste is net zo gevaarlijk omdat ze geen andersdenkenden toestaat in hun gedachtepatroon.
equilibrist
Voor de minder gezouten mening...
Voor de minder gezouten mening...
hoe weet je dit?Sararje schreef:Mustafa: ze accepteren de NLse democratie tot het moment dat ze zelf aan de macht komen. Ik accepteer ze idd. Maar of zij mij accepteren op het moment dat zij aan de macht zijn? Ik betwijfel het gezien hun opvattingen. Dat is mijn punt.
en geldt dat nu echt alleen maar voor de SGP?
vergeet niet dat demokratie gelijk staat aan meerderheidsdictatuur
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
wat een kinderachtige opmerking zeg, alsof jij een beter alternatief weet,mustafa schreef:hoe weet je dit?Sararje schreef:Mustafa: ze accepteren de NLse democratie tot het moment dat ze zelf aan de macht komen. Ik accepteer ze idd. Maar of zij mij accepteren op het moment dat zij aan de macht zijn? Ik betwijfel het gezien hun opvattingen. Dat is mijn punt.
en geldt dat nu echt alleen maar voor de SGP?
vergeet niet dat demokratie gelijk staat aan meerderheidsdictatuur
democratie is het minst slechte regeringssysteem.
Om nog even terug te komen op het feit dat alleen vanuit de judeochristelijke landen de vooruitgang en de verlichting heeft kunnen ontstaan.
Zeker niet vanuit de islam, daar die geen interne kritiek duldt, dan kun je dagelijks merken,
hoe anders is dat in het judeochristendom,
met de splinter en de balk,
Eigenlijk is het helemaal niet gek dat eerlijke waarheidsvinding, zoals die in de wetenschap wordt beoefend, vanuit een zelfkritische geloofshouding is ontstaan.
Zeker niet vanuit de islam, daar die geen interne kritiek duldt, dan kun je dagelijks merken,
hoe anders is dat in het judeochristendom,
met de splinter en de balk,
Eigenlijk is het helemaal niet gek dat eerlijke waarheidsvinding, zoals die in de wetenschap wordt beoefend, vanuit een zelfkritische geloofshouding is ontstaan.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 04 okt 2006 19:35, 3 keer totaal gewijzigd.
dat is waar, maar ik ben niet zo snel met verdenkingen jegens hen die de SGP aanhangen alsof ze zodra ze aan de macht zouden zijn meteen maar aan iederen hun ideejen willen opdringen
dat is zelfs bij het CDA al niet meer zo sinds lubbers
en wat ik al eerder schreef: demokratie werkt het best op kleinschalig niveau
jHenosch, hoe denk jij eigenlijk over theokratie?
groet,
mustafa
dat is zelfs bij het CDA al niet meer zo sinds lubbers
en wat ik al eerder schreef: demokratie werkt het best op kleinschalig niveau
jHenosch, hoe denk jij eigenlijk over theokratie?
groet,
mustafa
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
ik sluit me aan bij het tweede deel van je zin
maar op die manier bedoelde ik het natuurlijk ook
want wie heeft de pretentie om theokratie in het leven te roepen?
geen aardse zwakke sterveling in ieder geval
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist
ervaring telt
tot die tijd moeten we het met de check and balances van de democratische rechtstaat doen.mustafa schreef:ik sluit me aan bij het tweede deel van je zin
je hebt wel gelijk denk ikjHenosch schreef: tot die tijd moeten we het met de check and balances van de democratische rechtstaat doen.
utopiejen zijn niet meer zo in
god = music
ik ben feminist
ervaring telt
ik ben feminist