Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

HJW schreef: Maar je mist mijn punt:
ik wil graag DEZE discussie (niet de algehele discussie over dit vraagstuk, maar specifiek DIT lijntje op DIT forum) inhoudelijk houden.
Vind ik persoonlijk een veel prettiger manier.
Je hebt helemaal gelijk.
Sorry dat ik hier zo uithaalde, maar ik heb me de laatste weken intensief met deze zaak beziggehouden, en opnieuw en opnieuw word ik geconfronteerd met het kwalijke gedrag van historicisten. Ik word hier boos om.
Born OK the first time
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Rereformed schreef:Sorry dat ik hier zo uithaalde, maar ik heb me de laatste weken intensief met deze zaak beziggehouden, en opnieuw en opnieuw word ik geconfronteerd met het kwalijke gedrag van historicisten. Ik word hier boos om.
Ik snap je frustratie heel goed. Je "uithaal" vind ik geen probleem.
Ik heb ook wel zo wat frustraties als ik in discussie ga :shock:
- mensen die tegen beter weten in vasthouden aan zaken
- als iets aantoonbaar "onjuist" is (in mijn ogen althans)
etc etc etc
Ik moet me ook regelmatig inhouden, maar juist deze discussie vind ik interessant en waardevol.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
JHN
Forum fan

Bericht door JHN »

HJW schreef:Jammer dat je de discussie hiermee ontsiert.
Volgens mij gaat de discussie over waarschijnlijheden en onwaarschijnlijkheden. Om daarmee misschien sommige zaken iets helderder te kunnen krijgen.
in zo'n discussie past wat mij betreft niet dat er op de persoon gespeeld wordt en een oordeel over de persoon gegeven wordt.
Jammer dat je dat doet. Ik weet dat het in andere discussies veel gebeurt, maar ik hoop deze discussie daarvan te vrijwaren.
Ik lees je uitleggen graag, en hoop dat dit een eenmalige uitglijder is.
Wel sorry, ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Het probleem zou kunnen zijn dat in een schriftelijke boodschap het achterliggende gevoel niet altijd goed overkomt. Ik hoor dergelijke dingen dagelijks. Aan mijn adres of dat van anderen. En niemand die daar ooit aanstoot aan neemt. De intentie die jij er kennelijk in leest zat er in ieder geval niet achter. Ik val ook niemand in het bijzonder aan. Ik reageer alleen op het veelgehoorde argument dat Jezus helemaal niet belangrijk was, en leg de vinger op het feit dat dat duidelijk een reflex reactie is waarover niet is nagedacht. Daarom refereerde ik ook aan Rereformed, die ook al had gevraagd hoe je verklaart dat zo’n marginale figuur tot zoveel mythologie aanleiding kan geven. Dat is niet toevallig. Dat is omdat dat zo verpletterend voor de hand ligt. Ik spreek niet zozeer een oordeel uit over een persoon alswel over een bepaalde redenatie die gekenmerkt wordt door een gebrek aan ratio en logica. En ja, redenaties komen nu eenmaal van mensen. Wie de schoen past, die moet hem dan maar aantrekken misschien. Maar we zijn allemaal mensen, en niemand vindt het leuk om op een fout gewezen te worden. En te proberen om de klap te verzachten door te proberen grappig te zijn, dat werkt misschien wel eens averechts.

Ik weet ook wel uit ervaring dat dit onderwerpen zijn waar gevoeligheden een grotere rol spelen dan elders. Maar heel open en eerlijk, ik heb daar geen boodschap aan. Ik heb geen enkele behoefte om onnodig aanstoot te gaan geven, maar aanstoot kun je ook nemen. En wie dat wil doen, die doet dat toch wel. Ik laat me daardoor niet beletten te zeggen wat ik te zeggen heb. Want verongelijkt gedrag kan ook gewoon een discussieblokker zijn en gevoeligheden ten toon spreiden een manier om te verhinderen dat bepaalde zaken naar voren worden gebracht. Een discussie heeft volgens mij alleen zin als letterlijk alles in alle openheid en duidelijkheid naar voren kan worden gebracht en elke illustratie om te laten zien hoe ver off target bepaalde argumenten kunnen zijn acceptabel is.

En natuurlijk heb ik ook m’n frustraties wel. Ik herinner me ook een recent geval, ik meen zelfs via deze site, waar iemand zei dat hij altijd moest lachen als Jezus ontkenners aankomen met het verhaal dat er geen contemporaine bronnen zijn over Jezus. Jezus was namelijk onbelangrijk. Wat mij stoort is niet dat hij daarom moet lachen. Het is eerder dat ik moet lachen dat hij daarom moet lachen. Maar wat mij stoort is dat hij een ad hoc verzinsel van anderen napraat en het publiek inslingert zonder daar kennelijk over nagedacht te hebben. Waardoor bij mij de indruk van oneerlijkheid ontstaat. Want wie iets ad hominem het publiek inslingert en dus dat publiek wil beïnvloeden, zonder erover te hebben nagedacht, en dus zonder te kunnen weten of het waar is, die is in mijn beleving oneerlijk. Mocht hij er wel over hebben nagedacht, dan is hij zeker oneerlijk. Dat raakt wel aan het soort irritaties die je zelf ook zegt te hebben. Het kan best zijn dat dat soort irritaties onbewust doorwerken in mijn woordkeus af en toe. Ik ben het wel met je eens dat dat beter achterwege zou kunnen blijven. Het zal alleen misschien niet altijd te voorkomen zijn ben ik bang. Nu verwacht ik dat van anderen ook niet, dus ben ik ook wel van mening dat men dat, uiteraard binnen het redelijke, maar op de koop toe moet nemen.

Daar wilde ik het verder maar bij laten.

Groet,

John
By education most have been misled,
So they believe because they were so bred;
The priest continues what the nurse began,
And thus the child imposes on the man.
(Dryden)
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

JHN schreef:Want verongelijkt gedrag kan ook gewoon een discussieblokker zijn en gevoeligheden ten toon spreiden een manier om te verhinderen dat bepaalde zaken naar voren worden gebracht.
Dat kan inderdaad bij sommigen het geval zijn. Bij mij niet. Alles mag naar voren worden gebracht. Elke uitspraak of veronderstelling of conclusie van mij mag ter discussie gesteld worden. Geen enkel probleem mee.
Een discussie heeft volgens mij alleen zin als letterlijk alles in alle openheid en duidelijkheid naar voren kan worden gebracht en elke illustratie om te laten zien hoe ver off target bepaalde argumenten kunnen zijn acceptabel is.
Graag alles in alle openheid en alle duidelijkheid, Helemaal mee eens.
Het laatste voel ik mij minder bij thuis.
Ik zie al genoeg verruwing om mij heen. Niet zo'n behoefte aan.
Daar wilde ik het verder maar bij laten.
En dan nu weer back on topic.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

JHN schreef: Dat over een mythische persoon in de loop van de tijd verschillende verhalen tot ontwikkeling komen is een kenmerk van mythische personen.
"In de loop van de tijd".
Wat is een gebruikelijke loop van de tijd ?
Is het niet zo dat mythen veranderen als ze in andere culturen terechtkomen en daar aangepast worden ?
We spreken hier over een mythe die na 33 n.Chr. is ontstaan en in 52 n.Chr. al gemeentes had buiten Palestina en toen waren er al conflicten tussen de diverse groeperingen.
Was dat bij Zeus en Osiris ook het geval ?
Ik wil het niet ontkennen, maar ik zoek dan de aansluiting bij andere mythologische verhalen.
Het ontgaat mij eerlijk gezegd hoe de vaststelling dat er over de onderhavige persoon zoveel verschillende, vaak onderling onverenigbare verhalen de ronde deden van invloed is op het anwoord op de vraag of daar al dan niet een historisch personage achter schuil gaat.
Zie hierboven.
Worden mythen al zo snel aangepast ?
Ik geloof niet dat ‘iemand’, Paulus of een ander, zomaar even ‘de persoon’ uit de duim heeft gezogen. Het creëren van een mythe is helemaal niet zo’n eenvoudige zaak en krijgt niet van de ene dag op de andere zijn beslag. Het is heus niet zo dat één of andere Paulus zich terugtrok op een zolderkamertje om daar eens op zijn gemak een mythe bij elkaar te fantaseren en vervolgens nog gehoor vond en geloofd werd ook. En dat vervolgens anderen dachten, hé, daar kan ik mooi een ander verhaal van bakken. Zo werken die dingen echt niet.
Daar ben ik het helemaal mee eens, maar hoe gaat het dan in de tijd passen van de eerste eeuw?
allemaal voorzien die geschriften in de behoeften die bestonden in de gemeenschappen die die geschriften voortbrachten.
Is dat zo ? Kennen we de behoeften van die gemeenschappen ? Sloten ze daar inderdaad op aan ?
Als ze er inderdaad bij aansloten, zouden ze dan niet een groter succes moeten zijn geweest ?
Maar als al die verscheidenheid één ding illustreert, dan is het dat we het vroege christendom niet kunnen opvatten als een monolitisch lichaam.
Kan een net opgezette mythe zo snel al leiden tot zoveel onenigheid ?
Grote historische personages die grootse daden hebben verricht zijn tamelijk uitzonderlijk. De regel was veeleer dat mythische personages gehistoriseerd werden. Van Zeus geloofde men dat dat een historisch personage was geweest. Men meende zelfs te weten dat zijn graf zich op Kreta bevond. Osiris werd zo gehistoriseerd. Niemand minder dan kerkvader Eusebius zelf leefde in de veronderstelling dat Hercules oorpronkelijk een historisch personage was geweest.
Van alle bovenstaande personen/goden is nu wel helder of ze werkelijk hebben bestaan of niet.
Waarom is dit bij Jezus anders ? Komt spontaan in mij op, ik weet het antwoord ook niet.
Als Jezus goed past in de traditie van goden die gepersonificeerd worden, waarom is dan nu nog niet klip en klaar dat hij mythisch is ?
Als er een historische Jezus was, dan moet deze grootse daden verricht hebben. Anders had hij nauwelijks gemythologiseerd kunnen worden.
Dat is een conclusie die je niet zonder meer kunt trekken.
Ten eerste zijn de voorbeelden die je noemt (Caesar en Alexander) mensen die andere landen binnenvielen en het aanzien van de wereld veranderd hebben. Jezus' grote daden betreffen zaken die meer op het menselijke vlak plaats vinden en over het algemeen moeilijker te verifiëren zijn.
Ten tweede: Jezus zou de verwachte messias zijn (conform joodse verwachtingen). Hij geeft aan (volgens de evangeliën) dat het koninkrijk nabij was en dat de generatie van toen niet geheel zou uitsterven voordat het allemaal zou gaan gebeuren.
Dit kan verklaren waarom mensen na zijn dood nog steeds hem als de messias zagen en een spoedige terugkeer verwachtten. Grootse daden zitten dan in de "verwachting" van wat spoedig te gebeuren zou staan.
Mythologisering is dan door Paulus tot stand gekomen. In deze optie zou Jezus (zonder de evangelisatie drang van Paulus) waarschijnlijk niet meer dan een voetnoot in de geschiedenis zijn geweest.
Mythologisering hoeft niet per se gestoeld te zijn op grote daden.
Het succes van het christendom in het begin lag niet zozeer in de eventuele grote daden van Jezus, maar veeleer in de beoefende naastenliefde en doordat mensen uit de onderlaag van de maatschappij toegang hadden tot deze godsdienst.

Dat roept bij mij meteen een wedervraag op. Waarom denk je dat voor Paulus de ‘Tenach’ het zelfde was als wat jij je erbij voorstelt? Bestond er in die tijd al zoiets als een joodse canon dan? Meer to the point, waarom is dat belangrijk?
Vandaar ook mijn tweede vraag: heeft het connecties met het joodse denken.
Je geeft eerder aan dat geschriften aansloten bij de gedachten en behoeften van de gemeenschappen.
Maar wat als dat niet het geval is ?
Als dat niet het geval is: waarom zou iemand een mythe bedenken die niet aansluit bij zijn omgeving.
Ik ben van mening dat het Jezus verhaal niet aansloot bij het gedachtengoed van de meeste joden (verklaart waarom hij geen succes was in het jodendom).
Als je een mythe ontwerpt, waarom zou je dat doen ? Waarom iets bedenken wat niet aansluit ?
En het paste dus in ieder geval in zijn denken. En ook in het denken van het publiek waarvoor hij schreef.
Het eerste ongetwijfeld, het tweede is discutabel.
1. Voor wie schreef hij
2. Als dat voor de joden was, dan paste het waarschijnlijk niet in hun denken
Anders had vast niemand de moeite genomen die tekst te blijven kopiëren en zou het niet bewaard zijn gebleven.
Je mag de optie niet uitlsuiten dat hij bij zijn oorspronkelijke doelgroep (joden?) geen of weinig gehoor vond en dat hij toen een andere doelgroep heft aangeboord (romeinen). Die waren niet op de hoogte van het joodse denken en wisten dus ook niet dat de mythe niet aansloot bij die gedachtengang.
want over het algemeen is men het er wel over eens dat de Paulusbrieven eerder geschreven zijn dan de evangeliën.
Dat klopt. Maar de verhalen waren er al wel.
Voor zover wij kunnen zien wist hij daar niks van. Rara, hoe kan dat?
Het is mogelijk dat hij er wel van geweten heeft, maar dat het voor zijn mythologische verhaal niet van belang was.
Waarom denk je dat het verhaal niet aansloot bij de gedachtengang van degenen tot wie hij zich richtte? Blijkbaar deed het dat wel.
Omdat binnen het jodendom de Jezus aanhang nooit groot is geworden. Ze prikten blijkbaar door zijn verhaal.
Als het wel aansloot en het wel geankerd was in het joodse gedachtengoed, hoe kan het dan dat zo weinigen in het jodendom zijn overgestapt ?
HJW schreef:Er zit zoveel symboliek in dat de historie er eigenlijk niet meer uit te filteren is.

Daar is dan weer niet iedereen het mee eens. Er worden wel methoden gehanteerd om te proberen feit van fictie te scheiden. Eén daarvan is bijvoorbeeld het verlegenheidsargument. Maar al die methoden zijn hoogst aanvechtbaar en aan het eind van de dag blijf je zitten met het probleem dat wat je ook denkt te hebben uitgefilterd als historisch, je op geen enkele manier in staat bent om dit te verifiëren en bevestigd te krijgen.
Dat klopt. En dus is ook jouw conclusie dat het eigenlijk niet te doen is ?
Omdat de aard, herkomst, betekenis en doel van die teksten totaal anders is.
Als de herkomst totaal anders is, waarom lijken Marcus en Mattheüs dan zo op elkaar. Mattheüs en Lucas hebben Marcus als bron gebruikt.
En waarom zouden meerdere mensen met een pas ontstane mythe allemaal iets anders willen, er een andere betekenis aan willen geven en er een ander doel aan geven ?
Kan dat in zo'n korte tijdsspanne. Is dat gebruikelijk bij mythevorming ?
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Ik krijg wel de indruk dat de schrijvers van "Mattheus" en " lucas" iets verschillende visies hadden, waarbij de een meer tradioneel joods is en de ander evident een volgeling van Paulus en voorstander van prediking aan niet-joden. Maar ze hebben deels dezelfde bronnen gebruikt, waarbij één ervan "Marcus" kan zijn geweest. Toen ik nog gelovig was gaf ik de voorkeur aan "Mattheus" vanwege zijn goed vormgegeven bergrede, maar achteraf vindt ik eigenlijk de barmhartige samaritaan zinvoller (daar kan je als vrijdenker meer mee), en die komt alleen bij "Lucas" voor.

Het geboorteverhaal bij "Lucas" is wel een stuk ongeloofwaardiger, al is het duidelijk dat "Mattheus" ook maar wat bij elkaar verzonnen heeft. Alle evangeliën zijn literaire constructies, waarbij Richard Carrier vooral veel bewondering schijnt te hebben voor 'Mattheus" (als literari componist). Misschien ook een reden waarom het het pakkendste is.
Ik wens u alle goeds
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Peter van Velzen schreef:Ik krijg wel de indruk dat de schrijvers van "Mattheus" en " lucas" iets verschillende visies hadden, waarbij de een meer tradioneel joods is en de ander evident een volgeling van Paulus en voorstander van prediking aan niet-joden.
Volgens mij was er geen enkele auteur van het N.T. die zich richtte tot de vrome joden ( Torah-getrouwen ), maar enkel tot de ' gehelleniseerde joden ' en door de vrome joden als ' heiden ' werden aanzien.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Aton schreef:
Peter van Velzen schreef:Ik krijg wel de indruk dat de schrijvers van "Mattheus" en " lucas" iets verschillende visies hadden, waarbij de een meer tradioneel joods is en de ander evident een volgeling van Paulus en voorstander van prediking aan niet-joden.
Volgens mij was er geen enkele auteur van het N.T. die zich richtte tot de vrome joden ( Torah-getrouwen ), maar enkel tot de ' gehelleniseerde joden ' en door de vrome joden als ' heiden ' werden aanzien.
Dat is denk ik waar, het verschil is slechts relatief, maar misschien voor de schrijvers van groot belang. Ook nu bestrijden Sjiieten en Soenieten elkaar harder dan dat ze de Christenen en Joden bestrijden. Althans op sommige plaatsten!

Alle vier schreven in het Grieks zover ik weet en beheersten waarchijnlijk niet of nauwelijks Hebreeuws. Maar ze kenden ongetwijfeld de Septuagint, en gebruikten ook daarbuiten veelal dezelfde bronnen.
Ik wens u alle goeds
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HJW schreef:Is het niet zo dat mythen veranderen als ze in andere culturen terechtkomen en daar aangepast worden ?
We spreken hier over een mythe die na 33 n.Chr. is ontstaan en in 52 n.Chr. al gemeentes had buiten Palestina en toen waren er al conflicten tussen de diverse groeperingen.
Worden mythen al zo snel aangepast ?
...hoe gaat het dan in de tijd passen van de eerste eeuw?
Je vertrekt hier van de datum 33.
Maar ga je het bekijken volgens de zienswijze van het mythicisme dan valt die begindatum weg.

HJW schreef:
allemaal voorzien die geschriften in de behoeften die bestonden in de gemeenschappen die die geschriften voortbrachten.
Is dat zo ? Kennen we de behoeften van die gemeenschappen ? Sloten ze daar inderdaad op aan ?
Dit is gewoon één van de pijlers waarvan de reguliere bijbelwetenschap altijd van uit is gegaan. Niets wordt bewaard of gecreëerd indien het niet een funktie vervult (een Sitz-im-Leben heeft) in de geloofsgemeenschap.

Kan een net opgezette mythe zo snel al leiden tot zoveel onenigheid?
Dat is juist een veel groter probleem voor historisten.
De brieven van Paulus staan vol met punten waarover geredetwist werd. Paulus komt nooit aan met uitspraken van Jezus die we in de latere evangeliën tegenkomen, waarmee hij gemakkelijk de zaak had kunnen beklinken.
Als Jezus goed past in de traditie van goden die gepersonificeerd worden, waarom is dan nu nog niet klip en klaar dat hij mythisch is ?
Dat is vanwege dat de kerk vanaf Ireneüs ("Tegen de ketters") afwijkende zienswijzen niet getolereerd heeft. 1800 jaar geschiedenis met een historische Jezus laat zijn sporen in het denken achter.
HJW schreef:
Voor zover wij kunnen zien wist hij daar niks van. Rara, hoe kan dat?
Het is mogelijk dat hij er wel van geweten heeft, maar dat het voor zijn mythologische verhaal niet van belang was.
Nee, dat is niet mogelijk. Veel van de brieven behandelen helemaal niet de mythologische theologie, maar praktische zaken waar verschil van mening over was. En zoals opgemerkt laat Paulus dan nooit weten welke mening Jezus toegedaan was.
HJW schreef:
Waarom denk je dat het verhaal niet aansloot bij de gedachtengang van degenen tot wie hij zich richtte? Blijkbaar deed het dat wel.
Omdat binnen het jodendom de Jezus aanhang nooit groot is geworden. Ze prikten blijkbaar door zijn verhaal.
Als het wel aansloot en het wel geankerd was in het joodse gedachtengoed, hoe kan het dan dat zo weinigen in het jodendom zijn overgestapt ?
Ten eerste moet je niet vergeten dat de joodse staat vernietigd werd in 70. Daarna zal er wellicht over en weer veel vijandigheid geweest zijn.
Het lijkt me dat een andere reden is dat het christendom zich snel uitbreidde naar de heidense wereld. Die legde al gauw een stempel op het christendom en vandaar kwamen er al spoedig een hoop zaken bij die niet strookten met het joodse denken.
Wellicht is een breekpunt geweest het wel of niet onderhouden van de joodse wet. De opinie van Paulus was duidelijk en hield eigenlijk in dat de nationale identiteit verloren zou gaan. En met het verliezen van de eigen staat deden de joden er weer alles aan om die identiteit te bewaren.
Het is ook bekend dat het beschuldigen van de joden van 'de moord op God' al in de tweede eeuw begon:

Hij die de aarde ophing werd opgehangen
Hij die de aarde grondvestte werd op zijn plaats genageld
Hij die alle dingen vast maakte werd vastgeslagen aan een hout
De Soevereine is beledigd.
God is vermoord
De koning van Israel wordt door Israelitische hand van het leven beroofd.

(preek van bisschop Melito)
Born OK the first time
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Aton schreef: Volgens mij was er geen enkele auteur van het N.T. die zich richtte tot de vrome joden ( Torah-getrouwen ), maar enkel tot de ' gehelleniseerde joden ' en door de vrome joden als ' heiden ' werden aanzien.
Volgens mij richt vooral Mattheüs zich specifiek tot de joden. Hij beschrijft Jezus bij uitstek als de Koning der Joden. Het woord "goyim" dat wij als heidenen vertalen betekent trouwens "volkeren" en daarmee worden de niet-Joden bedoeld. Het woord is niet van toepassing op "gehelleniseerde joden", wat dat dan ook volgens jou moge betekenen. Dat zijn gewoon Joden en geen "heidenen", omdat ze tot het Joodse volk behoren, ongeacht hun levensovertuiging.
Hallo meneer God, met Anna.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Er komt een klein beetje structuur in mijn gedachten.
Laat ik bij het begin beginnen en een optie op tafel leggen. Misschien is die discussie al lang gevoerd.
Een verhaal wint aan geloofwaardigheid naarmate het logischer, eenvoudiger en redelijker in elkaar zit.
Een groot punt wat ik heb met de mythische theorie is dat de mythe niet aansluit bij het joodse gedachtengoed en dan is het niet logisch.
Ik zit ook even met de "tijdsdruk". Hoe snel gaat een mythe rond.
Als ik naar de brieven van Paulus kijk, dan valt op dat de plaatsen waar hij het eerst naar toe schrijft in Griekenland, Turkije en Macedonië liggen.

Alles combinerend:
Is het mogelijk dat de mythe niet is ontstaan in Palestina maar in Griekenland of Macedonië ?
Het lost het probleem van de tijdsdruk op, het sluit allicht beter aan bij de belevingswereld van de gehelleniseerde joden. Paulus sluit beter aan bij de Griekse en Romeinse godenwereld dan bij de joodse tenach.
Zou het dan mogelijk zijn dat de eerste mythische verhalen over Jezus dan ook in die omgeving zijn ontstaan.
Klinkt mij niet geheel onlogisch in de oren.
De latere "historische" Jezus wordt dan in Palestina geplaatst.

Dit verklaart deels ook waarom Paulus niet naar gemeentes in Palestina schreef.......die waren er eenvoudigweg niet.
Want welke buitenbijbelse bron hebben we eigenlijk dat er sowieso (in welke omvang dan ook) dat er in Palestina in die tijd Jezus volgelingen waren ?

Het is maar een optie.
Voel je vrij om te schieten.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

HJW schreef:Er komt een klein beetje structuur in mijn gedachten.
Laat ik bij het begin beginnen en een optie op tafel leggen. Misschien is die discussie al lang gevoerd.
Een verhaal wint aan geloofwaardigheid naarmate het logischer, eenvoudiger en redelijker in elkaar zit.
Een groot punt wat ik heb met de mythische theorie is dat de mythe niet aansluit bij het joodse gedachtengoed en dan is het niet logisch.
Als ik naar de brieven van Paulus kijk, dan valt op dat de plaatsen waar hij het eerst naar toe schrijft in Griekenland, Turkije en Macedonië liggen.
Logisch. Hij schreef in het Grieks voor een Griekssprekend jood publiek uit deze verschillende diaspora. Waarom deze mythe rond deze persoon: 1- De nationalistisch beweging breken door er een vredesapostel/profeet rond te verzinnen. Het jodenaantal in de diaspora was drie keer zo talrijk dan in Palestina. Men had reeds door dat het bestrijden van deze beweging zinloos was. 2 - Door deze vrijheidsstrijders stonden ook de gehelleniseerde joden in de diaspora onder druk en verdacht door de lokale bevolking. Deze mythe zou een afstand nemen van de politieke situatie. Vergelijkbaar met de huidige toestand voor de moslims, met dit verschil dat de communicatie sneller en efficiënter is. Zonder de huidige media en communicatie zou men ook in Europa aan Bin Laden een andere invulling kunnen geven.
Alles combinerend:
Is het mogelijk dat de mythe niet is ontstaan in Palestina maar in Griekenland of Macedonië ?
Het lost het probleem van de tijdsdruk op, het sluit allicht beter aan bij de belevingswereld van de gehelleniseerde joden. Paulus sluit beter aan bij de Griekse en Romeinse godenwereld dan bij de joodse tenach.
Zou het dan mogelijk zijn dat de eerste mythische verhalen over Jezus dan ook in die omgeving zijn ontstaan.

Dit verklaart deels ook waarom Paulus niet naar gemeentes in Palestina schreef.......die waren er eenvoudigweg niet.
Want welke buitenbijbelse bron hebben we eigenlijk dat er sowieso (in welke omvang dan ook) dat er in Palestina in die tijd Jezus volgelingen waren ?
Mee eens.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

HJW schreef: Een groot punt wat ik heb met de mythische theorie is dat de mythe niet aansluit bij het joodse gedachtengoed en dan is het niet logisch.
Indien dit een probleem voor je is heb je dat dan niet net zo goed met de zienswijze dat er een historische Jezus heeft rondgelopen waarop het christelijk geloof uit is voortgekomen?
Hoe denk je dat je dat probleem niet zou hebben met een historische Jezus?
Paulus heeft het over de gemeente in Jeruzalem, waar 'de steunpilaren' van de hele beweging zich ophielden. Dus die is er blijkbaar wel degelijk geweest, en daar is het waarschijnlijk dan ook begonnen. Neemt niet weg dat je idee dat de mythische theologie veel weg heeft van gegroeid te zijn uit hellenistische ideeën mi. zeer waarschijnlijk lijkt. Het lijkt mij ook voor de hand liggend dat die ideeën vooral vanuit het jodendom in Alexandrië zijn overgewaaid.

De latere historische Jezus die erop vastgeplakt is lijkt banden te hebben met een beweging die in Galilea begon.
Born OK the first time
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Ga er een paar dagen tussenuit. Waarschijnlijk geen wifi.
Dus ws even geduld aub.
lightanddarkness
Geregelde verschijning
Contacteer:

Bericht door lightanddarkness »

op vorige pagina las ik de bewering/veronderstelling/stelling dat de brieven van Paulus geschreven zouden zijn vóór de evangeliën. Klinkt interessant, maar heeft iemand daar een bron/bewijs voor? had graag eens gelezen (vooral om de gelovigen onder de vrienden- en kennissenkring te bekampen :) )
"En de mens schiep God naar zijn beeld"...
Plaats reactie