Vergeten auto's.

Moderator: Moderators

doctorwho
Superposter

Re: Vergeten auto's.

Bericht door doctorwho » 25 jul 2014 09:29

Gisteren kwam ik tijdens mijn eigenaardig tijdverdrijf. Namelijk het lezen van oude testverslagen de Nissan Laurel tegen. Destijds een topmodel volgens mij was de Toyota tegenhanger de Crown.
Maar hier de Laurel die volgens mij echt vergeten is
Voor een habbekrats worden er af en toe nog exemplaren in goede staat aangeboden.
260px-Nissan_Laurel_C32_2393cc_first_reg_November_1988.JPG
260px-Nissan_Laurel_C32_2393cc_first_reg_November_1988.JPG (11.42 KiB) 2443 keer bekeken
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 25 jul 2014 16:55

doctorwho schreef:Gisteren kwam ik tijdens mijn eigenaardig tijdverdrijf. Namelijk het lezen van oude testverslagen de Nissan Laurel tegen.
Ikheb nog een hele stapel oude Autovisie's uit de jaren '70, en een paar "De automobiel"'s van eind jaren '60.
(Zo ben is mij ook de Suzuki Fronte in herinnering gebracht.. http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... te#p317492" onclick="window.open(this.href);return false; )
Soms denk ik er wel eens aan een paar pagina's in te scannen hier.
Ik neem aan dat het copyright nu onderhand wel verlopen is. :wink:
Destijds een topmodel volgens mij was de Toyota tegenhanger de Crown.
Maar hier de Laurel die volgens mij echt vergeten is
Voor een habbekrats worden er af en toe nog exemplaren in goede staat aangeboden.
Volgens mij heeft de Laurel de Crown ruimschoots overleefd.
Eigenlijk paste de wagen zijn laatste jaren in dezelfde categorie als bijvoorbeeld de Opel Senator: Groot, luxueus en geen status omdat ze niet tot de gevierde klassebakken behoorden.
Ideaal als je comfortabel van A naar B wil, zonder je zorgen te hoeven maken over autodieven.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 16 mar 2015 02:42

Een merk dat eerder bekend staat om haar successen dan haar flops, is Volkswagen.
Op de matig verkopende 411/412 serie na, was vrijwel elk model een instant hit, of het nu over de kever, de bus of de golf gaat.

Maar begin jaren '70 maakte Volkswagen een uitglijder met de K70, een auto die voor de verandering eens flopte.
Een auto die bovendien nog door NSU was ontworpen, doch vanwege de overname van Auto Union door Volkswagen werd het ontwerp VW eigendom.

Tussen 1970 en 1975 zouden er slechts ruim 211.000 exemplaren van worden gebouwd, waarvan er wereldwijd nu naar schatting nog ca 250 over zijn.

De K70 was oorspronkelijk bedoeld om het gat tussen de NSU 1200, een Prinz-afgeleide met achterin geplaatste motor, en de NSU Ro80 (die met wankelmotor) te dichten.

De wagen had een ponton-achtige carrosserie, met een groot glasoppervlak.
De motorisering was eenvoudig gehouden: Men kon kiezen uit twee 1600cc motoren van 75 en 90 PK, of een 1800cc motor van 100 PK.
De motoren waren op de cilinderinhoud na, identiek aan die in de NSU 1200.

Voor Volkswagen was deze auto een primeur, omdat het de eerste Volkswagen was met een watergekoelde motor, én de eerste met voorwielaandrijving.
Zodoende zal de K70 dus toch zo haar nut hebben gehad voor VW, om meer ervaring op te doen met dergelijke krachtbronnen en aandrijvingen. Ervaringen die bij de introductie van de succesvolle Golf in 1974 goed van pas kwamen!

Het valt niet ondubbelzinnig aan te geven waarom de K70 een flop werd, al zal het brandstofverbruik van 10 tot 13 liter per 100 kilometer gedurende de oliecrisis van '73 niet geholpen hebben.
waarschijnlijk waren de matige aerodynamische eigenschappen van de K70 hier mede debet aan.
Bijlagen
VWK70-II.jpg
VWK70-II.jpg (11.96 KiB) 2058 keer bekeken
VWK70.jpg
VWK70.jpg (9.36 KiB) 2059 keer bekeken
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 17 mar 2015 19:38

De K70 is inderdaad met recht een vergeten auto. Ik heb een tijdje terug nog een artikel in een classic autoblaadje gelezen waarin de K70 met een andere auto uit die tijd werd vergeleken. Kan het niet meer terugvinden helaas. Vind zelf de K70 trekjes van de audi 80 in de vroege versie hebben.
Ik dacht ineens aan de volwagen santana. Een ook vergeten auto maar niet door mij want een onoplettende dame die mij in mijn blauwe renaultje5 over het hoofd zag. De santana was nog rijdbaar maar mijn vijfje kon naar de sloop. :(

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 17 mar 2015 22:00

Wie kent dit pareltje nog?
Alpine_A610.jpeg
http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Alpine_GTA/A610

Die had geen rubber banden maar een loopvlak van secondelijm.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 18 mar 2015 01:40

doctorwho schreef:De K70 is inderdaad met recht een vergeten auto. Ik heb een tijdje terug nog een artikel in een classic autoblaadje gelezen waarin de K70 met een andere auto uit die tijd werd vergeleken. Kan het niet meer terugvinden helaas. Vind zelf de K70 trekjes van de audi 80 in de vroege versie hebben.
De ramen zijn wat groot voor een vroege 80.
Ik vond de Ro80 meer van een Audi 80 weg hebben, en dan wel het latere model.
Dit mede vanwege de gewelfde daklijn, die toen nog vrij uniek was.
Ik dacht ineens aan de volwagen santana. Een ook vergeten auto maar niet door mij want een onoplettende dame die mij in mijn blauwe renaultje5 over het hoofd zag. De santana was nog rijdbaar maar mijn vijfje kon naar de sloop. :(
De Santana.. Die later gewoon tot Passat sedan zou worden gedoopt, omdat het dat eigenlijk ook gewoon was.. :)
Henry Ford

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 18 mar 2015 01:42

pallieter schreef: Die had geen rubber banden maar een loopvlak van secondelijm.
Dit doet een alarm bij me afgaan, om meerdere redenen. Kan je dit aantonen?
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 18 mar 2015 11:31

Jagang schreef:
doctorwho schreef:De K70 is inderdaad met recht een vergeten auto. Ik heb een tijdje terug nog een artikel in een classic autoblaadje gelezen waarin de K70 met een andere auto uit die tijd werd vergeleken. Kan het niet meer terugvinden helaas. Vind zelf de K70 trekjes van de audi 80 in de vroege versie hebben.
De ramen zijn wat groot voor een vroege 80.
Ik vond de Ro80 meer van een Audi 80 weg hebben, en dan wel het latere model.
Dit mede vanwege de gewelfde daklijn, die toen nog vrij uniek was.
Ja maar ik doel op deze vroege 80
Audi 80 (1).jpg

Peter van Velzen
Moderator

Bericht door Peter van Velzen » 18 mar 2015 13:53

doctorwho schreef:
Audi 80 (1).jpg
Lijkt welhaast roestbruin, dacht dat ze in die kleur niet leverbaar waren!
Ik wens u alle goeds

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 18 mar 2015 16:05

Dit doet een alarm bij me afgaan, om meerdere redenen. Kan je dit aantonen?
Toen ik jong was had mijn vader deze wagen.

Je moest echt kunnen rijden om die wagen onder controle te kunnen houden. Maar als je kon rijden had die wagen een onwaarschijnlijke wegligging. Ben nog mee geweest gaan racen op Zolder en Franchorchamps, reed elke Porsche en Ferrari in de vernieling. Op voorwaarde dat je snel genoeg genoeg door de bochten ging en genoeg downforce had.

Ik herinner mij nog dat mijn vader tegen 260 km/h plankgas door de raidillon in Spa vloog.

Filmpje van de Raidillon waar je het verschil ziet tussen een GT race en een F race.

Spreek wel over de bi turbo race versie.

"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 18 mar 2015 23:47

Ik bedoel dat over die secondelijm-banden.. Of was dat overdrachtelijk bedoeld? :)

Wie zou dit overigens verwachten, op het circuit?

Henry Ford

pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter » 19 mar 2015 00:04

Ik bedoel dat over die secondelijm-banden.. Of was dat overdrachtelijk bedoeld?
yep. :)

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 19 mar 2015 03:51

doctorwho schreef: Ja maar ik doel op deze vroege 80
Mja, het front heeft er wel iets van.
Henry Ford

doctorwho
Superposter

Bericht door doctorwho » 20 mar 2015 11:32

Deze Austin princess heeft nooit hoge ogen kunnen gooien in ons land en ik zie ze eigenlijk nooit. Toch vond en vind ik het een qua vormgeving geslaagde auto en was er van vrij basale tot zeer luxe uitvoeringen verkrijgbaar. De techniek dat zal gezien hetgeen er toen op dit gebied uit Engeland kwam een ander verhaal zijn.
austin-princess-02.jpg

Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang » 20 mar 2015 15:43

Bij de Britten waren de concepten geregeld mooi, maar de uitvoering belabberd.
Zelfs van auto's die op papier goed in elkaar zaten, wisten ze een twijfelachtig product te maken.
Henry Ford

Plaats reactie