Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

HJW
Diehard

Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis

Bericht door HJW »

writer schreef: Als je K. een beetje volgt moet je opvallen dat hij elke topic die iets met religie te maken heeft probeert te gebruiken om zijn geloof te verkondigen, ongeacht te itel van de topic.
Dat snap ik allemaal.
Maar ben benieuwd of Henri II's frustratie verder gaat dan het evangeliseren.
Je kunt ook over religie spreken vanuit de ratio.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

HJW schreef:
writer schreef: Als je K. een beetje volgt moet je opvallen dat hij elke topic die iets met religie te maken heeft probeert te gebruiken om zijn geloof te verkondigen, ongeacht te titel van de topic.
Dat snap ik allemaal.
Maar ben benieuwd of Henri II's frustratie verder gaat dan het evangeliseren.
Je kunt ook over religie spreken vanuit de ratio.
Je begrijpt het niet.
K. gaat dat soort discussies uit de weg of buigt ze om en wacht op afstand op nieuwkomers waarin hij een potentiële prooi voor zijn ziekelijke evangelisatiedrang ziet.
Op dit moment ben jij dat.
Zodra anderen zich te veel met zijn geloof gaan bemoeien vertrekt hij weer, let maar op.
Intussen heeft hij wel de topic gekaapt en dat zou niet mogen.
Laatst gewijzigd door writer op 17 mar 2015 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

writer schreef:
HJW schreef:
Je begrijpt het niet.
K. gaat dat soort discussies uit de weg of buigt ze om en wacht op afstand op nieuwkomers waarin hij een potentiële prooi voor zijn ziekelijke evangelisatiedrang ziet.
Ja, ik begrijp de insteek richting K wel.
Maar stel dat K niet meer reageert en er wordt wel gediscussieerd vanuit ratio richting religie, is de frustratie er dan nog steeds.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

HJW schreef:
Henry II schreef:En dit topic zit onder het Sub-forum Filosofie nota bene. Is er dan geen enkele plaats waar we kunnen discussiëren zonder evangelisatie? Het begint mij te vervelen, dat elk onderwerp uitmondt in een geloofsverklaring. De basis van dit gehele forum is dacht ik iets heel anders. En in de vele christelijke reacties wordt continu gehamerd op Creationisme, Geloof en juist tegen Humanisme en ratio. Humanisme en Ration waren toch de fundanmenten van dit forum? Als dit zo doorgaat, zal ik gaan kappen met reacties. Het was mijn hoop in alle vrijheid te kunnen discussiëren zonder continu te moeten reageren op christelijke forumleden die hun punt willen drukken en hun dogma's te promoten en te ijveren voor respect waar ze geen recht op hebben, gezien hun irrationele fantasieën. Ligt dit aan mij?
Richt jouw bezwaar puur op evangelisatie of wil je sowieso niet geconfronteerd worden met religie ?
Het bezwaar richt zich op alle vormen van pogingen om mij van gedachten te laten veranderen door het poneren van geloofsovertuigingen die geen enkele controleerbare basis hebben, behalve dan dat er ooit eeuwen geleden iemand iets over heeft geschreven en dit voor zoete koek wordt aangenomen. En als iemand wil laten blijken dat hij het er niet mee eens is op basis van zijn geloofsovertuiging, dan kan hij dat simpel zeggen. Eén keer is dan wel voldoende en het hoeft niet uit te monden in een zoveelste uiting van zendingsdrang. Want dat zit erachter volgens mij. Ik was namelijk van mening, dat het geloof in het bestaan van god(en) een mening en persoonlijke overtuiging is. Niet iets dat mij in ieder topic naar het hoofd moet worden gesmeten. Ik ben niet in de aanval tegen gelovigen, maar tegen ongefundeerde argumenten. En als er dan telkens weer gelovigen langskomen die hardop beweren dat de mens uit zichzelf nooit iets goeds kan voortbrengen, vanwege de zondeval en daarnaast hardop zeggen dat humanisme op bijbelse gronden onjuist is, dan stelt die persoon zich door dit soort uitspraken buiten de grenzen van de uitgangspunten van dit forum. Maar misschien interpreteer ik de forumregels wat te streng.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

HJW schreef:
writer schreef:
HJW schreef:
Je begrijpt het niet.
Ja, ik begrijp de insteek richting K wel.
Maar stel dat K niet meer reageert en er wordt wel gediscussieerd vanuit ratio richting religie, is de frustratie er dan nog steeds.
De irritatie is er altijd zodra er niet 'over' religie gesproken wordt, maar 'vanuit' deze religie. En die paar orthodoxen op dit forum die zich geroepen voelen om hun extreme denkbeelden naar voren te schuiven mogen wat mij betreft wel een toontje lager zingen. De gematigde christenen hoor je niets van, alleen die extremisten. Teveel aandacht en zendtijd voor dit soort ideeën. Daar heb je toch christelijke fora voor? Als ik op een christelijk forum iets zeg wat tegen de leer ingaat, wordt ik er vanaf gegooid, omdat dat niet tot de doelstelling behoort. Nu heeft atheïsme geen leerstellingen, maar dat houdt niet in dat het daarom een vrijplaats wordt voor een ieder die wel een religieuze agenda wil promoten.
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Henry II schreef: Maar misschien interpreteer ik de forumregels wat te streng.
Nee, je hebt imo volledig gelijk.

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Henry II schreef: De irritatie is er altijd zodra er niet 'over' religie gesproken wordt, maar 'vanuit' deze religie. En die paar orthodoxen op dit forum die zich geroepen voelen om hun extreme denkbeelden naar voren te schuiven mogen wat mij betreft wel een toontje lager zingen. De gematigde christenen hoor je niets van, alleen die extremisten. Teveel aandacht en zendtijd voor dit soort ideeën. Daar heb je toch christelijke fora voor? Als ik op een christelijk forum iets zeg wat tegen de leer ingaat, wordt ik er vanaf gegooid, omdat dat niet tot de doelstelling behoort. Nu heeft atheïsme geen leerstellingen, maar dat houdt niet in dat het daarom een vrijplaats wordt voor een ieder die wel een religieuze agenda wil promoten.
Ik snap je frustratie.
Ik heb de regels nog maar even doorgenomen om te beoordelen of je inderdaad te streng bent :D
En volgens mij blijf je met je frustratie keurig binnen de regels. Tot mijn opluchting ikzelf ook. :angel12:

Je opmerking over christelijke fora is niet correct. Daar word je over het algemeen niet afgegooid. Je krijgt dan een apart hoekje (de ballenbak noem ik dat) waar je niet-fundamenteel christelijke waarheden mag verkondigen.
Op andere onderdelen van die sites mag je niets tegen de leer zeggen. Soort apartheidspolitiek.
Dat zou hier ook kunnen. Eén onderdeel waar "vanuit" religie mag worden gesproken en die is dan makkelijk te vermijden als je er niet mee geconfronteerd wilt worden.
In de rest geldt dan met name de rede en wordt er eventueel wel "over" religie gesproken.
Als daar dan iemand komt, die evangeliseert, moet je de bijdrage verwijderen.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

writer schreef: Je begrijpt het niet.
Zodra anderen zich te veel met zijn geloof gaan bemoeien vertrekt hij weer, let maar op.
Intussen heeft hij wel de topic gekaapt en dat zou niet mogen.
Ik ben iemand die graag op basis van eigen ervaring tot inzichten komt.

Mijn conclusie:
ik vermoed dat K lid is van de Jehova groep of een aanverwante sekte.
ZIjn methode komt 100% overeen:
- stelselmatig negeren van (lastige) vragen
- vooral niet ingaan op wat de ander zegt
- eindeloos herhalen van je eigen geloofsovertuigingen
- negeren van bijbelteksten die hen niet uitkomen
In de bijbel staat de tekst "als men niet luistert naar uw woord, klop het stof van uw kleed en trek verder".
Ik heb wel eerder Jehova's daarop aangesproken. Wordt stelselmatig genegeerd. Je krijgt dan alleen de opmerking: nee hoor, ik houd mij wel aan de bijbel.

Ervaring met deze mensen (waarschijnlijk dus Jehova) leert dat er 3 scenario's mogelijk zijn:
- K gaat eindeloos door (hij heeft een evangelisatie PLICHT)
- opeens duikt er "versterking" op voor K als het echt te benauwd wordt
- K vertrekt en binnen de kortste keren zit er iemand anders van zijn gezindte op dit forum die exact hetzelfde gaat doen

Dit probleem is niet oplosbaar, tenzij de site hier gaat ingrijpen.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

HJW schreef: Dit probleem is niet oplosbaar, tenzij de site hier gaat ingrijpen.
Niet nodig, zodra hij wat tegengas krijgt vertrekt hij vanzelf.
NB: Doe wel en zie niet om.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

writer schreef:
HJW schreef: Dit probleem is niet oplosbaar, tenzij de site hier gaat ingrijpen.
Niet nodig, zodra hij wat tegengas krijgt vertrekt hij vanzelf.
Waar wedden we om ??
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

@HJW, we weten van K zelf dat hij lid is van de Geref. Vrijg. kerk. Maar in veel opzichten snap ik je vermoeden.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Henry II schreef:@HJW, we weten van K zelf dat hij lid is van de Geref. Vrijg. kerk. Maar in veel opzichten snap ik je vermoeden.
In dat geval heeft hij dus geen evangelisatie plicht, maar is het persoonlijke eigenwijzigheid en dus aan te rekenen. Ik heb trouwens een poosje op hun site gediscussieerd en daar ging men vragen niet uit de weg.
Wel de site waar je als ongelovige in een apart hokje werd gestald.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Genoeg over personen, back on topic
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Back on topic.

Ik denk dat je deze generaliserende stelling niet kunt volhouden.
Er zijn genoeg mensen die zich erg thuisvoelen bij regels en structuur. Het geeft ze zekerheid, rust. Voor die mensen zal het zeker niet als een gevangenis aanvoelen.
Voor de mensen die geloven uit angst of vanuit sociale druk.....voor hen hoop ik dat ze hun vrijheid kunnen en durven vinden. Dit is de groep die gevangen zit.

En dan zijn er de vrijen van geest. Mensen die slecht tegen opgelegde regels kunnen, buiten structuren willen en kunnen denken en leven.
Voor hen zal het als een gevangenis aanvoelen.

Voor mij is het één niet beter dan de ander.
Laat de structuurzoekers gelukkig blijven in hun omgeving.
Laat de vrijen van geest gelukkig blijven in hun omgeving.
Laat de vrijheidszoekers hun vrijheid vinden.

En wat de waarheid is ?
Ik kan het je niet zeggen.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Het blijft altijd een tweesporen beleid denk ik. Je moet je als individu ontworstelen uit de groep en je eigen ik worden. Maar je moet je wel sociaal blijven gedragen. Je hebt verantwoordelijkheid voor je zelf en voor je medemens. Dat laatste moet dan voortkomen uit het eerste en niet andersom. Ieder mens wordt door god (als je dat zo wilt noemen, binnen de context van het topic is dat zo) als persoon en individu gezien toch? Dan moet je daarnaar streven.
Plaats reactie