Mensen, die het daarom gaat komen er helemaal niet. Daar is de bijbel duidelijk genoeg over.HJW schreef: 3. Ja, dat is wel een opvallende. Mensen die geloven en die goed willen zijn OM DAARMEE in het koninkrijk te komen. Eigenbelang. Opvallend.
Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Moderator: Moderators
- Karssenberg
- Banned
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 02 aug 2014 00:10
- Locatie: Amersfoort
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Dan is het aanvaarden van het offer aan het kruis dus niet voldoende.Karssenberg schreef:Mensen, die het daarom gaat komen er helemaal niet. Daar is de bijbel duidelijk genoeg over.HJW schreef: 3. Ja, dat is wel een opvallende. Mensen die geloven en die goed willen zijn OM DAARMEE in het koninkrijk te komen. Eigenbelang. Opvallend.
Je moet dus EN het offer aanvaarden EN......
Maar dat klopt niet met de christelijke leer: je zonden worden je vergeven als je het offer aanvaardt (ter verzoening van AL ONZE ZONDEN).
Dus ook de zonde dat je vanuit eigenbelang handelt.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
@Willempie
Als ik met mijn gezond verstand kijk naar de vele uitspraken die aan Jezus worden toegeschreven, dan vallen een paar dingen op. Ten eerste is het zo dat die uitspraken getuigen van inzicht. Dat de daden van de mensen niet moeten voortkomen uit gehoorzaamheid aan de Wet, maar juist uit gehoorzaamheid aan hun Hart. Het lijkt alsof deze Jezus uitspraken een beroep doen op het verstand en het hart van de mens. Een appèl om juist niet als een mak schaap de brede weg te bewandelen en zonder denken de Wet te volgen. Maar juist om je eigen individuele weg te volgen, zonder je iets aan te trekken van de andere schaapjes. Het bijbehorende geloof in een god en het hiernamaals is niet bedoeld als een fysieke werkelijkheid, maar als een houding die je hier op aarde tijdens je leven moet aannemen. Er is helemaal niet zoiets als een lijdensweg, waarmee god een bedoeling heeft en waarvoor je een beloning krijgt. Het fysieke lijden is gewoon dat en niets meer.
Als ik met mijn gezond verstand kijk naar de vele uitspraken die aan Jezus worden toegeschreven, dan vallen een paar dingen op. Ten eerste is het zo dat die uitspraken getuigen van inzicht. Dat de daden van de mensen niet moeten voortkomen uit gehoorzaamheid aan de Wet, maar juist uit gehoorzaamheid aan hun Hart. Het lijkt alsof deze Jezus uitspraken een beroep doen op het verstand en het hart van de mens. Een appèl om juist niet als een mak schaap de brede weg te bewandelen en zonder denken de Wet te volgen. Maar juist om je eigen individuele weg te volgen, zonder je iets aan te trekken van de andere schaapjes. Het bijbehorende geloof in een god en het hiernamaals is niet bedoeld als een fysieke werkelijkheid, maar als een houding die je hier op aarde tijdens je leven moet aannemen. Er is helemaal niet zoiets als een lijdensweg, waarmee god een bedoeling heeft en waarvoor je een beloning krijgt. Het fysieke lijden is gewoon dat en niets meer.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
- Karssenberg
- Banned
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 02 aug 2014 00:10
- Locatie: Amersfoort
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Zo werkt het niet, HJW. Wie gelooft in Christus krijgt niet alleen vergeving van de zonden, maar ook een nieuw leven en begint (met vallen en opstaan dus) in liefde tot God en de naaste te leven. Daarom bidden we ook: vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven, die ons iets schuldig zijn. Als je niet bereid bent om je naaste te vergeven, word je ook zelf niet vergeven.HJW schreef:
Dan is het aanvaarden van het offer aan het kruis dus niet voldoende.
Je moet dus EN het offer aanvaarden EN......
Maar dat klopt niet met de christelijke leer: je zonden worden je vergeven als je het offer aanvaardt (ter verzoening van AL ONZE ZONDEN).
Dus ook de zonde dat je vanuit eigenbelang handelt.
De christelijke leer zegt, dat wie gewassen wordt ook gepoetst wordt.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Dat klopt. En daarmee gaat dus het hele verhaal over de kruisdood ter vergeving van al onze zonden dus volledig onderuit.Karssenberg schreef:Zo werkt het niet, HJW. Wie gelooft in Christus krijgt niet alleen vergeving van de zonden, maar ook een nieuw leven en begint (met vallen en opstaan dus) in liefde tot God en de naaste te leven. Daarom bidden we ook: vergeef ons onze schulden, zoals ook wij vergeven, die ons iets schuldig zijn. Als je niet bereid bent om je naaste te vergeven, word je ook zelf niet vergeven.HJW schreef:
Dan is het aanvaarden van het offer aan het kruis dus niet voldoende.
Je moet dus EN het offer aanvaarden EN......
Maar dat klopt niet met de christelijke leer: je zonden worden je vergeven als je het offer aanvaardt (ter verzoening van AL ONZE ZONDEN).
Dus ook de zonde dat je vanuit eigenbelang handelt.
De christelijke leer zegt, dat wie gewassen wordt ook gepoetst wordt.
De kruisdood redt ons dan dus niet.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Karssenberg schreef:Wie gelooft in Christus krijgt niet alleen vergeving van de zonden,
Dit gaat niet samen.Als je niet bereid bent om je naaste te vergeven, word je ook zelf niet vergeven.
Als je gelooft in Christus dan krijg je vergeving van zonden.
Maar als je je naasten niet vergeeft, dan krijg je geen vergeving.
Dus als je WEL in Christus gelooft, maar NIET je naaste vergeeft, ga je alsnog verloren.
Dan gaat je eerste stelling dus gewoon niet op.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
- Karssenberg
- Banned
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 02 aug 2014 00:10
- Locatie: Amersfoort
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Volgens de christelijke leer is het zo: Vergeving van zonden is niet los verkrijgbaar. Wie in Christus gelooft wordt met Hem begraven (de oude mens, die beheerst wordt door de zonde sterft) en met Hem opgewekt (je krijgt een nieuw leven, dat beheerst wordt door liefde). In dit leven is geen van beide volledig, dus een gelovige blijft steeds weer in zonde vallen en komt nog maar zeer ten dele aan het nieuwe leven toe. Maar de voornemens zijn er, zowel om niet meer te zondigen als om je naaste lief te hebben en te vergeven.HJW schreef: Dit gaat niet samen.
Als je gelooft in Christus dan krijg je vergeving van zonden.
Maar als je je naasten niet vergeeft, dan krijg je geen vergeving.
Dus als je WEL in Christus gelooft, maar NIET je naaste vergeeft, ga je alsnog verloren.
Dan gaat je eerste stelling dus gewoon niet op.
Het is onmogelijk, dat iemand die met Christus verbonden is en dus vergeving van zonden krijgt niet ook zich van harte voorneemt om in liefde tot God en de naaste te leven. Als die bereidheid er niet is dan is dat een teken dat iemand niet met Christus verbonden is. Als aan een appelboom geen appels komen dan is er iets helemaal mis en als dat keer op keer gebeurt dan loopt het slecht af met die boom. Als iemand die zegt Christen te zijn niet de bereidheid heeft om zijn naaste te vergeven dan is er iets mis.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Zoals alle redeneringen van christenen is dit de redenering op het niveau van een kind. De stelling dat uit een almachtige en tevens algoede God geen kwaad kan voortkomen omvat uiteraard dat dat ook indirect niet kan.writer schreef:Gelovigen zeggen over de paradox van Epicurus graag dat dit soort "redeneringen" voortkomen uit de wens van ongelovigen dat er geen God bestaat om zo een "makkelijk" leventje te kunnen leiden.
Volgens hen is God wel degelijk almachtig en goed, Hij heeft immers in het paradijs alles goed geschapen.
Door de zondeval is het kwaad in de wereld gekomen.
Dat was niet nodig, de mens koos daar zelf voor en God liet het toe.
Anders gezegd: uit een almachtige en algoede God kan geen wezen voortkomen dat ooit voor het kwaad kiest.
Geheel juist. Het is een redenering van logica. Daar komt geen gevoel, geloof of zienswijze bij kijken.Karssenberg schreef:De uitspraken van Epicurus zijn helemaal niet paradoxaal, d.w.z. niet met zichzelf in strijd. Epicurus wil gewoon beargumenteren, dat er geen god is, in ieder geval geen goede en tegelijk almachtige god.
De houding die iemand heeft nadat hij begrijpt dat de stelling van Epicurus onmogelijk onjuist kan zijn, verandert totaal niets aan het feit dat een God die zowel almachtig is als algoed niet bestaat.Karssenberg schreef:Maar kennelijk is het voor Epicurus' volgelingen soms heel moeilijk om deze rustige en genietende levenshouding te betrachten. Ze hebben geen rust, zolang er nog mensen zijn, die weigeren om hierin mee te gaan. Dat is pas paradoxaal!
Je opmerking is dus irrelevant.
Born OK the first time
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Ik heb 10 jaar op christelijke fora gezeten, dus ik ken een beetje de manier van reageren.Karssenberg schreef:Volgens de christelijke leer is het zo: Vergeving van zonden is niet los verkrijgbaar. Wie in Christus gelooft wordt met Hem begraven (de oude mens, die beheerst wordt door de zonde sterft) en met Hem opgewekt (je krijgt een nieuw leven, dat beheerst wordt door liefde). In dit leven is geen van beide volledig, dus een gelovige blijft steeds weer in zonde vallen en komt nog maar zeer ten dele aan het nieuwe leven toe. Maar de voornemens zijn er, zowel om niet meer te zondigen als om je naaste lief te hebben en te vergeven.HJW schreef: Dit gaat niet samen.
Als je gelooft in Christus dan krijg je vergeving van zonden.
Maar als je je naasten niet vergeeft, dan krijg je geen vergeving.
Dus als je WEL in Christus gelooft, maar NIET je naaste vergeeft, ga je alsnog verloren.
Dan gaat je eerste stelling dus gewoon niet op.
Het is onmogelijk, dat iemand die met Christus verbonden is en dus vergeving van zonden krijgt niet ook zich van harte voorneemt om in liefde tot God en de naaste te leven. Als die bereidheid er niet is dan is dat een teken dat iemand niet met Christus verbonden is. Als aan een appelboom geen appels komen dan is er iets helemaal mis en als dat keer op keer gebeurt dan loopt het slecht af met die boom. Als iemand die zegt Christen te zijn niet de bereidheid heeft om zijn naaste te vergeven dan is er iets mis.
Ik stel dat de twee dingen niet samen gaan en vervolgens komt er een algemeen verhaal wat de gestelde vraag niet beantwoordt.
Dus als je het offer aanvaardt worden je zonden vergeven. Maar dan blijken er additionele voorwaarden te zijn. Voldoe je daar niet aan, dan wordt de vergeving alsnog ingetrokken.
De kruisdood is daarmee zinloos geworden.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
- Karssenberg
- Banned
- Berichten: 1535
- Lid geworden op: 02 aug 2014 00:10
- Locatie: Amersfoort
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Nee, geen voorwaarden. Aan een appelboom wordt toch ook niet de voorwaarde gesteld, dat er appels aan komen. Dat kan gewoonweg niet uitblijven bij een appelboom, die goed geworteld is.HJW schreef:
Dus als je het offer aanvaardt worden je zonden vergeven. Maar dan blijken er additionele voorwaarden te zijn. Voldoe je daar niet aan, dan wordt de vergeving alsnog ingetrokken.
De kruisdood is daarmee zinloos geworden.
Jezus zegt niet: geloof in Mij en dan worden je zonden vergeven, mits je ook goede dingen doet. Jezus zegt: geloof in Mij, dan worden je zonden vergeven en je wordt een nieuw mens.
Je kunt door goede werken te doen je behoud niet verdienen. (Dat bedoelt Paulus als hij zegt, dat alleen ket kruis van Christus redt.)
Wie niet een nieuw mens wordt die gelooft niet. (Dat bedoelt Jacobus, als hij zegt, dat geloof zonder werken dood is.)
De bijbel spreekt zichzelf niet tegen, maar legt wel soms verschillende accenten.
Iemand, die door goede werken te doen denkt behouden te worden en het kruis niet nodig denkt te hebben moet goed naar Paulus luisteren.
Iemand, die denkt zijn oude leventje te kunnen voortzetten omdat de zonden toch steeds wel vergeven worden die moet goed naar Jacobus luisteren.
Beiden, zowel Paulus als Jacobus geven de woorden en de leer van Jezus Christus door.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
De kruisdood was al zinloos.HJW schreef: De kruisdood is daarmee zinloos geworden.
Niemand mag met zijn eigen dood bewerkstelligen dat een ander zijn verdiende straf zal ontlopen.
Met een offer werden de goden vroeger tot vriend gehouden.
Zo ook de God van K.
Om zelf ook nog wat terug te doen nemen christenen zich wel voor goed voor hun naasten te zijn en hen hun zonden te vergeven (alsof ongelovigen dat niet doen)
Of dit in de praktijk bij hen wat uithaalt is voor hen van minder belang, het voornemen is er en wat belangrijker is, het offer is gebracht.
En ze kunnen het altijd goed praten door te bekennen dat gelovigen ook maar mensen zijn met hun zwakheden.
Maar ooit zullen ze volmaakt zijn.
Wat een godsdienst.
NB: Doe wel en zie niet om.
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Zoals ik al zei: ik ken de redeneringen.Karssenberg schreef:Nee, geen voorwaarden. Aan een appelboom wordt toch ook niet de voorwaarde gesteld, dat er appels aan komen. Dat kan gewoonweg niet uitblijven bij een appelboom, die goed geworteld is.HJW schreef:
Dus als je het offer aanvaardt worden je zonden vergeven. Maar dan blijken er additionele voorwaarden te zijn. Voldoe je daar niet aan, dan wordt de vergeving alsnog ingetrokken.
De kruisdood is daarmee zinloos geworden.
Jezus zegt niet: geloof in Mij en dan worden je zonden vergeven, mits je ook goede dingen doet. Jezus zegt: geloof in Mij, dan worden je zonden vergeven en je wordt een nieuw mens.
Je kunt door goede werken te doen je behoud niet verdienen. (Dat bedoelt Paulus als hij zegt, dat alleen ket kruis van Christus redt.)
Wie niet een nieuw mens wordt die gelooft niet. (Dat bedoelt Jacobus, als hij zegt, dat geloof zonder werken dood is.)
De bijbel spreekt zichzelf niet tegen, maar legt wel soms verschillende accenten.
Iemand, die door goede werken te doen denkt behouden te worden en het kruis niet nodig denkt te hebben moet goed naar Paulus luisteren.
Iemand, die denkt zijn oude leventje te kunnen voortzetten omdat de zonden toch steeds wel vergeven worden die moet goed naar Jacobus luisteren.
Beiden, zowel Paulus als Jacobus geven de woorden en de leer van Jezus Christus door.
Maar ook met deze redenering kom je niet uit de spagaat.
Stel: je neemt het kruis aan, gelooft in het offer.
En hoe je je best ook doet en hoe goed je intenties ook zijn, het lukt je niet om een medemens bepaalde dingen te vergeven en je vraagt Jezus of hij je wil vergeven dat je niet kunt vergeven.
Dan ga je dus mank,
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Klopt. Mozes vroeg al of hij de straf kon krijgen in plaats van anderen. God was mordicus tegen om het vervolgens zelf te gaan arrangeren een tijdje later.writer schreef:De kruisdood was al zinloos.HJW schreef: De kruisdood is daarmee zinloos geworden.
Niemand mag met zijn eigen dood bewerkstelligen dat een ander zijn verdiende straf zal ontlopen.
Met een offer werden de goden vroeger tot vriend gehouden.
Zo ook de God van K.
Om zelf ook nog wat terug te doen nemen christenen zich wel voor goed voor hun naasten te zijn en hen hun zonden te vergeven (alsof ongelovigen dat niet doen)
Of dit in de praktijk bij hen wat uithaalt is voor hen van minder belang, het voornemen is er en wat belangrijker is, het offer is gebracht.
En ze kunnen het altijd goed praten door te bekennen dat gelovigen ook maar mensen zijn met hun zwakheden.
Maar ooit zullen ze volmaakt zijn.
Wat een godsdienst.
Ik heb in de 6 punten al meerdere gronden aangegeven waaruit blijkt dat het verhaal van de kruisdood niet deugt.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
Misschien wat voor K. om daar op in te gaan als het niet te gevoelig voor hem ligt?HJW schreef: Ik heb in de 6 punten al meerdere gronden aangegeven waaruit blijkt dat het verhaal van de kruisdood niet deugt.
NB: Doe wel en zie niet om.
Re: Schrikdraad; de mentale christelijke gevangenis
HJW schreef:
Dus als je het offer aanvaardt worden je zonden vergeven. Maar dan blijken er additionele voorwaarden te zijn. Voldoe je daar niet aan, dan wordt de vergeving alsnog ingetrokken.
De kruisdood is daarmee zinloos geworden.
Je antwoord is incoherent. Hier geef je aan dat voldoen aan die extra voorwaarden (zo goed als) onontkoombaar is voor christenen. Zoals de nagels bij mensen die groeien.Karssenberg schreef:Nee, geen voorwaarden. Aan een appelboom wordt toch ook niet de voorwaarde gesteld, dat er appels aan komen. Dat kan gewoonweg niet uitblijven bij een appelboom, die goed geworteld is.
Hier geef je aan dat voldoen aan die voorwaarden een keuze is. Dit is in tegenspraak met je eerder vergelijking. Niemand zou het in zijn hoofd halen om iets te zeggen als: "Een appelboom die denkt verder te kunnen zonder appels te produceren" of "Mensen die denken verder te kunnen met/zonder hun nagels te laten groeien"Karssenberg schreef:Iemand, die denkt zijn oude leventje te kunnen voortzetten omdat de zonden toch steeds wel vergeven worden die moet goed naar Jacobus luisteren.
Voor zover ik je begrijp spreek je jezelf dus tegen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman