Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%

Totaal aantal stemmen: 75

Aton
Diehard

Re:

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef:
PietV. schreef:[De huidige opvatting is dat Mozes geen letter heeft geschreven.
DE huidige opvatting? Van wie?
Wie wat schreef en waar en wanneer :
http://www.uitgeverijtenhave.nl/karel-v ... ijbel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Re: Re:

Bericht door PietV. »

Aton schreef: Wie wat schreef en waar en wanneer :
http://www.uitgeverijtenhave.nl/karel-v ... ijbel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de aanvulling Aton.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Aton
Diehard

Re: Re:

Bericht door Aton »

PietV. schreef:
Aton schreef: Wie wat schreef en waar en wanneer :
Bedankt voor de aanvulling Aton.
Echt een aanrader.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Dat beloof ik schreef:Heel dapper van deze dominee van der Kaaij.

Wat hij zich waarschijnlijk nog niet realiseert is dat hij niet aan het eind van het proces is. Wat hij nu verkondigt (het gaat om de mythe) is een cognitieve dissonantie. Ik wil hem wel eens zien als hij nog eens 6 jaar verder is.
HenkM schreef:Toch vind ik dat je respect moet opbrengen voor de moed van de man.
Ook hier op dit forum zijn nogal wat mensen met een protestantse afkomst. Die zullen kunnen beamen dat het vaak niet zonder slag of stoot gaat. Die veranderende inzichten, bedoel ik.
Als je dan toch nog op zoek gaat naar antwoorden, omdat je begint te twijfelen, en dat durft te publiceren in de functie waarin je zit ..... dan kan ik daar waardering voor opbrengen.

Van der Kaaij kan inmiddels niet meer preken in zijn kerk. Ze durven het geen schorsing meer te noemen. Het 'even afstand van elkaar nemen' zal wel betekenen 'tot zijn pensioen'.

http://www.destadnijkerk.nl/lokaal/van_ ... QBcJ40fp9A" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Berjan schreef:Ik weet niet meer waar ik het gelezen had, maar in elk geval is het een dezer dagen geschreven. Namelijk dat Paulus niks wist te vertellen van een historische Jezus.Dit dacht ik ook, totdat ik 1 Kor 11:23 en volgende las:
23 Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis. 25 Desgelijks nam Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide: Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij dien zult drinken, tot Mijn gedachtenis.26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.

Dit lijkt toch op een historische Jezus te wijzen, althans voor Paulus. Het kan ook zijn dat Paulus hier een ritueel (die we ook kennen van mysteriecultussen) een historisch tintje wil geven. Want ik vraag me af hoe Paulus dit kan hebben gehoord van Jezus, aangezien hij hem niet gekend heeft. En dat de evangelieschrijvers deze tekst van Paulus gelezen hebben en het hebben laten plaatsnemen vlak voor Jezus zijn gevangenneming.
Ik heb de afgelopen dagen weer eens opnieuw dat schitterende boek van Richard Carrier, On the Historicity of Jesus, doorgelezen en laat hier even zijn argumentering voorbijgaan om dit te beschouwen als een beschrijving van de mythe in zijn mysteriegeloof aangaande het hemelse wezen Jezus. Allereerst wordt dat duidelijk uit de eerste zin, waar Paulus duidelijk stelt dat hij de informatie per directe openbaring van Christus ontvangen heeft. Dat hij het niet van de andere apostelen heeft overgeleverd gekregen laat ook het feit zien dat Paulus uitdrukkelijk zegt leden van die groep pas drie jaar na zijn bekering voor het eerst te hebben ontmoet, terwijl hij al die tijd al geloofsgemeenschappen heeft gesticht waar het ritueel van de eucharistie een onderdeel van de verkondiging moet zijn geweest.
De tekst laat ook zien dat Jezus de toekomstige gemeenschap aanspreekt. Er is geen contekst van een gebeuren (maaltijd) zoals in de synoptische evangeliën. Marcus heeft later de rituele instructie van Jezus getransformeerd in een verhaal over Jezus. Dat het verhaal van Marcus fictie is moge duidelijk zijn uit het feit dat het verhaal een Jezus impliceert die zijn dood volledig plande, voor zijn dood al een uitgewerkte theologische interpretatie had, gebaseerd op een on-joodse gedachte van allegorisch kannibalisme, dat tot het einde van de wereld door volgelingen van hem gepraktizeerd zou worden. "That is a right big stack of implausibilities."
Vervolgens maakt hij erop opmerkzaam wat Peter van Velzen ook opviel, dat men met dit ritueel "de dood van hem" proclameert. Carrier merkt op dat de frase verraadt dat het om een mystiek geloof gaat. Men hoeft geen ritueel uit te voeren om iemand tot overleden te verklaren als het een historisch persoon betreft waarvan iedereen weet dat hij overleden is. Maar indien kennis van zijn dood enkel mystiek ervaren kon worden wordt zo'n ritueel belangrijk, het is de geloofsbelijdenis van de gelovige.
Tenslotte gaat Carrier nog in op de enige frase die blijk geeft van een bepaald gebeuren. "in de nacht dat hij overgeleverd werd". Het is hier belangrijk in te zien dat Paulus hier geen verhaal van verraad van Judas in zijn hoofd heeft. Zoals ik al eens eerder opmerkte kent hij dit verhaal niet, maar laat hij de opgestane Jezus verschijnen "aan de twaalf". Jezus wordt hier dus overgeleverd door God (Rom 8:32), of hij levert zichzelf uit (gal. 2:20) aan satan (1 Kor. 5:5), of zoals alle christenen ook uitgeleverd kunnen worden aan de dood (2 Kor. 4:11). De term is afkomstig van Jesaja 53:12. Dat het in de nacht gebeurde is via OT-teksten gemakkelijk op te maken. In Psalm 119 is sprake van een dienaar van de heer die des nachts zijn wet overpeinst, en des nachts door de vijand omsingeld wordt. Dezelfde psalm spreekt ook weer over "overgeleverd worden", en levert ook andere details op, zoals dat hij God bidt om redding (waar de gethsemane scene later op wordt verzonnen) en zijn graf heeft bij de rijke.
Ook heeft de gedachte aan de paascha-maaltijd, waarvoor de eucharistie nu in de plaats komt, de verbinding met nacht.
Born OK the first time
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

En waaruit zou nu hier nu moeten blijken dat er geen historische figuur model heeft gestaan?
Wat Carrier hier aangeeft is toch reeds al jaren en door velen te boek gesteld.
Er is zelfs geen tegenspraak in het bestaan van een historisch model. Verander de naam van Jezus in Elvis...
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Het graf van Jezus.
Het graf van Jezus.
Ik kan helaas geen andere betrouwbare foto bij het onderschrift plaatsen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef: En waaruit zou nu hier nu moeten blijken dat er geen historische figuur model heeft gestaan?
Misschien moet je het dan nog maar eens lezen. Het staat er duidelijk genoeg.
Aton schreef:Wat Carrier hier aangeeft is toch reeds al jaren en door velen te boek gesteld.
Bedoel je dat Carrier niet de eerste is die stelt dat Paulus geen weet heeft van een historische Jezus? Ja en? Beweert hij dat dan?

Aton schreef:Er is zelfs geen tegenspraak in het bestaan van een historisch model.
Oh, je wilt de kool en de geit sparen! Carrier gelijk geven, Paulus kende geen historische Jezus, terwijl je toch ook een Jezus in Jeruzalem een pesachmaaltijd wil laten vieren met zijn discipelen, om hem het Talpiotgraf in te krijgen.

Die vlieger gaat niet op omdat Marcus lange tijd later via deze woorden van Paulus zíjn verhaal verzonnen heeft, er is hier dus duidelijk geen sprake van een mondelinge overlevering. Marcus' verhaal is een mythe die het op aarde laat gebeuren.
Born OK the first time
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Rereformed schreef: Die vlieger gaat niet op omdat Marcus lange tijd later via deze woorden van Paulus zíjn verhaal verzonnen heeft, er is hier dus duidelijk geen sprake van een mondelinge overlevering. Marcus' verhaal is een mythe die het op aarde laat gebeuren.
Dit is jouw aanname (stokpaardje) en naar mijn mening nonsens. Marcus die een verhaal verzonnen heeft? Zomaar voor de grap misschien? Het moet toch niet gekker worden. Tolkien beschrijft het het hele gebeuren als een mythe die werkelijkheid is geworden. Daar kan ik meer mee.
Hallo meneer God, met Anna.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Rereformed schreef: Oh, je wilt de kool en de geit sparen!
Ha, je begint het te snappen. Er was een geit én een kool.
Paulus kende geen historische Jezus
O jawel. Hij schreef enkel niet de biografie van Jezus. Dat deed pas Marcus na de val van Jeruzalem.
Die vlieger gaat niet op omdat Marcus lange tijd later via deze woorden van Paulus zíjn verhaal verzonnen heeft, er is hier dus duidelijk geen sprake van een mondelinge overlevering.
Waar had ik het over een mondelinge overlevering ? Ik niet hoor.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Willempie schreef: Dit is jouw aanname (stokpaardje) en naar mijn mening nonsens. Marcus die een verhaal verzonnen heeft? Zomaar voor de grap misschien?
Zeker niet als grap bedoeld, maar om de joden uit de diaspora uit de wind te zetten. En er zitten wel degelijk een pak historische gegevens in, maar zijn lekker ingepakt. Begrijpelijk voor de joden, maar minder begrijpelijk voor de niet-joden zoals toen de Romeinen en de christenen zoals jij nu. En als je de verpakking eromheen zou kunnen verwijderen zie je een zelotenleider en geen vredestichter.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Willempie schreef:Het moet toch niet gekker worden.
Tsja, wil je iets begrijpen dan moet je dat bestuderen.
Richard Carrier: On the historicity of Jesus.

Indien het Engels je niet meevalt kun je mijn vertaling lezen van zijn summiere samenvatting:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 83&t=14712" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
AnimalTheMuppet

Bericht door AnimalTheMuppet »

Het is eigenlijk zo eenvoudig. Jezus heeft uiteraard bestaan maar hij was evenmin de zoon van een god dan dat ik de zoon van de keizer van China ben. Zijn mythische status heeft hij te danken aan de volgelingen van zijn sekte. Als we binnen tweeduizend jaar kijken wat de voornaamste religie is dan denken de mensen misschien wel dat Geert Wilders de zoon van god was. :P Ja, zo dom zijn mensen...
Rereformed
Moderator
Contacteer:

AnimalTheMuppet schreef:Het is eigenlijk zo eenvoudig. Jezus heeft uiteraard bestaan maar...
Het woordje "uiteraard" laat zien dat je nog geen begin hebt gemaakt met de studie van dit onderwerp. :wink:
Born OK the first time
AnimalTheMuppet

Bericht door AnimalTheMuppet »

Rereformed schreef:
AnimalTheMuppet schreef:Het is eigenlijk zo eenvoudig. Jezus heeft uiteraard bestaan maar...
Het woordje "uiteraard" laat zien dat je nog geen begin hebt gemaakt met de studie van dit onderwerp. :wink:
Niet-christelijke schrijvers zoals Vergilius vermelden hem. En een beetje minder pretentie kan ook.
Plaats reactie