Eufemismen/nieuwspraak.
Moderator: Moderators
Eufemismen/nieuwspraak.
Wie George Orwell's "1984" wel eens heeft gelezen (eigenlijk verplichte kost voor iedereen die aan vrijheid hecht), is misschien bekend met het gegeven dat in dat boek alles door de Staat wordt bepaald, tot en met de betekenis van woorden, en de uitkomsten van sommen toe.
Dus als de Partij zegt dat 2+2 5 is, dient dat te worden aangenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek" onclick="window.open(this.href);return false;)
De drie belangrijkste voorbeelden uit "1984" zijn zo:
"Oorlog is vrede."
"Vrijheid is slavernij."
"Onwetendheid is kracht."
Op een vergelijkbare manier, kunnen we in de huidige politiek waarnemen hoe de betekenissen van woorden aan het verschuiven zijn.
Een paar voorbeelden:
Met "hervormen" bedoelt men "bezuinigen".
Met "veranderingen" (in de zorg bijv.) bedoelt men "verschraling".
Met "participatie" bedoelt men "verplicht meedoen".
Met "vrijwilligerswerk" bedoelt men "dwangarbeid".
Maar wie er even een woordenboek op naslaat, ziet dat de termen vaak een heel andere betekenis hebben.
In het gunstigste geval gebruikt men eufemismen, maar in het ongunstigste geval, krijgen woorden een precies tegengestelde betekenis toegedicht.
Heb jij nog wat voorbeelden? Deel ze dan hier.
Dus als de Partij zegt dat 2+2 5 is, dient dat te worden aangenomen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek" onclick="window.open(this.href);return false;)
De drie belangrijkste voorbeelden uit "1984" zijn zo:
"Oorlog is vrede."
"Vrijheid is slavernij."
"Onwetendheid is kracht."
Op een vergelijkbare manier, kunnen we in de huidige politiek waarnemen hoe de betekenissen van woorden aan het verschuiven zijn.
Een paar voorbeelden:
Met "hervormen" bedoelt men "bezuinigen".
Met "veranderingen" (in de zorg bijv.) bedoelt men "verschraling".
Met "participatie" bedoelt men "verplicht meedoen".
Met "vrijwilligerswerk" bedoelt men "dwangarbeid".
Maar wie er even een woordenboek op naslaat, ziet dat de termen vaak een heel andere betekenis hebben.
In het gunstigste geval gebruikt men eufemismen, maar in het ongunstigste geval, krijgen woorden een precies tegengestelde betekenis toegedicht.
Heb jij nog wat voorbeelden? Deel ze dan hier.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Re: Eufemismen/nieuwspraak.
1,25 miljoen = 4,7 miljoen
Griekenland gaat terug betalen = Griekenland gaat niet terugbetalen
Griekenland gaat terug betalen = Griekenland gaat niet terugbetalen
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.

‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Met "bezuinigen" bedoelt men "lastenverzwaring".
Met "investeren" bedoelt men "geld uitgeven".
Met "een maatschappelijk probleem" bedoelt men "een wantoestand waar niets tegen ondernomen wordt".
Met "communiceren" (suggereert interactie) bedoelt men "vertellen" (zonder interactie).
Ook leuk: "turnspeak" (bijvoorbeeld: "blame the victim")
Met "investeren" bedoelt men "geld uitgeven".
Met "een maatschappelijk probleem" bedoelt men "een wantoestand waar niets tegen ondernomen wordt".
Met "communiceren" (suggereert interactie) bedoelt men "vertellen" (zonder interactie).
Ook leuk: "turnspeak" (bijvoorbeeld: "blame the victim")

Wel vraag ik me af of je kan bezuinigen zonder lastenverzwaringen..
Henry Ford
Henry Ford
- Peter van Velzen
- Site Admin
Heel gemakkelijk. Schaf bijvoorbeeld de opiumwet af, en geef geen geld meer uit aan het bestrijden van drugs.Jagang schreef:![]()
soms zijn antwoorden gemakkelijker te vinden dan de bijbehorende vraag. NIetwaar Watson?
Ik wens u alle goeds
Dat betwijfel ik, want ik zou me zo kunnen voorstellen dat zorgkosten daardoor weer stijgen.Peter van Velzen schreef:Heel gemakkelijk. Schaf bijvoorbeeld de opiumwet af, en geef geen geld meer uit aan het bestrijden van drugs.Jagang schreef:![]()
soms zijn antwoorden gemakkelijker te vinden dan de bijbehorende vraag. NIetwaar Watson?
Henry Ford
Henry Ford
Schaf minder JSF's aan.Jagang schreef:![]()
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Denk je dat allen die nu vanwege de opiumwet vastzitten dan in een zorginstelling terecht komen?Jagang schreef:Dat betwijfel ik, want ik zou me zo kunnen voorstellen dat zorgkosten daardoor weer stijgen.Peter van Velzen schreef:Heel gemakkelijk. Schaf bijvoorbeeld de opiumwet af, en geef geen geld meer uit aan het bestrijden van drugs.Jagang schreef:![]()
Ik moet wel toegeven, dat géén JSF nog iets simpeler bezuinigt.
Ik wens u alle goeds
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Tijdelijk vrijgesteld van de functie = Ontslagen.
We nemen het mee = we laten het links liggen.
U stipt een gevoelig onderwerp aan = het onderwerp doet er niet toe, uw conclusie wel en die is volkomen raak.
Dit item moet nog nader uitgewerkt worden = Goed idee, maar U gaat er niet over. Degenen die er wel over gaan, zullen hier mee aan de haal gaan.
Dit valt niet binnen onze invloedssfeer = We gaan hier niks over zeggen, want dan snijden we onszelf in de vingers.
Commissie van wijze mannen = Een clubje dat elkaar nog kent uit de studententijd en het even zal gaan regelen.
Er is een kamermeerderheid = Er zijn niet genoeg mensen die "nee" kunnen zeggen zonder dat hun kop op het hakblok ligt.
We nemen het mee = we laten het links liggen.
U stipt een gevoelig onderwerp aan = het onderwerp doet er niet toe, uw conclusie wel en die is volkomen raak.
Dit item moet nog nader uitgewerkt worden = Goed idee, maar U gaat er niet over. Degenen die er wel over gaan, zullen hier mee aan de haal gaan.
Dit valt niet binnen onze invloedssfeer = We gaan hier niks over zeggen, want dan snijden we onszelf in de vingers.
Commissie van wijze mannen = Een clubje dat elkaar nog kent uit de studententijd en het even zal gaan regelen.
Er is een kamermeerderheid = Er zijn niet genoeg mensen die "nee" kunnen zeggen zonder dat hun kop op het hakblok ligt.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Ras:
Oud:
groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
Nieuw:
groep mensen met gemeenschappelijke ideeën, gemeenschappelijke ideologie of gemeenschappelijk geloof enz.
Bijv. moslims, christenen, postzegelverzamelaars, voetbalfans, PVVers.
Racisme
Oud:
Racisme is de opvatting dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar
Bijvoorbeeld: Negers zijn lui en dus inferieur aan blanken, die werklustig zijn.
Nieuw:
Als bepaalde kritiek op meer dan een groep van toepassing is maar één groep beduidend vaker het mikpunt is van die kritiek, dan gaat het om racisme en discriminatie ook al zou de kritiek terecht zijn. Terechte kritiek die selectief gebruikt wordt om steeds een specifieke groep mee te treffen, terwijl andere groepen genegeerd worden, dat is racisme en discriminatie.
Kritiek op nazisme is racisme, als je (in bijv. een bespreking van de 2de wereldoorlog) ook niet steeds kritiek hebt op andere ideologieën.
Kritiek op de PvdA in een politieke discussie (bijv. tussen Wilders en Samson) is racistisch, als je ook niet gelijk kritiek hebt op andere politieke partijen (en v.v. natuurlijk).
Bijvoorbeeld kritiek op de islam is racisme, als je (in bijv. een discussie over de islam) ook niet steeds kritiek hebt op andere ideologieën.
Iemand die schrijft:
Oud:
groep mensen, dieren of planten die zich door dezelfde erfelijke eigenschappen onderscheiden van andere groepen van dezelfde biologische soort
Nieuw:
groep mensen met gemeenschappelijke ideeën, gemeenschappelijke ideologie of gemeenschappelijk geloof enz.
Bijv. moslims, christenen, postzegelverzamelaars, voetbalfans, PVVers.
Racisme
Oud:
Racisme is de opvatting dat rassen gerangschikt kunnen worden als superieur en inferieur ten opzichte van elkaar
Bijvoorbeeld: Negers zijn lui en dus inferieur aan blanken, die werklustig zijn.
Nieuw:
Als bepaalde kritiek op meer dan een groep van toepassing is maar één groep beduidend vaker het mikpunt is van die kritiek, dan gaat het om racisme en discriminatie ook al zou de kritiek terecht zijn. Terechte kritiek die selectief gebruikt wordt om steeds een specifieke groep mee te treffen, terwijl andere groepen genegeerd worden, dat is racisme en discriminatie.
Kritiek op nazisme is racisme, als je (in bijv. een bespreking van de 2de wereldoorlog) ook niet steeds kritiek hebt op andere ideologieën.
Kritiek op de PvdA in een politieke discussie (bijv. tussen Wilders en Samson) is racistisch, als je ook niet gelijk kritiek hebt op andere politieke partijen (en v.v. natuurlijk).
Bijvoorbeeld kritiek op de islam is racisme, als je (in bijv. een discussie over de islam) ook niet steeds kritiek hebt op andere ideologieën.
Iemand die schrijft:
is een racist. Hij discrimineert religies en de islam in het bijzonder. Hij uit immers geen kritiek op andere groeperingen.Ik ben tegen elke religie, Gerard, en voor islam voel ik nog een extra walging.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Nog een aardige.
Men mag tegenwoordig ook zo graag stellen dat "werk en privé steeds meer door elkaar gaan lopen".
Wat men werkelijk zegt, is dat het werk steeds meer het privéleven binnendringt.
Men mag tegenwoordig ook zo graag stellen dat "werk en privé steeds meer door elkaar gaan lopen".
Wat men werkelijk zegt, is dat het werk steeds meer het privéleven binnendringt.
Henry Ford
Henry Ford
.. wat niet geldt voor iedereen.
** Sailing on a ship to nowhere... Making things bad, worse, worst... **
Binnen het christendom heb je er legio:
- Zwakheid is kracht
- Dood is leven
- Vrijheid in (is) gebondenheid
- Drie is één
Er zijn er vast meer...
- Zwakheid is kracht
- Dood is leven
- Vrijheid in (is) gebondenheid
- Drie is één
Er zijn er vast meer...
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.