Overigens is de visie op het oerchristendom als een mysteriereligie niet meer zo breed aangehangen als vroeger. Daarmee zeg ik nog niets over geldigheid van de hypothese, maar ik ben wel benieuwd waar dat mee te maken heeft, ik zal het eens uitzoeken.
Het is -behalve in de eerste paar eeuwen, dus voordat de 'orthodoxe' visie won en zo'n 17 eeuwen zou gaan domineren- nooit breed aangehangen, omdat het succesvol onderdrukt werd middels de ketterij- en blasfemiewetten.
Wat voorbeelden:
Charles François Dupuis kwam in 1794 met zijn ‘Origine de tous les Cultes ou La Religion universelle’. De reacties daarop waren zo vijandig dat hij zelf het meeste van zijn werk verbrandde.
Robert Taylor kwam met zijn ‘Diegesis’ (1829) , waarin hij de oorspronkelijk paganistische mythische achtergonden van Jezus demonstreert, rechtstreeks in de gevangenis. Hij schreef daar alsof het de dag van vandaag is:
"When the simple fact of the existence of such a man as Jesus Christ is questioned, it is usual for the modern advocates of Christianity to shelter themselves from all contemplation of the historical difficulties of the case, by assuming his existence to be incontrovertible, and that nothing short of idiocy of understanding, or an intention to irritate and annoy, rather than to seek or communicate information, could prompt any man to moot a doubt on the subject . . . that none but reckless desperates or downright fools could ever have held the human existence of Christ as problematical.".
Bruno Bauer, 1841, Als resultaat van zijn beweringen dat Jezus een mythe was, terugvoerend op de griekse filosofie/stoicijnse mystiek die hij in Paulus herkende, werd hij volkomen zwart gemaakt en van zijn professie (professor theologie) ontheven.
David Friedrich Strauss kreeg na zijn ‘The Life of Jesus critically examined’(1860) die het volkomen mythische karakter van de evangelien en Jezus beschrijft en de verhalen over wonderen verwierp als bovennatuurlijk en vals onmiddellijk verbod om zijn beroep nog uit te oefenen, hij kon z’n carriere verder wel vergeten. Hij schreef in 1870 dat met det moderne bijbelkritiek een einde was gekomen aan het christendom zoals men het tot nu toe kende:
"We can no longer believe this absurd nonsense, my conviction is . . . if we would not try to twist and explain away the facts . . . if we were to speak as honest, upright men, then we must confess: We are no longer Christians."
Ernest Renan, 1863, ‘Das Leben Jesu’. Katholiek priester schreef deze
roman, beinvloed door de Duitse critici als Strauss. Dit kostte hem zijn baan.
Gerald Massey, 1886, ‘Historical Jesus and Mythical Christ’. 1907,‘Ancient Egypt-The Light of the World’. De zeer erudiete Massey beweerde dat:
‘the "Christian scheme" in the New Testament is a fraud, founded on a fable in the Old’. Ook zei hij dat
‘onwetendheid de duivel was en wetenschap de redder der mensheid’. De grote Massey wordt nog steeds postuum valselijk ontkend als ‘nonsens’/ ‘rebuted’ door oneerlijke christelijke ‘historici’ en apolegeten en diens campagne tegen ‘de Jesus-mythe’.
In 1907 veroordeelde Paus Pius X de Modernisten die zich durfden te begeven binnen het framewerk van de Kerk: in 1910 werd dan ook pardoes een anti-modernisten eed afgelegd.
Nadat
Arthur Drews in 1910 met zijn ‘Christus mythe’ (Westminster College-Oxford Classics in the Study of Religion) kwam, wat de historische Jezus compleet onderuit haalde werd daar op zo’n grove, uiterst vijandige manier op gereageerd, het best omschreven door prof. Chester Charlton McCown als:
"The idiocy--no other word is strong enough--of his (Drews') opponents, especially the conservatives, makes one wonder that Christianity still lives."
Alvin Boyd Kuhn bracht in ’44 een schok teweeg met zijn
‘Shadow of the third century; a revaluation of Christianity’ waarin hij het gebruik en misbruik van paganistische bronnen middels bedrog, leugens, misleiding en het geweld door de Kerk aan de kaak stelde. Hij werd volkomen geridiculiseerd natuurlijk –en met succes: wie kent hem nog?
@rereformed
ik zie dat je m'n post hier hebt geplaatst en de vraag erbij: komt eraan!
Fables should be taught as fables, myths as myths, and miracles as poetic fancies. To teach superstitions as truths is a most terrible thing. -Hypatia