Godsdienstwaanzin-docu's

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Godsdienstwaanzin-docu's

Bericht door lanier »

Het is verbijsterend om te zien hoe men omgaat met werelderfgoed; alsof we 500 jaar terug de tijd in gaan en we naar de Beeldenstorm kijken. Geen enkel respect voor cultuur en andersdenkenden. De beelden in het museum zijn grotendeels gipsen replica’s; de echte liggen in een museum in Baghdad. Je kunt zien dat het replica’s zijn aan het einde van het filmpje zo rond 1.45. Er is metaalwerk te zien wat werd gebruikt voor de stevigheid. Uiteraard gebruikte men dit niet meer dan 2000 jaar geleden. In een ander filmpje op de site van de NOS zag ik hoe een lamassu (beeld met hoofd, leeuwenlichaam en vleugels) compleet is verwoest. Ik was zelf jaren geleden in het British Museum in Londen en heb daar 2 lamassu’s gezien. Voor mij toen één van de hoogtepunten van het museum, een formidabel stuk beeldhouwkunst. Dat deze lamassu’s in het filmpje nu voor altijd vernietigd zijn kan ik niet bevatten. IS dreigt overigens om de stadsmuren van Nineveh te vernietigen als het leger van Irak de stad Mosul gaat aanvallen. Er is al zoveel materiaal van onschatbare waarde verloren gegaan en verkocht.
Ik heb het al eerder aangegeven; Sadam Hoessein was zeker geen lieverdje en iedereen was hem liever kwijt dan rijk. Maar wat is het resultaat van het afzetten en vermoorden van hem? Grootschalige vernietiging van cultureelerfgoed en uiteraard de ellende die de mensen moeten doorstaan. Het is er alleen maar extremer op geworden. Dat het afzetten van Sadam (en trouwens ook Ghadaffi) zou zorgen voor democratie en rust in deze landen is iets waarvan iedereen van tevoren wel wist dat dit niet zou gebeuren. Van de Taliban was al bekend dat ze cultuurerfgoed vernietigden, dat IS hetzelfde doet kijk ik niet vreemd van op.
Plaats reactie