Finse gedachten

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Finse gedachten

Bericht door Rereformed »

Vandaag is het Sibeliusdag.
Sibelius is van alle Finnen de grootste, want zover hebben Mannerheim en Kekkonen het nooit geschopt, dat ze een eigen officiële feestdag hebben. Sibelius kent men ook in Nieuw Zeeland en Patagonië. Sibelius behoort tot de heilige Finse drie-eenheid: Sibelius, Sauna, Sisu.

Zoals het een symfonicus betaamt heeft ook Sibelius zijn negen symfonieën geschreven. Maar officieel maar zeven.
De eerste (uit 1891-1892, dezelfde tijd dat de vijf jaar oudere Mahler zijn tweede maakte) telt men niet mee omdat Sibelius er niet tevreden mee was. Na een eerste uitvoering waar de Finnen best blij mee waren trok hij de partituur terug en verbood hij het ooit nog tijdens zijn leven uit te voeren. Zijn bedoeling was het op vele plaatsen nog te verbeteren. Aangezien hij het zo druk had kwam daar niet veel van, en later toen hij het weer ter hand nam was zijn stijl al zoveel veranderd dat hij hele delen ervan opnieuw zou moeten componeren wilde hij er tevreden mee zijn. Het bleef er dus bij. Uiteindelijk legde hij in zijn testament vast dat ze het na zijn dood wel weer mogen uitvoeren. De Urtext Editie van de partituur is pas in 2005 uitgegeven, en tegenwoordig kan iedereen er met een klik op YouTube kennis mee maken: De Kullervo Symfonie. Het is een gigantische symfonie van bijna anderhalf uur, met Sopraan, Bariton, Mannenkoor en Orkest, met als onderwerp een tafereel uit de Finse Kalevala. Te vergelijken met Das Lied von der Erde (van Mahler).
De laatste (achtste symfonie) telt ook al niet mee, omdat Sibelius na 25 jaar erop gecomponeerd te hebben er alweer niet tevreden mee was, en het op een sombere oorlogsdag in 1942 in de haard verbrandde. Zijn vrouw zag hem de partituur blad voor blad in de kachel gooien. De symfonie was al jaren helemaal klaar.
Ik vind die verhalen over die uiterste zelfkritiek geweldig en voorbeeldig. Zo moet je het doen als je kunstenaar bent! Teveel kunst heb ik in mijn leven aangezien of aangehoord dat nooit tentoongesteld had moeten worden.

Ik beluisterde een radiointerview met de achterkleinzoon van Sibelius. Sibelius had enkel dochters, en de nazaten dragen dus niet de naam Sibelius meer. Misschien maar goed ook, want zijn achterkleinzoon is bassist in de Heavy Metal band Stratovarius. :wink:
Maar hij bewondert uiteraard zijn overgrootvader, en koos de finale van de vijfde als muziekstuk van de dag om met Sibelius kennis te maken. Sibelius staat bekend om zijn climaxen. De finale van de vijfde wedijvert met de finale van tweede symfonie als de meest grandioze climax. Weinigen weten namelijk dat de climax in het langzame deel van de vierde die anderen nog veruit overtreft; dat blijft een geheim.
Het laatste deel van de vijfde begint met een hectisch, nerveus gewriemel, misschien mieren, of malle mensenactiviteiten, maar op een gegeven moment wordt alles overspoeld door de zee, vanaf 2'20'' door de golven van de grootste oceaan: Als je maar tien minuten klassieke muziek kunt aanhoren dan moet je hier naar luisteren: https://youtu.be/Oi50tt17tMs?t=1395
Natuurlijk uitgevoerd door een degelijke Finse dirigent en orkest. Je hebt ook van die buitenlandse dirigenten die het laatste deel afraffelen in 8½ minuut, maar dat is niet Fins.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Met het muziekstukje Carnival of Lust van de Finse band Poets of the Fall moet je oppassen. Het beluisteren ervan heeft verslaving tot gevolg. Je kunt al gauw niet meer ophouden, je moet het opnieuw en opnieuw aanhoren, misschien wel 42 keer (de numerologische waarde van de naam J.S.Bach :lol: ). Je kunt ook de lyrics opzoeken en die 42 maal opnieuw lezen zonder iets wijzer te worden.

De band uit Helsinki is al 11 jaar geleden opgericht door Marko Saaresto en Olli Tukiainen. Zoek je ze op dan kunnen enkele vragen die je had beantwoord worden. De moeder van Saaresto heeft bijvoorbeeld in Engeland gewoond en had de gewoonte om tegen haar zoon Engels te praten. Saaresto beschouwt zichzelf daarom als grondig tweetalig. Hij deed ook mee aan het computerspel Max Payne, het eerste product van de Finse firma Remedy Entertainment, en het vervolg erop Alan Wake.
Ik verbaas me hogelijk over dit alles en neem mijn Finse bontmuts voor deze jongens af. Dit stukje muziek is geniaal.

Dat doe ik trouwens ook voor de jongens van de Finse prog-rock band Wigwam uit de 70-er jaren, met hun muziekstukje van epische klasse Simple Human Kindness. Maar dat begrijp ik nog, de key figure was Jim Pembroke, een engelsman die naar Finland verdwaalde.
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Leuk nummer
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Studenten van de universiteit in Eindhoven hebben in Juuka (Oost-Finland) 's wereld hoogste ijscathedraal gebouwd.
Hier kun je het in aanbouw zien, en nu is het af:
IJskatedraal van Juuka
IJskatedraal van Juuka
De hoogste toren wordt de komende weken nog tien meter hoger gebouwd.
Vanavond wordt ook voor het eerst de verlichting ervan vertoond. Daar wachtte iedereen met spanning op. Nu kun je het zien via de webcamera van de gemeente Juuka: http://www.juuka.fi/fi/#prettyPhoto/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
(ververs de pagina als je geen foto ziet)
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Prachtig.
Dank voor het delen.

Ongelofelijk.
Hoe kom je zo op het idee en hoe voer je dat uit.
Zo dus:
Op Facebook ook in Engels
https://www.facebook.com/sagradafamilia ... 3457066699" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Leuk die link!
Maria schreef:hoe voer je dat uit
Het geheim is dus pykriet: een mengsel van sneeuw, water en zaagsel. Daarmee maak je ijs dat driemaal zo sterk is als gewoon ijs.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

In noord-Finland zijn ijsgebouwen een rage geworden. Overal zie je ze 's winters. De bekendste plaats die iedere winter een feest van indrukwekkende sneeuwarchitectuur organiseert is Kemi: https://experience365.fi/snowcastle-of-kemi/
Je komt ook steeds meer ijshotels tegen: http://www.yllas.fi/en/yritykset/snowvillage-0" onclick="window.open(this.href);return false;
In Rovaniemi kun je een glazen igloo huren om 's nachts de sterrenhemel en het noorderlicht te kunnen bewonderen: http://www.arcticsnowhotel.fi/northern- ... d-finland/" onclick="window.open(this.href);return false;
NB: in Rovaniemi is de nacht lang... de zon komt op om half tien en gaat kwart over drie weer onder. :wink:
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Maar het Finse wereldnieuws is hiermee nog niet ten einde! Op de eerste plaats in de top-tien van bezienswaardigheden staat op het moment een witte ooievaar, exemplaar van een soort die voor het eerst in de opgetekende geschiedenis in het binnenland van Finland overwintert! Deze vogel zou op dit moment rond de middellandse zee moeten rondvliegen. Zelfs in de zomer komt deze soort nooit verder dan zuid-Zweden en de Baltische staten. Maar deze vogel - die voor het eerst gesignaleerd werd op 3 januari - heeft besloten in Tampere te overwinteren, op nota bene 500 meter van waar ik woon! Een meertje in het midden van de stad, genaamd Iidesjärvi, eindigt daar in een heel klein beekje waar het water zozeer stroomt dat het zelfs bij 25 graden vorst nog open water blijft. De ooievaar is in het gezelschap van een paar honderd eenden die daar ook ieder jaar de winter proberen te overleven. Het schijnt dat hij af en toe een baarsje verschalkt. Wanneer ik mijn hond uitlaat zie ik hem meestal doodstil in het water staan, alsof het een beeld is.
De vogel heeft nu nationale bekendheid. Hij heeft de naam Iidesjärven Jallu (Jallu van het Iidesmeer) gekregen. Jallu is de liefkoosnaam voor een witte ooievaar. De Finse benaming voor witte ooievaar is namelijk jalohaikara (jalo = edel, haikara = ooievaar).
http://www.hs.fi/kotimaa/a1421075743297" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015011 ... 5_uu.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;
De mooiste foto's: http://piavayrynen.blogspot.fi/2015/01/ ... et_26.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het Iidesmeer is in de stad zo populair dat het zelfs een eigen internetsite heeft, het Iidesnieuws, waar de natuurliefhebbers regelmatig hun foto's plaatsen: http://www.iides.fi/uutiset/iides-uutiset.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Eindelijk heb ik zelf een mooie foto van Jallu kunnen maken. Jammergenoeg is het bijna altijd donker wanneer ik erlangs loop. Hopelijk zie ik hem nog eens op een zonnige dag. Ik was al bang dat hij verdwenen was; had hem een week lang niet gezien, maar vanmorgen stond hij weer stevig op zijn beste been op voorbijzwemmende baarsjes te wachten. Een fotograaf met wie ik sprak zei dat ik verkeerd gekeken had. Hij had een paar dagen hoog in de boom gezeten. :o
P1020263.JPG
Nu maar wachten of er volgend jaar een heilige ibis komt overwinteren in Finland. 8-[
Born OK the first time
DiMensie

Bericht door DiMensie »

.
Prachtig wat een sterk dier moet dat zijn
.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dertig jaar heeft het pianospelen in mijn leven centraal gestaan. Hoewel dat nu niet meer het geval is heeft het pianospel voor mij soms nog steeds een magische werking. Bepaalde pianomuziek is zo subliem dat het me overweldigt op een manier dat door niets anders wat ik ervaar geëvenaard wordt. Hoe ouder ik word des te kieskeuriger ik word wat betreft deze overweldiging. Jammergenoeg verliest een mens bij het ouder worden voor een deel zijn gevoeligheid. Indien je als ouder mens nog door iets overweldigd wordt moet dat wel iets heel bijzonders zijn.
Wat de pianomuziek betreft blijft bijvoorbeeld Bach over. Wanneer je jong bent voelt Bach veelal aan als overrationeel, streng, pedantisch, zoals Glenn Gould speelt, of zelfs saai, zoals de tweestemminge Inventionen waar je als aankomend pianist onophoudelijk mee geplaagd wordt, maar wanneer je ouder wordt besef je meer en meer dat je bij Bach in een oceaan van perfectie zit, ver uitstekend boven al het andere. Ik heb me vaak afgevraagd wat nu de absolute piek is van Bachs muziek. Een pianist kan dan kiezen uit DWK (Das Wohltemperirte Klavier) of de Goldberg variaties. Het is moeilijk om te kiezen, ze zijn allemaal perfect. Maar toen ik ooit kennis maakte met de Partiten van Bach kon ik nooit ophouden ze te spelen. Ze zijn adembenemend van schoonheid en perfectie. Misschien kies ik die als absolute top.
Wie schetst mijn verbazing toen ik vandaag op youtube een pianist tegenkwam die juist dezelfde mening was toegedaan: https://www.youtube.com/watch?v=4NkkWkXAC3U" onclick="window.open(this.href);return false; Moet je zien hoe hij reageert wanneer het woordje Partiten genoemd wordt!
En hem dan horen spelen!!

Zo perfect! Voor mij de eerste die de steeds maar herhaalde trillers kan spelen zonder irritatie op te wekken. Jammer dat de andere delen niet op YouTube staan. Andras Schiff speelt alle delen, maar na de perfectie van Levit kan ik niet meer naar de prelude luisteren door iemand anders gespeeld. Ik wist niet dat mijn kieskeurigheid zich al tot zulke buitensporige hoogten had ontwikkeld... Of misschien wist ik het toch wel, maar was ik het vergeten. De mooiste Prelude en Fuga die de wereld rijk is, muziek die je aan de grond nagelt en je het leven doet prijzen als perfect, móet tenslotte enkel gespeeld worden door Svjatoslav Richter in een kerk met een zee van echo. Doet Friedrich Gulda het dan is er absoluut geen sprake van magie en schoonheid, maar zit je in een muzieknotenfabriek. De uitvoering van Glenn Gould is nog irriterender. Dat wil dan niet zeggen dat Svjatoslav Richter altijd de beste is. Ga in geen geval ooit luisteren wanneer hij Ravels Jeux d'Eau speelt! Aangezien het een menselijke eigenschap is om het dan tóch te doen hier de link naar de catastrofe die als commentaar van iemand krijgt He's playing off the Richter scale!
Voor de hemelse uitvoering van Jeux d'Eau moet je bij Martha Argerich zijn. En voor Chopins eerste Ballade is er Zimerman die je het mooiste voorschotelt. Een uitzondering hierop is natuurlijk de Ballade te beluisteren in de film de Pianist van Polanski. Om deze scene te begrijpen moet je dan wel de hele film zien. Overweldigender dan hier is kunst nooit uitgevoerd.
En als je Scarlatti in hemelse klanken wil horen moet je bij Pogorelich zijn die op een japanse piano met een eigenaardig defect speelt dat je naar een elvenbos verplaatst. Als je het daar naar je zin hebt wandel dan verder met Sibelius, de man uit het land van de elvenbossen. En Shostakovich woonde ook daar in buurt, nog wat laatste elvenwolken, gespeeld door Ashkenazy. Voor iemand die wil weten wat er in de winter in Finland met de elfjes gebeurt is er deze muziek nog. Dat is heel Fins en vereist bij het beluisteren dus een gemoed dat behoorlijk tegen depressie bestand is. Het muziekstukje heet Ensilumi, dat betekent De Eerste Sneeuw. De muziek wordt gespeeld door Jouni Somero, een oude bekende van me toen ik nog in de streek woonde die die trieste foto laat zien.
Ach, Beethovens laatste pianosonates vergeten...

Die eindeloze verlokking van pianomuziek en de grootste geniën die er muziek voor maakten. Wat een aparte wereld is dat toch! En wat bevoorrecht ben ik dat ik er van kinds af aan in heb mogen ronddartelen.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

bedankt voor je link naar de pianist Igor Levit.
Youtube volgde haar direct ook door nog een bach-stuk (Chaconne) dat in mijn oren even prachtig klonk, en daarna Sonate nr 2 van Beethoven dat ook al zo prachtig was. Bij mij kan de man niet meer stuk.
Ik wens u alle goeds
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Vandaag weer een stukje Finland in de krant. Het gaat om het Eurovisie songfestival, waar Finland een soort Josti band naar toe stuurt. Deze rockgroep bestaat uit minder begaafden van middelbare leeftijd, de inbreng levert nu al stof op tot discussie en ze worden getipt voor de tweede plaats. Misschien deels vanwege hun specifieke achtergrond die veel mensen aanspreekt. Je kan het zielig vinden of amusant en dan is het televoten. Dus na Lordi komen ze weer met iets bijzonders.

De Finse groep wordt in het Nederlands vertaald als: De naamdag van Pertti Kurikan en het genre is punkrock.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

PietV. schreef:De Finse groep wordt in het Nederlands vertaald als: De naamdag van Pertti Kurikan en het genre is punkrock.
Moet zijn: "De naamdagen van Pertti Kurikka", en hun muziekstuk heet "Aina mun pitää" = "Altijd moet ik".
https://www.youtube.com/watch?v=1zcie_ykFqo" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is de tekst met vertaling. Het lied beschrijft kernachtig de hoofdzaken van de existentiële crisis waarin de mens zich bevindt: http://lyrics.fi/pertti-kurikan-nimipai ... -mun-pitaa" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier is de unieke eigen vertaling van de lead singer Pertti Kurikka om het iets duidelijker te maken: http://lyrics.fi/pertti-kurikan-nimipaivat/i-m-do-it" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier is een samenvatting van de beroemde "Finland zero points" geschiedenis:
http://www.theguardian.com/tv-and-radio ... nimipaivat" onclick="window.open(this.href);return false;
Finland heeft het klaargespeeld negenmaal de laatste plaats toebedeeld te krijgen, en vanaf 2004 toen de semi-finale werd ingevoerd, vier maal niet eens mee te mogen doen aan de finale. Men is in Finland heel trots op deze unieke geschiedenis. :mrgreen: Voordat Lordi het festival won ging deze grap rond:

Genie: Thanks for freeing me! I will now grant you one wish.
Man: Bring Finnish Karelia back to Finland!
Genie: That's too big a wish, maybe a smaller one?
Man: OK, let Finland win the Eurovision Song Contest even once!
Genie: Hmm... let me see that map again...

En voor de echte fans is hier de bijna complete geschiedenis te beluisteren.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Rereformed schreef:
En voor de echte fans is hier de bijna complete geschiedenis te beluisteren.
Ik heb alles doorgenomen :) Aan de zijkant stond nog een filmpje van deze groep.. http://yle.fi/aihe/elava-arkisto?s=s&g=8&ag=75&t=369" onclick="window.open(this.href);return false; Tsja, smaken verschillen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie